
Bontea (ANCOM): Suntem mai aproape de o piaţă poştală centrală pe colet, iar comerţul electronic este motorul
03 Aprilie 2025
AgerpresPotrivit acestuia, serviciile poştale şi de curierat sunt vitale pentru funcţionarea societăţii.
România se află tot mai aproape de o piaţă poştală centrală pe colet, iar comerţul electronic este motorul, 80% din traficul de colete provenind din cumpărăturile online, care generează peste jumătate din veniturile sectorului, a declarat, joi, vicepreşedintele Autorităţii Naţionale pentru Administrare şi Reglementare în Comunicaţii (ANCOM), Vlad Bontea, la o conferinţă privind piaţa de curierat organizată de Govnet Conferences,
"Suntem, aşadar, tot mai aproape de o piaţă poştală centrală pe colet, iar comerţul electronic este motorul. 80% din traficul de colete provine din cumpărăturile online, care generează peste jumătate din veniturile sectorului. Această tendinţă este confirmată şi de cifrele preliminare ale anului 2024, aflate în acest moment în analiză, valoarea pieţei ajungând la aproximativ şase miliarde de lei, o creştere de peste 700 de milioane faţă de anul 2023", a precizat oficialul ANCOM.
"Suntem, aşadar, tot mai aproape de o piaţă poştală centrală pe colet, iar comerţul electronic este motorul. 80% din traficul de colete provine din cumpărăturile online, care generează peste jumătate din veniturile sectorului. Această tendinţă este confirmată şi de cifrele preliminare ale anului 2024, aflate în acest moment în analiză, valoarea pieţei ajungând la aproximativ şase miliarde de lei, o creştere de peste 700 de milioane faţă de anul 2023", a precizat oficialul ANCOM.
Potrivit acestuia, serviciile poştale şi de curierat sunt vitale pentru funcţionarea societăţii.
"Astăzi vorbim mai mult decât despre scrisori, vorbim despre livrări, comerţ electronic şi o piaţă în plină transformare. Traficul de corespondenţă a scăzut cu 9% în 2022 şi cu 6% în 2023. Veniturile, însă, au crescut cu 5%, respectiv cu 11%. În schimb, coletele au explodat, cu 13% ca volum, şi cu 15% în plus la venituri în 2023, fiind simbiotic legate de comerţul electronic şi de modificarea comportamentului de consum", a mai spus Vlad Bontea.
Acesta a precizat că instituţia are în lucru o strategie de reglementare pe piaţa serviciilor poştale şi de curierat până în 2029, care, în curând, va fi lansată în consultare publică.
"Printre direcţiile strategice se regăsesc promovarea concurenţei şi inovaţiei. Dar, ca să vorbim serios despre inovaţie, trebuie să schimbăm legislaţia. În acest moment, în legea poştală nu apare nicăieri cuvântul inovaţie", a explicat reprezentantul ANCOM.
Strategia are în vedere, printre altele, accesul universal la serviciile poştale de calitate. "Ne dorim reţelele extinse, infrastructură modernizată şi un serviciu universal sustenabil pe termen lung. Securitatea reţelelor poştale, digitalizare aduce provocări noi, iar furnizorii au un rol esenţial în protejarea lanţului de distribuţie", a menţionat Bontea.
Oficialul a admis că traficul de bunuri ilegale prin intermediul coletelor "este o problemă reală". Bontea a arătat că în urma controalelor pentru combaterea traficului de droguri, Poliţia Română a descoperit anul trecut aproximativ 500 kg de droguri transportate prin servicii poştale.
"Prin consultări publice şi întâlniri cu industria suntem determinaţi să găsim modalităţi de combatere a acestui fenomen cu care ne confruntăm în general, la nivel de societate, astfel încât să beneficiem de un sector poştal competitiv şi inovator, în care siguranţa utilizatorilor să fie primordială, nu numai a utilizatorilor, dar şi a propriilor angajaţilor", a afirmat vicepreşedintele ANCOM.
Planul de acţiuni pentru anul 2025 al Autorităţii mai cuprinde realizarea unui studiu privind implementarea serviciilor de tip self-service pentru livrarea trimiterilor poştale, a unui raport privind calitatea serviciilor de coletărie şi impactului comerţul electronic asupra pieţei serviciilor poştale, precum şi elaborarea raportului privind indicatorii statistici ai sectorului.
ANCOM a publicat o hartă a reţelelor poştale, care include punctele de acces, punctele de contact şi sistemele automate. Pentru fiecare punct sunt disponibile informaţii precum adresa, programul de funcţionare şi datele de contact.
