ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Legal alert: O nouă reglementare cu privire la aplicarea semnăturii electronice la nivelul autorităților

10 Aprilie 2020   |   Loredana Cristea (Associate), Alexandra Manciulea (Partner) - Filip & Company

Menționăm că deși Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică nu reglementează expres semnătura electronică avansată, Regulamentul eIDAS are aplicabilitate directă și prioritară față de dreptul intern.

 
 
Pe 7 aprilie 2020 a fost publicată în Monitorul Oficial Ordonanța de urgență nr. 38/2020 privind utilizarea înscrisurilor în formă electronică la nivelul autorităților și instituțiilor publice (”OUG 38/2020” sau ”Ordonanța”) care reglementează reglementează cadrul general pentru utilizarea la nivelul autorităților și instituțiilor publice a semnăturii electronice și a documentelor electronice. 

Tipuri de semnături electronice potrivit legislației europene

Regulamentul (UE) nr. 910/2014 privind identificarea electronică și serviciile de încredere pentru tranzacțiile electronice pe piața internă (Regulamentul eIDAS) stabilește trei categorii de semnături electronice, în funcție de gradul de încredere al identității semnatarului, respectiv semnături electronice (i) simple, (ii) avansate și (iii) calificate.

(i)                 Semnătura electronică înseamnă date în format electronic, atașate la sau asociate logic cu alte date în format electronic și care sunt utilizate de semnatar pentru a semna.


(ii)               Semnătura electronică avansată este acea semnătură electronică care (a) face trimitere exclusiv la semnatar; (b) permite identificarea semnatarului; (c) este creată utilizând date de creare a semnăturilor electronice pe care semnatarul le poate utiliza, cu un nivel ridicat de încredere, exclusiv sub controlul său; și (d) este legată de datele utilizate la semnare astfel încât orice modificare ulterioară a datelor poate fi detectată.

(iii)             Semnătura electronică calificată corespunde semnăturilor electronice extinse reglementate de legislația din România și reprezintă o semnătură electronică avansată care este creată de un dispozitiv de creare a semnăturilor electronice calificat și care se bazează pe un certificat calificat pentru semnăturile electronice.

Menționăm că deși Legea nr. 455/2001 privind semnătura electronică nu reglementează expres semnătura electronică avansată,  Regulamentul eIDAS are aplicabilitate directă și prioritară față de dreptul intern.

Emiterea actelor în format electronic de către anumite autorități

Potrivit OUG 38/2020, actele emise în format electronic de autoritățile și instituțiile publice vor fi semnate ca regulă cu semnătura electronică calificată.

Ca excepție, tipul de semnătură electronică aplicabilă actelor interne emise în format electronic de către autoritățile și instituțiile publice poate să fie stabilit de către fiecare autoritate de la caz la caz.

Potrivit Ordonanței actele prevăzute emise în format electronic de autoritățile și instituțiile publice semnate cu semnătura electronică calificată (așadar cu semnătura electronică extinsă) sunt asimilate înscrisurilor autentice.

Înscrisul autentic este acel înscris întocmit cu respectarea tuturor solemnităților cerute de lege, fiind obligatoriu de exemplu pentru semnarea actelor translative de proprietate (e.g. contractul de vânzare a unui bun imobil) sau pentru alte tipuri de acte pentru care legea prevede expres această cerință (e.g. mandatul dat în vederea încheierii unui contract de vânzare a unui bun imobil).

Primirea înscrisurile semnate cu semnătură electronică de către anumite autorități

Potrivit Ordonanței, autoritățile au obligația primirii înscrisurilor semnate cu semnătură electronică.

Autoritățile și instituțiile publice stabilesc tipul de semnătură electronică aplicabilă pentru utilizarea de către persoanele fizice sau juridice a unui serviciu disponibil online prestat de respectivele autorități, cu respectarea dispozițiilor Regulamentului Regulamentul eIDAS.

Totodată, Ordonanța stabilește că înscrisurile semnate cu semnătură electronică avansată, care sunt transmise prin utilizarea unor mecanisme de autentificare de nivel substanțial sau ridicat, sunt asimilate, în ceea ce privește condițiile și efectele lor, cu înscrisurile sub semnătură privată.

