ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cum s-au pregătit avocații Mușat & Asociații pentru această criză și ce proiecte continuă | Răzvan Stoicescu (Deputy Managing Partner): Planul de măsuri pregătit ca răspuns la apariția pandemiei a avut în vedere proiecțiile mai multor indicatori din activitatea avocaților firmei. Monia Dobrescu (Partener): Activitatea noastră nu este și nu estimez că va fi dramatic afectată de criza economică declanșată de pandemie

05 Mai 2020   |   Maria Teodoru

Cea mai importantă decizie de management luată în această perioada a fost, fără îndoială, planul de măsuri pregătit ca răspuns la apariția pandemiei.

Răzvan Stoicescu, Deputy Managing Partner si Monia Dobrescu, Partener - Musat & Asociatii

 
 
Firma Mușat & Asociații continuă să-și asiste clienții în perioada stării de urgență, avocații fiind implicați în câteva finanțări ce se vor finaliza în perioada următoare și în mai multe proiecte de tip fuziuni și achiziții, demarate în baza unor decizii luate înainte de începutul pandemiei, care au continuat conform planului anunțat initial.Casa de avocați are în portofoliu și clienți care își continuă activitatea de expansiune, dezvoltatori care au în plan să achiziționeze terenuri și să construiască, clienți care și-au prelungit contractele de închiriere pentru a-și putea continua neîntrerupt business-ul. Departamentul de Dreptul muncii a avut și are o activitate cu o încărcătură constantă, atât din perspectiva activității de consultanță, cât și din perspectiva activității de litigii.Mandatele privind proiecte complexe de transfer de business, reorganizarea activității unor companii importante din sectoare precum oil&gas, IT sau transporturi, ori implementarea unor soluții și politici dedicate de beneficii și bonusare sunt doar câteva exemple din paleta lucrărilor incredințate echipei de dreptul muncii în primul trimestru al anului și care continuă și în prezent.

În această perioadă, munca avocaților continuă pe aproape toate planurile: dreptul muncii, imobiliare, corporate, finanțări, etc. Evident, sunt și proiecte care au fost deocamdată puse on-hold, ca o decizie firească a modului în care clienții respectivi au ales să își desfășoare activitatea în circumstanțele actuale.Litigiile sunt cele mai afectate acum, dar este de așteptat ca situația să se schimbe de îndată ce va înceta starea de urgență, au precizat pentru BizLawyer reprezentanții firmei Mușat & Asociații.
. . 

BizLawyer a încercat să ia pulsul firmelor de avocați în aceasta perioadă de restrângere a activităților economice și limitare a interacțiunii cu clienții. Vă prezentăm, în cele ce urmează, modul în care lucrează avocații Mușat & Asociații în noile condiții, proiectele care au continuat și lecțiile învățate de avocați în această criză, într-o discuție cu  Răzvan Stoicescu, Deputy Managing Partner și Monia Dobrescu, Partener.


”Traversăm fără îndoială o perioadă extrem de dificilă, care, separat de gravitatea situației medicale ce pune în pericol sănătatea și însăși existența oamenilor, are efecte asupra tuturor componentelor vieții noastre, așa cum o cunoșteam înainte. Chiar și faptul că am ieșit din rutina noastră cotidiană, în care lucram într-un birou frumos amenajat, aveam posibilitatea de a interacționa față în față cu clienții și cu colegii noștri, ne-a afectat. Ne-am trezit dintr-o dată izolați de ceilalți, în situația de a deveni experți în telemuncă și mediul de lucru s-a mutat în spațiul nostru privat. Lucrurile sunt agravate și de evoluția acestei pandemii, cu atât de multe variabile necunoscute, care nu permit vizibilitatea asupra a ceea ce va urma și care creează o stare de incertitudine generală”, a explicat Monia Dobrescu, Partener Mușat & Asociații, efectul resimțit de avocați după declanșarea acestei crize atipice care a lovit mediul de afaceri.

În acest context, era firesc ca și prestarea serviciilor juridice să fie afectată, în unele arii de practică mai mult decât în altele. În consecință, în funcție de  componența portofoliului de clienți și de specializare, avocații pot avea mai mult sau mai puțin de suferit în această perioadă, spune partenerul Mușat & Asociații. ”În ceea ce ne privește, Mușat & Asociații este o societate cu o echipă numeroasă, care acoperă majoritatea ariilor de practică și acesta este unul dintre motivele pentru care activitatea noastră nu este și nu estimez că va fi dramatic afectată de criza economică declanșată de pandemia COVID-19”, a subliniat Monia Dobrescu.

