ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

În culisele unui experiment inedit: Internship 2.0, stagiu de practică online organizat de Bondoc & Asociații | Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și organizarea fără cusur și ar recomanda oricând această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că interacțiunea mijlocită de tehnologie a fost capabilă să ofere elementele esențiale pentru un training de calitate

18 Octombrie 2020   |   Ștefania Enache

Acest proiect de pregătire derulat de echipa Bondoc & Asociații a reușit să-i ajute pe tinerii incluși în program să descopere profesia de avocat, tehnologia permitându-le să trăiască „pe viu” experiența construirii unui caz.

 
 
Bondoc & Asociații este una dintre firmele de avocatură cu expunere internațională care a investit constant în formarea noilor generații de experți în Drept.În fiecare vară a organizat stagii de practică la care au fost invitați studenți din cadrul facultăților de drept și a primit în echipă, mai apoi, tineri care au ”exersat” avocatura în cadrul acestor internship-uri.În 2020, un an în care lumea s-a schimbat, Bondoc & Asociații a trebuit să se adapteze noilor condiții și să utilizeze tehnologia pentru a-și pune în practică proiectele.Astfel a luat naștere primul program de pregătire a studenților în regim online. BizLawyer a urmărit acest experiment inedit și a dialogat cu studenții care au efectuat stagiul din fața calculatoarelor și cu avocații implicați în program.Concluzia?Tehnologia a oferit elementele esențiale necesare pentru un dialog bun și constant. Interacțiunea a fost dinamică și roditoare, sesiunile de training au avut teme diverse, ședințele one-to-one au cuprins discuții pe gradul de ocupare și convorbiri punctuale pe subiectele alocate.Pe scurt, experimentul întins pe șase săptămâni a fost un succes.


Bondoc & Asociații a abordat o atitudine inovativă, găsind cele mai bune soluții în realizarea unor programe de pregătire eficientă pentru studenții incluși în acest prim proiect derulat online.

Mihaela Bondoc, Partner, Coordonator al programului de stagii: „Am dorit să putem oferi studenților posibilitatea unor stagii utile și la standarde înalte, chiar dacă condițiile nu au fost unele obișnuite.
Credem foarte mult atât în efortul de echipă, cât și în nevoia oferirii de oportunități fiecarei generații și a implementării unor soluții out of the box. Am  fost convinsă că ne vom adapta foarte bine, având în vedere calitățile umane și profesionale ale avocaților din echipă. ”   

„Dacă ar fi să mă rezum la un singur cuvânt, aș spune că interacțiunea cu studenții a fost una dinamică. Am reușit să trecem, într-un interval de timp relativ scurt, prin diverse subiecte, cercetări juridice și analize, astfel încât studenții să poată simți în cele șase săptămâni de stagiu cum se desfășoară activitatea curentă în cadrul Bondoc & Asociații”, a arătat Diana Savu, Senior Associate în cadrul Bondoc & Asociații.

Pentru viitorii profesioniști din avocatură pregătirea practică este foarte importantă, ajutându-i să-și sedimenteze cunoștințele teoretice dobândite în timpul cursurilor de la facultate și să acceseze o serie de informații pe care mediul universitar nu îl pune la dispoziția studenților. În astfel de stagii, în care le stau alături specialiști cu experiență, studenții „fură” din tainele profesiei de avocat și descoperă secrete pe care doar cei care lucrează le știu.

„De-a lungul perioadei de stagiu am dobândit mai multă încredere în abilitățile mele deoarece am fost pusă în situații noi pe care am reușit să le duc la bun sfârșit prin studiu și atenție sporită. Am învățat că pentru a putea practica Dreptul trebuie să îmi organizez foarte bine timpul și activitățile de pe parcursul unei zile, să stabilesc sarcinile care sunt prioritare și să mă ocup de ele de îndată. De asemenea, am învățat că lucrul în echipă este foarte important pentru reușita unui proiect, am învățat să comunic și să cer ajutor în momentele de dificultate, să fiu deschisă la nou și la noi oportunități de a învăța”, a precizat Diana Mirea, unul dintre beneficiarii stagiului de pregătire, chestionată de BizLawyer.

Tânăra a realizat, în urma acestei experiențe, că pentru un viitor profesionist în avocatură este important să fie curios, să pună întrebări, să-și dezvolte cunoștințele în cât mai multe domenii.

„În urma acestui stagiu am o viziune mult mai amplă asupra profesiilor juridice și, bineînțeles, asupra profesiei de avocat, în mod special. Am avut ocazia de a cunoaște latura „aplicată” a Dreptului, colaborând cu avocați de cel mai înalt calibru, astfel încât pot spune că astăzi sunt un jurist puțin mai complet. Pe lângă acestea, societatea Bondoc & Asociații s-a deosebit față de orice altă societate de avocatură prin gradul de implicare a avocaților în orientarea și pregătirea noastră, organizând săptămânal training-uri și conferințe în care am aprofundat anumite arii ale Dreptul și în urma cărora am învățat chestiuni practice. Consider că acestea reprezintă cunoștințe extrem de utile pentru cariera mea de după facultate, care fac diferența față de un student care nu a avut ocazia de a face un stagiu la o societate precum Bondoc & Asociații”, susține, la rândul său, Eduard Maxim, un alt student înscris în program.

Acest proiect de pregătire derulat de echipa Bondoc & Asociații a reușit să-i ajute pe tinerii incluși în program să descopere profesia de avocat, tehnologia permitându-le să trăiască „pe viu” experiența construirii unui caz.

„Mi-a plăcut că am reușit să aprofundez ramura Dreptului privat, deoarece până la acest stagiu am lucrat mai mult pe partea Dreptului public, iar fiecare task m-a ajutat să înțeleg și mai bine diferite concepte juridice și chiar să-mi depășesc anumite limite, având mai multă încredere în forțele proprii. Simt cu adevărat că plec mult mai bogată profesional după acest stagiu, chiar dacă a fost unul atipic în privința modului de desfășurare, pentru că am acumulat numeroase cunoștințe juridice, am aplicat ce am învățat pe parcursul acestor ani în facultate, dar m-am dezvoltat și pe latură personală, învățând să lucrez sub presiune în anumite momente și să-mi organizez mai bine timpul”, explică studenta Smaranda Popescu.




