
Sondaj eJobs: 86% dintre angajați spun că le-au fost încălcate drepturile cel puțin o dată, de-a lungul vieții profesionale
07 Iunie 2023
BizLawyer1 din 2 se confruntă cu această situație chiar la jobul actual. Respectarea concediului de odihnă și a programului de lucru, declararea întregului salariu în contractul de muncă sau plata orelor suplimentare sunt drepturile la care țin cel mai mult angajații
Doar 1 din 2 participanți la cel mai recent sondaj derulat de eJobs România susține că își cunoaște drepturile de angajat, în timp ce 86% dintre ei declară că au simțit, cel puțin o dată, pe parcursul carierei, că aceste drepturi le-au fost încălcate de angajatori. Cel mai mult îi afectează atunci când nu își pot lua concediu de odihnă când vor sau cât vor, după cum spun 25,4% dintre respondenți. 22% sunt deranjați de faptul că au fost obligați să facă ore suplimentare sau că acele ore nu au fost plătite extra (18,5%). 9,1% au fost chemați să lucreze și în weekenduri, deși jobul lor presupunea un program exclusiv de luni până vineri, 8,1% au fost plătiți la negru, iar lista drepturilor încălcate cel mai frecvent continuă cu concedieri fără preaviz, concedieri în perioada sarcinii sau imediat după revenirea din concediul de maternitate.
„Faptul că doar jumătate dintre angajați știu și se informează în legătură cu drepturile pe care le au reprezintă o realitate care, din păcate, a lăsat loc, de-a lungul timpului, multor abuzuri, dar a și creat un clivaj între angajați și angajatori și a format două tabere care, de multe ori, sunt adverse, deși nu ar trebui să fie. Este firesc să te revolți atunci când ți se încalcă un drept legal, însă la fel de firesc este să încerci să afli ce intră la categoria de „așa da” și ce intră la „așa nu” când vine vorba despre drepturile pe care le ai. Tocmai din acest motiv, îi încurajăm pe candidați să se pună la curent cu tot ce trebuie să știe din acest punct de vedere. Au acum la îndemână o platformă care conține toate informațiile despre drepturile pe care le au la job astfel încât să facă alegeri de carieră în cunoștință de cauză”, spune Raluca Dumitra, Head of Marketing în cadrul eJobs România.
Deși 86% dintre respondenți au simțit că le-au fost încălcate drepturile cel puțin o dată, doar 65% au discutat cu managerul direct despre acest lucru și au solicitat remedierea situației. În 9 din 10 cazuri, însă, rezultatul așteptat a întârziat să apară, iar problemele au persistat. „Astfel de situații îi descurajează, adesea, pe angajați, nu doar pentru că se simt nedreptățiți, ci și pentru că nu reușesc să găsească un aliat în managerul direct și se simt ignorați. Întrebați dacă și-au dat vreodată demisia din cauza faptului că angajatorul le-a încălcat drepturile, 44,2% au răspuns afirmativ, 32,9% au răspuns negativ, iar 22,9% au spus că nu, dar că, dacă ar fi acum puși într-o situație similară, nu ar ezita să renunțe la respectivul loc de muncă”, mai spune Raluca Dumitra.
Sunt, însă, și factori care i-ar putea face să treacă mai ușor cu vederea anumite abateri. Primul este nivelul salarial. O treime dintre participanții la sondaj au recunoscut că ar putea trece peste nerespectarea unor drepturi dacă ar avea un salariu foarte mare. 20% ar face acest lucru dacă respectivele drepturi nu ar fi cu adevărat importante pentru ei, în timp ce 36% cred că nimic nu i-ar putea face să accepte o astfel de situație. „Din păcate, există și o categorie, destul de mică, ce-i drept, a resemnaților. Respectiv a celor care gândesc că toți angajatorii procedează la fel și, prin urmare, nu pot face nimic pentru a schimba starea lucrurilor”, adaugă Raluca Dumitra.
Concediul de odihnă și posibilitatea de a-și lua zile libere oricând își doresc (în limita numărul de zile libere care le revin în fiecare an) reprezintă dreptul la care angajații țin cel mai mult. Este urmat de respectarea programului de muncă, declararea întregului salariu în contractul de muncă, plata orelor suplimentare și dreptul de a nu fi supravegheat video fără acord.
Sondajul a fost realizat în luna mai a acestui an, pe un eșantion de 1.642 de angajați.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 4554 / 18493 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Înalta Curte de Casație a decis în premieră restituirea TVA aferentă taxei clawback | Victoria obținută de avocații Băncilă, Diaconu și Asociații împreună cu EY România pentru un jucător de top din industria farmaceutică va avea implicații pentru toată industria farmaceutică
Trei ofertanți intră în a doua rundă a vânzării Amethyst Healthcare, lanț paneuropean de radioterapie cu șase clinici în România. Goldman Sachs supraveghează tranzacția
Cum văd coordonatorii departamentelor juridice din companiile mari industriile în care activează și provocările anului 2025 | Monica Constantin, Legal & Corporate Affairs Director Bergenbier SA: ”Echipele noastre colaborează strâns pentru a preveni riscurile ce vin cu toate schimbările legislative. Vom continua acțiunile de conformare la modificările legislative și pe cele de prevenție. Menținem focusul pe strategia de sustenabilitate și continuăm să investim în dezvoltarea echipei”
Stratulat Albulescu o recrutează pe Andreea Șerban de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener
Practica de protecție a datelor este o componentă strategică a firmei Wolf Theiss, existând o cerere crescătoare în acest domeniu. Viitorul acestei arii este unul promițător, având în vedere majorarea volumului de date prelucrate și evoluțiile tehnologice rapide, spun avocații | Flavius Florea - Counsel: „Un aspect cheie este legat de avansul tehnologic, cum ar fi utilizarea tot mai frecventă a inteligenței artificiale și provocările aferente respectării principiilor GDPR”
Noi promovări în echipa RTPR | Andreea Nedeloiu devine Counsel, alți cinci avocați au terminat stagiatura și vin pe poziția de Associate
Promovări la Voicu & Asociații | Roxana Neguțu devine Senior Partner, noi poziții ocupate în cadrul Firmei
Academia Română, reprezentată de Popescu & Asociații, obține o victorie semnificativă într-un proiect complex de retrocedare | Echipa coordonată de Octavian POPESCU (Managing Partner), Andreea MIHALACHE (Partner) și Ana Maria BULEA-CIURARU (Associate) stabilește un precedent important în protejarea bunurilor de importanță națională
O nouă echipă de coordonare la Filip & Company | Cristina Filip și Alexandru Bîrsan, co-Managing Partners, au un mandat de 4 ani. Mai mulți parteneri devin manageri sau co-manageri ai departamentelor firmei
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Intervenția instanței în arbitraj (Powered by ZRVP)
Mușat & Asociații promovează șapte avocați în ariile fuziuni și achiziții, litigii și arbitraj, drept bancar și financiar, piețe de capital și achiziții publice
RTPR, alături de Integral Capital Group la investiția în Embryos. Echipa de proiect, coordonată de Costin Tărăcilă (Managing Partner) și Marina Fechetă-Giurgică (Senior Associate)
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...