
Deficitul de forţă de muncă din industria de morărit şi panificaţie din România este de circa 4.000-5.000 de oameni
12 Iunie 2019
AGERPRESPatronatul din industrie militează pentru formarea profesională a tinerilor, iar autorităţile ar trebuie să regândească piaţa muncii.
Deficitul de forţă de muncă din industria de morărit şi panificaţie din România este de circa 4.000 -5.000 de oameni, în jur de 10% din totalul lucrătorilor din acest sector, care înregistrează în prezent în jur de 40.000 - 45.000 de angajaţi, a declarat, miercuri, vicepreşedintele Patronatului Român din Industria de Morărit şi Panificaţie - ROMPAN, Pavel Virgil, într-o conferinţă de specialitate.
"Lipsa forţei de muncă este principala problemă cu care se confruntă industria de morărit şi panificaţie din România. Nu cred că este o noutate pentru nimeni. Oricine vorbeşte cu un angajator se plânge de acest lucru. Din păcate, însă, aspectul este mai complex, în sensul că nu vorbim numai de o lipsă din punct de vedere numeric. Dacă ne raportăm la total cifră de angajaţi din industria noastră, în jur de 40-45.000 de lucrători - deci suntem un angajator foarte important al României - deficitul este undeva la 4.000-5.000 de oameni, în jur de 10% din angajaţi ne lipsesc. Problema este că şi calitativ aceştia de multe ori lasă de dorit", a spus Virgil.
"Lipsa forţei de muncă este principala problemă cu care se confruntă industria de morărit şi panificaţie din România. Nu cred că este o noutate pentru nimeni. Oricine vorbeşte cu un angajator se plânge de acest lucru. Din păcate, însă, aspectul este mai complex, în sensul că nu vorbim numai de o lipsă din punct de vedere numeric. Dacă ne raportăm la total cifră de angajaţi din industria noastră, în jur de 40-45.000 de lucrători - deci suntem un angajator foarte important al României - deficitul este undeva la 4.000-5.000 de oameni, în jur de 10% din angajaţi ne lipsesc. Problema este că şi calitativ aceştia de multe ori lasă de dorit", a spus Virgil.
El a precizat că patronatul din industrie militează pentru formarea profesională a tinerilor, iar autorităţile ar trebuie să regândească piaţa muncii.
"Nu găsim ceea ce dorim, iar în sensul acesta am militat şi încercăm să realizăm activităţi de formare profesională. Este un lucru foarte important pentru care nu numai patronatele ci şi sistemul de învăţământ, ministerul de resort, trebuie să se implice şi să gândească altfel piaţa muncii pentru că toată lumea se plânge de aceste aspect", a subliniat Pavel Virgil.
O altă problemă semnalată de vicepreşedintele ROMPAN se referă la preţul energiei electrice, care a crescut cu peste 30% de anul trecut, "greu de suportat din punct de vedere a costurilor într-o perioadă scurtă".
"Preţul energiei electrice a crescut cu peste 30% de anul trecut, gazele naturale cu peste 40%, iar benzina şi motorina cu peste 15%.(...) De exemplu, Germania are un preţ la energie electrică mai mic cu 20 de euro decât în România, în condiţiile în care preţurile lor sunt cu totul altele. A fost greu pentru noi să absorbim în costuri aceste majorări de preţuri. Energia, în general, are o pondere în costuri la morărit şi panificaţie de la 4-5% până spre 10%, dar o creştere de 30-40% nu are cum să nu se simtă, mai ales că la pâine marja noastră de profit este foarte mică, de 3-4%, până în 5%", a explicat reprezentantul ROMPAN.
Relaţia cu supermarketurile este, de asemenea, una dintre problemele producătorilor de pâine din România, în condiţiile în care negocierea între cele două părţi nu se face ca între parteneri, ci folosind o poziţie dominantă a unuia în detrimentul celuilalt. "Ne dorim negocieri corecte şi făcute pe principii de parteneriat, nu pe principii de forţă", a spus Virgil.
Nu în ultimul rând, vicepreşedintele Rompan a menţionat scăderea consumului de pâine, ca o tendinţă continuă în sector, dar care s-a remarcat nu numai în România ci şi la nivelul UE.
"Apar produse noi care până acum nu erau folosite şi care duc la scăderea consumului de pâine, cum sunt cele de mic dejun sau pastele făinoase. Destul de multă patiserie se consumă la locul de muncă şi atunci, natural, consumul de pâine scade, dar scade în acelaşi timp şi consumul total de cereale pe cap de locuitor. Dacă în urmă cu 10 ani eram undeva la 140-145 kg/capita în România, acum cred că suntem undeva la 120-125 kilograme de cereale consumate în România pe cap de locuitor, iar în această cifră sunt incluse toate produsele din cereale, pâine, paste făinoase, biscuiţi, patiserie, făina folosită în gospodărie", a explicat vicepreşedintele ROMPAN.
