ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Implementarea SAF-T în România: Top 3 implicații pentru agenții economici

09 Septembrie 2021   |   Inge Abdulcair, Director si Anca Macovei, Director - PwC România

Așa cum reiese din noul set de documente ce detaliază elementele obligatorii și opționale încorporabile la nivelul noului model declarativ SAF-T publicat în august de ANAF, în România raportarea SAF-T va fi foarte detaliată, iar experiența arată că, de obicei, unde sunt multe informații, apar mai multe provocări.

Inge Abdulcair, Director si Anca Macovei, Director - PwC România

 
 
Implementarea fişierului standard de raportare SAF-T a intrat în linie dreaptă, prin Ordonanța Guvernului nr. 11/2021 pentru modificarea și completarea Codului de procedură fiscală fiind prevăzută obligația depunerii acestui fișier începând cu 1 ianuarie 2022. Însă versiunile finale privind natura informațiilor pe care contribuabilii le vor declara prin SAF-T, modelul de raportare, procedura, condițiile de transmitere, datele, categoriile de contribuabili care vor fi obligate să depună fișierul vor fi aprobate prin ordin al președintelui Agenției Naționale de Administrare Fiscală (ANAF). După cum au anunțat autoritățile fiscale în ghidul publicat anterior, privind SAF-T, într-o primă etapă cei vizați de obligație ar urma să fie marii contribuabili.


Fiind un set de raportări lunare de informații, într-un format predefinit, SAF-T se pretează oricărui tip de impozit ce se bazează pe înregistrări contabile, cu alte cuvinte atât impozitelor directe, cât și celor indirecte. Informația va fi standardizată,  astfel că vor fi cerute aceleași date, în același format, care vor putea fi citite foarte ușor de către autoritatea fiscală.

Dezvoltarea SAF-T este o inițiativă OECD care a emis, de altfel, și un Ghid în acest sens, lăsând, totuși, la latitudinea fiecărei autorități fiscale formatul și informațiile ce trebuie raportate. În plus, fiecare țară care decide să ”adere” la SAF-T poate crea o versiune specifică a fișierului, în funcție de nevoile interne de raportare. Documentele pe baza cărora ar trebui întocmit SAF-T sunt consistente și includ date din Registrul jurnal, Registrele de casă și bancă, Registrul mijloacelor fixe și Registrul de inventar.

Așa cum reiese din noul set de documente ce detaliază elementele obligatorii și opționale încorporabile la nivelul noului model declarativ SAF-T publicat în august de ANAF, în România raportarea SAF-T va fi foarte detaliată, iar experiența noastră arată că, de obicei, unde sunt multe informații, apar mai multe provocări.

Prin urmare, la nivelul companiilor care țin documentația în mai multe sisteme, pot apărea dificultăți privind identificarea datelor incluse în fișier, dacă sunt stocate în mai multe sisteme de contabilitate sau software. De asemenea, ar putea fi mai greu de identificat legătura între datele disponibile în evidență și un detaliu specific cerut de sistem.  Totodată, trebuie acordată atenție și sistemului de contabilitate utilizat, conform cu specificațiile clientului sau furnizorului, dar care ar putea să nu permită extragerea rapoartelor SAF-T. Atunci când apar astfel de solicitări este important să cartografiem datele care trebuie raportate și să ne asigurăm că fișierul SAF-T poate fi depus în formatul cerut.

În plus, companiile ar trebui să își ”califice” datele pe care le dețin și le vor folosi, pentru a fi sigure de calitatea lor. Din experiență, știm că, în acest fel, vor fi ușor de descoperit diferențele dintre raportarea TVA și contabilitate, modul în care sunt utilizate cotele de TVA diferite sau erorile în deducție.

Avantaje versus dezavantaje. Top 3 implicații pentru agenții economici

Dacă privim în ansamblu, avantajele companiilor – de exemplu, scurtarea inspecțiilor fiscale, reducerea costului conformării, întărirea concurenței loiale, interacțiune rapidă cu fiscul, ar fi mai numeroase decât dezavantajele – costuri inițiale mari pentru crearea sistemelor IT corespondente și, apoi, costurile legate de mentenanță.

Inspecții fiscale mai scurte, dar amănunțite Va fi redus timpul petrecut de inspectorii fiscali la sediul companiilor, firmele nu își vor întrerupe mult timp activitatea, dar controlul va fi bazat pe tranzacții efective. În plus, dacă raportările vor fi extinse, inspectorii vor putea controla simultan mai multe tipuri de impozite.