Cea mai importantă decizie de management. Gânduri pentru clienți și avocații firmei

Cea mai importantă decizie de management luată în această perioada a fost, fără îndoială, planul de măsuri pregătit ca răspuns la apariția pandemiei. Rezultat al unui proces complex de analiză și consultări, bazat pe mai multe scenarii, de la cel mai blând la cel mai pesimist, acest plan a avut în vedere proiecțiile mai multor indicatori din activitatea avocaților firmei. ”Așa am decis modul în care ne vom asista clienții în această perioadă, dacă și cum vom lucra de acasă, ce facem cu forța de muncă, cum o protejăm, contribuțiile asociaților la societate etc”, a adăugat Răzvan Stoicescu, Deputy Managing Partner Mușat & Asociații.

El spune că echipa Mușat & Asociații a trecut în acești 30 de ani de activitate prin multe, inclusiv prin stări de urgență și crize economice locale sau globale. ”Criza actuală a venit mai degrabă ca o confirmare a unei concluzii pe care noi am tras-o anterior: „în măsura posibilului, fii întotdeauna pregătit”. Pentru cei care sunt mai tineri, cel mai probabil că aceasta este cea mai importantă lecție a acestei pandemii: o criză nu vine niciodată anunțată și ar fi bine să te găsească pregătit”, a completat Răzvan Stoicescu.

Cât privește efectele, spun avocații Mușat & Asociații, până în prezent se conturează că deciziile luate până acum au fost cele corecte. De altfel, măsuri similare au fost adoptate ulterior în piața nu doar local, ci și pe plan internațional. ”Greul însă abia acum urmează. Pentru toți, lunile aprilie și mai sunt de fapt cele în care efectele pandemiei vor fi simțite cel mai intens. În ceea ce ne privește, suntem însă pregătiți pe deplin sub toate aspectele și chiar dacă va fi greu, privim totuși cu calm înainte”, a nuanțat avocatul.


Ce ar trebui să știe clienții

În cele mai simple cuvinte, primul gând către clienți este să conteze pe noi. Sub toate formele. Să conteze pe priceperea și inventivitatea noastră, pe maturitatea noastră și, nu în ultimul rând, pe reziliența noastră. Anul acesta noi, Mușat & Asociații, trebuia să sărbătorim 30 de ani de activitate. Se pare că viața ne-a oferit mai degrabă un test în loc de o fastuoasă petrecere. Suntem însă mai mult ca oricând pregătiți și pe deplin determinați să trecem acest test cu brio.

Un alt gând către clienți este să nu uite că și noi, ca și ei, înfruntăm aceleași dificultăți. Or, nimeni nu te înțelege mai bine decât cineva care trăiește și se confruntă cu aceleași dificultăți ca și tine. Această criză este ceva neobișnuit pentru noi toți. Nimeni nu pare să știe care este calea cea mai bună către recuperare. Noi, în 30 de ani de activitate, am trecut prin conflicte de stradă, revolte, crize mondiale, situații de urgență, prăbușiri de sisteme politice, epidemii și multe altele. Întotdeauna am răzbit însă rămânând profesioniști, deschiși, umani și empatici în relația cu clienții noștri. Suntem convinși că și acum o astfel de atitudine ne va ajuta pe toți, clienți și colaboratori deopotrivă, să trecem mai repede, cu bine, peste această perioadă.

Mesaj pentru avocații firmei: Relațiile dintre noi sunt mai mult decât simple interacțiuni

Primul gând către avocații noștri este să aibă grijă de ei, de familiile lor și de colegii lor. Să fie aproape unii de alții. Să se susțină și să se sprijine. Cu o vorbă bună, cu un gest, cu un gând. Să nu uite că relațiile dintre noi sunt mai mult decât simple interacțiuni. În aceste vremuri, suntem mai vulnerabili, mai sensibili, mai scoși din ritm. Orice plus afectiv este important și poate avea un impact pozitiv neașteptat.
 
Un al doilea gând care se îndreaptă către ei este să fie alerți. Cu ochii în patru. Să-și păstreze agerimea și reflexele de avocat de performanță. Sa le cultive cu aceeași grijă și atenție. Nu trebuie să fii expert pentru a realiza că această pandemie cere autodisciplină și adaptare. Nici cel mai bun avocat nu poate rămâne așa fără antrenament și efort conștient în cultivarea aptitudinilor sale în această perioadă.

Răzvan Stoicescu, Deputy Managing Partner Mușat & Asociații


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică


Proiectele continuă

În această perioadă de contracție economică, era de așteptat ca mulți clienți să adopte o atitudine mai prudentă, însă au fost și clienți care au luat decizia de a merge mai departe cu proiectele deja începute sau chiar s-au angajat în proiecte noi.

