Compania Facebook a fost sancționată în Ungaria pentru dezinformarea consumatorilor cu privire la caracterul gratuit al serviciilor sale
10 Decembrie 2019 Cătălin Suliman (partener), Loredana Cristea (associate) - Filip & Company
Autoritatea din Ungaria a constatat totodată că mesajele ”gratis la conectare” și ”gratis și mereu va fi” afișate pe pagina principală Facebook distrag atenția consumatorilor de la faptul că indirect aceștia plătesc pentru utilizarea serviciilor Facebook prin transmiterea datelor lor personale.
| |
|
Cătălin Suliman (partener), Loredana Cristea (associate) - Filip & Company |
Pe 6 decembrie 2019 autoritatea de concurență din Ungaria a aplicat Facebook Ireland Ltd (”Facebook”) o amendă de 3,6 milioane Euro pentru încălcarea legii concurenței, așa cum rezultă de pe site-ul oficial al autorității. Motivarea deciziei este aceea că deși este adevărat că utilizatorii nu trebuie să plătească pentru a folosi serviciile Facebook, prin activitatea lor și prin folosirea datelor lor de către Facebook, consumatorii aduc un câștig material societății, astfel că, indirect, aceștia plătesc pentru serviciile folosite. Așadar, prezentarea serviciilor drept gratuite este aptă să inducă in eroare consumatorii prin lipsa unei transparențe totale a modului de operare.
Autoritatea din Ungaria a constatat totodată că mesajele ”gratis la conectare” și ”gratis și mereu va fi” afișate pe pagina principală Facebook distrag atenția consumatorilor de la faptul că indirect aceștia plătesc pentru utilizarea serviciilor Facebook prin transmiterea datelor lor personale.
În individualizarea amenzii, s-a observat că deși faptele Facebook s-au derulat pe o perioadă îndelungată de timp (respectiv între 2010 și 23 octombrie 2019), în urma presiunilor exercitate de Comisia Europeană, Facebook și-a modificat la nivel global atât termenii și condițiile, precum și sloganul ce apăreau pe pagina principală referitor la gratuitatea serviciilor.
În acest sens, potrivit termenilor și condițiilor actuale regăsite pe site-ul acestora, Facebook menționează că ”[N]u vă taxăm pentru utilizarea Facebook sau a celorlalte produse și servicii care fac obiectul acestor Condiții. În schimb, companiile și organizațiile ne plătesc pentru a vă afișa reclame pentru produsele și serviciile lor.”
O decizie similară a fost luată anul trecut și în Italia, amenda primită de Facebook atunci fiind de 10 milioane Euro, pentru încălcarea mai multor dispoziții din Codul Consumatorului din Italia. Autoritatea a constatat, într-un mod similar celei ungare, că prin faptele Facebook, utilizatorii au fost induși în eroare să acceseze platforma. Aceștia au fost informați în primă fază că serviciile sunt gratis, fără ca Facebook să informeze totodată asupra scopurilor sale comerciale, în sensul în care utilizarea datelor de către Facebook nu este realizată exclusiv pentru a conecta utilizatorii, ci și pentru a promova activități de publicitate unui public țintă – activitate ce aduce un câștig material companiei Facebook.
Ce înseamnă pentru piața din România aceaste decizii? Preconizăm un dublu efect: i) unul pozitiv – creșterea măsurilor de prevenție din partea marilor platforme care utilizează sau administrează date ale consumatorilor – aceasta generează un efect benefic al transparentizării activităților platformelor și de simplificare a limbajului utilizat în clauzele de furnizare a serviciilor și ii) un efect de control din partea autorităților române pentru a verifica în ce mod platformele (precum Facebook) au practici apte să inducă în eroare consumatorii sau, la extrem, dacă prin modul în care utilizează datele acestea abuzează în vreun fel de poziția pe care o au pe piață.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 9988 / 10225 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Kinstellar a asistat Lidl în achiziția unui teren situat în incinta fostei platforme industriale Aversa din București. Victor Constantinescu (Partner) și Sandra Gheorghe (Senior Associate), în prim plan
GNP obține o nouă soluție favorabilă definitivă la Înalta Curte de Casație și Justiție prin care a fost anulată o decizie de sancționare emisă de Consiliul Concurenței | Reper jurisprudențial care impune un standard de analiză mai riguros în litigiile de concurență
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Băncilă, Diaconu și Asociații a asistat asociații Mamaia Resort Hotels în vânzarea părților lor sociale către Steaua de Mare Hotels & Resorts
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Clifford Chance Badea a asistat Aukera Energy în obținerea unei finanțări de 60 mil. € pentru primul său proiect de stocare a energiei pe bază de baterii din România
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
Într-un an cu investigații mai tehnice și presiune pe termene, DLA Piper România așază practica de Concurență pe trei piloni - oameni, metodă, ritm, astfel încât proiectarea strategiilor, controlul probelor și continuitatea între faze să producă cele mai bune rezultate | De vorbă cu membrii unei echipe sudate, condusă de lideri cu experiență și antrenată pe industrii sensibile, despre prudență juridică și curaj tactic, cooperare internă și rigoare probatorie, bazate pe înțelegerea fină a mediului de business și utilizarea tehnologiei ca multiplicator de acuratețe
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





