
Echipa Peligrad Law, coordonată de partenerii Vlad Peligrad și Călin Dragoman, a asistat cu succes clientul în litigiul fiscal generat de o situație incertă existentă în practică | Ministerul de Finanțe clarifică noțiunea de resurse ale unei unei fundații ”obținute de la bugetul de stat” în sensul că sponsorizările deduse din impozitul pe profit, precum și sumele redirectionate din impozitul pe venit și impozitul pe profit către o fundatie NU sunt surse de la bugetul de stat
02 Octombrie 2025
R. T.Astfel, s-a clarificat o situație incertă existentă în practică cel puțin în ultimii doi ani, prin care echipe de control din cadrul ANAF au apreciat că sumele primite de ONG-uri prin sponsorizări deduse de către sponsori din impozitul pe profit sau din redirectionările, permise de lege, ale unui procent din impozitul pe venit/profit sunt „surse de la bugetul de stat”, ceea ce ar fi restrictionat folosirea acestora în vederea sponsorizării altor ONG-uri.
![]() |
Vlad Peligrad, Partener Fondator şi Călin Dragoman, Partener şi Coordonator al Practicii de Litigii - Peligrad Law |
Asistența juridică a Fundației a avut loc pe parcursul inspecției economico-financiară ce a avut ca obiectiv verificarea de către autoritatea fiscală a modului de respectare a utilizării mijloacelor financiare şi a bunurilor materiale primite de beneficiarii sponsorizărilor şi mecenatelor, în scopul pentru care au fost transferate, conform art. 111 din legea nr. 32/1994 privind sponsorizarea cât și a modului de respectare a utilizării fondurilor primite de beneficiarii sumelor redirecţionate în baza titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal. . .
Controversa ce a dat naștere unei impuneri de către autoritatea fiscală a unei obligații fiscale semnificative a vizat susținerea, din partea echipei de control econimico-financiar, că Fundația a utilizat o parte din fondurile publice obţinute de la bugetul de stat (reprezentând, în opinia echipei de control - sumele redirecţionate din impozitul pe venit în baza titlului IV din Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, cu modificările şi completările ulterioare, precum şi sume obţinute de Fundaţie din contracte de sponsorizare, pentru care societatea sponsor a beneficiat de facilităţi fiscale de diminuare a impozitului pe profit datorat bugetului de stat) în alte scopuri decât realizarea scopului pentru care a fost constituită, prin efectuarea de acţiuni de sponsorizare prin care a redirecţionat fonduri publice către alte entităţi (ce au alte scopuri/obiective sau desfășoară activități diverse, în cu totul alte domenii), în contradictoriu cu prevederile art. 3 alin. (1) din Legea nr. 32/1994 privind sponsorizarea, care stipulează: „art. 3 (1) Persoanele fizice sau juridice din România nu pot efectua activităţi de sponsorizare sau de mecenat din surse obţinute de la buget”.
Cu alte cuvinte, echipa de control economico-financiar a apreciat că Fundația nu poate acorda sponsorizări la rândul său din sumele primite de la sponsori, sume ce au făcut obiectul facilității fiscale prevăzute de art. 25 alin. (4) lit. i) din Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal, prin care sponsorii Fundației și-au scăzut valoarea sponsorizărilor acordate Fundației din cuantumul impozitului pe profit datorat bugetului de stat, întrucât aceste sume reprezintă fonduri publice și intră sub interdicția prevăzută de art. 3 alin. (1) din Legea nr. 32/1994.
Aceeași concluzie a fost adoptată de către echipa de control deopotrivă și cu privire la veniturile Fundației provenite din redirecţionarea a 3,5% din impozitul pe venit, ce au fost virate Fundaţiei prin unităţile Trezoreriei statului, echipa de control apreciind că, și în acest caz, este vorba de fonduri publice ce intră sub incidența interdicției legale.
Echipa de avocați a asistat cu succes Fundația în cadrul contestației administrative formulată împotriva Dispoziției obligatorii prin care Fundației i-au fost impuse obligațiile fiscale, Ministerul de Finanțe – Serviciul de soluționare a plângerilor prealabile și a contestațiilor admițând contestația formulată de către Fundație și apreciind în mod just că fondurile din care Fundația acordase sponsorizări nu au natura juridică de „resurse obținute de la bugetul de stat” astfel încât să intre sub interdicția legală sus-menționată, ci acestea reprezintă „resurse obținute cu diminuarea veniturilor bugetului de stat”.
În plus, Ministerul de Finanțe prin Decizia sus-amintită în mod just a confirmat că acțiunile Fundației de sprijin a altor instituții de cult / ONG-uri / asociații prin intermediul sponsorizărilor efectuate de către Fundație se circumscriu obiectului și scopului pentru care Fundația a fost înființată, în acest caz fiind respectate actele constitutive ale Fundației, contrar susținerilor autorității fiscale ce a efectuat inspecția economico – financiară.