”Lucrăm în prezent în câteva finanțări, una dintre ele este cu BERD-ul și a fost dată publicității de către departamentul nostru de marketing chiar înainte de instituirea stării de urgență, cealaltă privește un proiect mai vechi cu o bancă din Asia, unde avem o colaborare de foarte lungă durată. Ambele se vor finaliza în următoarea perioadă de timp”, a arătat Monia Dobrescu

Un proiect de tip M&A care a continuat în această perioadă a fost și preluarea de către Wellbore Integrity Solutions & Rhône Capital a business-ului de tubulatori și activități auxiliare la sondă al Schlumberger. Tranzacția urmează a se închide în curând și în România și se derulează deja de mai bine de un an.
 
Cum era și firesc, după declanșarea pandemiei avocații Mușat & Asociații au observat o creștere a solicitării clienților cu privire la aspecte de dreptul muncii. În ultimele 6 săptămâni, în contextul pandemiei, pe lângă mandatele obișnuite, au apărut diverse solicitări de asistență juridică legate de implementarea celor mai eficiente soluții de flexibilizare a activității prin intermediul tehnologiei.  De asemenea, li s-a cerut ajutorul pentru a fi găsite și aplicate soluții integrate de menținere a costurilor cu resursele umane pe termen scurt și mediu sau, în unele cazuri, de reducere a acestora. În contextul unor restricții fără precedent în perioada postdecembristă, echipele Mușat & Asociații au primit solicitări în această perioadă în vederea implementării unor soluții și politici dedicate, de reducere a programului de lucru sau de includere a salariaților în șomaj tehnic.

De asemenea, în zona de real estate au apărut solicitări noi, derivate din chiar consecințele instituirii stării de urgență: închiderea centrelor comerciale, care a dus la o situație relativ tensionată între proprietarii de malluri și chiriașii lor, transpusă, în mod firesc, în renegocierea contractelor pentru a ajusta drepturile și obligațiile contractuale. Avocații sunt de părere că o renegociere a contractelor va fi o consecință firească și pentru alte tipuri de tranzacții imobiliare (vânzări/cumpărări de terenuri sau imobile, asocieri în vederea dezvoltării unui proiect), acolo unde părțile aveau la momentul declanșării pandemiei doar o înțelegere preliminară asupra termenilor și condițiilor în care urma să se finalizeze tranzacția.  

”Sunt în portofoliul nostru clienți care își continuă activitatea de expansiune, dezvoltatori care au în plan să achiziționeze terenuri și să construiască, clienți care și-au prelungit contractele de închiriere pentru a-și putea continua neîntrerupt business-ul. Am negociat în această perioadă chiar și o modificare a spațiului închiriat, în vederea extinderii activității unuia dintre clienții noștri”, a arătat Monia Dobrescu.

Indiferent de situație, deciziile de management sunt esențiale în viața oricărei societăți și, în consecință, avocații Mușat & Asociații au continuat să lucreze și în dosarele care privesc probleme corporate. 
”De asemenea, suntem implicați într-o serie de proiecte de tip fuziuni și achiziții, în baza unor decizii care au fost luate, ce-i drept, înainte de începutul pandemiei, dar care până în prezent au continuat să se desfășoare conform planului anunțat inițial”, a mai spus Partenerul Mușat & Asociații.  

Pe de altă parte, încă de la începutul anului departamentul de Dreptul muncii a avut și are o activitate cu o încărcătură constantă, atât din perspectiva activității de consultanță, cât și din perspectiva activității de litigii. ”Mandatele privind proiecte complexe de transfer de business, reorganizarea activității unor companii importante din sectoare precum oil&gas, IT sau transporturi sau implementarea unor soluții și politici dedicate de beneficii și bonusare sunt doar câteva exemple din paleta largă a lucrărilor încredințate echipei de Dreptul muncii în primul trimestru al anului și care continuă și în prezent”, a explicat Monia Dobrescu.

Un avocat bun reușeste să se reînventeze atunci când circumstanțele o cer

Într-o economie prosperă, oportunitățile de business sunt, de regulă, multe și diversificate. Acest lucru duce atât la dezvoltarea ariilor de practică existente, cât și la apariția unor noi arii de practică, în funcție de nevoile pieței. Era firesc ca într-o perioadă dificilă, cum este cazul de față, în care omenirea luptă cu o pandemie, avocații să se confrunte cu reversul medaliei, iar mediul de afaceri să fie afectat. ”Cu toate acestea, chiar dacă în unele arii de practică cererea de consultanță se restrânge, istoria ne-a arătat că un avocat bun reușește să se reinventeze atunci când circumstanțele o cer. Sigur că este de preferat ca avocatul să fie specializat, dar adevărul este că, indiferent de situație, un avocat bun ar trebui să „atingă” cât mai multe arii de practică, pentru a nu pierde din vedere aspecte ce pot fi esențiale în sfatul pe care îl oferă clientului”, a arătat Monia Dobrescu
     
