ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Concurență.ro | Avocații de Concurență de la Reff & Asociații au obținut o victorie profesională importantă în perioada de lockdown. Cum arată azi tabloul proiectelor din această practică și cum lucrează echipa coordonată de partenerul Florentina Munteanu

02 August 2020   |   Maria Teodoru

În acest moment, printre cele mai complexe mandate gestionate de membrii echipei, este programul de certificare a îndeplinirii condițiilor de accesare a schemelor de ajutor de stat, precum și de stabilire a măsurii în care facilitățile accesate se califică drept ajutor de stat, lansat împreună cu analiștii financiari din Deloitte.

 
 
Echipa de concurență de la Reff & Asociații a primit mandate noi în perioada crizei medicale, concentrate, în principal, în direcția evaluării/reevaluării politicilor de afaceri pentru jucătorii dominanți. Avocații spun că situația actuală a dus la afectarea inerentă a modelului de afaceri, ceea ce nu este ușor de adaptat în cazul jucătorilor dominanți. ”Am avut mandate de analiză a deciziilor comerciale pe care o societate aflată în poziție dominantă le ia ca urmare a schimbării modelului de afaceri determinat de contextul COVID-19, prin reducerea cantității alocate fiecărui client, încetarea contractelor încheiate cu unii parteneri comerciali, schimbarea sistemului de distribuție prin adăugare/reducere de distribuitori sau chiar preluarea în intern a unor procese care inițial fuseseră transferate unor furnizori externi”, a precizat pentru portalul de Concurență Florentina Munteanu, Partener Reff & Asociții și coordonatoarea practicii de Concurență și Ajutor de Stat.


În acest moment, printre cele mai complexe mandate gestionate de membrii echipei, este programul de certificare a îndeplinirii condițiilor de accesare a schemelor de ajutor de stat, precum și de stabilire a măsurii în care facilitățile accesate se califică drept ajutor de stat, lansat împreună cu analiștii financiari din Deloitte.

Pentru programele adresate IMM-urilor, cum este cazul IMM Invest România, avocații au certificat îndeplinirea condițiilor de accesare a finanțării pentru mai mulți beneficiari, deoarece legislația le impune depunerea unei declarații pe proprie răspundere cu privire la încadrarea în categoria IMM și la faptul că nu s-au aflat în dificultate economică. ”Ne propunem să facem același lucru și în ceea ce privește schemele de ajutor de stat adresate companiilor mari, care sunt în curs de adoptare. Implicarea noastră este importantă pentru că, deși pentru depunerea dosarului de finanțare este suficientă declarația pe proprie răspundere, societățile trebuie să aibă certitudinea cu privire la corectitudinea faptelor înainte de semnarea declarațiilor pe proprie răspundere”, a adăugat Florentina Munteanu.

În mod firesc, în ceea ce privește cursul investigațiilor, munca avocaților a depins de activitatea autorității de concurență. Consiliul Concurenței nu și-a suspendat activitatea pe investigațiile în curs, ci, din contră, a avansat semnificativ, astfel încât, în ultimele luni, echipa a participat la câteva proceduri de recunoaștere și a asistat clienții în legătură cu solicitările de informații din partea Consiliului Concurenței. ”În prezent, avem în lucru un portofoliu semnificativ de investigații, în domenii precum comercializarea masei lemnoase, comercializarea de echipamente agricole, serviciile de leasing financiar, comercializarea de medicamente, înregistrarea avizelor de garanții în Registrul Național de Publicitate Imobiliară s.a.”, a completat Andrea Grigoraș, Managing Associate.




Tabloul proiectelor de Concurență, în pandemie

Potrivit interlocutorilor Concurenta.ro, atât în perioada de stare de urgență, cât și ulterior, activitatea în practica de concurență a fost una intensă, cu mandate multiple și diverse, atât în zona de asistență curentă de conformare a activității comerciale, cât și în cadrul investigațiilor Consiliului Concurenței, care au continuat în tot acest timp. În zona comercială, echipa s-a concentrat pe identificarea măsurilor necesare pentru evitarea abuzului de poziție dominantă în acest context special, precum și pe structurarea relațiilor contractuale cu diminuarea riscurilor de concurență aferente relațiilor verticale.

Intensă a fost și activitatea din segmentul ajutorului de stat, subiect prezent în mai toate discuțiile cu clienții, având în vedere amploarea pe care a căpătat-o în contextul schemelor de ajutor de stat lansate sau pe cale a de a fi lansate de către Guvernul României. ”Mulți dintre clienții noștri au fost interesați de facilitățile acordate de Guvern pentru relansarea activității economice. Ne bucurăm că avem în portofoliu antreprenori locali foarte activi în România, din industrii precum retail, FMCG, IT, industria farmaceutică, energie, agricultură care ne-au cerut ajutorul pentru a analiza în ce măsură o facilitate fiscală sau financiară pe care doreau să o acceseze se califică drept ajutor de stat și în a certifica îndeplinirea condițiilor de eligibilitate pentru diferite scheme de ajutor de stat”, a mai spus Andrea Grigoraș.

