
Swarovski: dispute între moştenitorii imperiului cristalelor
18 Decembrie 2020
AGERPRESTrebuie oare compania să renunţe la piaţa bijuteriilor destinate publicului larg pentru a se concentra exclusiv pe produse de lux, care aduc marje comerciale uriaşe, să renunţe la ideea cotării la bursă şi să se deschidă pentru capitalul străin?
![]() |
O serie de dispute au loc în această perioadă între moştenitorii companiei austriece Swarovski, un renumit producător de cristale şi bijuterii, informează vineri AFP.
Sediul istoric al companiei Swarovski, situat în Wattens, un oraş de la poalele Alpilor austrieci, expune cristale care au contribuit considerabil la renumele său şi care au decorat de-a lungul anilor ţinute vestimentare purtate de Marilyn Monroe şi Beyonce şi mai multe rochii create de casa Dior.
Dar, în spatele acestei imagini spectaculoase, Swarovski, una dintre ultimele companii familiale rămase încă în activitate în industria produselor de lux, este profund dezbinată în ceea ce priveşte strategia de urmat pentru a reda strălucirea acestui veritabil imperiu din regiunea Tirol, destabilizat de concurenţa chineză şi de pandemia de COVID-19.
Sediul istoric al companiei Swarovski, situat în Wattens, un oraş de la poalele Alpilor austrieci, expune cristale care au contribuit considerabil la renumele său şi care au decorat de-a lungul anilor ţinute vestimentare purtate de Marilyn Monroe şi Beyonce şi mai multe rochii create de casa Dior.
Dar, în spatele acestei imagini spectaculoase, Swarovski, una dintre ultimele companii familiale rămase încă în activitate în industria produselor de lux, este profund dezbinată în ceea ce priveşte strategia de urmat pentru a reda strălucirea acestui veritabil imperiu din regiunea Tirol, destabilizat de concurenţa chineză şi de pandemia de COVID-19.
Trebuie oare compania să renunţe la piaţa bijuteriilor destinate publicului larg pentru a se concentra exclusiv pe produse de lux, care aduc marje comerciale uriaşe, să renunţe la ideea cotării la bursă şi să se deschidă pentru capitalul străin?
În faţa acestui plan al CEO-ului Robert Buchbauer, o parte a familiei sale protestează şi încearcă să îl îndepărteze de la conducere pe directorul companiei, acuzat de un verişor îndepărtat, Paul Swarovski, că "îndreaptă vaporul spre recife".
Concurenţa asiatică
În universul spectaculos al producătorilor de bijuterii, rufele se spală de obicei în familie. Compania Swarovski, considerată o instituţie venerabilă, creată în urmă cu 125 de ani la Wattens, nu a afişat niciodată în istoria sa o neînţelegere atât de publică.
Însă panica pare să se instaleze în rândul moştenitorilor lui Daniel Swarovski, care a creat o maşină ce transformă sticla într-un înlocuitor de diamante, care străluceşte puternic şi este produs cu cheltuieli mai mici.
Pandemia de coronavirus, aflată la originea închiderii temporare a unui foarte mare număr de magazine din lumea întreagă, a accelerat periculos un declin observat de mai multă vreme.
Veniturile sunt aşteptate să scadă cu 30% în 2020, la 1,9 miliarde de euro pentru Swarovski Crystal Business, divizia principală a grupului Swarovski, al cărui logo celebru conţine imaginea unei lebede.
Pe lângă criza sanitară, compania austriacă se confruntă cu concurenţa asiatică, reprezentată de firme care sunt capabile să furnizeze un produs similar în ochii marelui public şi la doar 1% din preţurile practicate de Swarovski.
Amintirea trecutului glorios al casei austriece nu mai este suficientă pentru a îi convinge pe cumpărătorii din Statele Unite şi din Asia.
Seturi de manichiură şi huse de telefon
"Trebuie să ne reinventăm şi să reorganizăm toată activitatea noastră", a declarat Robert Buchbauer, într-un interviu acordat pentru AFP la sediul companiei, rămas complet gol în această perioadă, dar care, în vremuri obişnuite, primeşte de obicei 650.000 de turişti pe an într-un spaţiu special de vizitare.
CEO-ul firmei austriece vrea să oprească producţia pentru seturile de manichiură şi huse de telefoane mobile decorate cu cristale, care, deşi au contribuit cu siguranţă la popularizarea mărcii, nu îşi mai găsesc în prezent locul în gama de produse ale companiei.