Avocatul spune că timpul scurt care a trecut de la declanșarea pandemiei și dinamicitatea și imprevizibilitatea situației nu permit încă o analiză corectă de impact.  Dar munca avocaților Mușat & Asociații continuă pe aproape toate planurile: dreptul muncii, imobiliare, corporate, finantari, etc. Sigur, sunt și proiecte care au fost puse on-hold deocamdată, ca o decizie firească a modului în care clienții respectivi au ales să ăși desfășoare activitatea în circumstanțele actuale. Cum era și firesc, litigiile sunt cele mai afectate acum, dar este de așteptat ca situația să se schimbe de îndată ce va înceta starea de urgență. 

Odată cu reintrarea în normal, poate chiar din această vară, după momentul încetării stării de urgență și începerea activității, cea mai predictibilă creștere pare să fie în zona de litigii. ”Măcar fiindcă instanțele nu au lucrat în această perioadă, iar practica a cunoscut o veritabilp suspendare. Cu privire la celelalte arii de practicp, creșterile vor apărea, dar încet și în timp. Deși este de dorit, este dificil de crezut că de îndată ce starea de urgență va înceta ne vom confrunta cu un boom tranzacțional”, a conchis Răzvan Stoicescu.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 26 / 5333
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Nouă avocați români au intrat anul acesta în Legal 500 Hall of Fame. Trei sunt de la NNDKP, ceilalți de la ZRVP, RTPR, TZA și alte trei firme de avocați. Ce calități evidențiază ghidul juridic pentru fiecare dintre aceștia
Mai multe proiecte de drept bancar ̸ financiar și M&A vor fi reluate sau demarate în viitorul apropiat. Laura Rudnyanszky, Legal Officer pentru România - Teleperformance Group: Departamentul juridic va rămâne solicitat la maximum în perioada urmatoare, ca urmare a reluării activității economice de către majoritatea clienților noștri din toată lumea
Raluca Năstase s-a alăturat RTPR pe poziția de Partener. Costin Tărăcilă (Managing Partner): Venirea Ralucăi reflectă strategia noastră de a consolida practica de real estate și de a atrage avocați dintre cei mai talentați și apreciați
Povestea fascinantă a unui avocat român stabilit în Germania. Pe ruta profesională București-Viena-Heidelberg, alături de Michaela Braun Noviello și câteva considerații despre sistemele de învățământ, modul de lucru, relațiile profesionale, practica și proiectele de extindere în Viena și Cluj
Cum trec departamentele juridice ale marilor companii prin criza medicală. Cristina Costache, Legal Manager Strauss România: Echipa nu a cedat presiunii și s-a comportat de o manieră ireproșabilă
Grupul E-INFRA a dus la capăt mai multe proiecte de infrastructură la care s-a lucrat intens în ultimele luni. Adina Calfa, Group General Counsel: Diferența pe care o câștigăm în experiența de management în perioada aceasta este aceea pe care o câștigă un pilot după ce a traversat o furtună și a aterizat forțat pe o autostradă
Frații Micula câștigă și continuă ofensiva legală împotriva statului român în instanțele americane pentru recunoașterea unei datorii de 356 mil. $. Ei cer României să achite și onorariile avocațiale, la nivel de 675 $ pentru un partener și 175 $ pentru un legal assistant
Ciprioții de la EP Wind Project (Rom) Six Ltd. cheamă România la arbitraj. Ministerul Economiei trebuie să aleagă consorțiul care se va ”bate” la ICSID cu avocații King & Spalding
Schoenherr lansează ghidul regional „Finanțarea startup-urilor”
LegiTeam: ZRVP recrutează avocat definitiv pentru departamentul Consultanță
In-houseLegal.ro | Consilierii juridici din companii au continuat să ofere asistență juridică pentru activitatea uzuală, însă au adaugat și noi proiecte specifice stării de urgență. Dr. Sabin Taclit, Legal Manager NextGen: În domeniul telecomunicatiilor proiectele au continuat, în paralel cu demersurile de adaptare la reglementările impuse
Avocatura penalistă este și va rămâne un “sport de contact” direct, atât cu clientul, cât și cu organele judiciare. Gabriel Albu, Managing Partner Albu-Legal: Pentru viitor anticipăm o creștere substanțială a volumului de activitate, astfel încât ne punem problema măririi echipei
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...