ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Principalele aspecte pe care angajatorii trebuie să le aibă în vedere pentru a se conforma legislației privind combaterea discriminării și hărțuirii la locul de muncă | De vorbă cu Dan Dascălu (Partener) și Sonia Bălănescu (Managing Associate) - D&B David și Baias, despre prevederile legale în vigoare, combaterea acestui fenomen și modul în care poate fi diminuat riscul apariției unor litigii inițiate de salariați

12 Septembrie 2025   |   Ștefania Enache

Este important ca angajatorii să aibă în vedere mai multe aspecte care rezultă din obligațiile pe care legislația aplicabilă le impune în materia pregătirii regulilor interne din acest domeniu.

 
 
Complexitatea legislației privind combaterea discriminării și hărțuirii la locul de muncă face dificilă conformarea, angajatorii având nevoie de sprijin de specialitate pentru a putea implementa la nivelul organizațiilor toate prevederile în vigoare.  Dan Dascălu, Partener D&B David și Baias, atrage atenția că nu mai puțin de cinci acte normative, care se suprapun parțial, există în acest domeniu, iar de aici rezultă o serie de probleme.  „Dificultatea conformării se manifestă, în principal, pe trei planuri: cel al pregătirii și implementării procedurilor interne obligatorii, cel al organizării sesiunilor de informare și instruire a salariaților și cel al investigării și soluționării efective a plângerilor de hărțuire. Întrucât legislația aplicabilă nu este tocmai coerentă, există multe aspecte interpretabile, care trebuie tratate cu precauție.  Pentru aceste motive, se recomandă companiilor care se confruntă cu plângeri de hărțuire să apeleze la consultanță juridică de specialitate, pentru a se asigura, pe cât posibil, că investigarea și soluționarea acestora se realizează cu respectarea prevederilor legale”, nuanțează avocatul. . . 


Modul în care a fost construită legislația din domeniu generează un risc suficient de ridicat ca unii salariați să depună plângeri nejustificate privind cazuri de hărțuire, chiar dacă nu există în mod necesar rea voință din partea acestora. 

Dan Dascălu apreciază că motivul principal pentru care un angajator poate să se confrunte cu multiple plângeri nejustificate rezidă în neclaritatea normelor legale, care, nefiind tocmai accesibile salariaților fără pregătire juridică, ar putea să îi determine să creadă că sunt victima unor acte de hărțuire, așa cum aceasta este reglementată de lege în înțelesul lor. „La acest motiv se adaugă, desigur, atât popularitatea subiectului, cât și subiectivismul inerent care intervine în materia hărțuirii. În același timp, un aspect ignorat și nereglementat de legiuitor, este situația în care angajații acționează cu rea-credință, formulând plângeri nefondate și repetate, utilizând astfel drepturile lor în mod abuziv. Inexistența unor sancțiuni pentru astfel de comportamente abuzive poate încuraja, indirect, astfel de practici. În acest fel, cade în sarcina angajatorilor să creeze mecanismele potrivite de filtrare și investigare a plângerilor repetate”, avertizează interlocutorul BizLawyer

În aceste condiții, este important ca angajatorii să aibă în vedere mai multe aspecte care rezultă din obligațiile pe care legislația aplicabilă le impune în materia pregătirii regulilor interne din acest domeniu. Astfel, ei trebuie ca, pe baza Ghidului aprobat prin HG 970/2023, să întocmească o procedură internă privind prevenirea şi combaterea hărţuirii pe criteriul de sex, precum şi a hărţuirii morale la locul de muncă. Această procedură trebuie adaptată condiţiilor specifice de muncă din companie.

De asemenea, este necesară întocmirea unei proceduri interne care cuprinde circuitul instituţional privind demersurile necesare în vederea informării imediate a autorităţilor publice (abilitate cu aplicarea şi controlul respectării legislaţiei privind egalitatea de şanse şi de tratament între femei şi bărbaţi) cu privire la primirea de către angajator a unei sesizări privind discriminarea pe criteriul de sex. 
Se impune și întocmirea unei proceduri interne privind promovarea, inclusiv ocuparea funcţiilor de decizie, a funcţiilor din consiliile de administraţie şi de supraveghere ale companiilor private; dar și includerea în regulamentul intern al angajatorului de sancţiuni disciplinare pentru angajaţii care săvârşesc acte sau fapte de hărţuire morală la locul de muncă.

