Evoluții privind mecanismul CfD în România
16 Aprilie 2024 Monica Iancu (Partner) și Ionel Macovei (Senior Associate) - Bondoc & Asociații
HG 318/2024 urmărește stabilirea cadrului general care reglementează implementarea și funcționarea mecanismului de sprijin prin contracte pentru diferență (“CfD”) pentru producerea de energie electrică prin tehnologii cu emisii reduse de carbon.
| |
HG 318/2024 urmărește stabilirea cadrului general care reglementează implementarea și funcționarea mecanismului de sprijin prin contracte pentru diferență (“CfD”) pentru producerea de energie electrică prin tehnologii cu emisii reduse de carbon.
În continuare, am prezentat o selecție a câtorva aspecte importante reglementate prin HG 318/2024:
1. Cadrul general privind mecanismul de sprijin CfD. Scheme de ajutor de stat versus ajutor de stat de tip ad-hoc.
În baza mecanismului de sprijin CfD, se acordă ajutor de exploatare pentru operarea unor capacități de producție energie electrică cu emisii reduse de carbon.
Acordarea acestui tip de ajutor se realizează (i) în baza unor scheme de ajutor de stat sau (ii) în baza unui ajutor de stat ad-hoc (pentru proiectele de producere de energie electrică pentru care, datorită specificului tehnologiei, nu se poate aplica un proces de selecție competitivă). În acest sens, Ministerul Energiei va elabora scheme de ajutor de stat CfD sau va acorda ajutor de stat CfD ad-hoc pentru tehnologiile eligibile de producție (i.e., resurse eoliene onshore, resurse eoliene offshore, resurse solare fotovoltaice, resurse hidro, resurse nucleare, hidrogen, stocarea energiei).
Apare că ajutorul de stat ad-hoc va fi acordat pentru proiecte de producere de energie electrică pentru care, datorită specificului tehnologiei, nu se poate aplica un proces de selecție competitivă.
Orice schemă CfD sau ajutor de stat CfD ad-hoc și orice contract CfD aferent se supun autorizării și face obiectul deciziei de autorizare a ajutorului de stat din partea Comisiei Europene („CE”) iar orice drepturi și obligații rezultate din semnarea unui contract CfD se amână a fi exercitate sau prestate până la obținerea deciziei de autorizare a ajutorului de stat din partea CE, în urma notificării schemei CfD sau, după caz, a ajutorului de stat CfD ad-hoc. În cazul în care a fost obținută decizia de autorizare a ajutorului de stat din partea CE, schema și contractul CfD rămân în permanență supuse deciziei CE privind ajutorul de stat și se suspendă automat în cazul în care și în măsura în care aceasta decizie este suspendată sau revocată.
Criteriile efective de eligibilitate pentru o schemă CfD vor fi aprobate prin ordin al Ministrului Energiei care va include de asemenea termene, bugete, obiective de capacitate și procedura de licitație.
2. Roluri și responsabilități
În ceea ce privește rolurile / responsabilitățile părților interesate implicate în mecanismul CfD, procesul de licitație CfD va fi gestionat de Transelectrica (ca operator al schemei CfD), în timp ce operatorul pieței de energie electrică și de gaze naturale din România ("OPCOM") va acționa în calitate de contraparte CfD. În plus, Autoritatea Națională de Reglementare în domeniul Energiei ("ANRE") va fi responsabilă de emiterea legislației secundare relevante, în timp ce Ministerul Energiei va avea responsabilitatea generală asupra cadrului de reglementare, precum și obligația de a se asigura că fondul de lichiditate CfD dispune în orice moment de fonduri suficiente pentru a permite contrapărții CfD să își îndeplinească integral obligațiile de plată față de beneficiarul CfD.
Ajutorul de operare în baza mecanismului CfD este acordat prin intermediul plăților pentru diferență pentru energia electrică (care face obiectul contractului CfD) produsă, măsurată și livrată în sistemul electroenergetic național (“SEN”), de către contrapartea CfD (OPCOM) către beneficiarul CfD, în situația în care prețul de referință este mai mic decât prețul de exercitare licitat sau de către beneficiarul CfD către contrapartea CfD, în situațiile în care prețul de referință este mai mare decât prețul de exercitare.
3. Prețul de exercitare
În cazul schemei CfD, prețul de exercitare pentru un contract CfD este determinat prin licitație CfD, iar în cazul unui ajutor de stat CfD ad-hoc, prețul de exercitare pentru un contract CfD ad-hoc este determinat prin negociere.
Prețul de exercitare pentru un contract CfD atribuit prin intermediul unei licitații CfD nu poate depăși prețul maxim de exercitare specificat în ordinul de inițiere a unei licitații CfD.
Cu toate acestea, beneficiarul CfD nu primește plata pentru diferența CfD pentru cantitatea de energie electrică livrată în SEN în toate perioadele în care prețul per interval de decontare din respectiva piața angro, sau, după caz, media prețurilor de pe piețele angro relevante, utilizată pentru determinarea prețului de referința corespunzător producției livrate, este negativ.
