ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Un sistem “Garanţie - Returnare” centralizat, autofinanţat şi transparent garantează producătorilor conectarea la o singură entitate (organizaţie)

26 Noiembrie 2020   |   Agerpres

În acest sens, organizaţia solicită Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP) completarea legislaţiei în vigoare şi stabilirea unui obiectiv pe termen lung pentru ambalajele reutilizabile vândute de către comercianţii cu amănuntul, de minimum 55% până în 2030.

 
 
Proiectul de lege privind sistemul "Garanţie-Returnare" oferă condiţiile prealabile pentru înfiinţarea unui operator de sistem centralizat, cu obligaţia de a organiza şi finanţa acest circuit, acţionând într-o manieră non-profit, consideră reprezentanţii organizaţiei Zero Waste România.
 
"Zero Waste România salută lansarea în dezbatere publică a proiectului de Hotărâre de Guvern privind implementarea sistemului de garanţie-returnare (SGR) pentru ambalaje primare nereutilizabile, prin care consumatorii pot returna în magazine recipientele de băuturi cu volum între 0,1 şi 3 litri, inclusiv. Am analizat propunerea legislativă şi constatăm că au fost luate în considerare mare parte dintre cele 12 principii recomandate pentru o legiferare eficientă a SGR, enunţate în documentul de poziţie comună a Zero Waste România, Reloop Platform, Zero Waste Europe, European Environmental Bureau, Bankwatch România, Asociaţia Mai bine, Agent Green, Asociaţia SNK, Greenpeace România, Fundaţia Eco-Civica, Romania Green Building Council, Asociaţia Mă Educ, Asociaţia Ecoteca, Act for Tomorrow, Asociaţia România în Tranziţie, Cultopedia şi Pachamama Romania. Aceste măsuri vor asigura bunul mers al procesului, iar România se va alătura din 2022 statelor unde astfel de sisteme sunt funcţionale şi contribuie la colectarea recipientelor de băuturi, care altfel ar ajunge la groapa de gunoi sau aruncate în natură", se arată în comunicatul organizaţiei transmis joi AGERPRES.
 
Potrivit sursei citate, un sistem "Garanţie - Returnare" centralizat, autofinanţat, autocontrolat şi transparent garantează că toţi producătorii vor fi conectaţi la o singură entitate care va îndeplini obligaţiile de Responsabilitate Extinsă a Producătorilor cu privire la recipientele de băuturi vizate. De asemenea, acesta garantează un flux unic, transparent, de transmitere a datelor raportate către autorităţile publice. În opinia noastră, obligaţiile privind transparenţa ar trebui abordate chiar mai detaliat, spre exemplu prin publicarea online din oficiu a rapoartelor anuale.
 
"(...) considerăm oportună includerea în proiectul de hotărâre a cât mai multor tipuri de materiale de ambalaje şi a unei game largi de produse, întrucât o sferă de aplicare cât mai cuprinzătoare garantează rezultatele de mediu dorite şi eficienţa din punct de vedere al costurilor sistemului. Obligaţia producătorilor de a raporta cantitatea şi numărul de recipiente de băuturi puse pe piaţă şi colectate, nu per volum sau greutate, la fel ca marcarea cu un simbol reprezentativ, uşor de recunoscut de către consumator, şi cu un cod de bare specific, vor asigura trasabilitatea tuturor ambalajelor ce fac obiectul SGR. Salutare sunt şi prevederile hotărârii cu privire la posibilitatea de a returna ambalajul la orice comerciant, fără condiţia de a dovedi provenienţa acestuia, şi de a compensa comercianţii obligaţi să ia înapoi ambalajele de băuturi, sub forma tarifului de gestionare", consideră organizaţia de mediu.
 
În viziunea Zero Waste România, proiectul de HG urmează modelul altor acte normative din Europa în ceea ce priveşte stabilirea unor obiective minime de colectare în cadrul unui sistem integrat, crescute gradual.
 
"Considerăm că ţintele ambiţioase de 75% în primul an calendaristic de aplicare a sistemului, 80% în al doilea şi 90% în al treilea an şi ulterior, pentru toate tipurile de materiale de ambalaje sunt în măsură să contribuie la atingerea obligaţiilor de reciclare ale României ca stat membru al Uniunii Europene. Cu toate că nivelul minim al obiectivelor de colectare este suficient de ridicat, observăm că nu se face nicio referire la calitatea materialelor ambalajelor introduse pe piaţă. Sistemul ar trebui să asigure gestionarea sustenabilă a resurselor prin ecodesign-ul ambalajului pentru reutilizarea sau reciclarea recipientelor de băuturi", susţin activiştii de mediu.
 
În acest sens, organizaţia solicită Ministerului Mediului, Apelor şi Pădurilor (MMAP) completarea legislaţiei în vigoare şi stabilirea unui obiectiv pe termen lung pentru ambalajele reutilizabile vândute de către comercianţii cu amănuntul, de minimum 55% până în 2030.
 
Săptămâna trecută, ministrul Mediului, Apelor şi Pădurilor, Mircea Fechet, declara, într-o conferinţă de presă, că Hotârârea de Guvern privind implementarea sistemului "Garanţie - Depozit" va fi publicată în Monitorul Oficial cel târziu până la data de 1 ianuarie 2021, iar în prima jumătate a anului va fi desemnat administratorul unic de sistem.
 