De asemenea, pe baza concluziei de mai sus, a fost confirmat de către Ministerul de Finanțe și faptul că, pe baza situației de fapt Fundația „nu [...] gestionează fonduri publice” și „nu administrează patrimoniu public” și în consecință „nu are obligația de a organiza și exercita controlul financiar preventiv propriu”.
Prin intermediul contestației administrative, echipa de avocați a valorificat inclusiv jurisprudența singulară existentă pe această speță, respectiv, Decizia civilă nr. 543/31.10.2024 pronunțată de Curtea de Apel Oradea prin care aceasta, în acord cu cele susținute de către Ministerul de Finanțe, a apreciat că „faptul că sponsorul înțelege să se prevaleze de dispozițiile statuate de art. 8 alin. (1) din Legea nr. 32/1994 privind sponsorizarea, nu echivalează, astfel cum în mod eronat susțin recurentele, cu efectuarea acestor operațiuni de sponsorizare cu surse obținute de la buget.”
Astfel, s-a clarificat o situație incertă existentă în practică cel puțin în ultimii doi ani, prin care echipe de control din cadrul ANAF au apreciat că sumele primite de ONG-uri prin sponsorizări deduse de către sponsori din impozitul pe profit sau din redirectionările, permise de lege, ale unui procent din impozitul pe venit/profit sunt „surse de la bugetul de stat”, ceea ce ar fi restrictionat folosirea acestora în vederea sponsorizării altor ONG-uri.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1 / 2094 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

Țuca Zbârcea & Asociații, la finalizarea proiectului în care a asistat Vodafone România la achiziția Telekom România Mobile Communications: O tranzacție de durată, sofisticată, care a necesitat multă dedicare, pricepere și inspirație
Filip & Company asistă DIGI Romania la achiziția unei părți din Telekom România Mobile Communications | Echipa implicată în proiect a fost coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
Lexology Competition Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care modelează practica de concurență pe piața locală: Cătălin Suliman (Filip & Company) și Georgiana Bădescu (Schoenherr), printre avocații considerați Thought Leaders. Manuela Guia (GNP Guia Naghi & Partners), Georgeta Dinu (NNDKP), Andreea Oprișan și Raluca Vasilache (Țuca Zbârcea & Asociații), în nucleul de forță al practicii pe piața locală
KPMG Legal - Toncescu și Asociații îl recrutează pe Alexandru Slujitoru de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener. Ramona Jurubiță, reconfirmată pentru al treilea mandat în funcția de Country Managing Partner al KPMG în România și Moldova
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocati stagiari promoția septembrie 2025 | Litigii
Decizie ÎCCJ: O victorie fiscală de referință în materia cheltuielilor intra-grup internațional și a reciclării deșeurilor de ambalaje, obținută de avocații Mușat & Asociații | Echipă interdisciplinară, coordonată de partenerii Angela Porumb și Răzvan Graure
Avocații PNSA au stat alături de compania locală Bit Soft în tranzacția prin care grupul canadian Volaris a intrat pe piața românească a tehnologiei pentru ospitalitate. Echipa pluridisciplinară a fost coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica
Instanța de judecată a constatat deductibilitatea serviciilor intra-grup de marketing și negociere, respectiv a serviciilor de cercetare și dezvoltare fără posibilitatea organelor fiscale de a evalua oportunitatea acestor servicii | Echipa Băncilă, Diaconu și Asociații, condusă de Emanuel Băncilă, a obținut victoria
Practica de M&A de la Volciuc-Ionescu accelerează într-o piață mai activă, unde conformarea multiplă și mecanismele sofisticate de preț ̸ structurare ridică miza juridică. “O tranzacție este cu adevărat de succes dacă, după closing, integrarea noii afaceri decurge fluent, sinergiile preconizate se realizează efectiv și nu apar probleme majore care să-i erodeze valoarea”, spun avocații | În spatele fiecărui mandat finalizat se află o combinație atent dozată de expertiză, colaborare și reziliență
Radiografia unui an intens în practica de Employment la KPMG Legal – Toncescu și Asociații | Arhitectura normelor de dreptul muncii arată ca un șantier în lucru: reglementări noi, intenții bune, dar și intersecții nerezolvate între acte normative, zone fără busolă și practici care alunecă în interpretări divergente. De vorbă cu membrii echipei despre provocările perioadei, proiectele cheie și prioritățile clienților, în linie cu valul normativ
Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA: “Noțiuni introductive de arbitraj comercial – un ghid practic pentru începători”, desfășurat în cinci ateliere | Înscrierile se fac până pe 7 octombrie
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...