Dinamism și profesionalism

Profesorii pe care cursanții i-au avut în timpul acestui stagiu întins pe șase săptămâni au abordat pregătirea din mai multe unghiuri, interacțiunea cu studenții fiind una dinamică.

„Interacțiunea cu studentul care mi-a fost repartizat (i.e. Eduard Maxim) a fost una dinamică și roditoare. Deși timpul a fost destul de limitat – atât din perspectiva duratei stagiului de practică în sine, cât și din perspectiva timpului disponibil pentru a dialoga cu Eduard, am reușit să abordăm atât subiecte teoretice, cât și aspecte cu puternice conotații practice – analize juridice ale unor aspecte mai puțin clare din legislația insolvenței. Finalitatea acestui exercițiu (foarte util) a avut în vedere demonstrarea necesității unor cunoștințe teoretice temeinice care, prin interpretare și aplicare la problema de drept concretă să poată conduce la găsirea și aplicarea celor mai bune soluții juridice. Feedbackul primit a fost unul consistent, fiind evident efortul de documentare și structurare a ideilor propuse cu privire la analiza solicitată – chiar dacă în unele situații un răspuns clar nu putea fi identificat”, amintește Răzvan Agarici, Associate Bondoc & Asociații.

Au fost dezbătute subiecte teoretice diverse, mentorii urmărind cu fiecare student în parte modalitatea în care se pot aplica în practică toate cunoștințele dobândite în timpul orelor de curs de la facultate. De asemenea, au fost abordate diferite cercetări juridice, fiind studiate spețe și cazuri prin care s-au putut exemplifica anumite teorii ale Dreptului.

„Studenții au fost implicați în proiecte diverse pentru a avea ocazia să interacționeze cu o paletă cât mai largă de domenii juridice. Astfel, aceștia au luat parte la sesiuni de training cu teme diverse (cum ar fi, noțiuni de protecția datelor, aspecte de dreptul muncii sau drept bancar, practici de insolvență etc.), au ajutat pe diverse cercetări juridice și analize prin care au sintetizat cercetarea făcută și chiar au interacționat cu reprezentanți ai autorităților pentru a solicita o opinie pe subiecte mai puțin clare. Pentru o bună organizare, am ținut constant discutii one-to-one pentru a discuta gradul de ocupare și, de asemenea, am avut convorbiri punctuale pe subiectele alocate pentru a clarifica eventualele întrebări”, subliniază Diana Savu.

La rândul său, Silviu Vasiliu, Associate Bondoc & Asociații, povestește că studenților le-au fost transmise diverse teme de cercetare, fiind încurajați ca în concluziile asupra cercetărilor să-și exprime propriile opinii. „Răspunsurile primite s-au ridicat la nivelul așteptărilor noastre, demonstrând astfel dorința lor de a excela în viitoarea lor profesie”, punctează avocatul.

Cu această ocazie, tinerii au învățat că în avocatură nu există răspunsuri doar în alb sau negru, realizând că un răspuns în mai multe nuanțe poate expune foarte bine ambele laturi ale unei probleme.

„Cred că la finalul unui lucru bine făcut și care ți-a marcat dezvoltarea sau care te-a făcut să îți conturezi mai bine proiectele profesionale viitoare, poți face un bilanț asupra lucrurilor pe care le-ai asimilat și asupra aceea ce s-a schimbat. Eu pot spune că am deprins și mi-am testat diverse abilități pe care mi le doream, chiar și în acest cadru online, am învățat multe lucruri și am conexat mai multe arii de practică, așa cum mi-am dorit. Am lucrat pe Healthcare/Pharma & Medical Services, pe Data Protection, Competition Law, Real Estate, Commercial și Employment, multe dintre aceste domenii nefiind discutate sau aprofundate la facultate. Deși am atins și niște aspecte pe Litigii, mi-am desfășurat activitatea mai mult în zona Consultanței și mi-a plăcut foarte mult. A fost deci, un mediu provocator, dinamic, plin de imbolduri pozitive”, afirmă Theona Popa, student- beneficiar al cursurilor de pregătire.

Studenții au fost impresionați de atmosfera de lucru

Pe tot parcursul programului, avocații echipei Bondoc & Asociații au fost în contact permanent cu studenții, cărora le-au fost atribuite diferite sarcini menite să le dezvolte abilitățile. Comunicarea s-a purtat atât online, cât și telefonic, mentorii fiind disponibili pentru orice nelămurire a cursantului.

„Am avut o interacțiune permanentă cu studenții aflați în practică, deși, într-adevăr aceasta a avut loc preponderent în mediul online. De asemenea, chiar dacă programul de internship s-a desfășurat în principal de la distanță (remote), nu am observat o diferență în ceea ce privește pro-activitatea și implicarea studenților, față de programele anilor anteriori. Atât noi ca mentori, cât și ceilalți colegi ai noștri am fost în permanentă legătură cu studenții, orice sarcină fiind atribuită în scris și ulterior confirmată telefonic. Am apreciat dorința studenților de a ajuta și de a învăța, aceștia îndeplindu-și sarcinile cu profesionalism, iar rezultatul activității desfășurate a fost util în pregătirea materialelor destinate clienților”, detaliază Oana Dănilă, Associate Bondoc & Asociații.

Cursanții au fost impresionați de modul în care s-au purtat cu ei mentorii și de atmosfera de lucru pe care au descoperit-o în cadrul Bondoc & Asociații.

Diana Mirea spune că firma de avocatură i-a creat sentimentul de familie, în condițiile în care toți avocații erau dornici să ajute și să creeze o atmosferă cât mai plăcută pentru toate persoanele noi, astfel încât să se simtă confortabil. Toți experții cu care a interacționat s-au arătat întotdeauna receptivi la problemele studenților. „Apreciez empatia și claritatea de care au dat dovadă atunci când ne doream să învățăm lucruri noi. De asemenea, profesionalismul este o trăsătură ce îi caracterizează pe toți cei cu care am lucrat”, susține tânăra.

De altfel, viitorii avocați au constatat, în timpul acestui program de pregătire, că Bondoc & Asociații se deosebește față de majoritatea societăților de pe piață prin atmosfera unică pe care o oferă. „Avocații societății se comportă ca și când ar fi o mare familie, din care am avut și noi bucuria de a face parte timp de 6 săptămâni. Deschiderea și prietenia avocaților, sfaturile oferite și lucrurile „predate” au fost ceva ce, consider eu, rareori un student poate întălni la avocați cu experiență, adesea prea ocupații de viața de zi cu zi a avocatului pentru a se ocupa de niște tineri studenți. În schimb, în permanență societatea Bondoc și Asociații a fost preocupată de stagiarii săi, astfel încat stagiul să fie o experință plăcută, dar și utilă”, nuanțează Eduard Maxim.