Implementarea și punerea în aplicare a unei scheme CfD pentru una sau mai multe tehnologii eligibile de producere de energie va fi aprobată prin ordin al Ministrului Energiei, iar în cadrul schemei vor fi prevăzute condițiile de eligibilitate, termenele, bugetele, obiectivele de capacitate și procedura de licitație în funcție de caracteristicile specifice ale fiecărei tehnologii eligibile de producție în cauză.
Finanțarea mecanismului de sprijin CfD va fi asigurată prin mecanismul de colectare a contribuției CfD aplicat tuturor consumatorilor finali (care se va colecta de către furnizorii de energie electrică activi pe piața cu amănuntul de energie electrică din Romania și se virează în fondul de lichiditate CfD) și/sau prin fonduri nerambursabile ale Uniunii Europene (e.g., Fondul pentru Modernizare).
ANRE va aproba valoarea contribuției CfD până cel târziu la data de 20 decembrie pentru anul următor și până cel târziu la data de 20 iunie pentru semestrul următor al anului în curs.
Așa cum s-a semnalat în discuțiile pe marginea proiectului legislativ, răspunderea contrapărții CfD pentru lipsa de lichiditatea a fondului CfD rămâne neabordată.
4. Obligații ale beneficiarului CfD
Conform HG 318/2024, beneficiarul CfD are, printre altele, următoarele obligații:
(i) de a demonstra operatorului schemei CfD, prin documente justificative, că capacitatea propusă pentru proiect constă într-o capacitate de producție de energie electrică complet nouă.
(ii) de a raporta, în fiecare trimestru, către contrapartea CfD, stadiul planificării, autorizării, licențierii, construirii și punerii în funcțiune a proiectului, precum și alte informații care trebuie raportate contrapărții CfD în temeiul contractului CfD și de a furniza oricare alte informații suplimentare solicitate de Ministerul Energiei și de contrapartea CfD.
(iii) de a plăti anual contrapărții CfD suma corespunzătoare profitului excedentar obținut din contractele bilaterale stabilite prin decizie ANRE în cazurile prevăzute de HG 318/2024.
5. Dispoziții privind prima schemă de ajutor de stat sub formă de CfD
Prima schemă de ajutor de stat sub formă de CfD vizează producerea de energie electrică din surse regenerabile de energie eoliană onshore și solară fotovoltaică („Prima Schemă CfD”).
Cu privire la Prima Schemă CfD, licitațiile CfD vor avea loc începând cu data intrării în vigoare a HG 318/2024 și în anul 2025 pe baza unei scheme CfD pentru care fondul de lichiditate CfD va fi alimentat cu sumele asigurate de Ministerul Energiei din Fondul pentru Modernizare și care vor fi transferate în fondul de lichiditate CfD, sub rezerva aprobării ajutorului de stat de către CE și a finanțării schemei CfD din Fondul pentru Modernizare de către Comitetul pentru Investiții.
Beneficiarul CfD are obligația să livreze în SEN și să vândă numai pe piețele organizate toate cantitățile de energie electrică (livrate de capacitatea de producere) care fac obiectul unui contract CfD, cu excepția cantităților de energie electrică utilizate pentru consumul propriu tehnologic al serviciilor interne alimentate de la bornele generatoarelor beneficiarului CfD.
În cazul în care un beneficiar CfD vinde producția de energie, în totalitate sau în parte, prin contracte bilaterale încheiate pe o piață organizata de energie electrică, pentru determinarea profitului excedentar obținut din aceste contracte care trebuie returnat contrapărții CfD, se va aplica următorul mecanism de repartizare a profitului:
i. în cazul în care, într-un interval de decontare, prețul per megawatt-ora dintr-un contract bilateral este mai mare decât prețul de referință, dar mai mic decât prețul de exercitare, beneficiarul CfD returnează fondului de lichiditate CfD 50% din veniturile obținute în cadrul contractului bilateral, calculat ca produs între cantitățile de energie electrică vândute prin contractul bilateral și diferența dintre prețul contractului bilateral și prețul de referință.
ii. în cazul în care, într-un interval de decontare, prețul per megawatt-oră dintr-un contract bilateral, depășește atât prețul de exercitare cât și prețul de referință, iar prețul de exercitare este mai mare decât prețul de referință, beneficiarul CfD va returna fondului de lichiditate CfD:
a) 100% din veniturile obținute în cadrul contractului bilateral, calculate ca produs între cantitățile de energie electrică vândute prin contractul bilateral și diferența dintre prețul de exercitare și prețul de referință.
b) 50% din veniturile obținute în cadrul contractului bilateral, calculate ca produs între cantitățile de energie vândute prin contractul bilateral și diferența dintre prețul contractului bilateral și prețul de exercitare
iii. în cazul în care, într-un interval de decontare, prețul per megawatt ora dintr-un contract bilateral depășește atât prețul de exercitare, cât și prețul de referință, iar prețul de referință este mai mare decât prețul de exercitare, beneficiarul CfD returnează fondului de lichiditate CfD 50% din veniturile obținute în cadrul contractului bilateral, calculate ca produs între cantitățile de energie vândute prin contractul bilateral și diferența dintre prețul contractului bilateral și prețul de referință.
