Legea care-l elimină pe şeful statului din numirea conducerii Consiliului Concurenţei, atacată la CCR
03 Iulie 2020 Mediafax
Potrivit modificărilor aduse acestei legi, numirea membrilor plenului Consiliului Concurenţei revine plenului Parlamentului la propunerea grupurilor parlamentare din cele două camere, în timp ce în vechea lege, numirea revenea preşedintelui României la propunerea Colegiului consultativ al Consiliului Concurenţei, cu avizul Guvernului.
Senatorii USR şi PNL au atacat la Curtea Constituţională modificările aduse Legii pentru modificarea şi completarea Legii concurenţei nr.21/1996 adoptată de Senat în şedinţa din 30 iunie 2020.
Potrivit modificărilor aduse acestei legi, numirea membrilor plenului Consiliului Concurenţei revine plenului Parlamentului la propunerea grupurilor parlamentare din cele două camere, în timp ce în vechea lege, numirea revenea preşedintelui României la propunerea Colegiului consultativ al Consiliului Concurenţei, cu avizul Guvernului.
Propunerea de modificare a legii concurenţei a aparţinut senatorilor PSD, Şerban Nicolae şi Daniel Zamfir, a fost adoptată tacit în 2018 la Camera Deputaţilor, iar marţi a primit 77 de voturi ”pentru”, 40 ”împotrivă” şi 15 abţineri la Senat, cameră decizională.
Potrivit modificărilor aduse acestei legi, numirea membrilor plenului Consiliului Concurenţei revine plenului Parlamentului la propunerea grupurilor parlamentare din cele două camere, în timp ce în vechea lege, numirea revenea preşedintelui României la propunerea Colegiului consultativ al Consiliului Concurenţei, cu avizul Guvernului.
Propunerea de modificare a legii concurenţei a aparţinut senatorilor PSD, Şerban Nicolae şi Daniel Zamfir, a fost adoptată tacit în 2018 la Camera Deputaţilor, iar marţi a primit 77 de voturi ”pentru”, 40 ”împotrivă” şi 15 abţineri la Senat, cameră decizională.
„Cu riscul de a repeta ce am spus şi la dezbaterea din Senat, susţin cu toată responsabilitatea că modificările aduse Legii concurenţei de către PSD sunt de fapt atacuri la independenţa Consiliului Concurenţei. O instituţie independentă, care e fidelă misiunii sale, deranjează PSD şi atunci dau un ultim asalt, cât timp mai au această majoritate parlamentară. E important însă ca aceste instituţii şi autorităţi publice să îşi poată face treaba fără amestecul factorului politic în treburile lor. Consiliul Concurenţei este o miză pentru PSD, pentru că nu a putut să o supună acestei influenţe politice, aşa cum a procedat cu alte instituţii de reglementare sau control: ASF, ANRE, Curtea de Conturi. PSD încearcă, pe ultima sută de metri, să modifice modul de selecţie a conducerii Consiliului Concurenţei ca să-şi planteze oameni obedienţi, prin care să poată controla economia românască. Nu contează pregătirea profesională ci doar rapiditatea cu care şeful instituţiei execută ordinele venite din Kiseleff”, transmite senatorul USR Florina Presadă.
În sesizarea adresată Curţii Constituţionale, USR şi PNL arată că modificările aduse încalcă principiul bicameralismului, cele 20 de amendamente introduse în timpul dezbaterilor din Senat modificând esenţial forma adoptată tacit de Camera Deputaţilor şi generând astfel deosebiri majore de conţinut între formele adoptate de cele două Camere ale Parlamentului.
Pe lângă motivul de natură extrinsecă, USR şi PNL consideră că există şi o serie de motive de natură intrinsecă pentru care legea care schimbă cadrul legal al concurenţei contravine Constituţiei României.
Modul în care, conform modificărilor, se fac numirile noilor membri ai plenului Consiliului Concurenţei, prin încetarea în bloc a mandatelor actualilor membri, încalcă principiul neretroactivităţii legii, celal egalităţii în drepturi precum şi prevederile art. 148 alin.(2) din legea fundamentală, prin nerespectarea principiului supremaţiei dreptului Uniunii Europene asupra dreptului naţional.
