
CDR: Considerăm ‘parţial neclare’ în special măsurile care vizează şomajul tehnic
25 Martie 2020
AGERPRESConform reprezentanţilor CDR, pentru asigurarea unui echilibru economic este extrem de important ca măsuri precum suportul în caz de şomaj tehnic să fie aplicate în mod unitar, nediscriminatoriu şi să vizeze toate categoriile de angajaţi şi companii impactate, nu doar o parte dintre acestea.
Măsurile adoptate de către Guvern prin OUG 30/2020, menite să sprijine mediul de afaceri şi angajaţii din România, în special cele referitoare la şomajul tehnic, sunt încă insuficiente şi parţial neclare, susţine Coaliţia pentru Dezvoltarea României (CDR), într-un comunicat.
"Coaliţia pentru Dezvoltarea României - CDR a luat act de măsurile recent adoptate şi apreciază eforturile depuse de Guvern de a găsi soluţii cu care să vină în ajutorul angajaţilor şi companiilor afectate de pandemia COVID-19, însă subliniază că aceste măsuri trebuie să fie clare, simple şi aplicate în mod echilibrat şi să vizeze toate persoanele şi companiile afectate de pandemie. Încă de la începutul declarării pandemiei, CDR a formulat o serie de propuneri pentru măsuri concrete care să vină în sprijinul companiilor aflate în dificultate, pentru a fi aplicate doar pe durata situaţiei de urgenţă, precum: soluţii de flexibilizare a muncii, suport pentru şomaj tehnic pentru toţi angajaţii şi companiile impactate, simplificare, digitalizare şi eliminarea birocratizării. Toate aceste propuneri sunt menite să asigure atât protecţia salariaţilor şi a clienţilor noştri, dar şi perenitatea locurilor de muncă, asigurarea continuităţii unor activităţi economice şi limitarea impactului negativ al acestei situaţii asupra competitivităţii economice a României pe termen lung. Analizând măsurile adoptate prin OUG nr. 30 din 2020, considerăm încă insuficiente şi parţial neclare anumite aspecte privind implementarea acestora, în special cele care vizează şomajul tehnic", se menţionează în comunicat.
"Coaliţia pentru Dezvoltarea României - CDR a luat act de măsurile recent adoptate şi apreciază eforturile depuse de Guvern de a găsi soluţii cu care să vină în ajutorul angajaţilor şi companiilor afectate de pandemia COVID-19, însă subliniază că aceste măsuri trebuie să fie clare, simple şi aplicate în mod echilibrat şi să vizeze toate persoanele şi companiile afectate de pandemie. Încă de la începutul declarării pandemiei, CDR a formulat o serie de propuneri pentru măsuri concrete care să vină în sprijinul companiilor aflate în dificultate, pentru a fi aplicate doar pe durata situaţiei de urgenţă, precum: soluţii de flexibilizare a muncii, suport pentru şomaj tehnic pentru toţi angajaţii şi companiile impactate, simplificare, digitalizare şi eliminarea birocratizării. Toate aceste propuneri sunt menite să asigure atât protecţia salariaţilor şi a clienţilor noştri, dar şi perenitatea locurilor de muncă, asigurarea continuităţii unor activităţi economice şi limitarea impactului negativ al acestei situaţii asupra competitivităţii economice a României pe termen lung. Analizând măsurile adoptate prin OUG nr. 30 din 2020, considerăm încă insuficiente şi parţial neclare anumite aspecte privind implementarea acestora, în special cele care vizează şomajul tehnic", se menţionează în comunicat.
Conform reprezentanţilor CDR, pentru asigurarea unui echilibru economic este extrem de important ca măsuri precum suportul în caz de şomaj tehnic să fie aplicate în mod unitar, nediscriminatoriu şi să vizeze toate categoriile de angajaţi şi companii impactate, nu doar o parte dintre acestea.