Alte obligații ale angajatorilor țin de introducerea de dispoziţii pentru interzicerea discriminărilor bazate pe criteriul de sex, precum și a tuturor formelor de discriminare în regulamentul intern; de introducerea în contractul colectiv de muncă de clauze privind interzicerea faptelor de discriminare şi, respectiv, clauze privind modul de soluţionare a sesizărilor/reclamaţiilor formulate de persoanele prejudiciate prin asemenea fapte; și de întocmirea unei proceduri care să cuprindă metode de verificare şi de acordare de suport victimei, precum şi mecanisme de prevenţie care constau în consiliere de specialitate şi îndrumare pentru persoanele care reclamă fapte de hărţuire pe criteriul de sex sau hărţuire morală.

„În același timp, companiilor le revin și obligații de informare și de instruire a salariaților cu privire la legislația aplicabilă în domeniul discriminării și hărțuirii, fiind obligatorie, printre altele, asigurarea: informării de specialitate a conducerii angajatorului în legătură cu respectarea legislaţiei în domeniu; informării și instruirii tuturor angajaților prin organizarea unor cursuri de formare cu privire la prevederile metodologiei, cu caracter anual și diseminării metodologiei prin toate mijloacele interne de comunicare/informare a angajaţilor”, precizează Sonia Bălănescu, Avocat Senior Coordonator în cadrul D&B David și Baias.

Riscuri majore pentru angajatori

Nerespetarea legislației în domeniu vine la pachet cu riscuri majore pentru angajatori. Pe de-o parte, poate interveni răspundere contravențională prin plata unor amenzi consistente, iar pe de alta răspunderea civilă, care implică plata unor despăgubiri, afectarea reputației/imaginii companiei, ca urmare a implicării în litigii inițiate de către salariați etc. În cazurile cele mai greve se poate ajunge chiar la răspundere penală. 
„Spre exemplu, încălcarea de către angajator a obligaţiei de a lua orice măsuri necesare în scopul prevenirii şi combaterii actelor de hărţuire morală la locul de muncă, inclusiv prin prevederea în regulamentul intern al unităţii de sancţiuni disciplinare pentru angajaţii care săvârşesc acte sau fapte de hărţuire morală la locul de muncă, reprezintă contravenție și se sancționează cu amendă de la 30.000 lei la 50.000 lei”, indică interlocutoarea BizLawyer

Sonia Bălănescu mai spune că, în cazul în care angajatorul stabilește, în orice formă, reguli sau măsuri interne care să oblige, să determine sau să îndemne angajaţii la săvârşirea de acte sau fapte de hărţuire morală la locul de muncă, fapta sa este considerată contravenție și se sancționează cu amendă de la 50.000 lei la 200.000 lei.

De asemenea, încălcarea obligației angajatorului de a include în regulamentul intern și contractul colectiv de muncă a unor prevederi privind combaterea discriminării și hărțuirii la locul de muncă reprezintă contravenție și se sancționează cu amendă de la 3.000 la 10.000 lei.  

Nu în ultimul rând, încălcarea confidențialității procedurii de investigare a cazului de hărțuire s-ar putea califica drept o faptă de divulgare a secretului profesional, pedepsită cu închisoare de la 3 luni la 3 ani sau cu amendă. 

                                  Citește și

→   Provocările cu care se vor confrunta companiile în anul 2025, pe segmentul de Muncă ̸ Resurse Umane, sunt multiple și complexe, depășind adesea simpla conformitate legislativă, avertizează avocații firmei D&B David și Baias | Dan Dascălu, Partener: ”Necesitatea de a anticipa modificările, de a comunica transparent cu angajații și partenerii sociali, precum și riscurile asociate nerespectării prevederilor, cresc presiunea asupra angajatorilor”

Avocații se așteaptă la o creștere a numărului de plângeri

Specialiștii D&B David și Baias se așteaptă ca numărul acțiunilor în instanță să crească, mai ales dacă salariații vor fi nemulțumiți de modul în care angajatorii au soluționat plângerile interne depuse de salariați. Acest fenomen este potențat și de faptul că plângerile nu se mai fac doar scris, cu asumarea identității, ci se pot transmite și anonim. 

Avocații sunt de părere că posibilitatea depunerii în mod anomim a plângerilor va avea două efecte asupra firmelor: unul pozitiv și unul negativ. 