Orice venituri obținute de beneficiarul CfD în cadrul contractelor bilaterale care nu trebuie returnate contrapărții CfD în conformitate cu cele de mai sus nu constituie un profit excedentar obținut din contracte bilaterale și vor rămâne la beneficiarul CfD.
În ceea ce privește garanțiile de origine pentru energia electrică astfel produsă, acestea vor fi emise în conformitate cu prevederile Hotărârii Guvernului nr. 1232/2011 pentru aprobarea Regulamentului de emitere și urmărire a garanțiilor de origine pentru energia electrică produsă din surse regenerabile de energie și ale art. 19 din Ordonanța de urgență a Guvernului nr. 163/2022 pentru completarea cadrului legal de promovare a utilizării energiei din surse regenerabile.
6. Legislație secundară necesar a fi elaborată în continuare
În plus, de notat este și faptul că în anexa la HG 318/2024 este inclus Contractul CfD aferent schemei CfD pentru tehnologiile eoliene onshore și solare fotovoltaice.
În continuare, ANRE ar trebui să elaboreze și să aprobe/emită legislația secundară relevantă, ca de exemplu:
· în termen de 60 de zile de la data intrării în vigoare a HG 318/2024, metodologia privind mecanismul de stabilire a contribuției CfD pentru colectarea veniturilor necesare pentru contrapartea CfD și pentru operatorul schemei CfD.
· în termen de 180 de zile de la data intrării în vigoare a HG 318/2024: (i) metodologia privind calculul profitului excedentar obținut din contracte bilaterale, (ii) metodologia pentru calcularea prețului de referință, și (iii) metodologia privind mecanismul de stabilire a contribuției CfD pentru colectarea sumelor necesare pentru a acoperi orice deficit CfD sau alte sume necesare pentru finanțarea schemelor CfD și a ajutoarelor de stat CfD ad-hoc.
Având în vedere termenele, legislația de mai sus va fi emisă posibil în paralel cu procedura de licitație pentru Prima Schemă CfD.
***
Dacă sunt necesare clarificări în legătură cu cele de mai sus, vă rugăm să nu ezitați să contactați persoanele dumneavoastră de contact din cadrul Bondoc și Asociații sau să ne scrieți la office@bondoc-asociatii.ro.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 1506 / 10118 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
Biroul Kinstellar din București a fost alături de Repono AB în achiziția unui sistem de stocare pe bază de baterii în județul Argeș | Karim Nils Grueber (CEO Repono): ”Echipa Kinstellar a fost un partener excepțional pe parcursul acestei tranzacții. Expertiza lor în sectorul energetic, abordarea pragmatică și capacitatea de a răspunde rapid și eficient au fost esențiale pentru a ne ghida prin reglementările complexe ale României”
Bondoc și Asociații, consultanții vânzătorilor in tranzacția prin care Mplus, verticala de BPTO a grupului croat Bosqar, a preluat Valoris Center. Echipa, coordonată de Monica Iancu (partener) și și Gabriela Pop (managing counsel)
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Microfruits SA în achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni emise de Armătura SA, cu o echipă coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) | Proiectul a presupus o analiză juridică amplă și o coordonare atentă între toate părțile implicate
ITR World Tax 2026 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. NNDKP, CMS, PNSA, TZA, Schoenherr, Băncilă, Diaconu și Asociații, Mușat & Asociații sau Popescu & Asociații, printre cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
Baciu Partners și coordonatoarea sa au urcat pe primul loc pe podium la gala inaugurală Legal 500 - CEE Awards | Ana-Maria Baciu, după ce a primit distincția „Romania Lawyer of the Year”, iar BACIU PARTNERS a fost desemnată „CEE IP Firm of the Year”: ”Încrederea nu se câștigă printr-o conjunctură, ci prin consistență, prezență și prin convingerea că lucrurile pot fi mereu făcute altfel, în beneficiul direct al echipei și clienților. Standardul pe care îl impune este clar: să livrezi claritate și rigoare în permanență și să ai curajul să gândești diferit, înțelegând miza reală”
Legal500 a desemnat Clifford Chance Badea drept Casa de Avocatură a Anului în România în 2025 | Daniel Badea, Managing Partner: Premiile primite încununează aproape 20 de ani de excelență profesională, de-a lungul cărora ne-am consolidat poziția de lider pe piața de avocatură din România și din regiune, câștigând în paralel aprecierea întregii rețele globale Clifford Chance
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