"Măsura nu reuşeşte să adreseze nici problemele companiilor mici, care sunt pe punctul de a fi închise. Considerăm ca fiind vitală sprijinirea tuturor activităţilor afectate, nu doar a celor care sunt închise prin deciziile autorităţilor sau unde angajatorii se află în prezent în incapacitate de a plăti salariile. Măsurile trebuie să aibă şi un caracter preventiv pentru a evita efecte negative şi în viitor, nu doar în prezent. Trebuie să existe un sprijin acordat în mod nediscriminatoriu şi balansat, pentru a evita efectele negative asupra economiei pe termen scurt, mediu şi lung. În acest sens considerăm necesar să se elimine limita maximă de 75% pentru numărul persoanelor ce pot fi trimise în şomaj tehnic, lăsând la decizia fiecărui agent economic să-şi dimensioneze personalul activ versus cel în şomaj tehnic în funcţie de nevoile rezultate din activitatea economică efectivă", subliniază Coaliţia.
În viziunea reprezentanţilor mediului de afaceri, în forma actuală a OUG este foarte important să fie clarificate de urgenţă o serie de aspecte.
Astfel, CDR reclamă faptul că nu este clar mecanismul prin care indemnizaţia de şomaj tehnic ajunge la salariat, pentru că "aşa cum este în acest moment stipulat în OUG, există riscul ca plata pentru munca prestată în luna martie să poată fi făcută către angajat cel mai devreme în luna mai".
De asemenea, se aduce în discuţie modul în care se aplică plafonarea indemnizaţiei de şomaj tehnic. "OUG prevede reducerea cuantumului indemnizaţiei de şomaj de 75% din salariul de bază, dar nu mai mult de 75% din câştigul salarial mediu. Trebuie clarificat expres dacă această plafonare se referă doar la cuantumul indemnizaţiei care este suportat din bugetul asigurărilor pentru şomaj, angajatorul putând plăti din fonduri proprii diferenţa de indemnizaţie până la valoarea maximă prevăzută de Codul muncii sau negociată cu partenerii sociali, după caz", avertizează membrii Coaliţiei.
Pe de altă parte, se face referire la condiţia neclară faţă de formularea de a fi în incapacitate de plată a salariilor tuturor salariaţilor. "Nu este clar cum va fi evaluată aceasta în funcţie de specificul fiecărui sector: de exemplu, dacă aceasta se raportează doar la salariaţii afectaţi de măsura şomajului sau la toţi salariaţii societăţii. Nu este justificat să nu beneficieze de suport şi acei angajatori care pot plăti o parte dintre salariaţi, a căror activitate nu a fost încă afectată", sunt de părere reprezentanţii CDR.
Pe lista aspectelor considerate de către mediul de afaceri neclare se mai află: diminuarea încasărilor (nu este clar ce încasări sunt vizate şi dacă sunt vizate doar încasările din activitatea redusă - exemplu: situaţia angajatorilor cu mai multe puncte de lucru sau mai multe activităţi), indemnizaţia să fie scutită de plata taxelor şi contribuţiilor, în vederea simplificării acestei proceduri, ipoteza referitoare la incapacitatea de a plăti salariile se referă la reducerea activităţii (este necesar să se clarifice dacă rambursarea indemnizaţiei se aplică şi în ipoteza întreruperii temporare a activităţii (reducerea nu este întotdeauna o opţiune).
"Menţionăm că toate aceste nelămuriri legate de eligibilitatea companiilor trebuie clarificate urgent, existând riscul, chiar şi pentru companiile de bună credinţă, să fie în situaţia de a nu completa corect declaraţiile pe proprie răspundere din cauza lipsei de claritate a reglementărilor. CDR semnalează nevoia adoptării în continuare şi a altor măsuri suplimentare faţă de cele anunţate până în prezent. Astfel de măsuri au fost propuse şi comunicate deja prin organizaţiile membre în dialogul direct cu Guvernul. CDR îşi reafirmă disponibilitatea de a continua dialogul cu autorităţile, esenţială în această perioadă dificilă fiind şi viteza de reacţie la fenomenele economice cu care se confruntă companiile (...) Sunt necesare măsuri de sprijin pentru orice companie românească mică, medie sau mare şi pentru orice industrie care sunt în situaţia de a-şi suspenda sau închide parţial sau în totalitate activitatea. Fără a fi acordate aleatoriu, aceste măsuri trebuie să fie cât mai puţin birocratice. Considerăm că este necesară evitarea pericolului ca, prin actele legislative subsecvente, să se aducă elemente suplimentare care să facă diferenţiere între tipuri de companii şi care să limiteze nejustificat accesul la instrumentele puse la dispoziţie prin OUG 29 şi OUG 30", precizează sursa citată.
