
CITR: legislația românească face un pas spre salvarea companiilor în dificultate
14 August 2019
BizLawyer● OG 6/2019 prevede restructurarea obligațiilor bugetare ale companiilor cu probleme financiare ● Este recomandabil ca planul de restructurare a obligațiilor bugetare să fie realizat de un specialist în restructurare
Ordonanța de Guvern nr. 6/2019, adoptată luna aceasta, vine în sprijinul companiilor care se confruntă cu datorii mari la buget facilitând eșalonarea acestora în baza unui plan de restructurare. Similară procedurii de reorganizare din procedura de insolvență, însă realizată în afara instanței, noua procedură este un pas important în direcția sprijinirii însănătoșirii companiilor aflate în dificultate în România, obiectiv susținut de CITR, mai ales în contextul recent al intrării în vigoare a Directivei Europene privind restructurarea și insolvența, care a instituit obligația țărilor membre de a crea cadre de restructurare preventivă.
Principalele beneficii ale ordonanței sunt: posibilitatea ca planul de restructurare a obligațiilor bugetare să includă restructurarea activității operaționale, modificarea structurii de capital și valorificarea de active ale companiei, deci o analiză temeinică a întregului business și luarea deciziilor în acest sens; datoriile bugetare pot fi eșalonate pe o perioadă de până la 7 ani, acestea putând fi, totodată, reduse, în anumite condiții cu până la 50%; suspendarea executărilor silite și o perioadă de respiro care să permite companiei să devină viabilă.
Principalele beneficii ale ordonanței sunt: posibilitatea ca planul de restructurare a obligațiilor bugetare să includă restructurarea activității operaționale, modificarea structurii de capital și valorificarea de active ale companiei, deci o analiză temeinică a întregului business și luarea deciziilor în acest sens; datoriile bugetare pot fi eșalonate pe o perioadă de până la 7 ani, acestea putând fi, totodată, reduse, în anumite condiții cu până la 50%; suspendarea executărilor silite și o perioadă de respiro care să permite companiei să devină viabilă.
Există un temei real pentru acest act având în vedere și studiile CITR care confirmă că din aproximativ 29.000 de companii de impact (cu active mai mari de 1 milion de euro) 51% sunt în dificultate, dintre care aproape 5.600 sunt restructurabile, iar puțin peste 6.200 se află în risc iminent de insolvență.
Printre condițiile pe care trebuie să le îndeplinească o companie pentru a beneficia de prevederile ordonanței sunt: să nu se încadreze pentru eșalonarea prevăzută de Codul de Procedură Fiscală, să prezinte un plan de restructurare, să nu se afle în insolvență, să aibă depuse toate declarațiile fiscale, să plătească obligațiile scadente de la 1 ianuarie până la data depunerii planului și să îndeplinească testul creditorului privat prudent. Este important de menționat că, odată ce a fost aprobat, urmează perioada de monitorizare a aplicării planului iar ulterior acesta poate fi modificat pe parcurs, cu aprobarea organului fiscal.
Expertiza în strategie de business, gestionarea situațiilor de criză, restructurare operațională și financiară califică specialistul în restructurare ca principalul expert competent în întocmirea, coordonarea și monitorizarea planului de restructurare a obligațiilor bugetare, fiind necesare competențe multidisciplinare. În paralel, trebuie efectuat și depus un test al creditorului privat, similar cu cel aplicat în insolvență, prin care se analizează gradul de recuperare al creditorului bugetar prin noua procedură, comparativ cu o procedură de faliment sau executare silită, scopul fiind maximizarea valorii recuperate de creditorul bugetar.
Vasile Godîncă-Herlea, CEO CITR: „Observăm un pas important în materie legislativă în concordanță cu prevederile Directivei Europene privind restructurarea și insolvența. OG vine în sprijinul companiilor din România aflate în dificultate și poate chiar preveni intrarea în insolvență sau ieșirea unora de pe piață. Este o măsură benefică pentru toți jucătorii implicați în procedură prin maximizarea șanselor de a recupera aceste creanțe și de a păstra în activitate companiile cu datorii la bugetul de stat. Înțelegem necesitatea acestei măsuri atât pentru stat cât și pentru mediul privat, de aceea considerăm că este important ca planul de restructurare a obligațiilor bugetare să fie realizat de un expert în restructurare și în realizarea testului creditorului privat. Cred cu tărie că experiența complexă din procedurile de reorganizare îi recomandă pe specialiștii în management de criză și restructurare ca fiind cei mai în măsură să poată preveni ceva ce știu cum se și tratează.”
Procedura se aplică societăților care au obligații bugetare principale restante la data de 31.12.2018 mai mari de 1 milion de lei și se află în dificultate.
Companiile eligibile care vor să beneficieze de avantajele acestei proceduri trebuie să depună o notificare până la data de 30.09.2019 la autoritatea fiscală de care aparțin, iar în termen de 6 luni de la intrarea în vigoare a OG vor trebui să prezinte planul de restructurare a datoriilor.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 4546 / 5483 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Finanțările sindicalizate își păstrează poziția solidă, iar club-deal-urile câștigă teren pe piață, spun avocații din practica de Banking & Finance de la NNDKP | Valentin Voinescu (Partener): ”Am remarcat o creștere a interesului din partea fondurilor de investiții și a creditorilor non-bancari. Profilul clientului a evoluat: companiile sunt mai bine informate, mai receptive la structuri mixte și tot mai interesate de optimizarea costurilor și a structurii de capital”
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Liana Ștefana Bonca, 85 de puncte, printre primii intrați în anul 2022: “Facultatea vine cu provocări însemnate, iar examenele te testează în moduri neașteptate, cerând mai mult decât ai crezut vreodată că poți oferi. Totuși, în mijlocul acestui tumult și a nesiguranței cu care încă mă confrunt, am credința profundă că munca și pasiunea pot transforma chiar și cele mai grele obstacole în realizări”
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Filip & Company a asistat consorțiul de bănci în legătură cu prima emisiune de obligațiuni verzi a Electrica, în valoare de 500 de milioane de euro. Alexandru Bîrsan (managing partner) și Olga Niță (partener) au coordonat echipa
Țuca Zbârcea & Asociații salvează Asociația Municipală de Fotbal București de la dizolvare | Dosarul, preluat abia după pronunțarea hotărârii definitive de dizolvare. Dan Cristea (Partener): “Admiterea unei căi extraordinare de atac este un eveniment”
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | Corina Roman, avocat format în câteva firme mari, spune că a regăsit „cu drag”, la BACIU PARTNERS, aceeași preocupare pentru knowledge și dedicare față de mandatele primite de la clienți. “Nu am crezut niciodată că voi lucra într-un proiect cu sateliți, dar iată că aici am avut această ocazie. Și mi-a plăcut enorm, pentru că m-a scos din zona de confort. Acum, datorită acelei experiențe, știm mai multe și putem explora și acest tip de proiecte la nivel de echipă”
BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...