
Băncile de retail europene trebuie să își adapteze strategia la noua realitate digitală, mai ales după ce 2022 le-a adus venituri în creștere cu 8% și marje bune de profit
14 August 2023
Gabriel Voicilă, Partener Tehnologie PwC RomâniaChiar dacă produsele de bază, precum conturile curente, depozitele, economiile, investițiile, împrumuturile au rămas oarecum neschimbate, așteptarea clienților este ca acestea să devină mai simple, mai rapide și mai accesibile.
![]() |
Retailul bancar european trebuie să se concentreze pe două priorități strategice în următorii ani: reinventarea vânzărilor și a produselor, pe lângă eforturile continue pentru gestionarea costurilor și procesul de digitalizare. Avansul tehnologic, dezvoltarea rapidă a sectoarelor de fintech și de tehnologie din ultimii ani, precum și schimbările în comportamentul consumatorilor le impun băncilor să-și adapteze într-un ritm alert atât produsele, cât și modul în care acestea ajung la clienți, potrivit raportului PwC Retail Banking Monitor 2023.
Chiar dacă produsele de bază, precum conturile curente, depozitele, economiile, investițiile, împrumuturile au rămas oarecum neschimbate, așteptarea clienților este ca acestea să devină mai simple, mai rapide și mai accesibile. Acest lucru presupune scăderea timpului de așteptare, posibilitatea de a le accesa de la distanță și simplificarea procedurilor privind achiziționarea lor.
Chiar dacă produsele de bază, precum conturile curente, depozitele, economiile, investițiile, împrumuturile au rămas oarecum neschimbate, așteptarea clienților este ca acestea să devină mai simple, mai rapide și mai accesibile. Acest lucru presupune scăderea timpului de așteptare, posibilitatea de a le accesa de la distanță și simplificarea procedurilor privind achiziționarea lor.
În plus, deși majoritatea veniturilor din retail banking le revin astăzi băncilor „tradiționale”, tot mai multe dintre produsele pe care le oferă încep să se regăsească și în ofertele fintech-urilor sau ale companiilor de tehnologie. Mulți consumatori au migrat deja către acest segment, iar estimările arată că numărul este în continuă creștere, astfel că băncile tradiționale trebuie să-și analizeze strategia.
În ceea ce privește vânzările, în mod cert retailul bancar trebuie să-și schimbe abordarea: de la o strategie ramificată bazată pe multiple canale la una integrată folosind mediul digital. Acest lucru nu se datorează doar presiunii aduse de competiția din fintech și tehnologie, ci și schimbărilor în comportamentul consumatorilor: de exemplu, pandemia a accentuat utilizarea instrumentelor mobile pentru banking comparativ cu utilizarea metodelor tradiționale (cash sau chiar servicii solicitate în sucursale).
Noul model va continua să evolueze, însă este esențial să se țină cont de cinci factori: îmbunătățirea experienței clienților, integrarea canalelor de vânzare și a modelelor de interacțiune complementare, regândirea proceselor și structurii organizaționale pentru a livra conform noii abordări, consolidarea infrastructurii tehnologice, a bazelor de date, a managementului securității și a conformității proceselor.
Numeroase bănci și-au schimbat deja strategia, în special prin dezvoltarea capacității de consiliere la distanță și prin transferarea unui număr semnificativ de clienți de retail și IMM-uri către această nouă abordare. Însă nu trebuie uitat un lucru important: provocarea este și mai mare având în vedere că dinamica inflaționistă din Europa pune în continuare presiune pe gestionarea costurilor în domeniul bancar. De altfel, sunt așteptate presiuni suplimentare cauzate de efectele inflației asupra salariilor.
