ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Avocații de Concurență de la Dentons lucrează împreună cu colegii din Departamentul de Litigii și Arbitraj pe tot parcursul unei investigații a Consiliului Concurenței. Mădălina Constantin, Managing Counsel: Avem o echipă specializată care poate oferi suport și într-o procedură forensic

10 Martie 2020   |   Ștefania Enache

O investigație a Consiliului Concurenței implică alocarea de resurse semnificative de către compania vizată, atât materiale, cât și umane, pe termen lung.

Mădălina Constantin, Managing Counsel Dentons

 
 
Consiliul Concurenței este una dintre cele mai active autorități din România, instituția remarcându-se, în ultimii ani, printr-o serie de acțiuni cu impact major în economie. „Natura mandatelor în materie de concurență este influențată pe de o parte de contextul economic, iar pe de altă parte de activitatea Consiliului Concurenței. Astfel, asistența și reprezentarea clienților în investigații depind de ritmul soluționării acestora de către Consiliul Concurenței, în vreme ce implicarea în asistarea clienților în materie de autorizare a concentrărilor economice este influențată de volumul tranzacțiilor pe care lucrează departamentul de M&A al Dentons”, a declarat pentru BizLawyer Mădălina Constantin, Managing Counsel Dentons.


Analiza muncii derulate de echipa de Dreptul Concurenței din cadrul Dentons indică faptul că o mare parte a activității a fost dedicată în continuare aspectelor de prevenție. „Clienții sunt tot mai conștienți de importanța respectării regulilor în materie de concurență și investesc atât în educarea continuă a managementului și salariaților, cât și în implementarea de programe de conformare la nivel intern. De asemenea, pe fondul creșterii gradului de cunoaștere a regulilor în materie de concurență și de conștientizare a importanței respectării lor, am observat o mai mare deschidere în solicitarea de asistență juridică pentru aspecte ce derivă din activitatea curentă a companiilor, pe lângă mandatele ce au vizat aspecte privind restructurarea activității”, nuanțează Mădălina Constantin.

Companiile se axează pe prevenție

Avocatul amintește faptul că autoritatea de concurență a avut și are foarte multe inițiative menite să vină atât în sprijinul consumatorilor, cât și a mediului de business, în acest din urmă caz, prin eficientizarea, de exemplu, a procesului de analiză a concentrărilor economice notificate.




Din activitatea de zi cu zi derulată de firma de avocatură reiese faptul că firmele investesc din ce în ce mai mult în educarea continuă a managementului și salariaților, precum și în implementarea de programe de conformare la nivel intern. „Suntem bucuroși să observăm că inclusiv companiile mici și mijlocii au început să acorde importanța necesară reglementărilor în materie de concurență”, menționează Mădălina Constantin.

Expertul atrage atenția că firmele ar trebui să țină cont de toate reglementările din zona concurenței în activitatea lor. „Sigur că, în funcție de modul în care este structurat businessul sau de domeniul de activitate în care activează o companie, anumite reglementări din domeniul concurenței pot prezenta o importanță mai mare, însă doar din perspectiva aplicabilității lor imediate, iar nu al relevanței lor în general. Într-adevăr, în ultima perioadă, se observă o atenție sporită acordată de Consiliul Concurenței activității asociațiilor profesionale, din perspectiva mediului prielnic pe care îl oferă pentru un potențial schimb de informații. Cu toate acestea, un schimb de informații poate interveni și în alte contexte. De aceea, credem că este important să se aloce în continuare resursele necesare de către companii pentru a se asigura că salariații lor, indiferent de poziția acestora, au o bună înțelegere a regulilor în materie de concurență și procedurilor ce trebuie urmate la nivel intern”, mai spune avocatul.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică

Servicii complexe

O investigație a Consiliului Concurenței implică alocarea de resurse semnificative de către compania vizată, atât materiale, cât și umane, pe termen lung. Aceste cheltuieli nu sunt necesare doar pentru acoperirea necesarului de servicii juridice. O investigație implică un efort foarte mare din partea firmei supuse acestei proceduri și automat generează și costuri semnificative.

