ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Compania Facebook a fost sancționată în Ungaria pentru dezinformarea consumatorilor cu privire la caracterul gratuit al serviciilor sale

10 Decembrie 2019   |   Cătălin Suliman (partener), Loredana Cristea (associate) - Filip & Company

Autoritatea din Ungaria a constatat totodată că mesajele ”gratis la conectare” și ”gratis și mereu va fi” afișate pe pagina principală Facebook distrag atenția consumatorilor de la faptul că indirect aceștia plătesc pentru utilizarea serviciilor Facebook prin transmiterea datelor lor personale.

Cătălin Suliman (partener), Loredana Cristea (associate) - Filip & Company

 
 
Pe 6 decembrie 2019 autoritatea de concurență din Ungaria a aplicat Facebook Ireland Ltd (”Facebook”) o amendă de 3,6 milioane Euro pentru încălcarea legii concurenței, așa cum rezultă de pe site-ul oficial al autorității. Motivarea deciziei este aceea că deși este adevărat că utilizatorii nu trebuie să plătească pentru a folosi serviciile Facebook, prin activitatea lor și prin folosirea datelor lor de către Facebook, consumatorii aduc un câștig material societății, astfel că, indirect, aceștia plătesc pentru serviciile folosite. Așadar, prezentarea serviciilor drept gratuite este aptă să inducă in eroare consumatorii prin lipsa unei transparențe totale a modului de operare.


Autoritatea din Ungaria a constatat totodată că mesajele ”gratis la conectare” și ”gratis și mereu va fi” afișate pe pagina principală Facebook distrag atenția consumatorilor de la faptul că indirect aceștia plătesc pentru utilizarea serviciilor Facebook prin transmiterea datelor lor personale.

În individualizarea amenzii, s-a observat că deși faptele Facebook s-au derulat pe o perioadă îndelungată de timp (respectiv între 2010 și 23 octombrie 2019), în urma presiunilor exercitate de Comisia Europeană, Facebook și-a modificat la nivel global atât termenii și condițiile, precum și sloganul ce apăreau pe pagina principală referitor la gratuitatea serviciilor.

În acest sens, potrivit termenilor și condițiilor actuale regăsite pe site-ul acestora, Facebook menționează că ”[N]u vă taxăm pentru utilizarea Facebook sau a celorlalte produse și servicii care fac obiectul acestor Condiții. În schimb, companiile și organizațiile ne plătesc pentru a vă afișa reclame pentru produsele și serviciile lor.

O decizie similară a fost luată anul trecut și în Italia, amenda primită de Facebook atunci fiind de 10 milioane Euro, pentru încălcarea mai multor dispoziții din Codul Consumatorului din Italia. Autoritatea a constatat, într-un mod similar celei ungare, că prin faptele Facebook,  utilizatorii au fost induși în eroare să acceseze platforma. Aceștia au fost informați în primă fază că serviciile sunt gratis, fără ca Facebook să informeze totodată asupra scopurilor sale comerciale, în sensul în care utilizarea datelor de către Facebook nu este realizată exclusiv pentru a conecta utilizatorii, ci și pentru a promova activități de publicitate unui public țintă – activitate ce aduce un câștig material companiei Facebook.

Ce înseamnă pentru piața din România aceaste decizii? Preconizăm un dublu efect: i) unul pozitiv – creșterea măsurilor de prevenție din partea marilor platforme care utilizează sau administrează date ale consumatorilor – aceasta generează un efect benefic al transparentizării activităților platformelor și de simplificare a limbajului utilizat în clauzele de furnizare a serviciilor și ii) un efect de control din partea autorităților române pentru a verifica în ce mod platformele (precum Facebook) au practici apte să inducă în eroare consumatorii sau, la extrem, dacă prin modul în care utilizează datele acestea abuzează în vreun fel de poziția pe care o au pe piață.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 42 / 12132
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Noerr își întărește echipa corporate ̸ M&A, real estate și litigii. Iulian Sorescu devine Partener
    RIL. Hotărârea ICCJ 1 ̸2020 | AVRAM LAW a asistat Asociația Română a Băncilor la redactarea memoriului în vederea soluționării chestiunii privind poprirea asupra conturilor instituțiilor publice
    Cum lucrează și ce mandate primește echipa axată pe Fiscalitate ̸Taxe de la Țuca Zbârcea & Asociații. Alianța cu Andersen Global oferă acces la know-how și competențe globale, dar și la proiecte transfrontaliere și clienți internaționali
    Anda Todor, fost coordonator al biroului Dentons, se alătură firmei Istocescu & Vintilă ca Managing Partner. Todor, Istocescu & Vintilă – TIV Legal vrea să imprime o nouă tendință pe piața locală de avocatură
    Mitel & Asociații a asistat fondul ACCESSION II în vânzarea companiilor Lipomin SA şi Carpatina SA. Ce avocați a avut Prodal 94, firma lui Jabbar Kanani, în această achiziție
    Din vorbă-n vorbă cu Lavinia Aftodor, Senior Legal Counsel la BCR, singurul In-House Counsel desemnat Rising Star în România de către Euromoney. “Munca de in-house lawyer nu este rutinantă, sarea și piperul sunt prezente zi de zi. E o plăcere să îmi regăsesc vechi colegi de breaslă, din case de avocatură de prestigiu, cu care să fac echipă în cadrul unui proiect complex”
    Cum lucrează avocații de IP de la bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ. Activitatea intensă în 2019, cu numeroase elemente de inovație, prin soluții aplicate pentru protecția drepturilor clienților. Anul acesta va fi extinsă interconectarea domeniului IP cu domeniile TMT
    act | Botezatu Estrade Partners face o primă rundă de promovări și recrutare sub noul brand. Mihaela Poșircă devine partener, alți avocați fac un pas înainte în carieră
    CJUE: Confiscarea sumelor nedeclarate la frontiera României este contrară dreptului UE. Țuca Zbârcea & Asociații a sesizat Curtea europeană
    Filip & Company a asistat BT Leasing în cadrul unei emisiuni de obligaţiuni de 40 de milioane euro
    Popovici Nițu Stoica & Asociații are un nou Avocat Asociat. Irina Ivanciu, promovată pe poziția de partener de la 1 ianuarie
    Gabriel Albu iese din asocierea cu Ovidiu Budușan după 12 ani de colaborare. Albu Legal, un nou jucător puternic în practica de ”business crime”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...