Smaranda Popescu se declară onorată  că a avut ocazia ca pentru câteva săptămâni să fie „colegă” cu adevărați profesioniști ai Dreptului, care au fost dispuși să îi îndrume pe tot parcursul stagiului și să îi facă să se simțim parte din echipă.

„Am colaborat cu avocați de excepție aici. Am apreciat foarte mult faptul că au îmbinat armonios profesionalismul și rigoarea care se cer în această profesie, cu disponibilitatea, solicitudinea, gradul de deschidere și înțelegere către stagiari. Am avut o comunicare foarte bună, ni s-au explicat lucruri și am apreciat că mereu am primit feedback. Ni s-a valorizat munca și ni s-a oferit încredere, iar acolo unde a fost loc de îmbunătățiri, completări, ne-am înțeles. Cred că e foarte important mediul de lucru și energia pe care colegii o impregnează asupra ta. Iar aceste atribute (profesionalismul, diplomația, îngăduința, disponibilitatea) sunt greu de găsit în formulă completă, deci nu pot decât să mă consider norocoasă”, completează Theona Popa.

Sarcinile pe care le-au primit tinerii au avut legătură directă cu proiecte aflate pe masa de lucru a avocaților Bondoc & Asociații. Astfel, cursanții au simțit și ei ce înseamnă să respecți termene, să pregătești un proiect, să oferi mai multe soluții pentru problemele clienților, să cauți răspunsuri la întrebări apărute pe parcursul construirii unei spețe. Rezultatele acestor colaborări dintre studenți și mentorii lor au fost foarte apreciate de avocații Bondoc & Asociații, care s-au declarat mulțumiți de modul în care tinerii au abordat stagiul de practică.

„Studenții s-au adaptat rapid la condițiile de desfășurare ale programului de internship, fiind implicați în activitatea zilnică a firmei (cercetări juridice, pregătirea de documente juridice, prezentări etc.). De asemenea, studenții au participat la diverse training-uri organizate în cadrul firmei pe teme variate, care să le sporească nivelul de cunoștințe și să îi ajute în înțelegerea conceptelor cu care au lucrat”, explică Oana Dănilă.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică

O experiență inedită

Ineditul acestui stagiu de practică nu a fost doar forma de organizare, cea online, ci și temele abordate. Training-urile organizate au avut în vedere prezentarea unor aspecte introductive în câteva ramuri mai puțin cunoscute studenților la acest moment. Proiectele derulate au urmărit familiarizarea studenților cu o serie de problematici care nu au fost suficient abordate în cadrul mediului universitar.

„Interacțiunea online se poate substitui cu destul de mult succes celei obișnuite, fără a fi necesare eforturi semnificative suplimentare – mai ales având în vedere posibilitatea tehnică de a se organiza videoconferințe. Deși interacțiunea umana nu poate fi neglijată, aceasta având rol și avantaje incontestabile, totuși, raportat la elemenetele concrete de care a fost nevoie pentru a asigura o cât mai bună interacțiune, considerăm că interacțiunea mijlocită de tehnologie a fost capabilă să ofere elementele esențiale necesare pentru un bun și constant dialog între persoanele implicate, ajutând totodată la construirea unor relații profesionale cu potențial semnificativ”, susține Răzvan Agarici.

„Pregătirea în regim online se poate desfășura la același nivel cu cea obișnuită/cunoscută, fără eforturi semnificative. E nevoie doar de voință și disciplină (atât de partea studentului, cât și a formatorului) și un grad de implicare puțin mai ridicat.  Desigur, interacțiunea umană nu este de neglijat, are avantajele ei și poate că ar fi apropiat mai mult studentul de formator, însă pentru situația dată, credem că am reușit să ridicăm comunicarea online la un nivel care să ne permită să formăm studenții așa cum ne-am dorit și, în același timp, să legăm niște relații care cu siguranță se vor extinde și după sfârșitul acestui stagiu”, completează Diana Savu.

Comunicarea, purtată prin intermediul tehnologiei, a fost cheia acestui program de succes. În fiecare dimineață, înainte de începerea orelor de lucru, avocații implicați în proiect discutau telefonic cu studenții organizând agenda pentru ziua respectivă, soluționând eventuale probleme invite sau răspunzând întrebărilor venite din partea studenților. Prin aceste discuții telefonice, ambele părți aveau de câștigat, fiind fructificate cât mai multe aspecte raportat la experiența celeilalte părți.

Un alt avantaj al stagiului de practică a fost implicarea activă a studenților în cadrul sesiunii de „Dezbateri și prezentari B&A”, care deja a devenit tradiție în firma Bondoc & Asociații.

O lecție importantă pentru toți cei implicați

Experiența săptămânilor de lucru alături de studenți le-a dovedit avocaților Bondoc & Asociații că tehnologia poate permite realizarea unor proiecte de pregătire care se pot desfășura la același nivel cu programele față în față. Eforturile pentru implementarea unor astfel de proiecte nu sunt mari. Definitorie este implicarea ambelor părți: avocați și studenți. Odată stabilită o bună comunicare între părți și un mod de lucru cursiv, lucrurile se derulează firesc, iar studenții au posibilitatea să pătrundă în lumea avocaturii.

Răzvan Agarici susține că acest proiect a reprezentat o lecție importantă și pentru el, demonstrându-i-se încă o dată că nu există „nu pot”. „Totul ține de setarea mentală și de disponibilitatea la efort a fiecărei persoane implicate într-un proiect”, subliniază avocatul.

„Prin experiența aceasta mi-a fost confirmat un crez mai vechi, anume că oamenii sunt capabili să se adapteze în orice situație. Iar când vorbim despre o sesiune de internship în format exclusiv online, ai nevoie doar de studenți cu poftă de lucru și dorință de cunoaștere, iar studenții noștri au avut din plin din ambele și le mulțumesc și pe această cale”, completează Diana Savu.

La rândul său, Oana Danilă cataloghează programul de internship ca fiind unul inedit, experiența trăită confirmând încă o dată faptul că și domeniul juridic se poate adapta la „noul normal” impus de condițiile actuale.    

