
Libertatea comerțului vs. proiecte legislative? Legislația privind practicile comerciale din nou sub lupa autorităților
30 Septembrie 2024
Ana-Maria Baciu, Managing Partner și Cristina Stoica, Associate - BACIU PartnersPotrivit expunerii de motive, prin proiectul legislativ B459/2024, inițiatorii și-au propus să rezolve patru situații care au fost semnalate în piață de către diverși producători locali de bunuri de larg consum:
![]() |
Un nou proiect de lege, înregistrat la Senat pe 17 septembrie 2024 de un grup de 50 de senatori reprezentând întreg spectrul politic, propune modificări esențiale ale legislației privind concurența și practicile comerciale. Obiectivul principal declarat al proiectului legislativ B459/2024 este echilibrarea relațiilor dintre marii retaileri și producătorii locali, asigurându-se totodată protejarea consumatorului prin facilitarea accesului la produse de calitate.
Potrivit expunerii de motive, prin proiectul legislativ B459/2024, inițiatorii și-au propus să rezolve patru situații care au fost semnalate în piață de către diverși producători locali de bunuri de larg consum:
× Restricționarea accesului consumatorului la produse locale: inițiativa legislativă urmărește eliminarea limitărilor comercializării produselor fabricate din ingrediente naturale ale producătorilor autohtoni.
× Manipularea vânzărilor: propunerea încearcă să combată aplicarea diferențiată a adaosurilor comerciale la produse din aceeași categorie, ce ar duce la manipularea vânzărilor în favoarea produselor cu adaos comercial mai mic.
× Listarea temporară și delistarea produselor autohtone: prezența redusă și greu vizibilă la raft a produselor este un alt punct de atenție pentru inițiatori.
× Accesul limitat al consumatorului la produse „clean label”: propunerile legislative susțin accesul neîngrădit al consumatorilor la produse fără aditivi alimentari, într-o piață în care cererea pentru astfel de produse este în continuă creștere.
Modificările legislative propuse afectează trei legi importante pentru buna derulare a relațiilor comerciale: Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenței neloiale, Legea concurenței nr. 21/1996, și Legea nr. 81/2022 privind practicile comerciale neloiale dintre întreprinderi în cadrul lanțului de aprovizionare agricol și alimentar, prin:
× completarea, respectiv introducerea unor noi definiții, cu riscul lărgirii sferei de aplicare avute în vedere de legiuitor pentru anumite acte normative fără o corelare clară a aplicării prevederilor legale în vigoare. De exemplu: sfera de aplicare a Legii nr. 11/1991 se extinde și pentru protejarea intereselor legitime ale consumatorilor în calitate de participanți la piață, însă proiectul nu lămurește cum se vor corela aceste informații cu legislația generală privind protecția consumatorilor (Legea nr. 363/2007 privind combaterea practicilor incorecte ale comercianților în relația cu consumatorii și armonizarea reglementărilor cu legislația europeană privind protecția consumatorilor și OG 21/1991 privind protecția consumatorilor);
× reglementarea de noi interdicții în sfera concurenței neloiale, cu titlu de exemplu: „limitarea în mod nejustificat a vânzării produselor/serviciilor întreprinderii partenere”, „aplicarea de adaosuri comerciale mai mari la produsele/serviciile întreprinderii partenere în raport cu adaosurile comerciale aplicate altor produse/servicii din aceeași categorie”, „refuzul de a furniza întreprinderii partenere informații relevante cu privire la stocurile sau rulajele produselor/serviciilor acesteia” ori „nerespectarea clauzelor contractuale privind plata, achiziția sau furnizarea”, măsură care poate aduce atingere libertății desfășurării comerțului și autonomiei agenților economici de a-și stabili propria politică comercială;
× abrogarea anumitor dispoziții, cum ar fi: abrogarea dispozițiilor privind cazurile excluse în mod expres de la efectele Legii nr. 11/1991 atunci când faptele cad sub incidența Legii nr. 21/1996, a Legii nr. 81/2022 ori a Legii nr. 321/2009 privind comercializarea produselor alimentare, ori chiar intenția de abrogare a prevederilor (abia) introduse prin OUG nr. 84/2022 care adresează combaterea acțiunilor speculative „în perioadele de stare de mobilizare parţială sau totală a forţelor armate şi stare de război, stare de asediu şi stare de urgenţă, stare de alertă sau alte situaţii de criză stabilite explicit prin acte normative”, măsură care, în lipsa unor explicații suplimentare de interpretare sistemică a legilor în vigoare, este de natură să genereze inconsecvență legislativă;
× completarea Legii nr. 81/2022 cu noțiunea de „aditivi alimentari” și noua interdicție a cumpărătorului „să refuze sau să limiteze listarea și comercializarea produselor alimentare fabricate fără aditivi alimentari” s-ar putea înțelege chiar o obligație necondiționată de a lista și de a comercializa un anumit tip de produse indiferent de îndeplinirea condițiilor de listare ori a condițiilor comerciale negociate de părți, situație care, în lipsa unei nuanțări, ar putea genera probleme în practică.