Modificările aduse la Legea Concurenţei de către PSD sunt în contradicţie cu prevederile Directivei ECN +, care obligă Statele Membre să se asigure că autorităţile naţionale de concurenţă dispun de garanţiile de independenţă, de resursele şi de competenţele în materie de aplicare a legii şi de impunere de amenzi, care le sunt necesare pentru a fi în măsură să aplice articolele 101 şi 102 din TFUE în mod eficace.
Directiva prevede clar că persoanele membre în organele decizionale ale autorităţilor naţionale de concurenţă „pot fi demise numai în cazul în care nu mai îndeplinesc condiţiile necesare pentru îndeplinirea sarcinilor care le revin sau în cazul în care s-a constatat că au comis o abatere gravă în temeiul dreptului intern”.
Or, în cazul de faţă, demiterea membrilor plenului intervine pentru un alt motiv decât cele prevăzute de Directiva ECN+, şi anume ca urmare a unei intervenţii politice a actualei majorităţi parlamentare controlate de PSD.
De asemenea, modul în care se face desemnarea noilor membri ai Consiliului contravine Directivei ECN+, „statele membre se asigură că membrii organului decizional al autorităţilor naţionale administrative de concurenţă sunt selectaţi, recrutaţi sau numiţi în conformitate cu proceduri clare şi transparente, stabilite în prealabil în dreptul intern.”
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 3544 / 5630 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Patru firme de avocați, în proiectul prin care Banca Transilvania a finalizat cu succes cea mai mare emisiune de obligaţiuni AT 1 din Europa Centrală şi de Est
Kinstellar a asistat Lidl în achiziția unui teren situat în incinta fostei platforme industriale Aversa din București. Victor Constantinescu (Partner) și Sandra Gheorghe (Senior Associate), în prim plan
GNP obține o nouă soluție favorabilă definitivă la Înalta Curte de Casație și Justiție prin care a fost anulată o decizie de sancționare emisă de Consiliul Concurenței | Reper jurisprudențial care impune un standard de analiză mai riguros în litigiile de concurență
PNSA asistă Rex Concepts în obținerea unor linii de finanțare de la Bank Pekao pentru dezvoltarea rețelelor Burger King și Popeyes | Echipa de proiect a fost coordonată de partenerul Silviu Stoica, alături de Ioana Lazăr (Senior Associate) și Crina Stan (Associate)
Băncilă, Diaconu și Asociații a asistat asociații Mamaia Resort Hotels în vânzarea părților lor sociale către Steaua de Mare Hotels & Resorts
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Schoenherr asistă Allianz-Țiriac Asigurări în vânzarea unei clădiri de birouri către Primavera Development. Echipa, coordonată de Mădălina Mitan (partner)
Clifford Chance Badea a asistat Aukera Energy în obținerea unei finanțări de 60 mil. € pentru primul său proiect de stocare a energiei pe bază de baterii din România
LegiTeam: GNP Guia Naghi and Partners — Corporate | M&A Associate (2–4 years)
Primul pas real spre avocatura de business | În culisele programului de practică juridică organizat de Țuca Zbârcea & Asociații, o adevărată școală de formare și începutul unui dialog profesional. Cursanții implicați în program au apreciat comunicarea continuă și proiectele în care au fost implicați și ar recomanda această experiență altor studenți. Avocații-mentori spun că experiența de practică autentică oferă prilejul de a înțelege care sunt valorile ce definesc profesia
Clifford Chance Badea a asistat consorțiul de bănci de investiții în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 milioane Euro lansată de DIGI România
Cum arată, din interior, practica de Concurență de la 360Competition într-un an cu FDI intens, investigații tot mai tehnice și o presiune procedurală care schimbă regulile jocului | De vorba cu Adrian Șter (Managing Partner) despre axele de lucru care definesc practica, evaluarea corectă a riscului şi „linia de apărare” oferită clienţilor. Modelul senior-led bazat pe echipe compacte, rapiditate în decizii şi claritate în recomandări, arată de ce un boutique specializat e chemat frecvent acolo unde mandatele devin prea complicate pentru abordări standard
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