„Evenimentele din acest an au scos în evidență necesitatea de a fi în permanență capabili de a ne adapta unor situații excepționale. Ușurința cu care studenții s-au adaptat contextului actual este remarcabilă, facilitându-ne și nouă interacțiunea cu aceștia”, întărește Silviu Vasiliu.

Experiența practicii online i-a surprins plăcut și pe beneficiari. La început, tinerii nu au înțeles prea bine cum se vor derula lucrurile, dar odată început stagiul au descoperit ineditul situației și avantajele oferite de dezvoltarea tehnologiei. „Societatea Bondoc & Asociații a făcut o treabă minunată în a organiza un stagiu de practică online care să reprezinte pentru noi o experiență cât mai apropiată de cea a unui stagiu fizic”, susține Eduard Maxim.

„Deși am avut parte de un semestru online la facultate în care ne-am acomodat mai mult sau mai puțin cu desfășurarea activității didactice online, efectuarea unui stagiu de practică online este o experiență diferită. Consider că a fost benefică organizarea online, întrucât am comunicat în permanență cu avocații, fiecare din noi s-a adaptat și nu am întâmpinat probleme în realizarea obiectivului internship-ului. Un aspect important care a ajutat la desfășurarea stagiului fără probleme a fost organizarea internă pe care am apreciat-o de la bun început. Singurul dezavantaj a fost că nu am avut ocazia să ne cunoaștem față în față, să interacționăm mai mult și ne-a lipsit uneori atmosfera unui stagiu clasic, însă a fost o experiență inedită pe care aș repeta-o”, arată și Smaranda Popescu.

Tinerii implicați în proiect cunoșteau deja firma Bondoc & Asociații, dar participarea la acest stagiu de practică și munca alături de echipă le-a oferit ocazia de a vedea cum acționează niște profesioniști în avocatura de business, cum se lucrează în prima linie a Dreptului.

„Am venit aici pentru că am tras eu concluzia, după diverse proiecte desfășurate în colaborare cu Bondoc & Asociații prin asociații studențești și după ce am avut ocazia să interacționez mai mult cu avocații din cadrul firmei, că, pe lângă prestigiul firmei pe piața avocaturii naționale și internaționale, aici se îmbină armonios spiritul profesionist, rigoarea, standardele înalte ale muncii cu solicitudinea, comunicarea fructuoasă și înțelegerea în raport cu studenții”, punctează Theona Popa. 


Ne bucură feedback-ul pozitiv primit atât de la studenți, cărora le mulțumesc pentru entuziasmul cu care s-au adaptat situației și pentru efortul depus, cât și de la colegii implicați (atât coordonatori de stagiu, cât și colegi care au susținut diverse – și aș zice numeroase - sesiuni de training) cărora le mulțumesc pentru implicare, pentru timpul și energia dedicate acestui proiect”, a menționat Mihaela Bondoc, Partner.



Au cuvântul studenții


Beneficiarii direcți ai acestui stagiu de practică online, studenții implicați în proiectul Bondoc & Asociații au declarat, pentru BizLawyer, că experiența trăită îi va ajuta enorm în traseul pe care și l-au ales. Șansa de a lucra alături de o firmă de top și de a colabora cu avocați din liga mare a reprezentat pentru acești tineri o reală oportunitate de a învăța de la cei mai buni.

Redăm mai jos răspunsurile pe care ni le-au oferit patru dintre cursanții Bondoc & Asociații.

BizLawyer: De ce ați ales programul de internship de la Bondoc & Asociații?

DANA MIREA
(foto): Ceea ce m-a atras la acest program de internship a fost faptul că una din cerințele pentru a fi acceptată a fost reprezentată de rezultatele obținute la examene de Drept civil și Drept comercial, discipline care m-au atras în timpul în care le-am studiat la facultate. Acest aspect mi-a dat de înțeles că obiectul de activitate al Bondoc și Asociații este foarte mult axat pe aceste doua discipline. Ulterior, am căutat  informații și am descoperit că aveau multe arii de practică ce implicau diverse aspecte ale Dreptului civil, iar acest lucru m-a determinat să îmi doresc să învăț cât mai multe aspecte practice ale acestuia în scopul aprofundării informațiilor teoretice.


EDUARD MAXIM (foto): Bondoc și Asociații m-a impresionat încă din anul al II-lea de facultate, când am avut ocazia de a îi vizita timp de o zi. În acea zi am cunoscut o societate de avocatura deschisă, prietenoasă și care emana profesionalism. Tocmai din aceste motive, anul acesta, când am citit anunțul conform căruia Bondoc & Asociații organizează un stagiu de practică de vară, am știut ce am de făcut: să aplic.




SMARANDA POPESCU (foto): Am avut ocazia de a cunoaște echipa Bondoc & Asociații anul trecut prin intermediul proiectului De umbrae justitiae organizat de Asociația Studenților în Drept unde am petrecut o zi alături de echipa Bondoc & Asociații. A fost o experiență foarte frumoasă și țin minte că am plecat încântată. Mi-am dorit ca stagiul din anul III să-l petrec la o casă de avocatură cu o bogată experiență profesională, iar după această vizită am considerat că Bondoc & Asociații este cea mai buna alegere, mai ales după ce am cunoscut o parte din echipă, având în vedere și obiectul de activitate.


THEONA POPA (foto): Am venit aici pentru că am tras eu concluzia, după diverse proiecte desfășurate în colaborare cu Bondoc & Asociații prin asociații studențești și după ce am avut ocazia să interacționez mai mult cu avocații din cadrul firmei, că, pe lângă prestigiul firmei pe piața avocaturii naționale și internaționale, aici se îmbină armonios spiritul profesionist, rigoarea, standardele înalte ale muncii cu solicitudinea, comunicarea fructuoasă și înțelegerea în raport cu studenții.



Care ar fi, în opina dumneavoastră, câștigul personal/profesional din acest stagiu?

