ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Ghidul privind sistemul de organizare a colectării şi raportării deşeurilor, publicat săptămâna viitoare

28 Februarie 2019   |   AGERPRES

Reprezentanţi guvernamentali, ai asociaţiilor de mediu şi din administraţia locală participă, joi, la conferinţa "Circular - Waste", organizată de Green Revolution, în parteneriat cu Ministerul Mediului.

 
 
Ghidul privind sistemul de organizare a colectării şi raportării deşeurilor va fi publicat săptămâna viitoare şi sperăm să fie reprezentativ pentru toate Unităţile Administrativ-Teritoriale (UAT), deşi va fi foarte greu să aduci la unison toată lumea, a declarat, joi, într-o conferinţă de specialitate, Cosmin Teodoru, directorul general al Direcţiei Generale Deşeuri, Situri Contaminate şi Substanţe Periculoase din cadrul Ministerul Mediului.

"Ne-am confruntat, de la lansarea acestei noi legislaţii, cu tot felul de evenimente, unele de neînţelegere, altele pentru solicitări de clarificări. Important este dacă vrem ca, împreună, să continuăm acest drum. După părerea noastră, aceste drum este ireverisibil şi nu neapărat că ni l-a impus cineva, ci pentru că acesta este drumul de urmat, pur şi simplu. Astăzi, în timp ce suntem aici, colegii noştri sunt la Craiova unde are loc cea de-a 10-a reuniune regională la care au fost invitate autorităţile locale, dar şi colectori, operatori de salubritate etc. Comunicarea cu autorităţile locale este o propunere care trebuie discutată. Ghidul despre care aţi pomenit (privind modul de organizare a colectării şi raportării deşeurilor, n.r.) este finalizat, numai că va fi foarte complicat de parcurs de către persoane care nu au o legătură cu domeniul respectiv. Nu poţi să faci un Ghid care să fie reprezentativ pentru 3.000 de UAT-uri, pentru că fiecare UAT are particularitatea sa, deşi nu ar trebui să fie aşa. Am apelat şi la experţii de la Comisia Europeană care să ne ajute cu nişte sfaturi practice. Va fi foarte greu să faci să înţeleagă, la unison, 3.000 de oameni. Ghidul pentru gestionarea deşeurilor va fi publicat cel târziu săptămâna viitoare şi sperăm ca acesta să poată rezolva probleme", a spus Teodoru.


Acesta a adăugat că Asociaţiile de Dezvoltare Intercomunitară (ADI) ar trebui să aibă un rol mult mai pregnant pe segmentul gestionării deşeurilor.

La rândul său, Mihai Rohan, preşedintele patronatului din industria cimentului, a subliniat că prin intermediul acestui Ghid trebuie oferite nişte răspunsuri pentru că primarii nu pot fi lăsaţi să interpreteze deoarece vor interpreta diferit.

"De la 1 ianuarie 2019 am intrat în acest concept nou de 'Plăteşti pentru cât arunci'. Noi speram că se rezolva repede problema, dar nu e chiar aşa de simplu. Legea rezolvă multe chestiuni, dar ridică şi destul de multe întrebări. Avem nevoie de acel Ghid prin care oamenii trebuie să primească nişte răspunsuri, nu trebuie să-i lăsăm pe primari să interpreteze, pentru că ei vor interpreta diferit. De aceea, este bine să venim în sprijinul Ministerului Mediului pentru a face acest Ghid. Şi în Bucureşti există multe interpretări referitoare la cum să întocmeşti documentele. Ar fi bine să avem o discuţie în care oamenii să vină şi să răspundă cum ar fi corect să aplicăm legea", a menţionat Rohan.

În ceea ce priveşte responsabilitatea din domeniu, Roxana Şunică, directorul de comunicare, marketing şi corporate al FEPRA - Organizaţie de Transfer Responsabilitate (OTR) care se ocupă de preluarea ambalajelor şi deşeurilor de ambalaj de la 600 de producători, a punctat faptul că, la momentul actual, nimeni nu prea ştie ce are de făcut cu deşeurile.

"Prin FEPRA, am reuşit anul trecut să colectăm 280.000 de tone de ambalaje puse pe piaţă de către 600 de producători. Zilele acestea ne ocupăm, cu discuţii din primărie în primărie, din UAT în UAT şi din OTR în OTR. Observăm, cu această ocazie, că nimeni nu prea ştie ce are de făcut. Ca atare, credem că este nevoie de redactarea unui Ghid prin care aceste entităţi să ştie ce au de făcut pe segmentul gestionării deşeurilor. Altfel, incertitudinile vor persista", a afirmat Şunică.

Reprezentanţi guvernamentali, ai asociaţiilor de mediu şi din administraţia locală participă, joi, la conferinţa "Circular - Waste", organizată de Green Revolution, în parteneriat cu Ministerul Mediului.