Deși este foarte devreme să ne pronunțăm, în speranța că măsurile propuse nu reprezintă doar un avânt politic specific campaniilor electorale, având în vedere dinamismul legislației privind protecția consumatorilor aflată în continuă expansiune, este foarte important de menționat că în lipsa corelării atente a tuturor prevederilor legale vizate și a evitării folosirii terminologiei vagi ori neclare, amendamentele expuse în proiectul B459/2024 pot să dea naștere unor conflicte reale de aplicare a legii.
Transparența și coerența legislativă sunt pilonii prevenirii și rezolvării concrete a potențialelor probleme întâlnite în practică. Fără o aplicare riguroasă a acestora există riscul generării mai multor probleme decât soluții.
Rămâne de văzut dacă și cum noile propuneri legislative vor echilibra relațiile dintre retaileri și producătorii autohtoni astfel încât cadrul legislativ final să protejeze toți actorii implicați în lanțul de producție-distribuție-consum.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 540 / 9446 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Sebastian Guțiu, Managing Partner Schoenherr România, interviu în Italia Oggi: ” Mediul economic românesc prezintă lumini și umbre. 2025 va fi un an delicat; unele decizii politice și reforme structurale ar putea fi încetinite”
Women Lawyers | De vorbă cu Gabriela Neagu, Managing Associate la Băncilă, Diaconu și Asociații, avocatul care a construit de la zero practica de Banking & Finance a firmei: „Să ai șansa nu doar să faci parte dintr-o echipă, ci să o modelezi și să o dezvolți, este un proces care îți aduce atât satisfacție, cât și o responsabilitate reală”
Cum văd anul 2025 avocații considerați Leading Lawyers în M&A de către ghidurile juridice internaționale | Azi, de vorbă cu Bogdan C. Stoica, Partener PNSA, evidențiat de Legal 500 în categoria Leading Partners în practica de fuziuni și achiziții: ”Apariția unui nou val de antreprenori care se maturizează de la an al an, apariția unui numar record de fonduri de investiții ̸ private-equity și faptul că acestea cred în existența unor ținte de achiziție, sunt de natură să dea încredere”
Schoenherr a asistat Dentas Kağıt Sanayi cu privire la vânzarea fabricii sale din România către Hartmann Packaging | Mădălina Neagu (partener), coordonatoarea echipei: ”Sectorul producției din România continuă să atragă atenția investitorilor strategici”
VIDEO | Dicționar de arbitraj: Ordonanța de plată și arbitrajul (Powered by ZRVP)
Rundă de promovări în mai multe arii de practică în biroul Kinstellar din București. Magdalena Răducanu preia rolul de Partener, alți șase avocați fac un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Aceste promovări recente nu sunt doar etape importante în cariera colegilor noștri, ci și confirmare a abilității lor de leadership și a rolurilor esențiale în cadrul biroului nostru”
Răsturnare de situație: doar trei case locale de avocați rămân în topul global al celor mai bune 100 de firme implicate în arbitraje internaționale | Filip & Company intră în top, iar două firme cu un trecut bogat în domeniul arbitrajelor și prezență constantă în ghidurile de profil au părăsit clasamentul. ZRVP și LDDP rămân pilonii prezenței românești în GAR 100, ediția 2025
Women Lawyers | De vorbă cu Andreea Soare (Senior Associate - BSMP), avocat care spune că pentru a avea o carieră durabilă, este fundamental să fii cu adevărat pasionat de munca pe care o depui și dedicat îndeplinirii cu succes a mandatelor încredințate. ”Principalele avantaje ale apartenenței la această firmă sunt diversitatea proiectelor la care avem acces și oportunitățile de dezvoltare professională. Cultura deschisă și orientată spre colaborare permite un schimb constant de idei și soluții creative”
LegiTeam: Atorney at Law | Dispute Resolution for commercial ̸ administrative litigation and arbitration | Reff & Associates
Promovări în echipa Filip & Company: Andreea Bănică și Alin Grapă ajung pe poziția de Counsel, alți patru avocați urcă în ierarhie | Cristina Filip, co-managing partner: ”Prin aceste promovari consolidăm fundamentele organizației printr-o noua generație de avocați excepționali”
BACIU PARTNERS câștigă premiul ‘Firma de Copyright & Design a Anului în România’ la gala Managing IP EMEA Awards 2025, desfășurată la Londra. Andreea Bende (Partener), premiată ca ‘Practicianul Anului în România’ | Ana-Maria Baciu, Managing Partner: ”Este o reconfirmare a faptului că principiile pe care le integrăm în fiecare proiect creează în mod constant valoare tangibilă, vizibilă și demnă de recunoaștere”
CMS România își mărește echipa în România prin cooptarea strategică a unui senior counsel și lansează practica de Apărare | Horea Popescu (Managing Partner): „Cristian Băcanu se remarcă printr-o combinație unică de experiență juridică, leadership în sectorul public și viziune internațională, ceea ce îl recomandă ca un membru valoros al echipei noastre”
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...