Efectul pozitiv va fi acela de combatere/descurajare a cazurilor de hărțuire la locul de muncă. În opinia juriștilor, lipsa obligației de asumare a identității poate încuraja salariați de bună-credință, victime ale hărțuirii, să depună plângeri, deoarece anonimatul le oferă siguranța mentală că nu vor exista consecințe negative asupra lor ca urmare a plângerilor depuse. Depunerea plângerii poate conduce la sancționarea hărțuitorului, astfel că faptele de hărțuire vor putea fi treptat descurajate. 

Efectul negativ ține de creșterea riscului ca unele plângeri depuse să fie nefondate și să aibă ca unic rezultat irosirea resurselor angajatorului. Acest revers al medaliei izvorăște din aceeași cauză: anonimatul poate încuraja salariații de rea-credință să depună plângeri în mod abuziv. 

„În acest fel, cheia este în mare parte la angajatori: pentru a diminua riscul de litigii în domeniul discriminării și hărțuirii, angajatorii trebuie să trateze cu seriozitate și importanță acest subiect, prin pregătirea tuturor procedurilor care sunt obligatorii conform legii, prin informarea și instruirea salariaților, precum și prin asigurarea unui proces de investigare și soluționare a plângerilor care să respecte rigorile legale și să urmărească, în mod pragmatic, stoparea eventualelor fapte de hărțuire identificate la nivelul organizației și acordarea de suport victimei”, consideră Dan Dascălu

Pentru a se alinia prevederilor legale, companiile trebuie să facă eforturi logistice suplimentare. Astfel, angajatorii vor trebui să își reorganizeze și să își bugeteze resursele și activitatea necesară, astfel încât să poată, în mod realist, să soluționeze în timp util și potrivit normelor legale toate plângerile primite.

Analizele făcute de avocații D&B David și Baias relevă faptul că se constată o creștere treptată a interesului salariaților de a sesiza cazurile de hărțuire la locul de muncă. „Acest fapt este reflectat, de asemenea, și în cele mai recente hotărâri ale Consiliului Național pentru Combaterea Discriminării, unde se pot observa din ce în ce mai multe sesizări ale salariaților, mai mult sau mai puțin îndreptățite, cu privire la existența unor cazuri de discriminare la locul de muncă. Așadar, concluzia noastră este că, pe măsură ce trece timpul, salariații din România devin din ce în ce mai informați și mai dornici să își exercite drepturile pe care le au cu privire la combaterea hărțuirii la locul de muncă”, susține Sonia Bălănescu

-------------------------------------------------------------------------------------
Conceptele de hărțuire și discriminare

Legislația din prezent nu oferă definiții unitare ale conceptelor de hărțuire și discriminare. Ghidul aprobat prin HG 970/2023 menționează că hărţuirea este un comportament nedorit, inclusiv de natură sexuală, care face o persoană să se simtă ofensată, umilită sau intimidată. „ Aceasta include situaţiile în care unei persoane i se solicită să se angajeze în activităţi sexuale ca o condiţie a angajării persoanei respective, precum şi situaţiile care creează un mediu ostil, intimidant sau umilitor. Hărţuirea implică mai multe incidente şi/sau acţiuni cu caracter repetitiv, care constituie hărţuire fizică, verbală şi nonverbală. Din interpretarea coroborată a tuturor prevederilor legale rezultă că hărțuirea la locul de muncă se poate manifesta prin două forme: hărțuire sexuală, hărțuire morală”, explică Sonia Bălănescu.
La rândul său, Legea 202/2002 menționează că prin hărţuire sexuală se înţelege situaţia în care se manifestă un comportament nedorit cu conotaţie sexuală, exprimat fizic, verbal sau nonverbal, având ca obiect sau ca efect lezarea demnităţii unei persoane şi, în special, crearea unui mediu de intimidare, ostil, degradant, umilitor sau jignitor.
De asemenea, potrivit OG 137/2000, prin hărţuire morală la locul de muncă se înțelege orice comportament exercitat cu privire la un angajat de către un alt angajat care este superiorul său ierarhic, de către un subaltern şi/sau de către un angajat comparabil din punct de vedere ierarhic, în legătură cu raporturile de muncă, care să aibă drept scop sau efect o deteriorare a condiţiilor de muncă prin lezarea drepturilor sau demnităţii angajatului, prin afectarea sănătăţii sale fizice sau mentale ori prin compromiterea viitorului profesional al acestuia, comportament manifestat în oricare dintre următoarele forme: conduită ostilă sau nedorită; comentarii verbale; acţiuni sau gesturi.
Același act normativ stipulează că prin hărţuire morală la locul de muncă se înțelege și orice comportament care, prin caracterul său sistematic, poate aduce atingere demnităţii, integrităţii fizice ori mentale a unui angajat sau grup de angajaţi, punând în pericol munca lor sau degradând climatul de lucru. În înţelesul legii, stresul şi epuizarea fizică intră sub incidenţa hărţuirii morale la locul de muncă.