"Ne bucurăm că 80 de furnizori au raportat date şi am publicat astfel peste 18.000 de puncte de acces. Alte 1.500 de puncte de acces solicită atenţia dumneavoastră pentru a fi corectate. Harta va fi actualizată periodic şi reprezintă un instrument extrem de util atât pentru utilizatori, cât şi de informare şi de promovare", s-a adresat vicepreşedintele ANCOM reprezentanţilor firmelor de curierat prezenţi la eveniment.
Firmele de curierat şi servicii poştale au reclamat creşterea nejustificată a amenzilor date de ANCOM.
"Vă rog, de asemenea, să acordaţi toată atenţia respectării legislaţiei în vigoare. Abaterile afectează nu doar consumatorul ci întreaga industrie, iar o gestionare eficientă a reclamaţiilor poate duce direct la creşterea satisfacţiei şi a calităţii serviciilor. Pe noi ne interesează să avem cât mai puţine reclamaţii", a explicat Bontea.
El a precizat că orice reclamaţie trebuie soluţionată şi că ANCOM nu şi-a făcut un obiectiv în creşterea numărului de amenzi pentru firmele de curierat.
Conform reprezentantului ANCOM, reclamaţiile au crescut an de an. "În 2023, au fost 513 controale, 66 de avertismente şi 49 de amenzi, în cuantum de 271.500 lei, iar în 2024 au fost 592 de controale, 204 avertismente şi 92 de amenzi în cuantum de 610.000, deci de trei ori mai mult", a menţionat Vlad Bontea.
Aflat la cea de-a 12-a ediţie, Courier & Postal Services Forum 2025, îşi propune să aducă la aceeaşi masă de discuţii furnizori de servicii de curierat şi postale, fast delivers, dar şi retaileri online şi furnizori de servicii şi produse adresate industriei.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 651 / 10033 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Țuca Zbârcea & Asociații, la finalizarea proiectului în care a asistat Vodafone România la achiziția Telekom România Mobile Communications: O tranzacție de durată, sofisticată, care a necesitat multă dedicare, pricepere și inspirație
Filip & Company asistă DIGI Romania la achiziția unei părți din Telekom România Mobile Communications | Echipa implicată în proiect a fost coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
Lexology Competition Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care modelează practica de concurență pe piața locală: Cătălin Suliman (Filip & Company) și Georgiana Bădescu (Schoenherr), printre avocații considerați Thought Leaders. Manuela Guia (GNP Guia Naghi & Partners), Georgeta Dinu (NNDKP), Andreea Oprișan și Raluca Vasilache (Țuca Zbârcea & Asociații), în nucleul de forță al practicii pe piața locală
KPMG Legal - Toncescu și Asociații îl recrutează pe Alexandru Slujitoru de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener. Ramona Jurubiță, reconfirmată pentru al treilea mandat în funcția de Country Managing Partner al KPMG în România și Moldova
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocati stagiari promoția septembrie 2025 | Litigii
Decizie ÎCCJ: O victorie fiscală de referință în materia cheltuielilor intra-grup internațional și a reciclării deșeurilor de ambalaje, obținută de avocații Mușat & Asociații | Echipă interdisciplinară, coordonată de partenerii Angela Porumb și Răzvan Graure
Avocații PNSA au stat alături de compania locală Bit Soft în tranzacția prin care grupul canadian Volaris a intrat pe piața românească a tehnologiei pentru ospitalitate. Echipa pluridisciplinară a fost coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica
Instanța de judecată a constatat deductibilitatea serviciilor intra-grup de marketing și negociere, respectiv a serviciilor de cercetare și dezvoltare fără posibilitatea organelor fiscale de a evalua oportunitatea acestor servicii | Echipa Băncilă, Diaconu și Asociații, condusă de Emanuel Băncilă, a obținut victoria
Practica de M&A de la Volciuc-Ionescu accelerează într-o piață mai activă, unde conformarea multiplă și mecanismele sofisticate de preț ̸ structurare ridică miza juridică. “O tranzacție este cu adevărat de succes dacă, după closing, integrarea noii afaceri decurge fluent, sinergiile preconizate se realizează efectiv și nu apar probleme majore care să-i erodeze valoarea”, spun avocații | În spatele fiecărui mandat finalizat se află o combinație atent dozată de expertiză, colaborare și reziliență
Radiografia unui an intens în practica de Employment la KPMG Legal – Toncescu și Asociații | Arhitectura normelor de dreptul muncii arată ca un șantier în lucru: reglementări noi, intenții bune, dar și intersecții nerezolvate între acte normative, zone fără busolă și practici care alunecă în interpretări divergente. De vorbă cu membrii echipei despre provocările perioadei, proiectele cheie și prioritățile clienților, în linie cu valul normativ
Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA: “Noțiuni introductive de arbitraj comercial – un ghid practic pentru începători”, desfășurat în cinci ateliere | Înscrierile se fac până pe 7 octombrie
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...