ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Prioritatea echipei de Dreptul Muncii din cadrul ZRVP a fost, mai mult ca oricând, aceea de a găsi strategia potrivită pentru fiecare mandat. Cătălin Micu, Partener: Șabloanele nu-și găsesc rațiune în relațiile de muncă, și cu atât mai mult în această perioadă. Avocații au fost solicitați să-și schimbe abordarea

31 August 2020   |   Ștefania Enache

Toate mandatele pe care avocații le-au avut de soluționat au fost unele provocatoare prin prisma contextului. În plus, au implicat un grad ridicat de solicitare din cauza vitezei de reacție pe care perioada de pandemie declarată o impunea și încă o impune în anumite industrii/situații.

Cătălin Micu, Partener Zamfirescu Racoti Vasile & Partners

 
 
Criza declanșată de pandemia de COVID-19 obligă mediul economic să caute soluțiile cele mai bune pentru a putea ține activitatea pe linia de plutire.Cele mai multe probleme pe care firmele le au de soluționat vizează personalul.În acest context, avocații axați pe Dreptul Muncii au agendele pline, serviciile lor fiind intens solicitate. Cătălin Micu, Partener Zamfirescu Racoți Vasile & Partners (ZRVP), caracterizează ultima perioadă ca fiind una cu o cazuistică diversă, în care avocații au avut de implementat atât proiecte de „revenire la normalitate”, respectiv de revenire a personalului clienților la locul de muncă, cât și mandate care au reprezentat o continuare a practicii din lunile aprilie-mai, respectiv proceduri de reducere a programului de lucru, de redimensionare a personalului, de regândire a pachetelor motivaționale prin raportare directă la volumul și calitatea muncii etc.


Pe acest fond, prioritatea echipei de Dreptul Muncii din cadrul Zamfirescu Racoți Vasile & Partners a fost, mai mult ca oricând, aceea de a găsi strategia potrivită pentru fiecare mandat, de a crea acel mecanism „custom made” care să asigure tranziția de la o anumită situație de fapt la scopul pe care l-a urmărit clientul.

„Chiar dacă în perioada aferentă situației de urgență și de alertă avocații au lucrat în principal remote, am menținut permanent contactul cu clienții atât prin sesiuni de discuție individuală, cât și prin platforme online care permit comunicarea colectivă de la distanță și chiar partajarea documentelor aflate în lucru. Perioada de urgență și de alertă a venit cu provocări în materia organizării muncii de la distanță (în afara spațiului uzual al muncii), optimizării programului de lucru prin introducerea „schimburilor” necesare pentru asigurarea unui climat securizat din perspectiva sănătății lucrătorilor, pregătirii și implementării procedurilor privind introducerea măsurilor de protecție față de riscul răspândirii COVID-19 și optimizării procedurilor de adoptare a măsurii șomajului tehnic etc”, menționează Cătălin Micu.




Angajatorii și salariații urmăresc un scop comun

Asistența primară pe care experții în Dreptul Muncii au acordat-o clienților Zamfirescu Racoți Vasile & Partners a constat în implementarea măsurilor dispuse de către organele de reglementare, măsuri care în perioada de urgență și la începutul stării de alertă au avut o cadență susținută și a căror analiză a necesitat un efort suplimentar pentru a putea face clienților recomandări cu valoare adăugată.

În această perioadă dificilă pe care omenirea o traversează, scopul comun al angajatorilor și salariaților a fost acela de a evita riscul răspândirii COVID-19 în comunitatea care se circumscrie respectivelor organizații.

„Astfel, angajorii au implementat cu asistența noastră atât campanii de informare a angajaților cu privire la măsurile de protecție, cât și sesiuni de discuție constructivă în care angajații au avut posibilitatea de a da feedback cu privire la măsurile adoptate și modalitatea de maximizare a efectelor acestora. Organizațiile, prin departamentele de resurse umane și SSM, și-au asumat un rol activ cu implicarea noastră directă, de a veni în sprijinul colegilor cu informații actualizate, bine structurate și bazate pe date și raportări oficiale cu privire la modalitățile concrete de protecție, dar și de acțiune în cazul nedorit al unei testări pozitive. Astfel, am fost solicitați să redactăm și să prezentăm în mod direct angajaților proceduri de lucru eficiente, să susținem webinarii și conferințe online pentru angajații clienților noștri, am creat scenarii de lucru și am făcut propuneri de acțiune concretă în cazul fiecăruia dintre aceste scenarii”, explică Partenerul ZRVP.

Toate mandatele pe care avocații le-au avut de soluționat au fost unele provocatoare prin prisma contextului. În plus, au implicat un grad ridicat de solicitare din cauza vitezei de reacție pe care perioada de pandemie declarată o impunea și încă o impune în anumite industrii/situații.

