
Beneficiile și provocările deciziilor luate de inteligența artificială
11 Noiembrie 2020
Silvia Axinescu, Senior Managing Associate la Reff & Asociații|Deloitte LegalAvând în vedere că, din perspectiva protecției datelor cu caracter personal, există riscuri de prelucrare intruzivă și de „etichetare” a utilizatorilor, discuțiile cu privire la folosirea unei soluții sau aplicații software care poate presupune și AI se concentrează în jurul a două idei.
![]() |
Viteza cu care evoluează tehnologia aduce tot mai aproape scenarii precum calcularea primei de asigurare de sănătate pe baza comportamentului fiecărei persoane sau a asigurării auto RCA în funcție de stilul de condus și de datele colectate de la autoturism în acest sens. Aceste ipoteze presupun utilizarea tehnologiilor de tipul AI (inteligență artificială) care, dincolo de beneficiile semnificative pe care le oferă, presupun și riscuri cu privire la respectarea drepturilor și libertăților fundamentale ale persoanelor vizate. La nivel european există, în ultimii ani, preocupări intense în legătură cu acest subiect, cu scopul de a proteja consumatorii, însă fără a frâna utilizarea tehnologilor de acest tip.
Inteligența artificială este deja intens utilizată în domenii diverse, iar avantajele sunt evidente. Oficialii europeni susțin însă că folosirea inteligenței artificiale trebuie să țină cont și de faptul că aceasta poate aduce prejudicii semnificative persoanelor vizate, atât de ordin material, cât și moral. Totodată, aceștia recunosc că, în practică, persoanele afectate pot întâmpina dificultăți în exercitarea drepturilor lor în legătură cu anumite decizii luate de inteligența artificială.
Inteligența artificială este deja intens utilizată în domenii diverse, iar avantajele sunt evidente. Oficialii europeni susțin însă că folosirea inteligenței artificiale trebuie să țină cont și de faptul că aceasta poate aduce prejudicii semnificative persoanelor vizate, atât de ordin material, cât și moral. Totodată, aceștia recunosc că, în practică, persoanele afectate pot întâmpina dificultăți în exercitarea drepturilor lor în legătură cu anumite decizii luate de inteligența artificială.
În zona de publicitate și marketing, în comerțul online, în procesele de segmentare a audienței vizate și de personalizare a mesajelor de promovare folosite de platforme online, aplicații sau site-uri, se utilizează deja diferite procese decizionale automate, inclusiv de tipul inteligenței artificiale. Așa cum arată și Comisia Europeană în documentele emise în legătură cu acest subiect, AI este utilizată de intermediarii online pentru a stabili prioritatea informațiilor destinate clienților și pentru a asigura modelarea conținutului. Dar datele prelucrate, modul în care sunt concepute aplicațiile și posibilitățile de intervenție umană pot afecta drepturile la libertatea de exprimare, la protecția datelor cu caracter personal și a vieții private, precum și libertățile politice. Din ce în ce mai multe programe de calculator personalizează experiența utilizatorilor în mediul online, pe baza informațiilor colectate despre aceștia referitoare la activitate, modul de petrecere a timpului, preferințe, informații tranzacționale etc.
Implicațiile utilizării AI și conformarea cu legislația în vigoare
Având în vedere că, din perspectiva protecției datelor cu caracter personal, există riscuri de prelucrare intruzivă și de „etichetare” a utilizatorilor, discuțiile cu privire la folosirea unei soluții sau aplicații software care poate presupune și AI se concentrează în jurul a două idei. Prima este legată de etica juridică, în contextul potențialului conflict dintre perspectiva de business și perspectiva utilizatorului. Din acest punct de vedere, instrucțiunile transmise clienților trebuie să respecte anumite criterii de transparență și să nu fie discriminatorii, îndeplinind în același timp așteptările acestora, în special legate de UI – user infrastructure design (o comunicare vizuală estetică și interacțiune plăcută pentru utilizatori) și UX – user experience (atenție la detalii, empatie și simplificarea proceselor pe care clienții sunt nevoiți să le parcurgă).
A doua idee este legată de conformarea cu legislația aplicabilă în zone precum protecția consumatorilor, a drepturilor de proprietate intelectuală și, mai ales, a datelor cu caracter personal. În această ultimă privință, conformarea nu reprezintă doar bifarea unor „termeni și condiții” sau redactarea unei „privacy policy” ori a unei note de informare. În acest caz, sunt relevante aspecte precum alegerea sau validarea unui temei de prelucrare, recomandări în ceea ce privește instrucțiunile date motorului de personalizare (diferite de la un model de business la altul), clarificări în legătură cu criteriile de profilare, cum se realizează efectiv profilarea și gradul de intruziune, modalitatea în care se asigură intervenția umană, asigurarea unui echilibru între ce înseamnă intruziv și non-intruziv.
În acest context, având in vedere beneficiile semnificative pe care le implică economia bazata pe date (data-driven economy), care includ și dezvoltarea tehnologiilor de tipul AI, este apreciabilă preocuparea forurilor europene pentru definirea unui cadru legislativ care să garanteze că progresul tehnologic în domeniul digitalizării respectă drepturile și libertățile fundamentale ale persoanelor vizate.
Regulamentul general privind protecția datelor cu caracter personal (GDPR) impune o serie de reguli și pune la dispoziția persoanelor vizate mecanisme menite să le protejeze de riscurile ce pot apărea în legătură cu deciziile luate de AI (de exemplu, riscuri de discriminare, practici neloiale și efecte de blocare). Cu toate acestea, mai sunt necesare inițiative legislative sau, cel puțin, recomandări și bune practici pentru identificarea celor mai potrivite mijloace care trebuie puse la dispoziția persoanelor vizate pentru a-și exercita drepturile, precum și pentru adaptarea mecanismelor existente la provocările specifice utilizării AI în diferite sectoare.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 8711 / 10087 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Cum văd analiștii Mergermarket piața de M&A și activitatea firmelor de avocați | 9 luni cu motorul turat în M&A: Fuziunile și achizițiile la nivel global au ajuns la 3,4 trilioane USD, companiile din UE preferă consolidarea regională, tehnologia conduce, energia și sectorul financiar împing megadeal-urile, private equity își reia ofensiva. În clasamentele juridice, CMS rămâne în Top 10 global și pe locul 2 în Europa, iar Schoenherr stă pe podium în Europa Centrală și de Est
Practica de Concurență de la Țuca Zbârcea & Asociații rămâne etalon pe piața locală, cu o echipă evidențiată în ghidurile internaționale și performanță constantă în mandatele încredințate | Raluca Vasilache (Partener): Ultimul an a fost cu adevărat special, având privilegiul de a lucra în câteva tranzacții stimulante din punct de vedere profesional. A crescut considerabil practica în domeniul autorizării investițiilor străine și se remarcă o pondere mai mare a investigațiilor
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
CMS, implicată în proiectul câștigător al premiului „Investiția Anului” în cadrul SEE Property Forum Awards 2025 pentru al doilea an consecutiv
Bohâlțeanu & Asociații a stat alături de asociații Auto Brand SRL în tranzacția prin care BPW Group a intrat pe piața locală. Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) și Anda Călin (Managing Associate), în prim plan
LegiTeam: Junior lawyers 0-1 years - Dispute Resolution Practice | GNP Guia Naghi and Partners
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...