-------------------------------------------------------------------------------------

Măsuri pentru combaterea acestui fenomen

Pentru a preveni discriminarea și hărțuirea la locul de muncă, angajatorii au la îndemână o serie de măsuri. 

În opinia avocaților D&B David și Baias, este necesară la nivelul companiilor pregătirea și aplicarea procedurilor interne specifice. De asemenea, se impune informarea periodică a salariaților cu privire la combaterea tuturor formelor de discriminare, inclusiv a hărțuirii la locul de muncă și efectuarea de sesiuni de instruire pe categorii de lucrători; dar și încurajarea salariaților să depună plângeri cu privire la situațiile de hărțuire în care sunt implicați.

Un alt pas important este sancționarea periodică a salariaților cu privire la combaterea tuturor formelor de discriminare, inclusiv a hărțuirii la locul de muncă și efectuarea de sesiuni de instruire pe categorii de lucrători. Mai mult, angajatorii trebuie să mizeze foarte mult și pe încurajarea salariaților să depună plângeri cu privire la situațiile de hărțuire în care sunt implicați.

„Angajatorii pot preveni discriminarea și hărțuirea la locul de muncă și prin alocarea resurselor necesare soluționării plângerilor astfel încât soluționarea să se efectueze în termenele legale, cu respectarea procedurilor specifice”, apreciază Partenerul D&B David și Baias. 


Drepturile celui care se simte hărțuit la locul de muncă


O persoană care se simte hărțuită are o serie de drepturi care rezultă din prevederile legale în vigoare. 

În primul rând, victima hărțuirii la locul de muncă poate să apeleze la canalul intern de soluționare a plângerii din cadrul angajatorului. Totodată, are dreptul să i se înregistreze și soluționeze plângerea de către angajator; să i se respecte alegerea; să beneficieze de suportul unui consilier din cadrul angajatorului; să fie asistată de un reprezentat sindical sau al salariaţilor pe parcursul procedurii de soluţionare a plângerii; să solicite consiliere juridică sau psihologică; și să să apeleze neîngrădit la autoritățile competente.

„Fie că plângerea sa este ignorată de către angajator, fie că, pur și simplu, alege acest lucru, victima hărțuirii poate, independent, adițional sau alternativ canalului intern al angajatorului, să apeleze la: inspectoratul teritorial de muncă, Consiliul Naţional pentru Combaterea Discriminării, instanţele de judecată și/sau la organele de cercetare penală, dacă hărţuirea este atât de gravă, încât se încadrează în formele prevăzute de Codul penal”, subliniază Sonia Bălănescu.

La rândul său, Dan Dascălu menționează că nu este obligatoriu ca plângerea să rămână nesoluționată la nivelul angajatorului pentru ca victima hărțuirii să apeleze la instanța de judecată. „Victima poate apela la instanța de judecată fie alternativ, fie independent, fie ulterior apelării la canalul intern de soluționare al angajatorului”, arată interlocutorul BizLawyer

Consecințele soluționării cazului de harțuire în instanță

Atunci când se ajunge în instanță pentru soluționarea unei astfel de spețe pot interveni o serie de consecințe cu impact direct asupra angajatorului. De exemplu, potrivit legii, instanţa de judecată poate obliga partea care a săvârşit fapta de discriminare să publice, în mass-media, un rezumat al sentinţei judecătoreşti.

În plus, ori de câte ori va constata săvârşirea unei fapte de hărţuire morală la locul de muncă, instanţa de judecată poate, în condiţiile legii: să dispună obligarea angajatorului la luarea tuturor măsurilor necesare pentru a stopa orice acte sau fapte de hărţuire morală la locul de muncă cu privire la angajatul în cauză; să dispună reintegrarea la locul de muncă a angajatului în cauză; să dispună obligarea angajatorului la plata către angajat a unei despăgubiri în cuantum egal cu echivalentul drepturilor salariale de care a fost lipsit; să dispună obligarea angajatorului la plata către angajat a unor daune compensatorii şi morale; să dispună obligarea angajatorului la plata către angajat a sumei necesare pentru consilierea psihologică de care angajatul are nevoie, pentru o perioadă rezonabilă stabilită de către medicul de medicină a muncii; să dispună obligarea angajatorului la modificarea evidenţelor disciplinare ale angajatului.

