CITR: legislația românească face un pas spre salvarea companiilor în dificultate
14 August 2019 BizLawyer
● OG 6/2019 prevede restructurarea obligațiilor bugetare ale companiilor cu probleme financiare ● Este recomandabil ca planul de restructurare a obligațiilor bugetare să fie realizat de un specialist în restructurare
Ordonanța de Guvern nr. 6/2019, adoptată luna aceasta, vine în sprijinul companiilor care se confruntă cu datorii mari la buget facilitând eșalonarea acestora în baza unui plan de restructurare. Similară procedurii de reorganizare din procedura de insolvență, însă realizată în afara instanței, noua procedură este un pas important în direcția sprijinirii însănătoșirii companiilor aflate în dificultate în România, obiectiv susținut de CITR, mai ales în contextul recent al intrării în vigoare a Directivei Europene privind restructurarea și insolvența, care a instituit obligația țărilor membre de a crea cadre de restructurare preventivă.
Principalele beneficii ale ordonanței sunt: posibilitatea ca planul de restructurare a obligațiilor bugetare să includă restructurarea activității operaționale, modificarea structurii de capital și valorificarea de active ale companiei, deci o analiză temeinică a întregului business și luarea deciziilor în acest sens; datoriile bugetare pot fi eșalonate pe o perioadă de până la 7 ani, acestea putând fi, totodată, reduse, în anumite condiții cu până la 50%; suspendarea executărilor silite și o perioadă de respiro care să permite companiei să devină viabilă.
Principalele beneficii ale ordonanței sunt: posibilitatea ca planul de restructurare a obligațiilor bugetare să includă restructurarea activității operaționale, modificarea structurii de capital și valorificarea de active ale companiei, deci o analiză temeinică a întregului business și luarea deciziilor în acest sens; datoriile bugetare pot fi eșalonate pe o perioadă de până la 7 ani, acestea putând fi, totodată, reduse, în anumite condiții cu până la 50%; suspendarea executărilor silite și o perioadă de respiro care să permite companiei să devină viabilă.
Există un temei real pentru acest act având în vedere și studiile CITR care confirmă că din aproximativ 29.000 de companii de impact (cu active mai mari de 1 milion de euro) 51% sunt în dificultate, dintre care aproape 5.600 sunt restructurabile, iar puțin peste 6.200 se află în risc iminent de insolvență.
Printre condițiile pe care trebuie să le îndeplinească o companie pentru a beneficia de prevederile ordonanței sunt: să nu se încadreze pentru eșalonarea prevăzută de Codul de Procedură Fiscală, să prezinte un plan de restructurare, să nu se afle în insolvență, să aibă depuse toate declarațiile fiscale, să plătească obligațiile scadente de la 1 ianuarie până la data depunerii planului și să îndeplinească testul creditorului privat prudent. Este important de menționat că, odată ce a fost aprobat, urmează perioada de monitorizare a aplicării planului iar ulterior acesta poate fi modificat pe parcurs, cu aprobarea organului fiscal.
Expertiza în strategie de business, gestionarea situațiilor de criză, restructurare operațională și financiară califică specialistul în restructurare ca principalul expert competent în întocmirea, coordonarea și monitorizarea planului de restructurare a obligațiilor bugetare, fiind necesare competențe multidisciplinare. În paralel, trebuie efectuat și depus un test al creditorului privat, similar cu cel aplicat în insolvență, prin care se analizează gradul de recuperare al creditorului bugetar prin noua procedură, comparativ cu o procedură de faliment sau executare silită, scopul fiind maximizarea valorii recuperate de creditorul bugetar.
Vasile Godîncă-Herlea, CEO CITR: „Observăm un pas important în materie legislativă în concordanță cu prevederile Directivei Europene privind restructurarea și insolvența. OG vine în sprijinul companiilor din România aflate în dificultate și poate chiar preveni intrarea în insolvență sau ieșirea unora de pe piață. Este o măsură benefică pentru toți jucătorii implicați în procedură prin maximizarea șanselor de a recupera aceste creanțe și de a păstra în activitate companiile cu datorii la bugetul de stat. Înțelegem necesitatea acestei măsuri atât pentru stat cât și pentru mediul privat, de aceea considerăm că este important ca planul de restructurare a obligațiilor bugetare să fie realizat de un expert în restructurare și în realizarea testului creditorului privat. Cred cu tărie că experiența complexă din procedurile de reorganizare îi recomandă pe specialiștii în management de criză și restructurare ca fiind cei mai în măsură să poată preveni ceva ce știu cum se și tratează.”
Procedura se aplică societăților care au obligații bugetare principale restante la data de 31.12.2018 mai mari de 1 milion de lei și se află în dificultate.
Companiile eligibile care vor să beneficieze de avantajele acestei proceduri trebuie să depună o notificare până la data de 30.09.2019 la autoritatea fiscală de care aparțin, iar în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a OG vor trebui să prezinte planul de restructurare a datoriilor.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 4713 / 5650 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company a asistat Global Vision Investment Fund S.A. în obținerea unei refinanțări pentru prima sa investiție în retail
Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
Filip & Company a asistat Grupul Banca Transilvania în finalizarea achiziției BRD SAFPP SA. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Albota Law Firm își menține standardele ridicate în Real Estate cu o echipă alcătuită doar din avocați seniori, recunoscută constant în ghidurile internaționale. Practica are anvergură, ritm și disciplină, iar vizibilitatea internațională validează un mod de lucru orientat spre rezultat | De vorbă cu Oana Albota (Managing Partner) despre tendințele pieței, provocările perioadei modul în care lucrează echipa
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în cea mai mare emisiune de obligațiuni AT1 din Europa Centrală și de Est | Echipa de proiect, coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
Balog & Stoica: Un nou jucător pe piața serviciilor juridice și o perspectivă contemporană asupra avocaturii
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Țuca Zbârcea & Asociații și britanicii de la Legal 500 au lansat ediția 2025 a GC Powerlist Romania
Filip & Company a asistat Autonom Services S.A. la încheierea unui contract de facilități de credit în valoare de 300 mil. €. Ce avocați au fost în echipa de proiect
Popovici Nițu Stoica & Asociații a asistat Hexagon în achiziția Platformei CUG din Cluj, într-unul dintre cele mai mari proiecte imobiliare ale anului
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





