ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Înalta Curte de Casație și Justiție: decizia de suspendare a inspecției fiscale, act administrativ de drept comun, nu act administrativ fiscal – soluție pronunțată în soluționarea unui conflict de competență

22 Octombrie 2025   |   Camelia-Manuela Niță (Avocat senior) și Ana-Maria Iordache (Avocat partener) - D&B David și Baias

ICCJ a statuat că decizia de suspendare a inspecției fiscale nu se încadrează în categoria actelor administrativ fiscale, ci reprezintă un act administrativ de drept comun, supus regimului juridic general prevăzut de Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ.

 
 

O hotărâre recentă a Înaltei Curți de Casație și Justiție (”ICCJ”), pronunțată în cadrul soluționării unui conflict de competență, clarifică natura juridică a deciziei de suspendare a inspecției fiscale, cu implicații importante în principal din perspectiva determinării competenței materiale a instanței de judecată care va soluționa o eventuală acțiune în anulare formulată împotriva acesteia.

ICCJ a statuat că decizia de suspendare a inspecției fiscale nu se încadrează în categoria actelor administrativ fiscale, ci reprezintă un act administrativ de drept comun, supus regimului juridic general prevăzut de Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ.

În speță, contribuabilul asistat de D&B David și Baias a contestat o decizie de suspendare emisă de Administrația Județeană a Finanțelor Publice Dâmbovița (”AJFP Dâmbovița”), iar în procedura de soluționare a contestației a fost emisă o decizie de către Ministerul Finanțelor. Problema juridică centrală a vizat stabilirea instanței competente din perspectiva competentei materiale, respectiv tribunalul sau curtea de apel.

În mod tradițional, în contenciosul fiscal, competența instanței se stabilește fie prin raportare la valoarea obligației fiscale contestate, fie, în lipsa unui obiect valoric, prin raportare la rangul autorității emitente, iar în baza art. 281, alin. 2 din Codul de procedură fiscală[1] acțiunea în anulare trebuie să fie formulată inclusiv împotriva deciziei de soluționare a contestației. Bineînțeles, în situația unei decizii de suspendare care nu produce efecte juridice asupra obligațiilor fiscale, în determinarea competenței se va ține cont de criteriul ierarhic, cel valoric nefiind aplicabil. Având în vedere faptul că organul de soluționare a contestației fiscale a fost, în acest caz, Ministerul Finanțelor – organ fiscal central – și apreciind că decizia de suspendare a inspecției fiscale reprezintă un act administrativ fiscal, acțiunea în anulare a fost introdusă pe rolul curții de apel.

Totuși, ICCJ a reținut că din prisma faptului că decizia de suspendare nu produce efecte juridice asupra obligațiilor fiscale ale contribuabilului – nu le stabilește, nu le modifică și nu le stinge – aceasta nu poate fi calificată drept act administrativ fiscal în sensul art. 1 pct. 1 din Codul de procedură fiscală.

Această interpretare a condus completul de judecată la concluzia că instanța competentă va fi determinată în raport cu emitentul actului administrativ inițial – în speță, AJFP Dâmbovița – și nu cu autoritatea care a soluționat contestația (i.e. Ministerul Finanțelor), conform prevederilor art. 1, alin. (1) din Legea nr. 554/2004 a contenciosului administrativ potrivit cărora ceea ce se atacă în contenciosul clasic este actul emis de autoritatea publică, și nu actul prin care se soluționează plângerea prealabilă formulată de persoana interesată.

În ceea ce privește termenul de contestare (i.e. 30 de zile în contencios clasic versus 45 de zile în contencios fiscal), art. 127 alin. 10 din Codul de procedură fiscală statuează expres că decizia de suspendare se contestă potrivit dispozițiilor Codului de procedură fiscală, în pofida calificării deciziei ca act administrativ de drept comun. Astfel, calificarea deciziei într-un sens sau altul nu are impact din această perspectivă, aparentul risc de a aplica termenul general de 30 de zile din Legea nr. 554/2004 fiind înlăturat de art. 127 din Codul de procedură fiscală, care reprezintă norma specială în raport de prevederea generală din Legea nr. 554/2004.

Rațiunea ICCJ relevă însă o tendință de interpretare restrictivă a noțiunii de „act administrativ fiscal”, circumscriind-o în special actelor care stabilesc, modifică sau sting obligații fiscale. Totuși, o lectură atentă a definiției actului administrativ fiscal de la art. 1 pct. 1 din Codul de procedură fiscală – „actul emis de organul fiscal în exercitarea atribuţiilor de administrare a impozitelor, taxelor şi contribuţiilor sociale, pentru stabilirea unei situaţii individuale şi în scopul de a produce efecte juridice faţă de cel căruia îi este adresat” – sugerează o sferă mai largă decât cea reținută de ICCJ. În definitiv, decizia de suspendare, deși nu stabilește, modifică sau stinge obligații fiscale, este emisă totuși în exercitarea atribuțiilor de administrare fiscală și produce efecte juridice directe asupra contribuabilului.