„De asemenea, menționăm că persoana care se consideră discriminată poate formula în faţa instanţei de judecată o cerere pentru acordarea de despăgubiri şi restabilirea situaţiei anterioare discriminării sau anularea situaţiei create prin discriminare, potrivit dreptului comun”, adaugă Partenerul D& B David și Baias.

O jurisprudență care abia acum se construiește


Subiectul discriminării și hărțuirii la locul de muncă reprezintă o noutate pentru românia, având în vedere caracterul relativ nou al legislației din domeniu. În aceste condiții, jurisprudența în această materie nu este momentan prea vastă, astfel că avocații sunt nevoiți să acționeze cu mare atenție. „Important de menționat este că nu mereu cererea de chemare în judecată vizează în mod direct existența unei situații de hărțuire. Astfel, am identificat litigii în cadrul cărora, subsidiar unei cereri principale, de exemplu, de contestare a unei decizii de concediere, a fost solicitată și constatarea existenței unui caz de hărțuire morală la locul de muncă”, amintește Dan Dascălu

În opinia sa, litigiile de acest tip au un nivel de dificultate mediu spre ridicat, mai ales cu privire la faptul că probele administrate pot fi diverse, respectiv: proba cu martori, rapoarte psihologice și medicale, expertize psihologice și medicale, alte înscrisuri. 

„În orice caz, astfel cum au stabilit și instanțele de judecată, spre exemplu, în materie de hărţuire morală la locul de muncă, salariatul care se pretinde a fi victimă trebuie să dovedească elementele de fapt ale hărţuirii morale. Practic, în acest domeniu al hărțuirii, sarcina probei este parțial inversată față de dreptul comun în materia dreptului muncii, unde sarcina probei cade în totalitate în sarcina angajatorului. În acest fel, odată ce un salariat probează în instanță elementele de fapt ale acțiunilor de hărțuire, îi revine angajatorului sarcina de a dovedi că faptele expuse nu constituie hărţuire”, punctează avocatul.

De altfel, în jurisprudența identificată, instanțele au stabilit că, pentru a demonstra hărțuirea morală, salariatul trebuie să ofere probe certe că acțiunile angajatorului depășesc specificul locului de muncă și intră în sfera ilicită, având ca rezultat degradarea ambientului în care s-au desfășurat relațiile contractuale. 

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 13 / 2069
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 2 - 6 years Attorney at Law | Dispute Resolution
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
bpv Grigorescu Ștefănică: tranzacțiile strategice și consolidările sectoriale definesc piața de fuziuni și achiziții | 2025 aduce structuri inovatoare, distressed M&A și o redefinire a noțiunii de succes, într-o piață în care avocații devin arhitecții echilibrului între reglementări stricte și interesele investitorilor. Cătălin Grigorescu (managing partner): „Succesul în tranzacții nu se mai măsoară doar în valoare, ci în capacitatea de a le finaliza într-un mediu juridic tot mai complex”
Banking & Finance | Echipa Popovici Nițu Stoica & Asociații, coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica, a acordat consultanță Grupului La Fântâna pentru accesarea unei finanțări sindicalizate de 70 milioane euro, menită să susțină activitatea curentă și dezvoltarea businessului
Voicu & Asociații is looking for Junior level Business Lawyers
BSMP - Bohâlțeanu și Asociații a asistat UNIGEA România în contractarea unei finanțări de 30,25 milioane EUR pentru dezvoltarea unui proiect solar de referință de 85 MW în Arad. Echipă pluridisciplinară, coordonată de partenerii Daniela Milculescu și Ionuț Bohâlțeanu, într-un efort multijurisdicțional ce a reunit investitori și consultanți cheie din patru țări
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei noi runde de finanțare rețelei de clinici veterinare PartnerVet. Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
Kinstellar are un nou Office Managing Partner în București | Iustinian Captariu a preluat managementul biroului de la Victor Constantinescu, cel care a condus echipa locală timp de șase ani, cu rezultate remarcabile. Kristóf Ferenczi, Firm Managing Partner: ”Numirea lui Iustinian face parte din programul nostru de planificare a succesiunii, un element esențial pentru a asigura creșterea și succesul continuu al Kinstellar”
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...