Cătălin Micu precizează că „fiecare mandat a presupus creativitate și asumarea unor mijloace de acțiune „reinventate”. Șabloanele nu-și găsesc rațiune în relațiile de muncă, și cu atât mai mult în această perioadă, avocații de dreptul muncii au fost solicitați să-și schimbe abordarea cu fiecare mandat în parte pentru că situațiile au fost diferite, iar finalitățile solicitate de clienți de asemenea”.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică

Restructurări, procese de „rotație a managerilor”

La ora actuală s-a intrat în faza a doua de gestionare a resurselor umane în contextul crizei COVID-19. Avocații discută împreună cu clienții lor în principal despre planuri de revenire la locul de muncă, planuri de asigurare a schimburilor munca de acasă/munca la domiciliu/telemunca, măsuri de reconversie profesională în cadrul organizației sau în cadrul aceluiași grup de companii. „Practic, resursa umana este alocată diviziilor de activitate cu o dinamică pozitivă, planuri de regândire a formelor de remunerare a muncii – se pune accent mai mult pe remunerația direct relaționată la volumul și calitatea muncii, angajații devenind astfel parte la riscul business-ului”, detaliază Cătălin Micu.

Printre cererile primite de la clienții firmei, avocații au avut de soluționat și unele care vizau restructurarea business-ului. În aceste mandate, asistența juridică a fost de tipul „one stop shop”, de la stabilirea strategiei până la faza de implementare și feed-back post închidere proces. „Din fericire, afacerile clienților au dat dovadă de stabilitate, reușind să treacă peste această perioadă cu maximă responsabilitate și evitând astfel reorganizările majore”, punctează Cătălin Micu.

În cadrul dosarelor de restructurare în care s-au implicat, avocații au urmărit, în primul rând, să se asigure că restructurările urmează un mecanism de lucru cu baze solide, transparent față de angajații vizați și ușor de înțeles și avizat de către orice autoritate care ar putea „controla” întregul proces. „Procentul angajaților care contestă măsurile dispuse în procedurile în care am asigurat asistență este foarte mic (aproximativ 1-3%). Am avut multe procese de restructurare în care nu au existat contestări ale măsurilor dispuse unilateral de către angajator. În această rețetă a managerizarii succesului, comunicarea cu angajații a jucat un rol important”, arată Partenerul Zamfirescu Racoți Vasile & Partners.

Profesioniștilor le-au fost solicitate serviciile și în proiecte care au vizat echipele de management ale unor companii. Aceste mandate s-au înscris în principal în așa-numita „rotație a managerilor” – proces prin care managerii axați pe dezvoltarea business-ului au fost substituiți cu managerii de cash-flow („managerii de criză”). „Se observă o reluare a procesului pe care l-am întâlnit inițial în perioada 2009-2010”, amintește Cătălin Micu.

Din analizele avocaților rezultă că cele mai apreciate măsuri dispuse de către statul român în perioada stării de urgență au fost bineințeles cele care au asigurat anumite „guri de oxigen” pentru angajatori prin preluarea sarcinii plății indemnizațiilor cuvenite personalului afectat de măsura șomajului tehnic.

Partenerul ZRVP subliniază faptul că, în perioda stării de alertă, angajatorii au apreciat și implementat măsura stimulării menținerii resursei umane în cadrul organizațiilor prin suportarea unei părți din sarcina plății salariului (limitat la un procent de 41,5% din câştigul salarial mediu brut prevăzut de Legea bugetului asigurărilor sociale de stat pe anul 2020).

„În contextul în care riscul răspândirii noului coronavirus este încă unul actual, ramân prioritare planurile de implementare și informare continuă în scopul respectării măsurilor de protecție. Existența cazurilor de îmbolnăvire la locul de muncă poate pune în risc continuitatea business-ului și poate atrage răspunderea organizațiilor/persoanelor care au facut posibilă răspândirea virusului”, atrage atenția Cătălin Micu.

Echipa de lucru, axată pe practica de Dreptul Muncii, este formată din cinci avocați specializați care gestionează în regim de continuitate mandate ce acoperă toată gama serviciilor specifice perioadei. Departamentul este coordonat de Partenerul Cătălin Micu.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 1604 / 2143
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Allianz-Ţiriac Asigurări preia compania de brokeraj din asigurări Campion Broker. Schoenherr, alături de cumpărător
NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
Filip & Company a asistat Global Vision Investment Fund S.A. în obținerea unei refinanțări pentru prima sa investiție în retail
Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
Filip & Company a asistat Grupul Banca Transilvania în finalizarea achiziției BRD SAFPP SA. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
Albota Law Firm își menține standardele ridicate în Real Estate cu o echipă alcătuită doar din avocați seniori, recunoscută constant în ghidurile internaționale. Practica are anvergură, ritm și disciplină, iar vizibilitatea internațională validează un mod de lucru orientat spre rezultat | De vorbă cu Oana Albota (Managing Partner) despre tendințele pieței, provocările perioadei modul în care lucrează echipa
Filip & Company a asistat Banca Transilvania în cea mai mare emisiune de obligațiuni AT1 din Europa Centrală și de Est | Echipa de proiect, coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
Balog & Stoica: Un nou jucător pe piața serviciilor juridice și o perspectivă contemporană asupra avocaturii
Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
Țuca Zbârcea & Asociații și britanicii de la Legal 500 au lansat ediția 2025 a GC Powerlist Romania
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...