ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Farmacia online – acum și în România

09 Mai 2019   |   Silviu Vasile (Senior Associate) și Roxana Roșca (Associate) - Filip & Company

Un aspect interesant, ce poate avea implicații inclusiv din punct de vedere al protecției datelor cu caracter personal, este modalitatea în care va avea loc interacțiunea dintre pacient și farmacist în mediul online, date fiind informațiile colectate pentru a suplini lipsa interacțiunii tradiționale.

Silviu Vasile (Senior Associate) si Roxana Rosca (Associate) - Filip & Company

 
 
În data de 24 aprilie 2019 intră în vigoare noile norme privind activitatea farmaciilor, conținând modificări importante privind activitatea desfășurată de farmacii și cu privire la organizarea acestora. Una dintre cele mai importante modificări privește posibilitatea farmaciilor de a comercializa online medicamentele de uz uman acordate fără prescripție medicală (așa numitele medicamente over-the-counter - OTC-uri). Până în prezent, deși OTC-urile puteau fi comandate pe paginile de internet administrate de diverse farmacii, acestea nu putea fi efectiv cumpărate, ci doar rezervate în vederea ridicării din farmacie.

Astfel achiziționarea și livrarea folosind mediul online erau posibile, în principal, doar pentru produsele parafarmaceutice, precum suplimentele alimentare, produse cosmetice etc. Chiar și în noua reglementare, medicamentele ce necesită prescripție medicală vor putea fi vândute numai prin intermediul farmaciilor tradiționale.


Post implementare, România se va alătura celorlalte state europene, reglementând modalitatea și condițiile în care farmaciile tradiționale pot comercializa online medicamente de uz uman.

În vederea realizării comerțului electronic de medicamente, farmaciile vor trebui, totuși, să îndeplinească o serie de condiții suplimentare cu privire la activitatea pe care o desfășoară.

Astfel, autorizarea farmaciilor pentru comercializarea online a medicamentelor se va face pe baza înscrierii unei mențiuni suplimentare pe autorizația sanitară de funcționare emisă de Ministerul Sănătății, fiind necesară îndeplinirea unei serii de criterii pentru a obține calificarea de farmacie online.

Mai departe, suplimentar suprafeței minime de 50 m2 de care trebuie să dispună orice farmacie comunitară, farmacia tradițională care își dorește și vânzări online are nevoie de un spațiu suplimentar de 10 m2 destinat exclusiv activităților suport comerțului online (spre exemplu, de ambalare și depozitare a medicamentelor).

În ceea ce privește site-ul farmaciei online, acesta trebuie să îndeplinească, pe lângă condițiile generale privind comerțul electronic, și o serie de cerințe specifice. Astfel, site-ul farmaciei online va avea o secțiune distinctă destinată vânzării de medicamente. Conținutul acestei secțiuni este puternic reglementat, atât în ceea ce privește existența unor elemente obligatorii (de exemplu, logo-ul comun european pentru vânzarea și eliberarea online a medicamentelor), cât și în privința modalității de prezentare a medicamentelor.

Distinct de aspectele tehnice prezentate mai sus, cea mai importantă condiție asociată comercializării online de OTC-uri este dată de componenta umană. Astfel, fiecare farmacie online trebuie să numească un farmacist responsabil de vânzarea online a medicamentelor, acesta având o serie de atribuții legate de relația pacientului final cu website-ul farmaciei. Astfel, website-ul farmaciei online trebuie construit astfel încât pacientul să nu poată cumpăra medicamente fără să fi avut în prealabil un contact cu farmacistul (care poate fi atât prin intermediul unui live chat, cât și prin mijloace mai puțin interactive). Mai mult, site-ul farmaciei online va conține un chestionar obligatoriu care va fi completat de pacient cu informații generale, pe care farmacistul le-ar putea obține în mod normal vizual (spre exemplu, vârsta, sexul, starea de graviditate). Acesta prezintă relevanță și din perspectiva faptului că medicamentele pot fi vândute online doar pacienților peste 18 ani.

Un aspect interesant, ce poate avea implicații inclusiv din punct de vedere al protecției datelor cu caracter personal, este modalitatea în care va avea loc interacțiunea dintre pacient și farmacist în mediul online, date fiind informațiile colectate pentru a suplini lipsa interacțiunii tradiționale.

Deși noua reglementare implică o serie de condiții importante în vederea comercializării online de OTC-uri, a căror implementare poate prezenta unele eforturi, este de așteptat, în viitorul apropiat, o dezvoltare semnificativă a acestui segment, în special dacă avem în vederea creșterea accelerată a comerțului online în România, acesta fiind un canal din ce în ce mai accesat atât de comercianți, cât și de consumatorii finali. La fel, dezvoltarea canalului online în privința comercializării de medicamente are potențialitatea de a crește concurența existentă pe această piață, având în vedere faptul că acest canal este disponibil atât lanțurilor consacrate de farmacii, cât farmaciilor independente. 

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 318 / 14345
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Avocații din cadrul D&B David și Baias văd un interes crescut pentru sectorul logistic și industrial, în perioada următoare. Georgiana Bălan, Head of Real Estate: Suntem implicați în patru proiecte distincte pentru construirea de fabrici în provincie și în apropierea Bucureștiului
    Directiva europeană privind drepturile acționarilor trebuia transpusă în legislația românească până la jumătatea lunii iunie 2019 | Narcisa Oprea, Partener Schoenherr: Chiar dacă directiva nu a fost transpusă încă, existând doar un proiect de lege în acest sens, clienții noștri se pregătesc din vreme pentru conformare, dată fiind anvergura schimbărilor
    PNSA și NNDKP, consultanți într-o finanțare de 324 mil. € acordată de un sindicat bancar grupului Ameropa. Ce echipe de avocați au lucrat în proiect
    LafargeHolcim preia producătorul de prefabricate Somaco de la Oresa. Avocații PNSA au asistat fondul de investiții, Filip & Company a fost alături de cumpărător
    CMS a asistat fondul de private equity Innova în preluarea unuia dintre cei mai puternici jucători români din piața de optică medicală. Vânzătorii, asistați de avocații PNSA | Ce echipe au lucrat în tranzacție
    GDPR, după primul an | Intensificarea acțiunilor de conformare a generat un plus de activitate în domeniul consultanței juridice. Mădălina Constantin, Managing Counsel Dentons: Suntem abia la începutul provocărilor juridice ce țin de conformarea cu cerințele GDPR
    Legal Tech: Bohâlțeanu & Asociații alege KeyVisionPRO
    Confiscările la vamă ale sumelor ce depășesc 10.000 euro, sub lupa CJUE. Demersurile, inițiate de Țuca Zbârcea & Asociații
    Mușat & Asociații obține, la ÎCCJ, soluții favorabile pentru SIF Transilvania în două litigii cu ASF. Colaborare cu avocații ”Schiau, Prescure, Teodorescu, Crișan” din Brașov
    GDPR, după primul an | Suportul oferit de avocați va fi în continuare necesar. Silvia Sandu, Partener BSMP: Urmărim cu interes conturarea practicii relevante a instanțelor de judecată naționale și europene în contextul noii reglementări
    MPR Partners | Maravela, Popescu & Roman intră în panelul regional al firmelor de avocați cu care lucrează Air France-KLM. Asistența pluridisciplinară acoperă arii de practică conexe activității companiilor aeriene
    Avocații Țuca Zbârcea & Asociații au convins instanța să suspende sanțiunea ANPC dată Vodafone. Ce avocați au mai făcut parte din echipa condusă de Ștefan Damian (Deputy Managing Partner)
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...