El a mai spus că deşi evaziunea fiscală din sector a înregistrat o scădere semnificativă după reducerea TVA, de la 19% la 9%, când o cantitate mare de produse din piaţa neagră a trecut în piaţa fiscalizată, acum aceasta s-a mai estompat. "Cei care fac evaziune au ajuns la concluzia că şi 9% e mai bun decât deloc şi s-au mulţumit şi cu mai puţin", a menţionat reprezentantul ROMPAN.
Investiţiile făcute în sectorul de morărit şi panificaţie din România în ultimii 30 de ani au depăşit 750-800 de milioane de euro, iar potrivit patronatului, produsele şi tehnologiile folosite "nu sunt cu nimic mai prejos decât cele din alte ţări europene".
Potrivit celui mai recent studiu de piaţă privind produsele de panificaţie prezentat de ROMPAN, consumul de pâine, în România, a scăzut în ultimul deceniu, de la 92 kilograme pe locuitor într-un an la puţin peste 82 de kilograme, dar încă se menţine peste media europeană de 78 kg/locuitor/an.
Studiul de piaţă arată că aproape 500.000 de tone de pâine lipsesc din datele statistice ale INS, adică 23 de kg/om pâine nefiscalizată şi neînregistrată cu documente. Potrivit sursei citate, producţia anuală de pâine în România este 1,5 milioane de tone.
Piaţa de morărit şi panificaţie a crescut la 3 miliarde de euro, fiind pe primul loc în industria alimentară.
În piaţă sunt active 4.500 de firme, iar ROMPAN, prima asociaţie constituită în România în 1990, cuprinde peste 300 de societăţi din toate domeniile din industrie. Cota de piaţă este de 65% pe morărit, 40% la panificaţie, 70% la paste făinoase şi 55% la biscuiţi.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 19490 / 20157 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Practica de Concurență de la Țuca Zbârcea & Asociații rămâne etalon pe piața locală, cu o echipă evidențiată în ghidurile internaționale și performanță constantă în mandatele încredințate | Raluca Vasilache (Partener): Ultimul an a fost cu adevărat special, având privilegiul de a lucra în câteva tranzacții stimulante din punct de vedere profesional. A crescut considerabil practica în domeniul autorizării investițiilor străine și se remarcă o pondere mai mare a investigațiilor
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
CMS, implicată în proiectul câștigător al premiului „Investiția Anului” în cadrul SEE Property Forum Awards 2025 pentru al doilea an consecutiv
Bohâlțeanu & Asociații a stat alături de asociații Auto Brand SRL în tranzacția prin care BPW Group a intrat pe piața locală. Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) și Anda Călin (Managing Associate), în prim plan
LegiTeam: Junior lawyers 0-1 years - Dispute Resolution Practice | GNP Guia Naghi and Partners
Lexology IP Rankings 2025 | Cine sunt profesioniștii care setează standardele pe o piață din ce în ce mai competitivă: Ana-Maria Baciu, Răzvan Dincă, Dana Blaer și Ciprian Dragomir, printre avocații a căror poziționare confirmă maturizarea sectorului local și relevanța lui în arhitectura regională a proprietății intelectuale
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
Radiografia unui an intens în practica de Employment la KPMG Legal – Toncescu și Asociații | Arhitectura normelor de dreptul muncii arată ca un șantier în lucru: reglementări noi, intenții bune, dar și intersecții nerezolvate între acte normative, zone fără busolă și practici care alunecă în interpretări divergente. De vorbă cu membrii echipei despre provocările perioadei, proiectele cheie și prioritățile clienților, în linie cu valul normativ
Practica de M&A de la Volciuc-Ionescu accelerează într-o piață mai activă, unde conformarea multiplă și mecanismele sofisticate de preț ̸ structurare ridică miza juridică. “O tranzacție este cu adevărat de succes dacă, după closing, integrarea noii afaceri decurge fluent, sinergiile preconizate se realizează efectiv și nu apar probleme majore care să-i erodeze valoarea”, spun avocații | În spatele fiecărui mandat finalizat se află o combinație atent dozată de expertiză, colaborare și reziliență
Filip & Company asistă OH Holding Limited în finalizarea tranzacției prin care fondul de investiții intră în acționariatul Lensa. Echipa, coordonată de Alina Stancu Bîrsan (partener)
Filip & Company a asistat Victoriabank în finalizarea achiziției OCN “Microinvest” SRL în Republica Moldova. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...