În acest context, hotărârea ICCJ poate deschide o dezbatere în ceea ce privește granițele conceptuale ale actului administrativ fiscal și impactul acestei calificări asupra drepturilor contribuabilului, fiind un semnal important pentru practicienii contenciosului administrativ și fiscal: nu orice act emis în procedura de inspecție fiscală intră automat sub regimul Codului de procedură fiscală, fiind necesară o analiză de la caz la caz.

 


[1]Deciziile emise în soluţionarea contestaţiilor împreună cu actele administrative fiscale la care se referă pot fi atacate de către contestator sau de către persoanele introduse în procedura de soluţionare a contestaţiei, la instanţa judecătorească de contencios administrativ competentă, în condiţiile legii.”


 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 167 / 10264
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    Allianz-Ţiriac Asigurări preia compania de brokeraj din asigurări Campion Broker. Schoenherr, alături de cumpărător
    NNDKP confirmă, prin practica de Litigii, că este prima opțiune pentru companiile care au nevoie de reprezentare în dosare cu miză de sute de milioane de euro, în instanțe și arbitraje la curți internaționale | De vorbă cu Emil Bivolaru (Partener Executiv) și Sorina Olaru (Partner) despre combinația dintre strategie, tehnologie și echipe capabile să ducă la capăt dosare complexe cu soluții favorabile, construite pe argumente solide, într-o piață a disputelor sofisticată
    Filip & Company a asistat Global Vision Investment Fund S.A. în obținerea unei refinanțări pentru prima sa investiție în retail
    Filip & Company operează în segmentul cel mai sofisticat al pieței de Capital Markets, acolo unde se proiectează emisiuni pentru stat, bănci sistemice, companii listate și emitenți antreprenoriali, toate sub presiunea unui calendar strâns și a unor standarde de conformare ridicate | De vorbă cu Olga Niță (Partener) despre direcția pieței, proiectele-reper ale anului, modul în care funcționează ”laboratorul de soluții” și mecanismele interne care permit echipei să finalizeze, la timp și în siguranță, tranzacții extrem de sofisticate
    Filip & Company a asistat Grupul Banca Transilvania în finalizarea achiziției BRD SAFPP SA. Alina Stancu Bîrsan (partener) a coordonat echipa
    ZRVP, desemnată din nou „Firma de Avocatură a Anului din România” la Lexology Index Awards 2025 | Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner): Un premiu obținut doi ani la rând spune un lucru simplu: că echipa merge în direcția bună. O astfel de recunoaștere confirmă nivelul profesional atins și, în același timp, ne obligă să rămânem la fel de exigenți
    Albota Law Firm își menține standardele ridicate în Real Estate cu o echipă alcătuită doar din avocați seniori, recunoscută constant în ghidurile internaționale. Practica are anvergură, ritm și disciplină, iar vizibilitatea internațională validează un mod de lucru orientat spre rezultat | De vorbă cu Oana Albota (Managing Partner) despre tendințele pieței, provocările perioadei modul în care lucrează echipa
    Filip & Company a asistat Banca Transilvania în cea mai mare emisiune de obligațiuni AT1 din Europa Centrală și de Est | Echipa de proiect, coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
    Balog & Stoica: Un nou jucător pe piața serviciilor juridice și o perspectivă contemporană asupra avocaturii
    Lexology Index: Arbitration - 2026 | Arbitrajul românesc nu mai este doar „prezent” în clasamentele globale, ci începe să-și contureze, în mod coerent, un ecosistem. Patru avocați, printre care Cosmin Vasile (ZRVP), Crenguța Leaua (LDDP) și Luminița Popa (Popa Legal) formează nucleul de influență al practicii. ZRVP Și LDDP au cei mai mulți profesioniști în categoriile Thought Leaders și Future Leaders. România devine un „hub” credibil în arbitrajul regional
    Fiscalitate ̸ Litigii Fiscale - Practica de Taxe a Kinstellar funcționează ca un „hub” integrat între drept, fiscalitate și finanțe, ce conturează un parcurs procedural previzibil, din faza de control al documentelor până la soluțiile finale ale instanței. Clienții beneficiază de pregătire proactivă, probatoriu robust și o echipă calibrată pentru litigii sofisticate | De vorbă cu Theodor Artenie (Counsel) și Raluca Botea (Counsel) despre tendințele ultimului an, prevenție, timing și modul de lucru al unei echipe recunoscute de directoarele internaționale
    Țuca Zbârcea & Asociații și britanicii de la Legal 500 au lansat ediția 2025 a GC Powerlist Romania
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...