Robert Buchbauer doreşte să se concentreze mai degrabă pe producţia de cristale mai colorate şi sofisticate, care ar putea fi vândute la preţuri mai mari.
El a prevăzut şi o redimensionare severă a personalului: compania austriacă, prezentă în 170 de ţări şi cu 29.000 de angajaţi în Austria, India, Thailanda, Vietnam, Serbia şi Statele Unite, va concedia 6.000 de salariaţi şi va închide definitiv 750 dintre cele 3.000 de magazine ale sale.
Numai la Wattens, circa 1.200 de angajaţi au fost deja concediaţi, iar 600 de posturi suplimentare sunt ameninţate în 2021, un aspect ce era de neconceput în urmă cu doar câţiva ani într-o ţară obişnuită cu angajarea completă a forţei de muncă.
Elicoptere şi vacanţe în destinaţii exotice
Robert Buchbauer insistă pe ideea că "nu există altă soluţie pentru a intra într-o nouă eră", însă toate aceste disponibilizări operate de principalul angajator din regiune au stârnit multe nemulţumiri.
"Atmosfera e tensionată, starea de spirit e una proastă", a deplâns Selina Staerz, delegat sindical, între două şedinţe organizate pentru a remonta moralul angajaţilor debusolaţi.
Fotografiile publicate pe internet care prezintă vacanţele în destinaţii exotice ale moştenitorilor companiei sau sosirile lor cu elicopterul la şedinţele de lucru ale firmei nu fac decât să sporească frustrările şi lipsa de încredere în rândul angajaţilor.
80% dintre acţionari, membri ai familiei austriece, dispersaţi în toate colţurile lumii, au susţinut, cu ocazia adunării generale din luna octombrie, soluţia drastică impusă de CEO-ul companiei.
Există însă şi mai multe voci discordante, care, reunite în jurul lui Paul Swarovski, au făcut recurs în instanţă pentru a contra această strategie, considerând că dispun de un drept de veto.
Indiferent de ce va urma, spune Selina Staerz, salariaţii şi-au pierdut încrederea într-un angajator lăudat în trecut pentru avantajele oferite, care mergeau de la asigurarea unei locuinţe de serviciu şi până la amenajarea în clădirile firmei a unor spaţii de joacă pentru copiii angajaţilor.
Mulţi dintre angajaţi "nu cred" că grupul Swarovski va reuşi în tentativa sa de a trece la o gamă de produse superioare. "Cei foarte bogaţi nu au nevoie de cristale Swarovski. Ei pot să îşi cumpere diamante", a adăugat Selina Staerz.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 7 / 66 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Legal500 a desemnat Clifford Chance Badea drept Casa de Avocatură a Anului în România în 2025 | Daniel Badea, Managing Partner: Premiile primite încununează aproape 20 de ani de excelență profesională, de-a lungul cărora ne-am consolidat poziția de lider pe piața de avocatură din România și din regiune, câștigând în paralel aprecierea întregii rețele globale Clifford Chance
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Cum văd analiștii Mergermarket piața de M&A și activitatea firmelor de avocați | 9 luni cu motorul turat în M&A: Fuziunile și achizițiile la nivel global au ajuns la 3,4 trilioane USD, companiile din UE preferă consolidarea regională, tehnologia conduce, energia și sectorul financiar împing megadeal-urile, private equity își reia ofensiva. În clasamentele juridice, CMS rămâne în Top 10 global și pe locul 2 în Europa, iar Schoenherr stă pe podium în Europa Centrală și de Est
Practica de Concurență de la Țuca Zbârcea & Asociații rămâne etalon pe piața locală, cu o echipă evidențiată în ghidurile internaționale și performanță constantă în mandatele încredințate | Raluca Vasilache (Partener): Ultimul an a fost cu adevărat special, având privilegiul de a lucra în câteva tranzacții stimulante din punct de vedere profesional. A crescut considerabil practica în domeniul autorizării investițiilor străine și se remarcă o pondere mai mare a investigațiilor
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
CMS, implicată în proiectul câștigător al premiului „Investiția Anului” în cadrul SEE Property Forum Awards 2025 pentru al doilea an consecutiv
Bohâlțeanu & Asociații a stat alături de asociații Auto Brand SRL în tranzacția prin care BPW Group a intrat pe piața locală. Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) și Anda Călin (Managing Associate), în prim plan
LegiTeam: Junior lawyers 0-1 years - Dispute Resolution Practice | GNP Guia Naghi and Partners
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...