ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

INACO: 26 din cele 27 de obiective ale Strategiei Naţionale de Competitivitate a României 2014-2020 sunt neîndeplinite

20 August 2019   |   AGERPRES

Astfel, din totalul celor 27 de obiective şi direcţii de acţiune, unul singur este realizat, şase sunt parţial realizate, iar restul de 20 sunt nerealizate, în multe dintre acestea regresul fiind semnificativ faţă de ţintele asumate.

 
 
Un număr de 26 din cele 27 de obiective ale Strategiei Naţionale de Competitivitate a României 2014-2020 sunt neîndeplinite în prezent, potrivit unui comunicat al INACO - Iniţiativa pentru Competitivitate.

Rezultatele ediţiei a treia a analizei gradului de implementare a Strategiei Naţionale de Competitivitate, publicată în august 2019, pe cele cinci axe strategice şi cele 27 de direcţii de acţiune, conform indicatorilor asumaţi de către instituţiile publice, arată regrese faţă de anul trecut.

Astfel, din totalul celor 27 de obiective şi direcţii de acţiune, unul singur este realizat, şase sunt parţial realizate, iar restul de 20 sunt nerealizate, în multe dintre acestea regresul fiind semnificativ faţă de ţintele asumate.


Aceste rezultate au fost relevate în urma unei analize realizate de INACO - Iniţiativa pentru Competitivitate, în cadrul proiectului "Politici publice alternative pentru dezvoltare locală competitivă" cofinanţat din Fondul Social European prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă 2014-2020.

Prin Strategia Naţională pentru Competitivitate (SNC) se fac eforturi de recuperare a decalajelor de dezvoltare, de îmbunătăţire a calităţii mediului investiţional, administrativ, de sănătate, de educaţie şi cercetare.

Acest document strategic este coordonat de Ministerul Economiei, în corelaţie cu ciclul financiar european (2014-2020) şi propune un pachet de soluţii pentru a scăpa din ceea ce se numeşte 'capcana ţărilor cu venit mediu', pentru valorificarea potenţialului competitiv recunoscut, real, dar incomplet pus în valoare.

În viziunea SNC, cele patru direcţii majore de dezvoltare în perioada 2014-2020 sunt restructurarea sectoarelor economice în direcţia unor poziţii competitive superioare; formarea masei critice de firme competitive prin crearea unui mediu atractiv, transparent şi inovativ; integrarea marilor jucători într-un proiect coerent de dezvoltare a economiei; integrarea societăţii într-un proiect coerent de dezvoltare a economiei.

Cele cinci priorităţi strategice propuse de SNC prin Hotărârea Guvernului nr. 775/ 2015 sunt îmbunătăţirea mediului de reglementare; acţiuni parteneriale între mediul public şi mediul privat; factori şi servicii suport; promovarea sectoarelor de viitor; pregătirea Generaţiei 2050 şi provocări societale.

Sectoarele-cheie identificate, care să devină motoare ale economiei, sunt: turismul şi ecoturismul, textile şi pielărie, lemn şi mobilă, construcţii, industrii creative, industria auto şi componente, tehnologia informaţiilor şi comunicaţiilor, procesarea alimentelor şi a băuturilor, sănătate şi produse farmaceutice, energie şi management de mediu, bioeconomie (agricultură, silvicultură, pescuit şi acvacultură), biofarmaceutică şi biotehnologii.

'Evaluarea Strategiei se va realiza la nivelul Ministerului Economiei şi anual va fi elaborat un raport prin care se va urmări stadiul atingerii obiectivelor din cadrul Strategiei Naţionale pentru Competitivitate. Acest raport va integra şi rezultatele monitorizării Programelor Operaţionale, care vor susţine implementarea Strategiei Naţionale pentru Competitivitate la nivelul Autorităţilor de Management şi a Organismelor Intermediare la nivelul ministerelor de linie. Rapoartele anuale de evaluare vor fi prezentate şi supuse aprobării Ministrului Economiei', se arată în Hotărârea de Guvern pentru modificarea Strategiei naţionale pentru competitivitate 2015-2020, aprobată prin Hotărârea Guvernului nr. 775/ 2015.

Aceeaşi strategie prevede obligaţia monitorizării şi a evaluării SNC de către acelaşi minister care a elaborat-o, respectiv Ministerul Economiei.

Cercetarea independentă a INACO vine ca urmare a faptului că, până în acest moment, nu s-a făcut publică nicio astfel de analiză a gradului de implementare, în funcţie de ţintele pe care acest document strategic şi le-a stabilit şi asumat oficial prin Guvernul României.

Totodată, economia reală transmite semnale puternice de pierdere agresivă de competitivitate în comerţul exterior. Deficitul comerţului exterior a depăşit 6,7 miliarde euro în anul 2018, o deteriorare cu peste două treimi faţă de anul anterior, iar dezechilibrele continuă să se adâncească accelerat în anul 2019.

În primele cinci luni ale acestui an, România a importat cu aproape 3 miliarde de euro mai multe bunuri şi servicii decât a exportat. Deficitul comercial s-a deteriorat cu 84% faţă de aceeaşi perioadă a anului anterior, conform ultimelor date oficiale BNR.

Deficitul comerţului cu bunuri şi servicii contribuie cu 87% la deficitul contului curent în acest an. Mărfurile generale contribuie negativ cu peste 6,3 miliarde euro la acest deficit, iar excedentul serviciilor de peste 3,3 miliarde euro echilibrează doar parţial balanţa.

Cota de piaţă mondială de exporturi a României în 2018 e de 0,4%, jumătate din ţinta SNC de 0,8%.

Alternativa pe care INACO o propune, în vederea atingerii obiectivelor din SNC, este Crearea Grupurilor de Iniţiativa Locală pentru Economia Viitorului (GILEV).

Acestea reprezintă un parteneriat între reprezentanţi ai sectoarelor public-privat de la nivel local şi au misiunea de a elabora propuneri de politici publice locale alternative, conectate la economia viitorului.

În acelaşi timp, stimulează schimbul de experienţă între actorii implicaţi, deschiderea şi modernizarea instituţiilor publice şi facilitează construirea bugetării locale participative.

Acest tip de bugetare creşte transparenţa în sectorul public şi asigură că, în cheltuirea banului public, sunt prioritare nevoile comunităţii.

Prin crearea GILEV-urilor va fi îmbunătăţită calitatea strategiilor economice şi sociale ale României, iar aceasta va conduce la promovarea unei economii inovative, competitive, bazată pe cunoaştere, dar şi eco-friendly.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 19499 / 20439
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Patru firme de avocați, în proiectul prin care Banca Transilvania a finalizat cu succes cea mai mare emisiune de obligaţiuni AT 1 din Europa Centrală şi de Est
Kinstellar a asistat Lidl în achiziția unui teren situat în incinta fostei platforme industriale Aversa din București. Victor Constantinescu (Partner) și Sandra Gheorghe (Senior Associate), în prim plan
GNP obține o nouă soluție favorabilă definitivă la Înalta Curte de Casație și Justiție prin care a fost anulată o decizie de sancționare emisă de Consiliul Concurenței | Reper jurisprudențial care impune un standard de analiză mai riguros în litigiile de concurență
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Băncilă, Diaconu și Asociații a asistat asociații Mamaia Resort Hotels în vânzarea părților lor sociale către Steaua de Mare Hotels & Resorts
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Clifford Chance Badea a asistat Aukera Energy în obținerea unei finanțări de 60 mil. € pentru primul său proiect de stocare a energiei pe bază de baterii din România
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...