
Curtea de Arbitraj București de pe lângă CCIB: Reduceri de tarife, eșalonări și amânări la plată
30 Septembrie 2024
BizLawyerCurtea de Arbitraj București de pe lângă CCIB: Reduceri de tarife, eșalonări și amânări la plată pentru membrii Camerei și firmele aflate în dificultate financiară
La Palatul Camerei de Comerț și Industrie a Municipiului București a avut loc ședința anuală a Plenului Arbitrilor Curții de Arbitraj București de pe lângă CCIB, condusă de președintele instituției, Cristina Petrovici. Pe ordinea de zi s-au aflat probleme organizatorice, precum și aspecte de interes din actualitatea juridică, cu scopul de a crea o practică unitară în ceea ce privește arbitrajul.
De exemplu, un subiect care a suscitat un mare interes din partea arbitrilor CAB a vizat decizia Înaltei Curte de Casație și Justiție (ICCJ) prin care asociațiile și fundațiile înființate în temeiul OG 26/2000 pot avea ca scop organizarea arbitrajului instituționalizat numai atunci când autorizația vine din partea legiuitorului. „Decizia ICCJ prin care Curțile de Arbitraj înființate de ONG nu-și mai au rațiunea legală de funcționare a fost salutată de către Plenul Arbitrilor, întrucât contribuie semnificativ la creșterea credibilității actului de de justiție arbitrală. ICCJ a tranșat astfel o problemă extrem de importantă pentru viața economică și juridică din România”, a subliniat av. Cosmin Marina, vicepreședinte CCIB și responsabil cu privire la arbitraj în cadrul Camerei București.
De exemplu, un subiect care a suscitat un mare interes din partea arbitrilor CAB a vizat decizia Înaltei Curte de Casație și Justiție (ICCJ) prin care asociațiile și fundațiile înființate în temeiul OG 26/2000 pot avea ca scop organizarea arbitrajului instituționalizat numai atunci când autorizația vine din partea legiuitorului. „Decizia ICCJ prin care Curțile de Arbitraj înființate de ONG nu-și mai au rațiunea legală de funcționare a fost salutată de către Plenul Arbitrilor, întrucât contribuie semnificativ la creșterea credibilității actului de de justiție arbitrală. ICCJ a tranșat astfel o problemă extrem de importantă pentru viața economică și juridică din România”, a subliniat av. Cosmin Marina, vicepreședinte CCIB și responsabil cu privire la arbitraj în cadrul Camerei București.
Aceasta este o decizie convergentă preocupărilor constante ale conducerii CAB de creștere a încrederii comunității de afaceri în instituția arbitrajului, prin cooptarea la nivelul Curții a unui corp de arbitri de elită și prin instituirea unor reguli de procedură arbitrală și de etică ancorate în realitatea zilelor noastre. În plus, s-a avut în vedere responsabilizarea corpului arbitral prin adoptarea unui statut al arbitrilor, ce prevede drepturi, dar mai ales obligații și responsabilități ale acestora.
În contextul în care, în ultimii ani, la nivelul celor mai multe autorități publice locale și centrale a crescut volumul de achiziții publice de lucrări, de produse, sau de servicii, arbitrii participanți au discutat pe larg despre modalitățile concrete de promovare a avantajelor arbitrajului pentru instituții, dar și pentru interesul public.
„Includerea clauzei compromisorii în contractele de achiziție publică degrevează semnificativ instanțele statale și contribuie, datorită celerității soluționării cauzei, la înscrierea în parametri bugetați a execuției contractului de achiziție publică. Astfel, se pot debloca proiecte de importanță publică, evitându-se pierderi în cascadă, inclusiv de imagine. În plus, dacă semnatarii contractului știu că un eventual litigiu se va soluționa prin arbitraj în maximum 6 luni, se vor concentra pe îndeplinirea obligațiilor contractuale și nu pe exercitarea abuzivă a drepturilor. Sub acest aspect clauza compromisorie are rolul de prevenție”, a apreciat Horațiu Pătrașcu, fost judecător la ICCJ și Curtea de Apel București, actualmente arbitru în cadrul CAB.
În cadrul ședinței, Plenul Arbitrilor a confirmat acordarea de reduceri de tarife, eșalonări și amânări la plată pentru membrii CCIB și pentru firmele aflate în dificultate financiară.
În perioada următoare conducerea CAB va continua să promoveze avantajele arbitrajului instituționalizat atât în cadrul unor evenimente destinate comunității de afaceri, cât și printr-un dialog deschis cu reprezentanții autorităților de control și ai celor însărcinate cu supravegherea aplicării legilor, în contextul în care în administrația publică locală încă există reticență în a introduce clauza compromisorie, în disonanță cu administrația publică centrală.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 265 / 4783 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
BOHÂLȚEANU ȘI ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari cu 0-3 ani experienta in profesie
„The Lawyer European Awards 2025” | Trei firme cu activitate în România concurează pentru titlu la secțiunea ”Law Firm of the Year: South Eastern Europe”: NNDKP, Popescu & Asociații și TZA, pe lista scurtă a premianților. Firma fondată de Octavian Popescu, printre finaliști și în secțiunea ”European litigation team of the year”
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 2 - 6 years Attorney at Law | Dispute Resolution
Oportunități, provocări și diferențe de abordare - CMS European M&A Outlook 2026 | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: “Europa Centrală și de Est se conturează ca o surpriză pozitivă pe harta investițiilor”. Rodica Manea, Corporate Partner: “Vedem o activitate susținută pe piața locală, iar companiile românești continuă să se adapteze rapid și să valorifice oportunitățile emergente”
bpv Grigorescu Ștefănică: tranzacțiile strategice și consolidările sectoriale definesc piața de fuziuni și achiziții | 2025 aduce structuri inovatoare, distressed M&A și o redefinire a noțiunii de succes, într-o piață în care avocații devin arhitecții echilibrului între reglementări stricte și interesele investitorilor. Cătălin Grigorescu (managing partner): „Succesul în tranzacții nu se mai măsoară doar în valoare, ci în capacitatea de a le finaliza într-un mediu juridic tot mai complex”
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Banking & Finance | Echipa Popovici Nițu Stoica & Asociații, coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica, a acordat consultanță Grupului La Fântâna pentru accesarea unei finanțări sindicalizate de 70 milioane euro, menită să susțină activitatea curentă și dezvoltarea businessului
BSMP - Bohâlțeanu și Asociații a asistat UNIGEA România în contractarea unei finanțări de 30,25 milioane EUR pentru dezvoltarea unui proiect solar de referință de 85 MW în Arad. Echipă pluridisciplinară, coordonată de partenerii Daniela Milculescu și Ionuț Bohâlțeanu, într-un efort multijurisdicțional ce a reunit investitori și consultanți cheie din patru țări
Principalele aspecte pe care angajatorii trebuie să le aibă în vedere pentru a se conforma legislației privind combaterea discriminării și hărțuirii la locul de muncă | De vorbă cu Dan Dascălu (Partener) și Sonia Bălănescu (Managing Associate) - D&B David și Baias, despre prevederile legale în vigoare, combaterea acestui fenomen și modul în care poate fi diminuat riscul apariției unor litigii inițiate de salariați
Voicu & Asociații is looking for Junior level Business Lawyers
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei noi runde de finanțare rețelei de clinici veterinare PartnerVet. Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...