DANA MIREA: De-a lungul perioadei de stagiu am dobândit mai multă încredere în abilitățile mele deoarece am fost pusă în situații noi pe care am reușit să le duc la bun sfârșit prin studiu și atenție sporită. Am învățat că pentru a putea practica dreptul trebuie să îmi organizez foarte bine timpul și activitățile de pe parcursul unei zile, să stabilesc sarcinile care sunt prioritare și să mă ocup de ele de îndată. De asemenea, am învățat că lucrul în echipă este foarte important pentru reușita unui proiect, am învățat să comunic și să cer ajutor în momentele de dificultate, să fiu deschisă la nou și la noi oportunități de a învăța. În urma acestui stagiu, am observat că este important să fii curios, să pui întrebări, să îți dezvolți cunoștințele în cât mai multe domenii, întrucât acestea sunt interdependente. Acest stagiu de practică mi-a stârnit dorința și curiozitatea de a studia mi mult, de a aprofunda lucrurile pe care deja le știu și de a afla cât mai multe opinii și puncte de vedere în legătură cu un anumit subiect.

EDUARD MAXIM: În urma acestui stagiu am o viziune mult mai amplă asupra profesiilor juridice și, bineînțeles, asupra profesiei de avocat, în mod special. Am avut ocazia de a cunoaște latura „aplicată” a dreptului, colaborând cu avocați de cel mai înalt calibru, astfel încat pot spune că astăzi sunt un jurist puțin mai complet. Pe lângă acestea, societatea Bondoc și  Asociații s-a deosebit față de orice altă societate de avocatură prin gradul de implicare a avocaților în orientarea și pregătirea noastră, organizând săptămânal training-uri și conferințe în care am aprofundat anumite arii ale dreptul și în urma cărora am învățat chestiuni practice. Consider că acestea reprezintă cunoștințe extrem de utile pentru cariera mea de după facultate, care fac diferența față de un student care nu a avut ocazia de a face un stagiu la o societate precum Bondoc și Asociații.

SMARANDA POPESCU: Mi-a plăcut că am reușit să aprofundez ramura dreptului privat, deoarece până la acest stagiu am lucrat mai mult pe partea dreptului public, iar fiecare task m-a ajutat să înțeleg și mai bine diferite concepte juridice și chiar să-mi depășesc anumite limite, având mai multă încredere în forțele proprii. Simt cu adevărat că plec mult mai bogată profesional după acest stagiu, chiar dacă a fost unul atipic în privința modului de desfășurare, pentru că am acumulat numeroase cunoștințe juridice, am aplicat ce am învățat pe parcursul acestor ani în facultate, dar m-am dezvoltat și pe latură personală, învățând să lucrez sub presiune în anumite momente și să-mi organizez mai bine timpul.

THEONA POPA: Cred că la finalul unui lucru bine făcut și care ți-a marcat dezvoltarea sau care te-a făcut să îți conturezi mai bine proiectele profesionale viitoare, poți face un bilanț asupra lucrurilor pe care le-ai asimilat și asupra aceea ce s-a schimbat. Eu pot spune că am deprins și mi-am testat diverse abilități pe care mi le doream, chiar și în acest cadru online, am învățat multe lucruri și am conexat mai multe arii de practică, așa cum mi-am dorit. Am lucrat pe Healthcare/Pharma & Medical Services, pe Data Protection, Competition Law, Real Estate, Commercial și Employment, multe dintre aceste domenii nefiind discutate sau aprofundate la facultate. Deși am atins și niște aspecte pe Litigii, mi-am desfășurat activitatea mai mult în zona Consultanței și mi-a plăcut foarte mult. A fost deci, un mediu provocator, dinamic, plin de imbolduri pozitive.

Ce apreciați la Bondoc & Asociații și la avocații cu care ați interacționat?

DANA MIREA: Bondoc & Asociații mi-a creat sentimentul de familie, toți avocații erau dornici să ajute și să creeze o atmosferă cât mai plăcută pentru toate persoanele noi, astfel încât să se simtă confortabil. La avocații cu care am interacționat apreciez faptul că au fost receptivi la problemele pe care le-am întâmpinat în momentele în care nu erau clare sarcinile pe care le aveam de dus la îndeplinire, apreciez empatia și claritatea de care au dat dovadă atunci când ne doream să învățăm lucruri noi. De asemenea, profesionalismul este o trăsătură ce îi caracterizează pe toți cei cu care am lucrat.

EDUARD MAXIM: Bondoc și Asociații se deosebește față de majoritatea societăților de pe piață prin atmosfera unică pe care o oferă. Avocații societății se comportă ca și când ar fi o mare familie, din care am avut și noi bucuria de a face parte timp de 6 săptămâni. Deschiderea și prietenia avocaților, sfaturile oferite și lucrurile „predate” au fost ceva ce, consider eu, rareori un student poate întălni la avocați cu experiență, adesea prea ocupații de viața de zi cu zi a avocatului pentru a se ocupa de niște tineri studenți. În schimb, în permanență societatea Bondoc și Asociații a fost preocupată de stagiarii săi, astfel încat stagiul să fie o experință plăcută, dar și utilă.

SMARANDA POPESCU: Am apreciat din prima zi deschiderea avocaților, modul în care am interacționat și în care ne-au sprijinit. Întotdeauna când aveam nelămuriri erau bucuroși să ne răspundă și să ne ajute. Comunicarea a fost și mai importantă având în vedere că stagiul a fost online și distanța putea să pună probleme, însă am fost conectați mereu și chiar dacă erau ocupați, avocații mereu își făceau timp să ne îndrume. Mă simt onorată că am avut ocazia ca pentru câteva săptămâni să fiu „colegă” cu adevărați profesioniști ai dreptului care au fost dispuși să ne îndrume pe tot parcursul stagiului și să ne facă să ne simțim parte din echipă.

THEONA POPA: Am colaborat cu avocați de excepție aici. Am apreciat foarte mult faptul că au îmbinat armonios profesionalismul și rigoarea care se cer în această profesie, cu disponibilitatea, solicitudinea, gradul de deschidere și înțelegere către stagiari. Am avut o comunicare foarte bună, ni s-au explicat lucruri și am apreciat că mereu s-a dat un feedback. Ni s-a valorizat munca și ni s-a oferit încredere, iar acolo unde a fost loc de îmbunătățiri, completări, ne-am înțeles. Cred că e foarte important mediul de lucru și energia pe care colegii o impregnează asupra ta. Iar aceste atribute( profesionalismul, diplomația, îngăduința, disponibilitatea) sunt greu de găsit în formulă completă, deci nu pot decât să mă consider norocoasă.

Cum a fost experiența acestei practici online?

