ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Număr record de cereri pentru negocierile cu băncile, la CSALB

13 Mai 2020   |   AGERPRES

De la începutul anului şi până pe 8 mai 2020, CSALB a primit 830 de cereri din care s-au format până acum 190 de dosare de conciliere, la care se adaugă 83 de cereri soluţionate amiabil, după sesizarea CSALB .

 
 
Finalul stării de urgenţă aduce o creştere semnificativă a numărului de cereri la Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB), prin care consumatorii solicită intrarea în negociere cu băncile, în condiţiile în care, săptămâna trecută, s-au înregistrat 122 de cereri, fiind recordul celor peste patru ani de funcţionare a Centrului.

Potrivit unui comunicat al CSALB, anul trecut, românii trimiteau către Centru, în medie, 41 de cereri de negociere pe săptămână. Reprezentanţii Centrului susţin că reacţia consumatorilor a venit şi după recomandările făcute de cele mai mari bănci comerciale din România, privind avantajele negocierilor în cadrul CSALB.

"Spre deosebire de alte sectoare de activitate, CSALB a funcţionat fără întrerupere în ultimele două luni de restricţii generate de pandemie. Acest lucru a fost posibil datorită faptului că soluţionarea online şi prin mijloace de comunicare la distanţă este parte din ADN-ul activităţii Centrului, ca să folosesc această comparaţie. Creşterea de aproape trei ori a numărului de cereri înregistrate săptămâna trecută arată nevoia de înţelegere şi de deschidere a băncilor faţă de consumatori, mai ales după mesajele de încurajare trimise de către acestea, privind negocierea cu consumatorii în cadrul CSALB. Totodată, şi clienţii băncilor trebuie să aibă aşteptări rezonabile, ţinând cont, în primul rând, de posibilitatea instituţiilor de credit de a da curs solicitărilor lor, dar şi de volumul uriaş de cereri de suspendare a ratelor cu care se confruntă acestea.", a explicat Alexandru Păunescu, preşedintele Colegiului de Coordonare al CSALB.


Acesta a subliniat că există consumatori care au sesizat diferenţa majoră între suspendarea ratelor pe o perioadă de cel mult nouă luni şi rezolvarea prin negocieri cu băncile şi a altor probleme precum comisioanele, dobânzile sau moneda creditului.

"Astfel, posibilele soluţii oferite gratuit în cadrul Centrului vizează toată perioada de derulare a contractului, nu doar acest an. O altă diferenţă este că în cadrul CSALB cererile sunt analizate individual de către bănci, iar soluţiile date de conciliatori sunt personalizate, în funcţie de fiecare caz în parte. Pentru cererile de suspendare a plăţii ratelor conform prevederilor legale, băncile au nevoie de fluxuri automatizate, procesul fiind unul standardizat", a explicat Păunescu.

Potrivit sursei citate, mesajul comun al celor mai mari bănci din România este de încurajare a negocierii în cadrul CSALB.

"Încurajăm clienţii, chiar dacă vor opta sau nu pentru soluţiile pe care băncile le-au implementat în această perioadă, să conteze pe sprijinul CSALB. Experienţa îndelungată, competenţele conciliatorilor sunt deosebit de importante în această perioadă în vederea găsirii unor soluţii rapide, dar şi optime din perspectiva costurilor clienţilor. Banca Comercială Română are o colaborare deosebită cu CSALB, graţie unui flux rapid de soluţionare a unor probleme cu potenţial de litigiu. Colaborăm de peste 3 ani şi deja 600 de clienţi BCR au apelat la serviciile Centrului", a declarat Dana Dima, vicepreşedinte BCR.

La rândul său, Flavia Popa, secretar general al BRD, consideră că modul în care clienţii se raportează la bănci se va schimba după această criză, în urma căreia "băncile au învăţat să-şi cunoască consumatorii, să-i asculte, să fie suficient de flexibile".

"CSALB are un rol activ pentru acele categorii de clienţi care nu se încadrează nici în condiţiile impuse de bănci, nici în cele impuse de ordonanţă. Tocmai de aceea, credem că metodele alternative capătă un loc mult mai important decât au avut până acum. Toate acestea sădesc încrederea de care avem nevoie în societate", menţionează Flavia Popa.

Totodată, Mihai Rotaru, director în cadrul Băncii Transilvania, consideră că procedura în cadrul CSALB va fi una pe care clienţii nemulţumiţi o vor avea în vedere din ce în ce mai mult în viitor, "ca o alternativă rapidă, fără costuri şi mai pragmatică în comparaţie cu un litigiu clasic."