Coaliţia pentru Dezvoltarea României este o iniţiativă privată, construită ca un acord de colaborare prin participarea colectivă a membrilor săi şi reuneşte organizaţii cum sunt: Camera Americană de Comerţ în România (AmCham), Camera Franceză de Comerţ în România (CCIFER), Asociaţia Oamenilor de Afaceri din România (AOAR), Camera de Comerţ şi Industrie Română-Germană (AHK), Romanian Business Leaders (RBL), Consiliul Investitorilor Străini (FIC), Confederaţia Patronală Concordia şi Consiliul Naţional al Întreprinderilor Private Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR).
Companiile reprezentate de către cele 25 de organizaţii de afaceri membre CDR angajează peste un milion de oameni şi generează aproximativ 50% din PIB.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 9357 / 9807 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
PNSA a asistat una dintre cele mai mari finanțări acordate în ultimii ani | Grupul Ameropa, client tradițional al casei de avocatură, semnează o facilitate de refinanțare de 1,35 miliarde USD cu un sindicat format din trei bănci. Partenerul Bogdan C. Stoica a coordonat echipa, cu contribuția Ioanei Lazăr (Senior Associate) și a Crinei Stan (Associate)
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Tranzacție majoră în energia verde: RTPR asistă OX2 la vânzarea unui parc eolian de 96 MW. Echipă cu avocații A&O Shearman pe parte juridică, EY - consultant financiar pentru vânzător
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
Kinstellar își consolidează practica de Energie din București prin recrutarea Ralucăi Gabor (Counsel) | Iustinian Captariu, coordonatorul practicii regionale de Energie a Kinstellar: ”Alăturarea Ralucăi ne întărește angajamentul de a excela într-unul dintre cele mai dinamice și strategice sectoare din România”
Țuca Zbârcea & Asociații stabilește un precedent important în domeniul serviciilor digitale și comerțului electronic | Reprezentarea, asigurată de o echipă coordonată de Alina Ungureanu (partner) și Cătălina Ionescu (senior associate)
Schoenherr i-a asistat pe fondatorii Purcari Wineries în legătură cu oferta publică de preluare voluntară de acțiuni ale companiei de către Maspex. Narcisa Oprea (partener) a coordonat echipa
bpv GRIGORESCU ȘTEFĂNICĂ și Andronic and Partners au gestionat juridic, în plan local, achiziția startup-ului Planable, fondat în Moldova și România, de către SE Ranking. Firme de avocatură din SUA și Moldova, în tranzacție
Kinstellar a asistat cumpărătorul East Grain într-una dintre cele mai mari tranzacții din agrobusiness din ultimii ani. Vânzătorii au fost asistatați de avocați italieni, care au coordonat și echipa din București a unei firme internaționale
Filip & Company a asistat OLX în vânzarea Kiwi Finance | Alina Stancu Bîrsan, partener: ”Această tranzacție reflectă dinamica accelerată a pieței locale de servicii financiare și interesul în creștere pentru tranzacții în segmente-cheie”
Bondoc si Asociații asistă un consorțiu de bănci și instituții financiare în finanțarea de 331 milioane EUR pentru faza a doua a parcului eolian Vifor din Buzău. Echipa, coordonată de partenerii Simona Petrișor, Diana Ispas și Monica Iancu, cu suportul partenerului Cosmin Stăvaru
Schoenherr și Asociații promovează trei avocați în pozițiile managing attorney at law și senior attorney at law | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Schoenherr continuă să se extindă în România, unde echipa noastră numără în prezent peste 75 de avocați și avem planuri mari pentru perioada următoare”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...