DANA MIREA: A fost o experiență inedită. La începutul acestei practici nu înțelegeam foarte bine care va fi modalitatea în care vom comunica, care va fi modul în care vom rezolva sarcini concrete, dar aceste lucruri au fost învățate foarte ușor încă din primele zile, mulțumită tuturor avocaților care ne-au ghidat, care ne-au îndemnat să descoperim mai mult, să rezolvăm probleme concrete. Am avut interacțiune permanentă atât cu avocații coordonatori, cât și cu ceilalți colegi, ceea ce a facilitat procesul de învățare.

EDUARD MAXIM: Apreciez că stagiul fizic întotdeauna va avea câștig de cauză față de stagiul online. Cu toate acestea, societatea Bondoc și Asociații a făcut o treabă minunată în a organiza un stagiu de practică online care să reprezinte pentru noi o experiență cât mai apropiată de cea a unui stagiu fizic. În cadrul acestui stagiu am participat la training-uri, am fost în permanentă legătură cu avocații societății și am primit zilnic „research-uri” sau alte chestiuni de făcut, astfel încât am putut ”pipăi” profesia de avocat și am putut învăța lucruri ce ne-ar putea ajuta pe viitor. Așadar, deși nu a fost un stagiu fizic, stagiului de practică la Bondoc și Asociații nu i se poate reproșa nimic, fiind o experiență pe care oricând o pot recomanda altor studenți.

SMARANDA POPESCU: Din momentul în care am aflat că vom efectua stagiul de practică online mi s-a părut o experiență foarte interesantă. Deși am avut parte de un semestru online la facultate în care ne-am acomodat mai mult sau mai puțin cu desfășurarea activității didactice online, efectuarea unui stagiu de practică online este o experiență diferită. Consider că a fost benefică organizarea online, întrucât am comunicat în permanență cu avocații, fiecare din noi s-a adaptat și nu am întâmpinat probleme în realizarea obiectivului internship-ului. Un aspect important care a ajutat la desfășurarea stagiului fără probleme a fost organizarea internă pe care am apreciat-o de la bun început. Singurul dezavantaj a fost că nu am avut ocazia să ne cunoaștem față în față, să interacționăm mai mult și ne-a lipsit uneori atmosfera unui stagiu clasic, însă a fost o experiență inedită pe care aș repeta-o.

THEONA POPA: Practica online a fost o experiență nouă, interesantă, bineînțeles, cu puncte tari și puncte mai puțin tari. Mi-a plăcut că nu s-a simțit vreo problemă în comunicare, ba chiar, multe task-uri au fost mai bine comunicate sau mai bine duse la bun sfârșit prin intermediul explicațiilor scrise, decât ar fi fost, poate, în mediu fizic, când poți să nu intuiești precis așteptările interlocutorului sau să te îndepărtezi de direcțiile avocatului îndrumător. De asemenea, cred că s-a atins pragul de eficiență scontat și uneori, se câștigă timp prin mediul online, cred eu. Pe de altă parte, poate că ne-a lipsit spiritul autentic de lucru face to face, mediul de socializare, mersul la instanțe pentru unii dintre noi. Dar, all in all, a fost o experiență benefică în această perioadă. Oricum, telework and work from home nu funcționează la fel de bine la toată lumea. Însă, e o alternativă chiar bună care a demonstrat multora că se poate și se poate chiar și într-un stil mai eficient. Bineînțeles, e nevoie de o organizare bună, coeziune, relații de încredere și un ritm comun.

Ce urmează? Care sunt pașii următori?

DANA MIREA: Pentru mine, urmează ultimul an de facultate, un an care se așteaptă a fi foarte dificil întrucât la finalul său voi susține atât examenul de licență, cât și examenul de admitere la Institutul Național Pentru Pregătirea și Perfecționarea Avocaților, dar sunt convinsă că toate informațiile și experiențele dobândite în cadrul acestui stagiu m-au pregătit în mare măsură pentru acele experiențe viitoare.

EDUARD MAXIM: Urmează ultimul an la facultate, iar dupa acesta, sunt hotărât, acum mai mult decât niciodată, în urma stagiului făcut, să urmez o carieră (sper că de succes) în domeniul avocaturii!

SMARANDA POPESCU: Urmează un an dificil pentru fiecare dintre noi, urmând să susținem examenele de licență și de intrare în profesie, însă în același timp sunt convinsă că urmează și experiențe din ce în ce mai interesante care ne vor ajuta să ne perfecționăm ca viitori juriști. Stagiul de la Bondoc & Asociații cu siguranță și-a pus amprenta asupra mea, profesional, dar și personal și consider că are un rol important pentru parcursul meu.

THEONA POPA: Îmi doresc să tot fiu surprinsă pozitiv de ce urmează... Urmează un an intens, la finele căruia voi face demersurile necesare pentru a intra în Barou, pentru că îmi doresc foarte mult și n-am deviat încă de la această dorință. Și am mai multe lucruri de gândit și dezvoltat, dar Omnia tempus habent.

Experiența mentorilor


Avocații care au coordonat proiectul au trăit și ei alături de tinerii cursanți o experiență inedită, având în vedere că este primul program de practică organizat online.

Profesioniștii Bondoc & Asociații au răspuns la întrebările BizLawyer, împărtășind cu cititorii publicației nostre lecțiile învățate în timpul acestui internship online.

BizLawyer: Cum a fost, în câteva cuvinte, interacțiunea cu studenții aflați în internship?

RĂZVAN AGARICI (foto): Interacțiunea cu studentul care mi-a fost repartizat (i.e. Eduard Maxim) a fost una dinamică și roditoare. Deși timpul a fost destul de limitat – atât din perspectiva duratei stagiului de practică în sine, cât și din perspectiva timpului disponibil pentru a dialoga cu Eduard, am reușit să abordăm atât subiecte teoretice, cât și aspecte cu puternice conotații practice – analize juridice ale unor aspecte mai puțin clare din legislația insolvenței. Finalitatea acestui exercițiu (foarte util) a avut în vedere demonstrarea necesității unor cunoștințe teoretice temeinice care, prin interpretare și aplicare la problema de drept concretă să poată conduce la găsirea și aplicarea celor mai bune soluții juridice. Feedbackul primit a fost unul consistent, fiind evident efortul de documentare și structurare a ideilor propuse cu privire la analiza solicitată – chiar dacă un unele situații un răspuns clar nu putea fi identificat.  