Care sunt măsurile preconizate a fi adoptate de autorități potrivit Ordonanței?

·         În vederea primirii documentelor electronice, autoritățile și instituțiile publice vor pune la dispoziție portaluri proprii sau vor utiliza astfel de instrumente puse la dispoziție de către terți;

·         În cazul în care primirea documentelor electronice nu se poate realiza prin această modalitate mai sus menționată, autoritățile și instituțiile publice vor utiliza poșta electronică (e-mail).  

·         Pentru a se asigura transparența, autoritățile și instituțiile publice au obligația să publice în mediul online, cel mai probabil pe site-urile proprii, informații privind modalitatea acceptată de primire a documentelor electronice, astfel încât persoanele interesate să cunoască în avans cum pot comunica cu autoritatea; În situația în care autoritățile acceptă primirea documentelor electronic, acestea au obligativitatea de a emite răspuns în aceeași modalitate, excepție făcând situația în care există o cerere contrară din partea persoanei fizice sau juridice în cauză.

·         În termen de 15 zile de la data intrării în vigoare a prezentei Ordonanțe, autoritățile și instituțiile publice vor emite actele administrative necesare pentru a se stabili tipul de semnătură electronică aplicabilă pentru utilizarea de către persoanele fizice sau juridice a unui serviciu disponibil online prestat de respectivele autorități.  Ca atare, urmează să se stabilească dacă persoanele fizice sau juridică pot folosi și alte tipuri de semnături electronice cu aceleași efecte precum semnătura electronică extinsă și care sunt cerințele fiecărei autorități.

Cui nu se aplică?

OUG 38/2020 nu se aplică actelor emise sau primite de către Parlament, Președintelui României și nici Autoritățile judecătorești (instanțele de judecată, Parchetele sau Consiliul Superior al Magistraturii). Ca atare, acestea nu au obligația primirii înscrisurilor semnate cu semnătură electronică.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 3860 / 5598
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Bohâlțeanu și Asociații a asistat Microfruits SA în achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni emise de Armătura SA, cu o echipă coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) | Proiectul a presupus o analiză juridică amplă și o coordonare atentă între toate părțile implicate
    ITR World Tax 2026 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. NNDKP, CMS, PNSA, TZA, Schoenherr, Băncilă, Diaconu și Asociații, Mușat & Asociații sau Popescu & Asociații, printre cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
    Baciu Partners și coordonatoarea sa au urcat pe primul loc pe podium la gala inaugurală Legal 500 - CEE Awards | Ana-Maria Baciu, după ce a primit distincția „Romania Lawyer of the Year”, iar BACIU PARTNERS a fost desemnată „CEE IP Firm of the Year”: ”Încrederea nu se câștigă printr-o conjunctură, ci prin consistență, prezență și prin convingerea că lucrurile pot fi mereu făcute altfel, în beneficiul direct al echipei și clienților. Standardul pe care îl impune este clar: să livrezi claritate și rigoare în permanență și să ai curajul să gândești diferit, înțelegând miza reală”
    Practica de Banking & Finance de la Bondoc & Asociații rămâne calibrată pe proiecte de mare anvergură, execuție la standarde internaționale și expunere transfrontalieră constantă | De vorbă cu partenerele Simona Petrișor și Diana Ispas despre tendințe, tipuri de finanțări, structuri inovatoare și provocările anului din acest sector. Portofoliul de proiecte îmbină ”verdele”, infrastructura și consolidarea bancară, repere clare ale unui an încărcat
    Legal500 a desemnat Clifford Chance Badea drept Casa de Avocatură a Anului în România în 2025 | Daniel Badea, Managing Partner: Premiile primite încununează aproape 20 de ani de excelență profesională, de-a lungul cărora ne-am consolidat poziția de lider pe piața de avocatură din România și din regiune, câștigând în paralel aprecierea întregii rețele globale Clifford Chance
    LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
    D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
    Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
    Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
    ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
    Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
    CMS, implicată în proiectul câștigător al premiului „Investiția Anului” în cadrul SEE Property Forum Awards 2025 pentru al doilea an consecutiv
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...