ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Propunerile privind bugetul UE sunt inechitabile faţă de ţările central şi est-europene, consideră unii lideri ai acestora

05 Noiembrie 2019   |   AGERPRES

Propunerile Germaniei, ale Comisiei Europene în exerciţiu şi ale preşedinţiei finlandeze a Consiliului UE prevăd o diminuare a fondurilor de coeziune şi introduc condiţii care determină domeniile unde trebuie să meargă investiţiile.

 
 
Propunerile Comisiei Europene încă în funcţie privind viitorul cadru financiar multianual al UE (2021-2027) şi ale Germaniei - susţinută de alte state membre contributoare nete - sunt inechitabile faţă de statele central şi est-europene, întrucât prevăd o reducere a fondurilor de coeziune însoţită de introducerea unor condiţionalităţi, au declarat marţi premierii ceh şi ungar, Andrej Babis şi Viktor Orban, la Praga, unde se desfăşoară Summitul Coeziunii, transmit agenţiile Reuters şi MTI.

''Propunerea Comisiei este absolut inacceptabilă pentru noi'', pentru că ea afectează ''politicile tradiţionale'' şi ''introduce unele poziţii despre care noi considerăm că nu ar trebui să fie acolo'', a explicat premierul ceh Andrej Babis la summitul la care iau parte 17 state din centrul, estul şi sudul Europei.


La rândul său, premierul ungar Viktor Orban a descris propunerea avansată de Comisie drept ''inechitabilă'' şi consideră că ea pleacă de la principiul ''cu cât cineva este mai sărac, cu atât pierde mai mulţi bani, în timp ce bogaţii pierd mai puţin''. El a avansat şi câteva sugestii.

Astfel, în opinia lui Viktor Orban ar trebui eliminate rabaturile (restituirea de fonduri deja depuse la bugetul UE către unele state care consideră că au contribuit prea mult, n.red.), întrucât dacă acestea sunt recalculate pe baza volumului plăţilor raportat la PIB, ''atunci avem un tablou complet inechitabil''.

Un alt exemplu de abordare inechitabilă este, în opinia lui Viktor Orban, programul european de cercetare Horizon 2020, el afirmând că 95% din finanţările alocate acestuia merg către ''vechile'' state membre ale UE, astfel că s-ar impune introducerea unui ''element naţional'' la acest capitol.

Situaţia este similară şi în ceea ce priveşte politica privind climatul. Pentru ca economia Ungariei să devină neutră în emisii de carbon până în anul 2050, atunci această ţară ar trebui să cheltuiască pe reforme 2,5% din PIB în fiecare an, în timp ce Olanda, de pildă, ar cheltui numai 0,5%, a exemplificat Viktor Orban. El a adăugat că Ungaria este dispusă să ia măsuri pentru a atinge respectiva ţintă europeană privind emisiile de carbon, dar pentru aceasta economia sa are nevoie de alocări de fonduri europene.

Mai mult, faptul că multe din fondurile europene accesate de statele central şi est-europene ''se întorc înapoi'' în statele vest-europene, prin mecanisme economice, ar trebui luat în considerare în elaborarea bugetului UE, a subliniat premier ungar. El a cerut mai multă flexibilitatea în acest buget şi a deplâns că ''propunerea Comisiei merge în direcţia opusă''.

Şi celelalte două state din Grupul de la Vişegrad, Polonia şi Slovacia, au împărtăşit opinia că propunerea de buget a Comisiei Europene este prea rigidă cu condiţionalităţile.

Fondurile de coeziune sunt alocate statelor mai sărace ale UE pentru a le ajuta să investească în dezvoltare, astfel încât să-şi reducă decalajele economice faţă de statele mai bogate şi economiile lor să poată face faţă concurenţei pe piaţa liberă europeană. Însă propunerile Germaniei, ale Comisiei Europene în exerciţiu şi ale preşedinţiei finlandeze a Consiliului UE prevăd o diminuare a fondurilor de coeziune şi introduc condiţii care determină domeniile unde trebuie să meargă investiţiile.