DIANA SAVU (foto): Dacă ar fi sa mă rezum la un singur cuvânt, aș spune că interacțiunea cu studenții a fost una dinamică. Am reușit să trecem într-un interval de timp relativ scurt prin diverse subiecte, cercetări juridice și analize, astfel încât studenții să poată simți în cele 6 săptămâni de stagiu cum se desfășoară activitatea curentă în cadrul Bondoc și Asociații. În majoritatea cazurilor, feedback-ul primit s-a ridicat la înălțimea așteptărilor mele, am văzut în rezultatele lor munca depusă și dedicarea cu care s-au aplecat asupra subiectului. Am observat și urma de supărare pe care au simțit-o atunci când un research nu s-a finalizat cu un răspuns clar (negru pe alb) si mi-am amintit ca acest aspect mă supară si pe mine cel mai tare la început. Cu timpul am învățat (și acum am le-am transmis mai departe studenților) că un răspuns cu mai multe nuanțe, care expune ambele parți ale unei probleme, nu este nici pe departe un răspuns greșit sau incomplet.

OANA DĂNILĂ (foto): Am avut o interacțiune permanentă cu studenții aflați în practică, deși, într-adevăr aceasta a avut loc preponderent în mediul online. De asemenea, chiar dacă programul de internship s-a desfășurat în principal de la distanță (remote), nu am observat o diferență în ceea ce privește pro-activitatea și implicarea studenților, față de programele anilor anteriori. Atât noi ca mentori, cât și ceilalți colegi ai noștri am fost în permanentă legătură cu studenții, orice sarcină fiind atribuită în scris și ulterior confirmată telefonic. Am apreciat dorința studenților de a ajuta și de a învăța, aceștia îndeplindu-și sarcinile cu profesionalism, iar rezultatul activității desfășurate a fost util în pregătirea materialelor destinate clienților.

SILVIU VASILIU (foto): Ineditul contextului actual a generat atât pentru studenții aflați în internship, cât și pentru avocații implicați în coordonarea activității acestora, noi provocări in găsirea soluțiilor astfel încât interacțiunea in mediul online sa-si atingă scopul. Deși inițial anticipam anumite dificultăți in relaționarea in mod exclusiv online cu studenții, receptivitatea, promptitudinea si dorința lor de a cunoaște tainele avocaturii au reușit sa compenseze orice inconvenient creat de imposibilitatea de a interacționa cu avocații in mediul lor de lucru.



Cum a decurs programul de pregătire?Ce au avut de făcut studenții și cum s-au descurcat?

RĂZVAN AGARICI: La nivelul firmei noastre s-au organizat mai multe training-uri care au avut în vedere prezentarea unor aspecte introductive în câteva ramuri mai puțin cunoscute studenților la acest moment (elemente din legislația insolvenței, aspecte practice izvorâte din interacțiunea cu Registrul Comerțului, aspecte specifice de real estate etc.), proiecte care și-au propus să expună și alte ramuri care încă nu au fost suficient abordate în cadrul mediului universitar. Pentru o buna organizare dar și pentru a putea vedea care ar fi eventualele probleme întâlnite, de comun acord am stabilit să avem o discuție telefonică în fiecare dimineață, la începutul programului de lucru, astfel încât ambele părți să putem fructifica cât mai multe aspecte raportat la experiența celeilalte părți. De asemenea, studenții au fost implicati activ și în cadrul sesiunii de “Dezbateri și prezentari B&A”  -  care deja a devenit tradiție în societatea noastră (aspect foarte apreciat de către aceștia).

DIANA SAVU: Studentii au fost implicati in proiecte diverse pentru a avea ocazia sa interactioneze cu o paleta cat mai larga de domenii juridice. Astfel, acestia au luat parte la sesiuni de training cu teme diverse (cum ar fi, notiuni de protectia datelor, aspecte de dreptul muncii sau drept bancar, practici de insolventa etc.), au ajutat pe diverse cercetari juridice si analize prin care au sintetizat cercetarea facuta si chiar au interactionat cu reprezentanti ai autoritatilor pentru a solicita o opinie pe subiecte mai putin clare. Pentru o buna organizare, am tinut constant sedinte one-to-one pentru a discuta gradul de ocupare si, de asemenea, am avut convorbiri punctuale pe subiectele alocate pentru a clarifica eventualele intrebari. De asemenea, studentii au fost implicati activ si in cadrul sesiunii de “Dezbateri si prezentari B&A” care a devenit o practica uzuala in societatea noastra.

OANA DĂNILĂ: Studenții s-au adaptat rapid la condițiile de desfășurare ale programului de internship, fiind implicați în activitatea zilnică a firmei (cercetări juridice, pregătirea de documente juridice, prezentări etc.). De asemenea, studenții au participat la diverse training-uri organizate în cadrul firmei pe teme variate, care să le sporească nivelul de cunoștințe și să îi ajute în înțelegerea conceptelor cu care au lucrat.

SILVIU VASILIU: Studenților le-au fost transmise diverse teme de cercetare, fiind încurajați ca in concluziile asupra cercetărilor sa-si exprime propriile opinii. Răspunsurile primite s-au ridicat la nivelul așteptărilor noastre, demonstrând astfel dorința lor de a excela in viitoarea lor profesie. Totodată, programul Internship 2.0 a inclus o serie de training-uri susținute de avocați cu scopul de a le prezenta studenților pe scurt ce presupune activitatea din cadrul diverselor departamente ale societății (Banking, Corporate, Data Privacy, Real Estate sau Litigii).

Considerați că pregătirea în regim online este viabilă, atinge toate scopurile propuse, sau este un paliativ, o soluție de moment pe care probabil nu o veți repeta ?

RĂZVAN AGARICI: Interacțiunea online se poate substitui cu destul de mult succes celei obișnuite, fără a fi necesare eforturi semnificative suplimentare – mai ales având în vedere posibilitatea tehnică de a se organiza videoconferințe. Deși interacțiunea umana nu poate fi neglijată, aceasta având rol și avantaje incontestabile, totuși, raportat la elemenetele concrete de care a fost nevoie pentru a asigura o cât mai bună interacțiune, considerăm că interacțiunea mijlocită de tehnologie a fost capabilă să ofere elementele esențiale necesare pentru un bun și constant dialog între persoanele implicate, ajutând totodată la construirea unor relații profesionale cu potențial semnificativ.  

