
Sondaj PwC: 75% dintre entitățile din România ale grupurilor multinaționale estimează scăderea cu până la 25% a veniturilor în 2020
26 Iunie 2020
BizLawyerÎn ceea ce privește lichiditatea, majoritatea respondenților au arătat că au avut suficient numerar pentru a-și susține activitatea, iar în eventualitatea unor probleme majore, 60% au indicat renegocierea condițiilor de plată, fără a contracta noi finanțări.
![]() |
Ionut Simion, Country Managing Partner PwC România |
Aproximativ 75% dintre respondenții sondajului estimează că veniturile totale ale companiilor pe care le reprezintă vor scădea cu mai puțin de 25% în 2020, comparativ cu anul 2019, ca efect al crizei sanitare, potrivit sondajului ”Transfer Pricing Challenges during and post Covid-19”, realizat de PwC România în perioada aprilie-mai.
În același timp, aproape jumătate dintre entitățile din România ale grupurilor multinaționale estimează scăderea marjei de profit din tranzacțiile cu părțile afiliate, iar 36% dintre respondenți au arătat că eventualele cheltuieli generate de criza COVID-19 nu vor fi rambursate de grup.
”Politicile de prețuri de transfer au fost gândite și aplicate de companii într-o perioadă de creștere economică și, prin urmare, acum sunt reanalizate. Grupurile evaluează impactul pe termen mediu și lung al pandemiei, luând în calcul măsuri pentru eficientizarea și reducerea costurilor. Astfel, evoluția relațiilor cu părțile afiliate are o doză mare de incertitudine, nefiind clar în ce măsură grupurile mamă vor decide să susțină entitățile locale pentru a-și acoperi pierderile suferite în perioada de întrerupere a activității”, a declarat Ionuț Simion, Country Managing Partner PwC România.
În același timp, aproape jumătate dintre entitățile din România ale grupurilor multinaționale estimează scăderea marjei de profit din tranzacțiile cu părțile afiliate, iar 36% dintre respondenți au arătat că eventualele cheltuieli generate de criza COVID-19 nu vor fi rambursate de grup.
”Politicile de prețuri de transfer au fost gândite și aplicate de companii într-o perioadă de creștere economică și, prin urmare, acum sunt reanalizate. Grupurile evaluează impactul pe termen mediu și lung al pandemiei, luând în calcul măsuri pentru eficientizarea și reducerea costurilor. Astfel, evoluția relațiilor cu părțile afiliate are o doză mare de incertitudine, nefiind clar în ce măsură grupurile mamă vor decide să susțină entitățile locale pentru a-și acoperi pierderile suferite în perioada de întrerupere a activității”, a declarat Ionuț Simion, Country Managing Partner PwC România.
În ceea ce privește lichiditatea, majoritatea respondenților au arătat că au avut suficient numerar pentru a-și susține activitatea, iar în eventualitatea unor probleme majore, 60% au indicat renegocierea condițiilor de plată, fără a contracta noi finanțări. Doar 20% din răspunsuri au vizat opțiunea de a obține fonduri suplimentare de la terți.
Cheltuieli generate de criza COVID-19
Principalele cheltuielile extraordinare generate de criza COVID-19 sunt legate de forța de muncă, fiind menționate de 28% dintre respondenți. Alte cheltuieli din această categorie vizează siguranța la locul de muncă (echipamente, dezinfectanți), potrivit unui procent de 20% dintre companiile chestionate și cele de logistică, arată 24% dintre acestea.
Aproape o treime dintre respondenți spun că deja au efectuat aceste cheltuieli, 32% arată că le vor realiza în următoarele 3 luni, iar 28% până la sfârșitul anului 2020.
Majoritatea respondenților au la dispoziție instrumentele IT necesare pentru a înregistra și a măsura efectele financiare ale Covid-19 asupra tranzacțiilor cu părțile afiliate. Ceilalți respondenți nu sunt siguri de impact sau nu au resursele necesare.
