ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

CITR: legislația românească face un pas spre salvarea companiilor în dificultate

14 August 2019   |   BizLawyer

● OG 6/2019 prevede restructurarea obligațiilor bugetare ale companiilor cu probleme financiare ● Este recomandabil ca planul de restructurare a obligațiilor bugetare să fie realizat de un specialist în restructurare

 
 
Ordonanța de Guvern nr. 6/2019, adoptată luna aceasta, vine în sprijinul companiilor care se confruntă cu datorii mari la buget facilitând eșalonarea acestora în baza unui plan de restructurare. Similară procedurii de reorganizare din procedura de insolvență, însă realizată în afara instanței, noua  procedură este un pas important în direcția sprijinirii însănătoșirii companiilor aflate în dificultate în România, obiectiv susținut de CITR, mai ales în contextul recent al intrării în vigoare a Directivei Europene privind restructurarea și insolvența, care a instituit obligația țărilor membre de a crea cadre de restructurare preventivă.

Principalele beneficii ale ordonanței sunt: posibilitatea ca planul de restructurare a obligațiilor bugetare să includă restructurarea activității operaționale, modificarea structurii de capital și valorificarea de active ale companiei, deci o analiză temeinică a întregului business și luarea deciziilor în acest sens; datoriile bugetare pot fi eșalonate pe o perioadă de până la 7 ani, acestea putând fi, totodată, reduse, în anumite condiții cu până la 50%; suspendarea executărilor silite și o perioadă de respiro care să permite companiei să devină viabilă.


Există un temei real pentru acest act având în vedere și studiile CITR care confirmă că din aproximativ 29.000 de companii de impact (cu active mai mari de 1 milion de euro) 51% sunt în dificultate, dintre care aproape 5.600 sunt restructurabile, iar puțin peste 6.200 se află în risc iminent de insolvență.

Printre condițiile pe care trebuie să le îndeplinească o companie pentru a beneficia de prevederile ordonanței sunt: să nu se încadreze pentru eșalonarea prevăzută de Codul de Procedură Fiscală, să prezinte un plan de restructurare, să nu se afle în insolvență, să aibă depuse toate declarațiile fiscale, să plătească obligațiile scadente de la 1 ianuarie până la data depunerii planului și să îndeplinească testul creditorului privat prudent. Este important de menționat că, odată ce a fost aprobat, urmează perioada de monitorizare a aplicării planului iar ulterior acesta poate fi modificat pe parcurs, cu aprobarea organului fiscal.

Expertiza în strategie de business, gestionarea situațiilor de criză, restructurare operațională și financiară califică specialistul în restructurare ca principalul expert competent în întocmirea, coordonarea și monitorizarea planului de restructurare a obligațiilor bugetare, fiind necesare competențe multidisciplinare. În paralel, trebuie efectuat și depus un test al creditorului privat, similar cu cel aplicat în insolvență, prin care se analizează gradul de recuperare al creditorului bugetar prin noua procedură, comparativ cu o procedură de faliment sau executare silită, scopul fiind maximizarea valorii recuperate de creditorul bugetar.

Vasile Godîncă-Herlea, CEO CITR: „Observăm un pas important în materie legislativă în concordanță cu prevederile Directivei Europene privind restructurarea și insolvența. OG vine în sprijinul companiilor din România aflate în dificultate și poate chiar preveni intrarea în insolvență sau ieșirea unora de pe piață. Este o măsură benefică pentru toți jucătorii implicați în procedură prin maximizarea șanselor de a recupera aceste creanțe și de a păstra în activitate companiile cu datorii la bugetul de stat. Înțelegem necesitatea  acestei măsuri atât pentru stat cât și pentru mediul privat, de aceea considerăm că este important ca planul de restructurare a obligațiilor bugetare să fie realizat de un expert în restructurare și în realizarea testului creditorului privat. Cred cu tărie că experiența complexă din procedurile de reorganizare îi recomandă pe specialiștii în management de criză și restructurare ca fiind cei mai în măsură să poată preveni ceva ce știu cum se și tratează.”

Procedura se aplică societăților care au obligații bugetare principale restante la data de 31.12.2018 mai mari de 1 milion de lei și se află în dificultate.

Companiile eligibile care vor să beneficieze de avantajele acestei proceduri trebuie să depună o notificare până la data de 30.09.2019 la autoritatea fiscală de care aparțin, iar în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a OG vor trebui să prezinte planul de restructurare a datoriilor.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 4688 / 5625
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Clifford Chance Badea a asistat Aukera Energy în obținerea unei finanțări de 60 mil. € pentru primul său proiect de stocare a energiei pe bază de baterii din România
Avocații din practica de Real Estate de la Bondoc și Asociații rămân arhitecții juridici ai proiectelor imobiliare complexe. Atuurile unei echipe valoroase: expertiză transversală, gândire strategică, cultură a responsabilității, rigoare și creativitate juridică | De vorbă cu Cosmin Stăvaru (Partener) despre modul în care lucrează nucleul interdisciplinar capabil să gestioneze simultan riscuri, calendar și cerințe, să anticipeze blocaje și să ofere siguranță clienților, într-o piață volatilă, dar încă plină de oportunități
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
Filip & Company a oferit asistență juridică la înființarea Bursei Internaționale a Moldovei
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
PNSA, consultanții Five Elms Capital în runda de finanţare serie B a companiei Digitail Inc. | Echipă pluridisciplinară extinsă, coordonată de Florian Nițu (Partener M&A) și Diana Dobra (Managing Associate)
VIDEO-INTERVIURI ESENȚIALE | Horea Popescu, Managing Partner CMS Romania și Head of CEE Corporate M&A: De când coordonez practica de fuziuni și achiziții în CEE, este pentru prima dată când numărul tranzacțiilor din România este cel mai mare din regiune după primele nouă luni. A fost un an interesant din perspectiva private equity, însă investitorii strategici rămân în continuare cei de bază. Toate ariile de practică au fost foarte ocupate, dar finanțările și departamentul de Banking, cu mandate ce însumează 3 miliarde euro, ”poartă coroana” anul acesta
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
CMS, alături de Buildcom EOOD la achiziția Argus în România. Echipă pluridisciplinară, cu Rodica Manea (Corporate M&A) și Cristina Reichmann în prim plan
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...