Rambursarea TVA, mai rapidă Prin SAF-T, pot fi identificate într-un timp mult mai scurt neconformitățile din declarațiile contribuabilului,  ceea ce înseamnă reducerea, atunci când este cazul, a intervalului de rambursare a TVA, cu evitarea dereglarii fluxurilor de numerar.

Analize de risc Existând posibilitatea emiterii de formulare standard privind inspecțiile fiscale, dar și fișe de analiză a riscului, vor putea fi identificate rapid neconcordanțele și va fi redus timpul de comunicare a lor către contribuabili. În plus, se va deschide posibilitatea remedierii voluntare a deficiențelor pentru a evita constituirea penalităților.  

Prin implementarea SAF-T, România face un pas important în programul de modernizare a ANAF și de digitalizare a instituției necesar pentru îmbunătățirea capacității de colectare a TVA și a celorlalte taxe și impozite. Experiența altor state membre, așa cum este Polonia, arată că gradul de colectare a TVA a crescut datorită tehnologiei și reformei administrației locale și, implicit, deficitul de încasare a TVA a coborât  de la 24% în 2014 la 9,9% în 2018 (anul analizat de cel mai recent raport pe acest subiect al Comisiei Europene).

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 6502 / 10130
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    România solicită despăgubiri de 2 miliarde de euro la Curtea Internațională de Arbitraj din Londra pentru blocarea proiectului „Casa Radio” din București, dezvoltat de Plaza Centers NV | Statul și investitorii se înfruntă pe două planuri, comercial și investițional, cu seturi de remedii și probatoriu diferite, dar și cu potențiale efecte de interferență
    Țuca Zbârcea & Asociații obține o soluție favorabilă într-un important litigiu de drept fiscal și vamal | Ionuț Șerban (Partener): „Este o victorie importantă pentru clientul nostru și un precedent valoros în disputele de drept vamal”
    Avocații PNSA au stat alături de M Plus Croatia d.o.o, lider european în outsourcing-ul proceselor de afaceri și tehnologie, în tranzacția prin care a achiziționat Valoris Group - jucător local care deservește proiecte multilingve pentru clienți internaționali | Echipa pluridisciplinară a fost coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica
    Piața de Real Estate, radiografiată de NNDKP, firmă despre care ghidurile juridice internaționale spun că este “probabil cea mai bună din România” în această practică: industrial-logistic în viteză, office cu accent pe retenție și eficiență, rezidențial cu presiune pe preț | De vorbă cu Vlad Tănase (partener) despre dinamica pieței, apetitul investitorilor, tranzacționarea proiectelor și blocajele de pe acest segment
    Biroul Kinstellar din București a fost alături de Repono AB în achiziția unui sistem de stocare pe bază de baterii în județul Argeș | Karim Nils Grueber (CEO Repono): ”Echipa Kinstellar a fost un partener excepțional pe parcursul acestei tranzacții. Expertiza lor în sectorul energetic, abordarea pragmatică și capacitatea de a răspunde rapid și eficient au fost esențiale pentru a ne ghida prin reglementările complexe ale României”
    Bohâlțeanu și Asociații a asistat Microfruits SA în achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni emise de Armătura SA, cu o echipă coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) | Proiectul a presupus o analiză juridică amplă și o coordonare atentă între toate părțile implicate
    ITR World Tax 2026 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. NNDKP, CMS, PNSA, TZA, Schoenherr, Băncilă, Diaconu și Asociații, Mușat & Asociații sau Popescu & Asociații, printre cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
    Baciu Partners și coordonatoarea sa au urcat pe primul loc pe podium la gala inaugurală Legal 500 - CEE Awards | Ana-Maria Baciu, după ce a primit distincția „Romania Lawyer of the Year”, iar BACIU PARTNERS a fost desemnată „CEE IP Firm of the Year”: ”Încrederea nu se câștigă printr-o conjunctură, ci prin consistență, prezență și prin convingerea că lucrurile pot fi mereu făcute altfel, în beneficiul direct al echipei și clienților. Standardul pe care îl impune este clar: să livrezi claritate și rigoare în permanență și să ai curajul să gândești diferit, înțelegând miza reală”
    Legal500 a desemnat Clifford Chance Badea drept Casa de Avocatură a Anului în România în 2025 | Daniel Badea, Managing Partner: Premiile primite încununează aproape 20 de ani de excelență profesională, de-a lungul cărora ne-am consolidat poziția de lider pe piața de avocatură din România și din regiune, câștigând în paralel aprecierea întregii rețele globale Clifford Chance
    LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
    D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
    Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...