Alte concluzii ale sondajului
● 15,5% estimează scăderea veniturilor cu procente între 25 și 50%.
● 14% anticipează pierderi operaționale ca urmare a disfuncționalităților din economie și 14% scăderea cererii din partea afiliaților
● Cheltuielile generate de COVID-19 vor fi trecute ca pierderi locale de 25% dintre companii și doar 20% spun că există șansa de a împărți cheltuielile între afiliați.
Despre sondaj
Studiul PwC România a fost realizat în lunile aprilie - mai 2020 pe baza informaţiilor furnizate de peste 30 de companii, din sectoarele: retail/FMCG, 40%, IT&C și tehnologie, 15%, servicii, 15%, și industrie, farmaceutic și imobiliar, câte 10%. În ceea ce privește modelul de afaceri operat local, 72% dintre respondenți au un profil funcțional limitat, unde deciziile de grup sunt puse în aplicare la nivel local.
Studiul PwC România a fost realizat în lunile aprilie - mai 2020 pe baza informaţiilor furnizate de peste 30 de companii, din sectoarele: retail/FMCG, 40%, IT&C și tehnologie, 15%, servicii, 15%, și industrie, farmaceutic și imobiliar, câte 10%. În ceea ce privește modelul de afaceri operat local, 72% dintre respondenți au un profil funcțional limitat, unde deciziile de grup sunt puse în aplicare la nivel local.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 17511 / 19939 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Lawyer – Associate ̸ Senior Associate (1-6 years) | Banking & Finance | Reff & Associates
Filip & Company asistă Continental și divizia sa ContiTech în procesul de vânzare a unității de business Original Equipment Solutions către Regent | Echipa implicată în proiect a fost coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Grupul Ion Moș în achiziția brandului românesc Lucas Bites, o etapă importantă în strategia de expansiune a grupului. Echipa de proiect, coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Head of Corporate ̸ M&A)
Din amfiteatru, la boardroom: „Think Ahead! Practice at Filip & Company!” – programul de vară care oferă studenților o experiență multidisciplinară, remunerată, cu proiecte reale, mentorat și evaluare riguroasă. Mai mult de jumătate dintre absolvenții recentelor ediții au devenit avocați stagiari ai firmei | De vorbă cu Cristina Tudoran (partener) și Alexandra Țugui (HR specialist) despre accesul studenților interesați de avocatura de business la o experiență practică autentică în cadrul unei firme de top
Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA: “Noțiuni introductive de arbitraj comercial – un ghid practic pentru începători”, desfășurat în cinci ateliere | Înscrierile se fac până pe 7 octombrie
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 2 - 6 years Attorney at Law | Dispute Resolution
BOHÂLȚEANU ȘI ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari cu 0-3 ani experienta in profesie
Kinstellar, local counsel în regiunea CEE pentru GTCR, cumpărătorul Zentiva, într-o tranzacție de 4,1 miliarde euro. Rusandra Sandu (Partner) a coordonat echipa în jurisdicția locală | Kirkland & Ellis și Freshfields au fost lead counsels
Clifford Chance Badea își consolidează practica de Corporate M&A și Real Estate prin recrutarea Flaviei Petcu-Ciurel ca Senior Associate
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
„The Lawyer European Awards 2025” | Trei firme cu activitate în România concurează pentru titlu la secțiunea ”Law Firm of the Year: South Eastern Europe”: NNDKP, Popescu & Asociații și TZA, pe lista scurtă a premianților. Firma fondată de Octavian Popescu, printre finaliști și în secțiunea ”European litigation team of the year”
Oportunități, provocări și diferențe de abordare - CMS European M&A Outlook 2026 | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: “Europa Centrală și de Est se conturează ca o surpriză pozitivă pe harta investițiilor”. Rodica Manea, Corporate Partner: “Vedem o activitate susținută pe piața locală, iar companiile românești continuă să se adapteze rapid și să valorifice oportunitățile emergente”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...