"În plus, soluţia CSALB este fundamentată pe echitate, nu numai pe litera legii. Acest aspect face o diferenţă fundamentală între sistemul clasic de judecată în faţa instanţelor naţionale şi alternativa pe care CSALB o oferă persoanelor fizice. Un alt aspect relevant este că soluţia propusă de conciliatorul CSALB nu este una obligatorie, fiind necesar ca aceasta să fie agreată şi acceptată de ambele părţi - bancă şi consumator", a adăugat Rotaru.

De la începutul anului şi până pe 8 mai 2020, CSALB a primit 830 de cereri din care s-au format până acum 190 de dosare de conciliere, la care se adaugă 83 de cereri soluţionate amiabil, după sesizarea CSALB (aceste cereri nu au mai intrat în procedură de negociere, înţelegerea dintre bancă şi consumator s-a realizat direct). Restul cererilor sunt în faza de analiză sau au fost respinse de către bănci. În ultimii patru ani, beneficiile obţinute de consumatori în urma negocierilor (reducerea sau eliminarea unor comisioane, reducerea dobânzilor, scăderea sau ştergerea întregului sold etc) depăşesc 2,7 milioane de euro.

CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) prin aplicaţia online aflată pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă. Mai multe informaţii despre activitatea Centrului puteţi obţine şi la telefon 021 9414 (apel cu tarif normal).
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 14645 / 16809
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
RTPR a fost desemnată „Firma de avocatură a anului în România” la Chambers Europe Awards 2024. Costin Tărăcilă, Managing Partner: Premiul are o semnificație și mai mare în contextul în care sărbătorim 20 de ani de activitate și este o mărturie a muncii de echipă impecabile și a abilităților excepționale ale avocaților noștri
Clifford Chance Badea câștigă Premiul IFLR Casa de Avocatură a Anului în România | Clifford Chance este Firma internațională de avocatură a anului și câștigă 12 premii la IFLR Europe Awards 2024
Ziua Mondială a Proprietății Intelectuale, sărbătorită și prin Concursul de Procese Simulate în Dreptul Proprietății Intelectuale, ediția a doua. Ana-Maria Baciu (Managing Partner Simion & Baciu): „Este o mare bucurie să putem contribui la ascensiunea viitoarelor talente în domeniul dreptului proprietății intelectuale. Ne-au bucurat energia și pasiunea pe care le-am simțit din partea concurenților, ceea ce a făcut ca această competiție să fie încă o experiență memorabilă pentru toți cei implicați”
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
Kinstellar consiliază divizia de ospitalitate a grupului House of Julius Meinl în achiziția istoricului Hotel Ambasador din centrul Bucureștiului. Victor Constantinescu, Managing Partner al biroului din București: ”Aceasta a fost de departe una dintre cele mai complicate tranzacții, cu numeroase părți, cu multe persoane implicate, necesitând abilități de negociere și o structurare inteligentă pentru a fi semnată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
Avocații ZRVP au în derulare, de la începutul anului, cinci proiecte de M&A în domeniul energiei regenerabile şi alte câteva tranzacţii în alte sectoare economice | Anca Danilescu, Partener Senior: Nu doar profitabilitatea sau perspectivele de business ale societăţii – ţintă decid soarta unei tranzacţii, ci şi „sănătatea” juridică a acesteia, ceea ce face ca profesionalismul avocaţilor implicaţi în tranzacţie să încline semnificativ balanţa spre un final sau altul al respectivului proiect
BONDOC ȘI ASOCIAȚII anunță 5 noi promovări în cadrul echipei sale de avocați, inclusiv un nou partener | Lucian Bondoc, Managing Partner: Continuă recunoașterea meritocratică și echitabilă a atingerii unor praguri de experiență și a unor contribuții speciale la succesul nostru comun
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat stagiar | Litigii
LegiTeam: POPESCU & ASOCIAȚII recrutează avocați cu experiență | Litigii
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Alexia Rizoiu, 85 de puncte la examenul organizat de Facultatea de Drept în anul 2022: ”Cuvântul-cheie în jurul căruia îmi concentrez activitatea de student este echilibrul. Satisfacția pe care o obții după ce ai reușit să înțelegi încă un concept sau o instituție a dreptului nu se compară cu nimic altceva; simți că ai mai făcut un pas spre a deveni profesionistul care îți dorești să fii”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...