Începând cu data de 1 ianuarie 2019, conform modificărilor aduse în domeniul gestionării deşeurilor prin Ordonanţa de Urgenţă 74/2018, autorităţile publice locale vor fi obligate să aplice sistemul 'Plăteşte pentru cât arunci', un sistem implementat deja la nivel european.

Una dintre principalele noutăţi pe care această OUG le aduce legislaţiei actuale privind deşeurile vizează aplicarea, începând cu 31 martie 2019, a unei garanţii pentru ambalajele reutilizabile, în valoare de 0,5 lei/bucata. Începând cu 31 martie 2022, această garanţie se va aplica şi ambalajelor nereutilizabile cu volume cuprinse între 0,1 şi 3 litri, destinate anumitor tipuri de băuturi.

O altă noutate se referă la încurajarea colectării separate a deşeurilor la sursă şi detalierea modului de aplicare a tarifului diferenţiat la populaţie. Astfel, autorităţile publice locale au obligaţia ca, începând cu 1 ianuarie 2019, să aplice sistemul 'Plăteşte pentru cât arunci', iar în acest sens vor trebui să asigure recipiente separate pentru fracţia uscată, respectiv cea umedă.

Totodată, vor trebui să colaboreze mai bine cu producătorii de produse ambalate şi cu Organizaţiile de Transfer de Responsabilitate, care vor acoperi costurile pentru colectarea, tratarea şi valorificarea deşeurilor de ambalaje de la populaţie.

Conform datelor Ministerului Mediului, piaţa deşeurilor reciclabile din România se apropie de un miliard de euro, iar gradul de reciclare se situează, la ora actuală, la sub 5% din totalul deşeurilor municipale.

Statisticile Asociaţiei Române a Compostului (ARC), în privinţa modului în care România se "comportă" cu deşeurile, arată că, în prezent, la nivel naţional, se procesează prin compostare 124.717 tone de deşeuri organice pe an, respectiv 8,7% din totalul capacităţii de procesare de 1,5 milioane de tone existent. Totodată, 34,6% sunt instalaţii nefinalizate, în construcţie, iar restul de 54,9% reprezintă instalaţii de compostare recepţionate, dar care nu funcţionează.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 5323 / 5598
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Microfruits SA în achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni emise de Armătura SA, cu o echipă coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) | Proiectul a presupus o analiză juridică amplă și o coordonare atentă între toate părțile implicate
ITR World Tax 2026 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. NNDKP, CMS, PNSA, TZA, Schoenherr, Băncilă, Diaconu și Asociații, Mușat & Asociații sau Popescu & Asociații, printre cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
Baciu Partners și coordonatoarea sa au urcat pe primul loc pe podium la gala inaugurală Legal 500 - CEE Awards | Ana-Maria Baciu, după ce a primit distincția „Romania Lawyer of the Year”, iar BACIU PARTNERS a fost desemnată „CEE IP Firm of the Year”: ”Încrederea nu se câștigă printr-o conjunctură, ci prin consistență, prezență și prin convingerea că lucrurile pot fi mereu făcute altfel, în beneficiul direct al echipei și clienților. Standardul pe care îl impune este clar: să livrezi claritate și rigoare în permanență și să ai curajul să gândești diferit, înțelegând miza reală”
Practica de Banking & Finance de la Bondoc & Asociații rămâne calibrată pe proiecte de mare anvergură, execuție la standarde internaționale și expunere transfrontalieră constantă | De vorbă cu partenerele Simona Petrișor și Diana Ispas despre tendințe, tipuri de finanțări, structuri inovatoare și provocările anului din acest sector. Portofoliul de proiecte îmbină ”verdele”, infrastructura și consolidarea bancară, repere clare ale unui an încărcat
Legal500 a desemnat Clifford Chance Badea drept Casa de Avocatură a Anului în România în 2025 | Daniel Badea, Managing Partner: Premiile primite încununează aproape 20 de ani de excelență profesională, de-a lungul cărora ne-am consolidat poziția de lider pe piața de avocatură din România și din regiune, câștigând în paralel aprecierea întregii rețele globale Clifford Chance
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
Mitel & Asociații se remarcă în practica de Concurență prin rigoare și sincronizare, oferind clienților remedii țintite, viteză procedurală și certitudine în calendarul de closing | Sub coordonarea partenerului Șerban Suchea, firma asigură trasee clare de conformare, maximizează predictibilitatea autorizărilor și păstrează direcția tranzacțiilor într-un peisaj normativ exigent și bine articulat
CMS, implicată în proiectul câștigător al premiului „Investiția Anului” în cadrul SEE Property Forum Awards 2025 pentru al doilea an consecutiv
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...