„Investigațiile Consiliului Concurenței se întind pe o perioadă de aproximativ doi ani și vizează informații, care prin prisma vechimii lor, au caracter istoric. Pentru a răspunde solicitărilor autorității, eforturile companiei investigate (de identificare a datelor, dezarhivare și corelare a lor) sunt semnificative, mai ales pe fondul fluctuațiilor de personal. În funcție de obiectul investigației și piața vizată, volumul de documente și informații ce trebuie furnizat de Consiliul Concurenței poate fi impresionant. Toate acestea se adaugă la presiunea care vine în mod natural cu declanșarea unei investigații de către Consiliul Concurenței, fiind bine-cunoscut faptul că amenzile ce pot fi aplicate sunt semnificative”, detaliază Mădălina Constantin.

Avocații Dentons sunt pregătiți să ofere asistență imediată clienților în cazul unei inspecții inopinate derulate de Consiliul Concurenței. O echipă de avocați se deplasează la locul unde se derulează inspecția pentru a sprijini clientul în respectarea procedurii stabilite de lege pentru astfel de cazuri.

„După finalizarea inspecției, echipa Dentons stabilește împreună cu clientul strategia pentru perioada următoare. De cele mai multe ori, se procedează la auditarea practicilor companiei, luând în calcul cu precădere aspectele investigate de Consiliul Concurenței. În măsura în care se apreciază necesar, în funcție de volumul și domeniul de activitate al clientului, se poate utiliza și o procedură de forensic, Dentons având o echipă specializată care poate oferi suport în acest sens. În funcție de rezultatele auditului, se pot implementa măsuri suplimentare de prevenție, adaptate la activitatea și specificul clientului. Departamentul de Litigii și Arbitraj al Dentons are expertiza necesară pentru a sprijini clienții și în etapa de contestare a deciziilor emise de Consiliul Concurenței. De altfel, avocații din cadrul Departamentului de Concurență lucrează împreună cu cei din cadrul Departamentului de Litigii și Arbitraj pe tot parcursul unei investigații a Consiliului Concurenței, pentru a asigura continuitatea strategiei de apărare abordate”, explică Mădălina Constantin.

În ultima perioada, Biroul din București al Dentons a asistat, atât în investigații declanșate de Consiliul Concurentei, cât și în proceduri de notificare a concentrărilor economice, jucători de top din zona IT, a reparațiilor industriale, dar și instituții financiare etc. La toate acestea se adaugă desigur serviciile juridice asociate eforturilor de prevenție și conformare cu regulile de concurență, care sunt din ce în ce mai solicitate de către firmele din România.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1763 / 2143
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Allianz-Ţiriac Asigurări preia compania de brokeraj din asigurări Campion Broker. Schoenherr, alături de cumpărător
NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
Filip & Company a asistat Global Vision Investment Fund S.A. în obținerea unei refinanțări pentru prima sa investiție în retail
Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
Filip & Company a asistat Grupul Banca Transilvania în finalizarea achiziției BRD SAFPP SA. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Albota Law Firm își menține standardele ridicate în Real Estate cu o echipă alcătuită doar din avocați seniori, recunoscută constant în ghidurile internaționale. Practica are anvergură, ritm și disciplină, iar vizibilitatea internațională validează un mod de lucru orientat spre rezultat | De vorbă cu Oana Albota (Managing Partner) despre tendințele pieței, provocările perioadei modul în care lucrează echipa
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în cea mai mare emisiune de obligațiuni AT1 din Europa Centrală și de Est | Echipa de proiect, coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
Balog & Stoica: Un nou jucător pe piața serviciilor juridice și o perspectivă contemporană asupra avocaturii
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Țuca Zbârcea & Asociații și britanicii de la Legal 500 au lansat ediția 2025 a GC Powerlist Romania
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...