
Noile standarde de raportare a sustenabilității sunt aplicabile începând cu anul 2025. Ce măsuri trebuie să ia companiile încă din acest an?
11 Iulie 2024
Massimo Bettanin (Partener) și Anamaria Stroia-Tilley (Senior Manager) - Schimbări Climatice și Sustenabilitate, EY RomâniaOrdinul stabilește o gamă largă de cerințe de raportare care includ descrieri detaliate ale strategiilor și modelelor de sustenabilitate, termene pentru obiectivele de sustenabilitate și date complete privind modul în care întreprinderile gestionează sustenabilitatea.
![]() |
În temeiul unui nou ordin financiar, OMFP 85/2024, România trece printr-o transformare majoră a modului în care companiile își raportează eforturile în materie de sustenabilitate. Fiind vorba, în esență, despre transpunerea Directivei UE referitoare la raportarea privind sustenabilitatea de către întreprinderi (CSRD), această lege marchează un punct de cotitură pentru transparența companiilor românești, din cele mai diverse sectoare ale economiei naționale.
Potrivit acestui regulament, sustenabilitatea este definită și apreciată având în vedere factori de mediu, sociali și de guvernanță, precum și considerații privind drepturile omului. Ordinul stabilește o gamă largă de cerințe de raportare care includ descrieri detaliate ale strategiilor și modelelor de sustenabilitate, termene pentru obiectivele de sustenabilitate și date complete privind modul în care întreprinderile gestionează sustenabilitatea.
Potrivit acestui regulament, sustenabilitatea este definită și apreciată având în vedere factori de mediu, sociali și de guvernanță, precum și considerații privind drepturile omului. Ordinul stabilește o gamă largă de cerințe de raportare care includ descrieri detaliate ale strategiilor și modelelor de sustenabilitate, termene pentru obiectivele de sustenabilitate și date complete privind modul în care întreprinderile gestionează sustenabilitatea.
Mai mult, dispoziția pune accentul pe orizonturile de sustenabilitate pe termen scurt, mediu și lung, reflectând natura multidimensională a provocărilor legate de sustenabilitate și impactul acestora asupra companiilor. Acestea vor trebui să raporteze date privind propriile operațiuni și lanțurile lor valorice, inclusiv produsele și serviciile, relațiile de afaceri și lanțurile de aprovizionare.
În primii trei ani de aplicare a cerințelor de raportare privind sustenabilitatea, în cazul în care informațiile necesare privind lanțul valoric al entității nu sunt disponibile în întregime, entitățile supuse obligativității de raportare vor explica eforturile depuse pentru a obține informațiile necesare privind lanțul valoric, motivele pentru care acestea nu au putut fi obținute și planurile sale de a le obține în viitor.
Aplicarea acestor reglementări va fi eșalonată pe parcursul mai multor ani, în perioada 2025 – 2029, cu începerea pregătirilor încă din acest an. Ordinul Ministerului Finanțelor Publice (OMFP) 85/2024 stabilește următorul calendar de raportare pentru societățile care raportează în conformitate cu normele contabile OMF 1802/2014 sau OMF 2844/2016 privind momentul în care trebuie să înceapă raportarea informațiilor privind sustenabilitatea:
- Raportare începând din anul 2025, cu pregătire din 2024
- Raportare în 2026 pentru 2025
- Raportare în 2027 pentru 2026
- Raportare în 2029 pentru 2028
O cerință importantă introdusă de OMFP 85/2024 se referă la introducerea asigurării limitate obligatorii privind conformitatea raportării privind sustenabilitatea cu cerințele aplicabile. Aceasta va include asigurarea conformității raportării privind sustenabilitatea cu standardele de raportare adoptate de Comisia Europeană în conformitate cu Directiva CSRD, precum și cu privire la conformitatea cu cerințele de raportare în conformitate cu Regulamentul (UE) 2020/852 privind taxonomia.
Opinia de asigurare este exprimată de auditorul statutar sau de firma de audit care efectuează auditul statutar al situațiilor financiare sau de un alt auditor statutar sau de o altă firmă de audit.
Transpunerea Directivei CSRD este în plină desfășurare, mai multe alte acte juridice complementare fiind transpuse sau în curs de transpunere, astfel încât Directiva CSRD va fi transpusă integral:
- Proiect de lege pentru modificarea și completarea Legii nr. 24/2017 privind emitenții de instrumente financiare și operațiuni de piață; prin aceste modificări se dorește creșterea transparenței pentru investitori și părțile interesate în ceea ce privește practicile de sustenabilitate ale emitenților de instrumente financiare.
