ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

D&B David și Baias obține o nouă soluție favorabilă încă din etapa administrativă: organele fiscale au admis deducerea TVA aferentă serviciilor achiziționate de la societăți afiliate

17 Septembrie 2020   |   BizLawyer

Echipa de Litigii a D&B David și Baias care a formulat și susținut contestația a fost formată din Dan Dascălu, Avocat Partener, Ana Maria Iordache, Avocat Partener, și Amanda Dăncescu, Avocat Asociat.

 
 
O echipă de avocați specializați în litigii fiscale D&B David și Baias, societatea de avocatură corespondentă PwC România, a obținut, încă din etapa administrativă, recunoașterea dreptului de deducere a TVA aferentă serviciilor achiziționate de la societăți afiliate, pentru unul dintre cele mai mari grupuri multinaționale din sectorul bunurilor de larg consum (FMCG).

Astfel, în cursul inspecției fiscale, organele fiscale au refuzat recunoașterea dreptului de deducere a TVA pentru că societatea a considerat nedeductibile fiscal la calculul impozitului pe profit cheltuielile aferente serviciilor prestate de persoane afiliate.  Însă, societatea a primit, ulterior, o decizie favorabilă din partea Înaltei Curți de Casație și Justiție prin care a recunoscut dreptul contribuabilului de a datora o sumă mai mică decât cea inclusă în declarația de impozit pe profit. Ca urmare, autoritățile fiscale au fost obligate să stabilească pe minus suma de 1,45 milioane lei reprezentând impozit pe profit declarat de societate și chiar achitat, fără a fi, însă, datorat. Având în vedere soluția pronunțată cu privire la impozitul pe profit de instanțele de judecată, organul de soluționare a contestației a admis contestația societății formulată împotriva negării dreptului de deducere a TVA aferente respectivelor servicii.


”Soluția organului de soluționare a contestației este una de referință întrucât asigură aducerea la îndeplinire a lucrului judecat, recunoscând practic efectele soluției  judecătorești pronunțate între aceleași părți și asupra aceleiași probleme de drept. Este nu doar o poziție absolut normală, ci absolut necesară într-un stat de drept, întrucât se evită astfel consumarea inutilă de resurse, energie și timp (transpus apoi în bani, sub forma dobânzilor datorate de ANAF), atât pentru stat (prin organele sale fiscale, dar și prin instanțele de judecată angrenate în asemenea demersuri), cât și pentru contribuabil. Simțim, însă, nevoia, să o salutăm în mod special, întrucât este una distinctă față de cea adoptată în majoritatea celorlalte cazuri, dacă nu chiar toate dintre ele, în care am observat că ANAF merge până în pânzele albe în cadrul litigiilor în susținerea unor soluții din inspecția fiscală, doar pentru a nu exprima o poziție contrară celei anterioare (percepută probabil ca necolegială), inclusiv în cazuri în care eroarea strecurată inițial devine evidentă și de necontestat. Avem în vedere, de exemplu, cazuri în care asupra interpretării normei s-a pronunțat deja Curtea de Justiție a Uniunii Europene, infirmând poziția inițială a organelor fiscale, dar acestea continuă să afirme că poziția lor este una corectă, ca și cum nimic relevant nu s-ar fi întâmplat din punct de vedere juridic în derularea litigiului fiscal sau cazuri în care legislația principală și/sau secundară a fost modificată întrucât contravenea dreptului european sau național” a declarat Dan Dascălu, Avocat Partener și Liderul Practicii de Litigii din cadrul D&B David și Baias.

”Această soluție favorabilă, obținută de echipa noastră, se bazează pe succesul obținut pentru același client, anterior, în fața Înaltei Curți de Casație și Justiție, unde am reușit să dovedim refuzul nejustificat al organelor fiscale de recunoaștere a unui drept al contribuabilului izvorât din lege. În acel dosar, instanța supremă a recunoscut caracterul deductibil al unor cheltuieli efectuate de contribuabil cu servicii achiziționate de la persoane afiliate,  precum și dreptul acestuia de a-i fi restituită suma de 1,45 milioane lei, reprezentând impozit pe profit achitat, fără a fi însă datorat”, a declarat Ana-Maria Iordache, Avocat Partener D&B David și Baias.

”Tratamentul fiscal aplicat operațiunilor economice din perspectiva impozitului pe profit nu poate fi privit în mod izolat de cel din perspectiva TVA. Fiecare dintre ele trebuie analizate ținând cont de aspectele comune celor două domenii și, în special, de faptul că ambele vizează finalmente aceeași situație de fapt, dar și de diferențele corespunzătoare de reglementare desprinse din dispozițiile legale ce le sunt aplicabile. Din păcate, întâlnim adesea în practică susțineri din partea ANAF sau chiar soluții ale instanțelor de judecată care sunt greu de înțeles ori chiar contradictorii. Uneori, de exemplu, în special sub vechiul Cod fiscal, am observat cenzurarea deductibilității TVA prin prisma regulilor de la impozitul pe profit, deși acestea au particularități distincte, ce trebuie analizate cu maximă atenție și luate în considerare. Alteori, însă, aceleași operațiuni economice sunt văzute într-un fel din perspectiva TVA, dar cu totul altfel din perspectiva impozit sau uneori chiar în mod diferit de la o inspecție de același tip la alta, derulată într-o perioadă viitoare, ceea ce este de neînțeles și neacceptat”, a explicat Dan Dascălu.

”Or, nu trebuie și nu poate să fie ignorat că orice discuție în materie fiscală trebuie să se raporteze în cele din urmă la operațiunile economice în legătură cu care acestea se nasc și care sunt practic aceleași indiferent de categoriile de obligații fiscale ce s-ar naște în legătură cu ele, fie TVA, fie impozit pe profit etc. Astfel, odată ce au fost clarificate aspectele referitoare la substanța acestora, conform probelor administrate în procedurile administrative și/sau judecătorești relevante, acestea trebuie să fie luate în considerare în dezlegarea altor probleme fiscale ce vizează aceleași aspecte factuale, ca și aspectele de referință din perspectivă juridică (e.g. relevanța operațiunilor respective pentru activitatea economică a contribuabilului), așa cum în mod corect se confirmă în această soluție pronunțată de organul de soluționare a contestației în speța menționată”, a precizat Dan Dascălu.

Echipa de Litigii a D&B David și Baias care a formulat și susținut contestația a fost formată din Dan Dascălu, Avocat Partener, Ana Maria Iordache, Avocat Partener, și Amanda Dăncescu, Avocat Asociat.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1130 / 1678
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...