DIANA SAVU: Pregatirea in regim online se poate desfasura la acelasi nivel cu cea obisnuita/cunoscuta, fara eforturi semnificative. E nevoie doar de vointa si disciplina (atat de partea studentului, cat si a formatorului) si un grad de implicare putin mai ridicat. Desigur, interactiunea umana nu este de neglijat, are avantajele ei si poate ca ar fi apropiat mai mult studentul de formator, insa pentru situatia data, credem ca am reusit sa ridicam comunicarea online la un nivel care sa ne permita sa formam studentii asa cum ne-am dorit si, in acelasi timp, sa legam niste relatii care cu siguranta se vor extinde si dupa sfarsitul acestui stagiu.

OANA DĂNILĂ: Contextul actual în care ne desfășurăm activitatea este caracterizat de necesitatea de adaptare și de flexibilizare, generând noi orizonturi, unul dintre acestea fiind și desfășurarea de programe de internship online, soluție care este deja implementată cu succes în alte țări. Apreciez că desfășurarea programului de internship în regim online nu a afectat calitatea programului sau rezultatele acestuia și nici nu a răpit farmecul tradiționalului stagiu de practică al studenților din cadrul Facultății de Drept. Sunt convinsă că această abordare poate fi avută în vedere și în viitor, eventual chiar sub forma unui mix între prezența fizică în cadrul firmei și desfășurarea de activitate de la distanță.

SILIU VASILIU: Consider ca unul dintre scopurile principale ale unui program de internship este ca studentul sa perceapă de la fata locului, ritmul de lucru, modul de interacțiune intre departamente si nu in ultimul rând emoția generata de succesul obținut într-un anumit proiect. Prin urmare, consider ca pregătirea in regim online trebuie sa constituie „o soluție de avarie” utilizata doar in situații excepționale.

Care au fost învățămintele avocaților Bondoc & Asociații din această experiență?

RĂZVAN AGARICI: Personal, mi s-a demonstrat din nou că nu există „nu pot”. Totul ține de setarea mentală și de disponibilitatea la efort a fiecărei persoane implicate într-un proiect. Noul context are un impact semnificativ asupra modului în care unele lucruri sunt duse la îndeplinire, iar în măsura în care există flexibilitate sporită în găsirea unor soluții viabile și capacitate de adaptare la context – aspecte care au existat atât din perspectiva echipei Bondoc și Asociații, cât și din partea studenților – consider că programul de internship online s-a bucurat de succesul scontat.

DIANA SAVU: Prin experienta aceasta mi-a fost confirmat un crez mai vechi, anume ca oamenii sunt capabili sa se adapteze in orice situatie. Iar cand vorbim despre o sesiune de internship in format exclusiv online, ai nevoie doar de studenti cu pofta de lucru si dorinta de cunoastere, iar studentii nostri au avut din plin din ambele si le multumesc si pe aceasta cale.

OANA DĂNILĂ: Cu siguranță acest program de internship a fost unul inedit, această experiență confirmându-ne încă o dată faptul că și domeniul juridic se poate adapta la „noul normal” impus de condițiile actuale.

SILVIU VASILIU: Evenimentele din acest an au scos in evidenta necesitatea de a fi in permanenta capabili de a ne adapta unor situații excepționale. Ușurința cu care studenții s-au adaptat contextului actual este remarcabila, facilitându-ne si noua interacțiunea cu aceștia.



 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1121 / 1697
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Reff & Asociații și Deloitte România au asistat proprietarii Expo Market Doraly în vânzarea integrală a parcului comercial către dezvoltatorul imobiliar WDP
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Mihai Rotaru, Deputy legal director – head of legal consultancy department - Banca Transilvania: ”În zilele noastre nu prea mai există domenii în care să poți crește un business ignorând latura juridică a afacerii. La modul general, cred că vom vedea din ce în ce mai mulți juriști în ipostaze diferite decât cele uzuale, de tehnicieni ai dreptului, în postura de antreprenori și fondatori în business-uri diverse, în echipe de design thinking, în echipe de dezvoltare produse și aplicații IT și, de ce nu, chiar cumulând toate aceste calități”
MPR|Partners asistă cu succes Verde Magnesium într-un important proiect minier. Trei parteneri în echipa de proiect coordonată de Dana Rădulescu
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
LegiTeam: Mitel & Asociații recrutează avocați definitivi pentru Departamentul de Real Estate & Construction
Efervescență în activitatea avocaților specializați în fuziuni și achiziții de la Stratulat Albulescu, cu 15 proiecte de M&A aflate în lucru. Firma a acordat consultanță în peste 40 de tranzacții anul trecut și își îmbunătățește constant poziția în directoarele internaționale pe această arie de practică | Silviu Stratulat, Managing Partner: ”Peste 50% dintre proiectele noastre de M&A provin din colaborarea cu firme internaționale de top, cu care avem deja o relație sudată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Minerva Ioniță, Head of Legal & Compliance Department în cadrul Arctic: În postura de avocat intern, respectul față de colegi și angajator, onestitatea, sunt principii care te definesc și te recomandă. Activitatea juridică nu este doar un job, ci este o vocație care implică o responsabilitate profundă față de sistemul juridic și client
Clifford Chance Badea a asistat PIB Group Europa în tranzacția care marchează debutul companiei britanice pe piața de brokeraj de asigurări din România. Ce avocați au făcut parte din echipa coordonată de Nadia Badea, Partener Clifford Chance
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează asistent ̸ ă | secretar ̸ ă recepție
Zamfirescu Racoți Vasile & Partners primește la Londra premiul Firma Anului în România pentru litigii de brevete, acordat de Managing IP. Alina Tugearu (partener): “Suntem mândri că proiectele pe care le-am derulat sunt remarcate de comunitatea internațională a profesioniștilor în proprietate intelectuală și că munca noastră primește o recunoaștere de un asemenea calibru. Premiul aparține în primul rând echipei care stă în spatele acestor rezultate remarcabile”
SIMION & BACIU câștigă distincțiile Firma Anului în Domeniul Mărcilor și Firma Anului în Domeniul Drepturilor de Autor și Desene în România în cadrul prestigioasei gale Managing IP EMEA. Ana-Maria Baciu (managing partner) a fost desemnată Practicianul Anului în România
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...