- Proiect de act normativ pentru modificarea și completarea Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate. Acest proiect de act legislativ va introduce considerații de sustenabilitate în procesul de audit, asigurându-se că raportarea de sustenabilitate este reflectată cu acuratețe în rapoartele financiare.
- Pentru instituțiile financiare, a fost publicat ordinul 1/2024 al Băncii Naționale a României (BNR) pentru modificarea și completarea Ordinului BNR nr. 27/2010 și Ordinul BNR nr. 6/2015; acesta stabilește modul de raportare a sustenabilității pentru aceste entități.
- Proiect de act normativ pentru modificarea și completarea Legii nr. 162/2017 privind auditul statutar al situațiilor financiare anuale și al situațiilor financiare anuale consolidate. Acest proiect de act legislativ va introduce considerații de sustenabilitate în procesul de audit, asigurându-se că raportarea de sustenabilitate este reflectată cu acuratețe în rapoartele financiare.
- Pentru instituțiile financiare, a fost publicat ordinul 1/2024 al Băncii Naționale a României (BNR) pentru modificarea și completarea Ordinului BNR nr. 27/2010 și Ordinul BNR nr. 6/2015; acesta stabilește modul de raportare a sustenabilității pentru aceste entități.
EY recomandă companiilor să trateze foarte serios această raportare, care, de regulă, se va depune odată cu situațiile întocmite la jumătatea anului fiscal. Pașii obligatorii pentru o bună conformare pe această linie, sunt:
- Pregătirea pentru raportarea de sustenabilitate trebuie să înceapă cât mai curând; complexitatea mare a noilor cerințe privind această raportare impune o pregătire și o înțelegere temeinică a acestora;
- Piatra de temelie a raportării de sustenabilitate este analiza de dublă materialitate, care va reliefa care sunt topicurile materiale pentru companie, pa baza cărora se va face raportarea;
- Raportarea de sustenablitate implică descrierea obiectivelor, politicilor și a țintelor pentru topicurile materiale de sustenabilitate ce sunt materiale pentru companie.Aceasta implică în multe cazuri crearea acestor instrumente strategice sau, cel puțin, stabilirea unui calendar de lucru;
- Companiile trebuie să analizeze indicatorii pe care standardele europene de raportare a sustenabilității (ESRS) le solicită pentru fiecare topic material și să creeze sisteme de colectare a datelor respective, în cazul în care aceste date nu sunt deja colectate;
- Nu în ultimul rând, companiile trebuie să aleagă un auditor care să emită o opinie de asigurare exprimată de auditorul statutar sau de firma de audit care efectuează auditul statutar al situațiilor financiare sau de un alt auditor statutar sau de o altă firmă de audit.
- Companiile care sunt parte dintr-un grup pot alege să raporteze consolidat, cu respectarea prevederilor legislative formulate prin OMFP 85/2024.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1125 / 9907 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Summer Internship-ul Mușat & Asociații, mai mult decât un stagiu de vară: program strategic de formare și recrutare, care le oferă studenților experiență practică autentică, mentorat direct de la parteneri și acces la Fellowship, cu șanse reale de a deveni parte din echipa firmei | De vorbă cu Ștefan Diaconescu (Partner) despre experiență completă a cursanților, cu expunere directă la multiple arii de practică și la cultura organizațională a uneia dintre cele mai mari firme de avocatură din România
Reff & Asociații | Deloitte Legal a asistat dezvoltatorul şi investitorul imobiliar Prime Kapital în emisiunea de obligațiuni de 100 mil. €. Partenerii Andrei Burz-Pînzaru și Irina Dimitriu, în prim plan
League Tables of Legal Advisors (H1 2025) | Piața globală a fuziunilor și achizițiilor a atins 2 trilioane USD – cel mai bun semestru pentru mega-deal-uri din 2020, dar cu cel mai mic număr de tranzacții din ultimele două decenii. CMS și Clifford Chance, printre primele în clasamentul global. Schoenherr are un avans impresionant în Europa și a asistat cele mai multe tranzacții în CEE
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei noi runde de finanțare rețelei de clinici veterinare PartnerVet. Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
Kinstellar are un nou Office Managing Partner în București | Iustinian Captariu a preluat managementul biroului de la Victor Constantinescu, cel care a condus echipa locală timp de șase ani, cu rezultate remarcabile. Kristóf Ferenczi, Firm Managing Partner: ”Numirea lui Iustinian face parte din programul nostru de planificare a succesiunii, un element esențial pentru a asigura creșterea și succesul continuu al Kinstellar”
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...