ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Amânarea plății TVA în vamă, posibilă pentru importurile de produse medicale, dar nu numai. În ce condiții?

09 Aprilie 2020   |   Ana-Maria Săbiescu, Senior Manager Taxe Indirecte, și Vladislav Dabija, Manager Taxe Indirecte, Deloitte România

Posibilitatea amânării plății TVA în vamă nu este limitată doar la importurile din lista de produse medicale aprobată de Guvern. Facilitatea poate fi accesată și pentru importuri din alte domenii, însă cu condiția ca importatorul să dețină un certificat de amânare de la plata în vamă a TVA.

 
 
Companiile puse în dificultate de situația creată de pandemia de COVID-19 caută, în această perioadă, modalități de a-și îmbunătăți fluxurile financiare. În acest scop, acestea au la dispoziție, pe lângă facilitățile anunțate de autorități, exclusiv pentru perioada stării de urgență ori specific pentru lupta împotriva COVID-19, și alte instrumente, prevăzute și anterior de legislație, dar mai puțin utilizate în condiții normale de business.

Printre acestea se numără și certificatul de amânare de la plata în vamă a taxei pe valoarea adăugată (TVA), ce elimină necesitatea de a finanța TVA la momentul importului.

Facilități recente

Guvernul a aprobat, recent, Ordonanța de Urgență 33/2020 care permite amânarea plății în vamă a TVA pentru importurile de medicamente, echipamente de protecție, alte dispozitive sau echipamente medicale și materiale sanitare care pot fi utilizate în prevenirea, limitarea, tratarea și combaterea COVID-19.


Facilitatea este valabilă pentru importurile realizate de companii (altele decât cele care importă în numele unor organizații de stat) în perioada stării de urgență și în următoarele 30 de zile calendaristice de la data încetării acesteia. Importurile de produse medicale realizate în numele statului ar putea beneficia de scutirea de la plata TVA și a taxelor vamale în baza Deciziei UE nr. 491/2020 din 3 aprilie 2020, ulterior implementării în legislația națională.

Astfel, organele vamale nu solicită plata TVA pentru importurile acestor produse, iar taxa aferentă se evidențiază de către importatori în decontul de TVA, atât ca taxă colectată, cât și ca taxă deductibilă (respectiv prin mecanismul de taxare inversă).

Avantajul principal al acestei măsuri este că TVA aferentă produselor importate nu se mai plătește la autoritățile vamale, ci se înregistrează prin taxare inversă în decontul de TVA, fără a mai genera ieșiri de fluxuri financiare din companie (evident, atât timp cât TVA respectivă este deductibilă).

Cine mai poate obține amânarea plății TVA în vamă?

Posibilitatea amânării plății TVA în vamă nu este limitată doar la importurile din lista de produse medicale aprobată de Guvern. Facilitatea poate fi accesată și pentru importuri din alte domenii, însă cu condiția ca importatorul să dețină un certificat de amânare de la plata în vamă a TVA.

Pot beneficia de amânarea plății TVA în vamă companiile care, în anul 2019 sau în ultimele 12 luni anterioare celei în care solicită certificatul, au realizat importuri de cel puțin 100 de milioane de lei (aproximativ 21 de milioane de euro). Totodată, mai pot solicita acest certificat companiile care dețin statutul de Operator Economic Autorizat din perspectivă vamală ori care sunt autorizate pentru realizarea procedurilor de vămuire la domiciliu.

Pentru a obține certificatul, companiile solicitante trebuie să îndeplinească, cumulativ, mai multe condiții și să parcurgă anumite proceduri administrative. Însă rezultatul este favorabil pentru finanțele unei companii, mai ales în această perioadă dificilă din numeroase puncte de vedere. Spre exemplu, în cazul unor importuri de produse electrocasnice destinate revânzării în valoare de 100 de milioane de lei, rezultatul ar fi că TVA de 19 milioane de lei (aproximativ 4 milioane de euro) nu ar necesita finanțare imediată pentru realizarea importurilor.

Mai multe informații și recomandări pentru companii legate de modul în care se pot pregăti în contextul pandemiei de COVID-19 sunt disponibile în secțiunea dedicată de pe site-ul Deloitte România.
Pentru cele mai recente modificări legislative adoptate în contextul coronavirus, experții Reff & Asociații au creat și vor actualiza în permanență o secțiune dedicată, disponibilă aici.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 742 / 15951
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    LegiTeam: Reff & Associates is looking for a Lawyer | Banking & Finance
    Firma de avocatură Stratulat Albulescu a acordat asistență juridică fondurilor de capital de risc GapMinder Venture Partners și DayOne Capital, cu privire la investiția lor comună în startup-ul românesc Soleadify
    ANAF are un plan de acţiune pentru recuperarea obligaţiilor fiscale neachitate în perioada pandemiei | Situația îndemnă la prudență și analiză, spun avocații NNDKP specializați în fiscalitate. Adaptabilitatea şi o bună comunicare în cadrul echipei sunt elemente cruciale în momente de criză, iar capacitatea de reacţie rapidă a consultantului şi avocatului este, de asemenea, esenţială
    LegiTeam | ZRVP recrutează avocat definitiv pentru departamentul Corporate | M&A
    CEZ Group a aprobat vânzarea activelor din România către fondurile administrate de Macquarie Infrastructure and Real Assets. Tranzacţia asistată de avocații TZA și RTPR va fi supusă aprobării CSAT şi Autorităţii Europene Antitrust
    Avocații TZA specializați în Drept bancar spun că din a doua jumătate a anului au revenit mandatele tradiţionale în Banking & Finance. Gabriela Anton, Partener: Trendul din ultimele luni ne-a depășit așteptările. Acum lucrăm în paralel la un număr mai mare de mandate de acest tip, peste nivelul anului trecut
    RTPR, alături de Innova la achiziția PayPoint și Payzone. Alina Stăvaru (Partner) și Andrei Mihul (Senior Associate) au coordonat echipa
    LegiTeam | ZRVP recrutează avocat definitiv pentru departamentul Consultanță ̸ Dreptul muncii
    Mandate unice și complexe pentru avocații de Banking & Finance de la Popescu & Asociații. Investitorii sunt mai atenți în privința tranzacțiilor, analizele - mai amănunțite, dar crește numărul solicitărilor de finanțare, spun avocații. Firma are cinci mandate de finanțare în desfășurare pentru jucători-cheie, atât locali, cât și internaționali
    Cum își alege DLA Piper viitorii colaboratori din România. Ce trebuie sa știe stagiarii care vor să se alăture uneia dintre cele mai puternice firme globale de avocați
    LegiTeam | Position available: Associate, Litigation - DLA Piper
    Cristian Vlaicu, noul partener și coordonator al departamentului de Drept Bancar și Financiar din cadrul firmei de avocatură Stratulat Albulescu
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...