"În termen de 45 de zile de la publicarea în Monitorul Oficial a Hotărârii de Guvern, colegii din minister vor elabora foarte repede legislaţia terţiară. Asta înseamnă ordine de ministru care să reglementeze modul de desemnare a administratorului de sistem, condiţiile etc. Din momentul în care administratorul va fi desemnat, iar acest lucru se va întâmpla în prima jumătate a anului viitor, până la 1 aprilie 2022, conform legii, are aproximativ un an la dispoziţie să facă următoarele chestiuni: să pregătească toată infrastructura pentru toată România de transport a acestor materiale, să obţină toate autorizaţiile, avizele pentru a construi de la zero centrele logistice de numărare, de procesare, de compactare, de gestionare a acestor echipamente. De asemenea, comercianţii care vor alege să folosească echipamente automate vor fi nevoiţi să le comande, să le instaleze, să le conecteze la fluxul informatic de date care va guverna întregul sistem. Din experienţa altor state membre, acest lucru se poate face într-un an. Până la 1 ianuarie 2021 vom avea publicată în Monitorul Oficial Hotărârea de Guvern", a afirmat Fechet.
 
Acesta a menţionat că ambalajele incluse în noul sistem vor avea elemente de identificare specifice.
 
Conform documentului, ţinta României este ca, în următorii trei ani, să se ajungă la in grad de colectare de minimum 90% de deşeuri de ambalaje de băuturi.
 
Cetăţenii care vor returna la orice magazin din România un ambalaj PET sau doză de aluminiu vor primi înapoi o garanţie în valoare de 50 de bani, fără a se prezenta vreun bon fiscal sau alte documente.
 
Datele Eurostat arată că, în România, rata de reciclare a deşeurilor municipale a fost de 11%, în 2018, în scădere faţă de 2017. În alte state, implementarea sistemului "Garanţie - Returnare" a condus la atingerea unor rate de colectare a deşeurilor de ambalaje chiar şi de peste 90%. 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2547 / 5145
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Provocarile legislative actuale ale companiilor într-un mediu de afaceri dinamic și inovator | De vorbă cu cu Alexandra Pădurariu, Head of Legal, Compliance and Public Affairs – Samsung Electronics România & Bulgaria, despre cum reușește compania să implementeze practicile și politicile care sprijină guvernanța corporativă responsabilă și adaptarea la tendințele ESG
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
După un an plin, în care s-au implicat în peste 20 de tranzacții, avocații de M&A de la PNSA au acum în lucru peste zece mandate „cu greutate” | Silviu Stoica, partener: ”Există un interes crescut al fondurilor de private equity, dar și al investitorilor strategici și instituționali. Avem proiecte în cele mai variate domenii”
Echipa integrată a KPMG Legal & Tax obține în fața Curții de Apel Ploiești anularea măsurii nelegale de stabilire a sediului fix în România a unui important jucător în industria fashion, precum și obligațiile fiscale aferente în valoare de 1,5 mil. €
CMS asistă Iberdrola în vânzarea activelor sale eoliene din România. Cumpărătorul i-a avut alături pe avocații firmei Bohâlțeanu & Asociații
Studenții din București s-au impus și în acest an în cadrul Hexagonul Facultăților de Drept
RTPR a fost desemnată „Firma de avocatură a anului în România” la Chambers Europe Awards 2024. Costin Tărăcilă, Managing Partner: Premiul are o semnificație și mai mare în contextul în care sărbătorim 20 de ani de activitate și este o mărturie a muncii de echipă impecabile și a abilităților excepționale ale avocaților noștri
Clifford Chance Badea câștigă Premiul IFLR Casa de Avocatură a Anului în România | Clifford Chance este Firma internațională de avocatură a anului și câștigă 12 premii la IFLR Europe Awards 2024
Ziua Mondială a Proprietății Intelectuale, sărbătorită și prin Concursul de Procese Simulate în Dreptul Proprietății Intelectuale, ediția a doua. Ana-Maria Baciu (Managing Partner Simion & Baciu): „Este o mare bucurie să putem contribui la ascensiunea viitoarelor talente în domeniul dreptului proprietății intelectuale. Ne-au bucurat energia și pasiunea pe care le-am simțit din partea concurenților, ceea ce a făcut ca această competiție să fie încă o experiență memorabilă pentru toți cei implicați”
Kinstellar consiliază divizia de ospitalitate a grupului House of Julius Meinl în achiziția istoricului Hotel Ambasador din centrul Bucureștiului. Victor Constantinescu, Managing Partner al biroului din București: ”Aceasta a fost de departe una dintre cele mai complicate tranzacții, cu numeroase părți, cu multe persoane implicate, necesitând abilități de negociere și o structurare inteligentă pentru a fi semnată”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Dinuță, Legal and Administrative Manager - Amromco Energy: ” Cred că un grup profesional atât de important nu poate evolua cu adevărat doar în virtutea inerției, ci trebuie să existe o coeziune reală. Competiția și concurența în anumite limite sunt clar productive, dar în final noi toți trebuie să fim, în primul rând, colegi de breaslă și nu adversari, chiar dacă lucrăm pentru un concurent de pe piață”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...