Băncile de retail europene au avut un an 2022 bun, doar 4 din 10 au reușit să reducă costurile per client
Retailul bancar din Europa a înregistrat o creștere a veniturilor cu 8%, în timp ce costurile au crescut ușor, cu 2%. Totuși, băncile europene s-au descurcat mai bine decât cele din SUA sau Australia: în SUA, atât veniturile, cât și costurile au crescut cu aproximativ 6%, în timp ce băncile de retail australiene au înregistrat o scădere a veniturilor și a costurilor cu circa 7%.
Unele bănci de retail au reușit să gestioneze mai bine costurile în ultimii doi ani. Potrivit studiului PwC, aproximativ 4 din 10 bănci de retail au redus costurile per client, în timp ce restul au avut mai degrabă o creștere în ultimii doi ani. De asemenea, rețeaua de sucursale a scăzut cu aproximativ 15% în Europa în ultimii doi ani, cu diferențe considerabile de la țară la țară.
Așadar, băncile, inclusiv cele care au reușit să își gestioneze cu succes costurile în ultimii ani, vor trebui să caute modalități de a ține pasul cu presiunile inflaționiste, dar să și profite de fereastra de oportunitate oferită de creșterea dobânzilor pentru a investi în evoluția modelului de afaceri.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1924 / 9528 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Young Professionals to Watch | Pentru Andreia Moraru (Senior Associate), avocat cu un master absolvit în Olanda, reputația internațională a ZRVP a fost garanția că va lucra în mandate de arbitraj internațional de anvergură, alături de o echipă care și-a demonstrat valoarea în piață: ”Toate așteptările profesionale mi-au fost depășite și mă bucur mult că am avut oportunitatea să mă alătur echipei. La ZRVP am simțit întotdeauna că avocații seniori au suficientă experiență încât să găsească drumul și în cazul în care poteca nu este bătătorită”
Women Lawyers | Ileana Nicolescu (Managing Associate) a simțit că BACIU PARTNERS va fi mediul în care va evolua înconjurată de oameni ce o vor inspira nu numai profesional. ”E important pentru fiecare dintre noi să simțim că suntem în locul potrivit pentru etapa din carieră în care ne aflăm, loc care să ofere și premisele să continuăm să creștem”
Studiu Refinitiv | Piața tranzacțiilor de M&A a continuat să crească în Q1 ̸ 2025 pe piețele emergente și la nivel nivel global. CMS își menține poziția fruntașă la nivel global și în Europa de Est, regiune în care și RTPR întră în Top 3
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
Women Lawyers | Femeile avocat redefinesc succesul în avocatura de business. De vorbă cu Irina Picoș (Managing Associate, BSMP) despre leadership feminin, provocări profesionale și lecțiile învățate în carieră: ”Am ales această echipă datorită figurilor feminine ce reprezintă pentru mine adevărate modele în plan profesional și uman și care îmi oferă, zi de zi, inspirația, încrederea și determinarea de a continua munca în profesia de avocat”
PNSA, alături de ALD Automotive la fuziunea cu LeasePlan în Ayvens
Women Lawyers | De vorbă cu Andreea Bende, Partener BACIU PARTNERS și unul dintre fondatorii firmei: ”Femeile avocat joacă un rol important în promovarea eticii și a responsabilității sociale în afaceri, având un impact pozitiv asupra comunităților și societății în ansamblu. Ele aduc perspective diverse și abilități unice în negocieri și strategii legale”
LegiTeam | Voicu & Asociații is looking for Junior level Business Lawyers
Țuca Zbârcea & Asociații aniversează 20 de ani de activitate
ZRVP, alături de dezvoltatorul imobiliar Hagag Development Europe la deschiderea primului hotel Radisson RED din România
NNDKP dezvoltă una dintre cele mai solide practici locale de Dreptul Mediului, cu mandate de impact în industrii cheie, consultanță sofisticată și reprezentare în litigii complexe, gestionate de o echipă specializată | Mădălina Vasile, coordonatoarea practicii: ”Oferirea de asistență personalizată, adaptată realităților juridice și identificarea unor soluții practice și fezabile pentru problemele clienților vor rămâne prioritare”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...