Guvernul a aprobat proiectul de lege privind activitatea notarială electronică
15 Noiembrie 2024
AgerpresProiectul a fost iniţiat de Ministerul Justiţiei, Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării şi Autoritatea pentru Digitalizarea României.
Guvernul a aprobat, joi, proiectul de lege privind activitatea notarială electronică, prin care vor fi digitalizate mai multe activităţi, printre care consultaţiile, păstrarea documentelor, datarea certă şi legalizarea traducerilor.
Proiectul a fost iniţiat de Ministerul Justiţiei, Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării şi Autoritatea pentru Digitalizarea României.
Ministrul Justiţiei, Alina Gorghiu, a afirmat, conform unui comunicat, că modificările prevăzute în acest proiect vor aduce o serie de beneficii, printre care acces facil la o listă utilă cu notarii publici care îndeplinesc acte şi proceduri notariale în formă electronică, listă care va fi publicată pe site-ul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România, dar şi timp economisit.
Proiectul a fost iniţiat de Ministerul Justiţiei, Ministerul Cercetării, Inovării şi Digitalizării şi Autoritatea pentru Digitalizarea României.
Ministrul Justiţiei, Alina Gorghiu, a afirmat, conform unui comunicat, că modificările prevăzute în acest proiect vor aduce o serie de beneficii, printre care acces facil la o listă utilă cu notarii publici care îndeplinesc acte şi proceduri notariale în formă electronică, listă care va fi publicată pe site-ul Uniunii Naţionale a Notarilor Publici din România, dar şi timp economisit.
"Cetăţenii nu vor mai fi nevoiţi să se deplaseze fizic la un birou notarial în situaţia în care actele şi procedurile notariale de care au nevoie vor putea fi îndeplinite fără prezenţă fizică", a explicat Gorghiu.
Totodată, printre beneficiile proiectului se află şi sume economisite pentru cei care apelează la serviciile notarilor publici, prin eliminarea costurilor de multiplicare ori legalizare a înscrisurilor, precum şi degrevarea sarcinilor şi înlăturarea muncii manuale a notarilor publici şi a personalului auxiliar din cadrul birourilor notariale, a menţionat ministrul Justiţiei.
Proiectul contribuie şi la eficientizarea şi simplificarea operaţiunilor notariale într-un cadru securizat, facilitarea circulaţiei internaţionale a actelor juridice internaţionale în formă electronică, eliminarea impedimentelor de orice natură, generate de distanţa fizică între cetăţeanul beneficiar al serviciilor notariale şi notarul public, dar şi la impactul pozitiv asupra mediului înconjurător, prin diminuarea consumului de hârtie, a mai menţionat Alina Gorghiu.
Potrivit lui Gorghiu, actul normativ adoptat de Guvern duce şi la "acoperirea tuturor necesităţilor specifice, în contextul alinierii serviciilor notariale cu noile aşteptări şi nevoi ale societăţii, dat fiind ritmul sporit de evoluţie a tehnologiei", precum şi la "adaptarea actelor şi procedurilor notariale, în condiţii de siguranţă, la evoluţia tehnologiei şi la rigurozitatea cerinţelor UE" şi la "simplificarea şi securizarea operaţiunilor notariale".
La rândul său, ministrul Cercetării, Inovării şi Digitalizării, Bogdan Ivan, a apreciat că vor fi "servicii notariale mai rapide şi mai accesibile pentru toţi românii", în urma adoptării proiectului.
"Toate actele şi procedurile notariale electronice vor fi integrate într-o singură platformă IT, denumită Top-not, gestionată de Uniunea Naţională a Notarilor Publici din România", a scris Bogdan Ivan pe Facebook.
El a menţionat trei beneficii pentru români, cum ar fi transparentizarea - platforma Top-not permite trasabilitatea tuturor operaţiunilor notariale electronice, securitatea şi confidenţialitatea datelor notariale, prin mecanisme de jurnalizare şi stocare pe termen lung, precum şi simplificarea accesului la duplicate şi copii legalizate.
"Legea aduce beneficii concrete, în special pentru românii din diaspora, care pot accesa servicii notariale electronice fără să vină fizic la un birou notarial din România. Platforma Top-not va funcţiona ca un proiect-pilot pentru interoperabilitatea la nivel naţional. Ea va fi interconectată cu alte sisteme informatice naţionale, facilitând schimbul de date automat şi limbajul digital comun al bazelor de date", a mai precizat ministrul Bogdan Ivan.
Publicitate pe BizLawyer? |
Articol 22 / 5320 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
RTPR semnează a 28-a tranzacție de private equity din ultimii 2 ani. Firma de avocați a asistat cu succes Abris Capital Partners în exit-ul din Pehart Grup
Consolidare pe piață agricolă pentru un jucător important din domeniul comerțului cu produse agricole și de morărit, prin finanțarea asistată de Bulboacă și Asociații
Schoenherr își extinde Italian Desk într-o structură inovatoare la nivelul Europei Centrale și de Est
Wolf Theiss a asistat BCR cu privire la acordarea unei finanțări de 29,5 mil. € pentru clădirea de birouri Unirii View din București. Claudia Chiper (partener) a coordonat echipa
Echipa Wolf Theiss dedicată proiectelor din materia insolvenței este în proces de creștere și consolidare, având în vedere interesul ridicat acordat acestui domeniu și creșterea numărului și complexității proiectelor. ”În perioada recentă, ne-au fost solicitate de către clienți numeroase analize privind posibila deschidere a procedurii insolvenței, efectele și riscurile unei astfel de proceduri, dar și opțiunile reglementate pentru restructurarea afacerii, ceea ce arată interesul crescut al companiilor în utilizarea mecanismelor legale”, spun avocații
Client Choice by Lexology | Patru avocați din România au primit recunoaștere anul acesta și au fost incluși în categoria Global Elite Thought Leader. Georgiana Bădescu (partener Schoenherr) și Luminița Popa (fondator Popa Legal), printre profesioniștii români recomandați de clienți pentru serviciile ireproșabile și calitatea asistenței oferite
Meet the Professionals | Din vorbă în vorbă cu Irina Stănică, absolventă „Magna cum Laude” a Facultății de Drept și coordonatoarea practicii de Dreptul Muncii de la Toncescu și Asociații - KPMG Legal, promovată recent pe poziția de Partener: ”Evoluția unui avocat depinde de un echilibru între talent, muncă și capacitatea de adaptare la schimbare. Consider că un comportament etic, împreună cu competența tehnică și relațiile interpersonale, fac ca un avocat să facă un pas în față într-un mediu competitiv”
Insolvență ̸ Restructurare | În spatele scenei, alături de echipa NNDKP, într-o discuție cu trei dintre coordonatorii acestui segment de practică ce a generat venituri de cca. 11 % din total, anul trecut. Debt-recovery rămâne în continuare o parte importantă din activitatea echipei. Focusul tinde să migreze spre procedurile de pre-insolvență, iar componenta de turnaround și restructurare crește în mod constant. Numărul procedurilor de insolvență va crește cu 10-12% în următorii doi ani, estimează avocații
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv | Consultanță
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv, cu experiență relevantă în profesie între 5-8 ani | Litigii
CMS, desemnată de Mergermarket drept firma anului în domeniul fuziunilor și achizițiilor în Europa Centrală și de Est
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...