De asemenea, Germania, care contribuie cu circa 25% la bugetul multianual al UE, a cerut o diminuarea a acestuia până la cel mult 1% din venitul naţional brut combinat al statelor membre, solicitare sprijinită de alte state contributoare nete, inclusiv Suedia, Olanda sau Austria, în timp ce propunerea Comisiei Europene (CE) prevede o proporţie de 1,11%, iar Parlamentul European cere un procent mai mare, de 1,3%.

Negocierea bugetului UE este mereu o chestiune dificilă, ce provoacă disensiuni între statele beneficiare nete şi contributoare nete. Cele din urmă consideră că în prezent există noi priorităţi pentru viitorul cadru financiar multianual, precum migraţia, apărarea sau mediul, ceea ce ar diminua alocările pentru politicile tradiţionale, respectiv politica de coeziune şi politica agricolă comună. Situaţia este complicată şi mai mult eventualitatea unei recesiuni şi de retragerea Regatului Unit, un stat care a fost contributor net la bugetul comunitar.

Preşedinţia finlandeză a Consiliului UE lucrează o propunere de buget care să încerce armonizarea diferitelor viziuni ale statelor membre şi pe care o va prezenta la Consiliul European din 12-13 decembrie. Liderii UE şi-au stabilit ca ţintă sfârşitul anului în curs pentru definitivarea cadrului financiar al UE pentru perioada 2021-2027, care trebuie adoptat de statele membre în unanimitate.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 47 / 10740
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Echipa de Concurență de la Suciu Popa a asistat un client din energie în legătură cu o plângere la Consiliul Concurenței, determinând modificarea legislației în domeniu. Cum lucrează avocații din această practică și în ce proiecte sunt implicați
Autonom Services SA a finalizat cu succes plasarea unei emisiuni de obligațiuni în valoare de 20 mil. €. RTPR Allen&Overy a acordat asistență juridică
The Rohatyn Group investește în Amethyst Radiotherapy și preia controlul rețelei care are două centre de tratare a cancerului în România | Stratulat Albulescu a asistat fondul american, TZA a acordat consultanță rețelei. Ce avocați au coordonat echipele
Victorie obținută de Niculeasa Law Firm într-un dosar ce privea o creanță fiscală de aproximativ 25 mil. € | O nouă perspectivă juridică asupra raportului dintre penal și fiscal
Reff & Asociații își extinde echipa dedicată serviciilor financiar-bancare prin recrutarea Patriciei Enache
Alexandru Olănescu, asistent universitar doctorand, Univ. „Nicolae Titulescu”: În ultimii aproape 30 de ani am observat o degradare din ce în ce mai accentuată în domeniul eduațional. Învățamântul ar trebui restructurat încă din primii ani de școală
NNDKP a asistat Edenred în achiziționarea platformei Benefit Online
Mandate multe și variate cu componentă de Dreptul mediului în activitatea avocaților Suciu Popa. Cleopatra Leahu, Partener: În ultimul an ne-am implicat în trei proiecte semnificative, nu numai din perspectiva valorii investițiilor de mediu pe care le implică, ci și a gradului ridicat de complexitate tehnică și juridică și a caracterului de noutate pentru piața din România
LegiTeam: Junior LAWYER for Voicu & Filipescu
Allen & Overy, alături de finanțatori în achiziția grupului CME de către PPF. Poliana Gogu-Naum (Counsel) a coordonat echipa locală, supervizată de partenerul Alexandru Retevoescu
Employment | Proiectul în care avocații Dentons au avut cel mai mult de lucru a fost o investigație internă, urmată de o cercetare disciplinară a unor angajați implicați în scheme de fraudare a angajatorului. Tiberiu Csaki, Partener: În ultima perioadă, cele mai frecvente au fost mandatele de restructurare a forței de muncă
Echipa de litigii fiscale a RTPR Allen & Overy câștigă în primă instanță pentru un furnizor internațional de echipamente auto restituirea sumei de 1,5 milioane de Euro de la ANAF – DGAMC
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...