De remarcat faptul că echipa de Concurență de la Reff & Asociații a rămas în aceeași formulă, cei patru avocați experimentați dedicați aproape exclusiv acestei arii de practică gestionând în mod exemplar toate cerințele clienților din această perioadă, în ciuda situației cu totul neobișnuite pe care au traversat-o. ”Din respect pentru clienții care au încredere și ne implică în proiectele lor, strategia noastră constă în alocarea de avocați cu experiență în practica de concurență, avocați care să asimileze ușor aspectele distinctive și specifice ale fiecărei industrii, să înțeleagă modul de funcționare a fiecărui business și care să poată analiza și valida din punct de vedere concurențial deciziile comerciale complexe pe care clienții le iau în această perioadă”, a subliniat Florentina Munteanu.

Munca de acasă nu a însemnat distanțare și a adus și un succes profesional important

Avocații au muncit o perioadă de acasă, integral, dar au traversat-o cu succes, mai ales că nu au avut mult timp de adaptare. Pentru echipa de concurență, munca de acasă nu a însemnat însă distanțare, spune avocatul. ”Din fericire, beneficiile tehnologiei ne-au ajutat  să trecem mult mai ușor peste perioada stării de urgență, coeziunea echipei nu s-a diminuat și nici intensitatea relațiilor cu clienții, pe care, în mod paradoxal poate, i-am simțit mai aproape ca oricând”, a adăugat partenerul firmei.

Prima parte a perioadei de blocaj a adus și un succes profesional important, respectiv într-una din cele mai mari investigații derulate vreodată de Consiliul Concurentei, în cadrul căreia Reff & Asociații asistă mai mulți clienți. Plenul Consiliului Concurenței a decis întoarcerea raportului la echipa de investigație pentru reanalizarea anumitor aspecte din cadrul investigației, o situație rar întâlnită în practică.

Tot în această perioadă, au fost organizate multiple seminare online pentru clienții din industriile puternic afectate de efectele Pandemiei COVID-19, cum ar fi industria prelucrătoare, retail alimentar, auto, în care au fost identificate măsurile financiare disponibile pentru acoperirea lipsei de lichidități și condițiile în care pot fi accesate. ”Suntem puternic implicați în singurul program guvernamental de relansare economică a IMM-urilor, IMM Invest România, în special prin asistența acordată băncilor comerciale în a-și structura activitatea de creditare, astfel încât să nu apară riscuri din perspectiva legislației de ajutor de stat”, a explicat Andrea Grigoraș.
 
În starea de urgență, Consiliul Concurenței a desfășurat întâlnirile online, iar solicitările de informații au fost depuse, de asemenea, prin e-mail, inclusiv cele care presupun volume mari de documente cu privire la confidențializarea informațiilor din timpul investigațiilor în curs, ceea ce a constituit o noutate totală. Avocații spun că acum s-au reluat întâlnirile față în față și așteaptă cu interes modalitatea în care autoritatea de concurență propune organizarea audierilor, mai ales în ceea ce privește investigațiile cu multe părți implicate, în care regulile de distanțare socială ar fi greu de respectat de către participanți.


Intră pe portalul de concurență pentru mai multe articole referitoare la proiectele avocaților din această arie de practică

Modicări legislative care au afectat Dreptul concurenței

Modificările legislative rapide care s-au aplicat în toate domeniile au afectat și Dreptul concurenței, au arătat interlocutorii portalului de concurență, chiar dacă multe dintre acestea nu abordează probleme de concurență în sine. Având în vedere rapiditatea cu care au fost adoptate actele normative în această perioadă, ceea ce a făcut ca formularea acestora că nu fie întotdeauna clară și sfera de aplicare să nu fie ușor de înțeles, a fost nevoie de implicarea avocaților în procesul legislativ, alături de clienții. În plus, echipa Reff & Asociații a intermediat o serie de întâlniri în cadrul asociațiilor profesionale între concurenți, pentru ca aceștia să fie siguri că respectă legislația concurenței în timpul discuțiilor legate de interpretarea actelor normative.

”Totodată, Consiliul Concurenței a avansat ideea unei „relaxări” a aplicării regulilor de concurență cu scopul ca agenții economici să poată lua decizii rapide și să se adapteze ușor la noua realitate economică, dificilă, abordare pe care noi, avocații de concurență, am tratat-o cu multă responsabilitate, ținând în principal de noi să ne asigurăm că întâlnirile nu duc la schimbarea unor informații sensibile din punct de vedere concurențial sau la influențarea unor decizii de afaceri”, a explicat Florentina Munteanu.

Tot în materie de concurență, Consiliul Concurenței a lansat în dezbatere publică modificările pe care le are în vedere la Legea concurenței neloiale, sancționând, pentru prima dată, exploatarea poziției superioare de negociere, pentru acei agenți economici care nu se află în poziție dominantă pe piață (au o cotă de piață mai mică de 40%).

În materia ajutorului de stat, echipa de Concurență de la Reff & Asociații a susținut anumite industrii, cum ar fi industria imobiliară, puternic afectată de închiderea activității în centrele comerciale, în discuțiile pe care le-au avut cu autoritățile publice pe această temă, prin propuneri de acte normative aferente schemelor de ajutor de stat și intermedierea discuțiilor cu ministerele de resort.

O echipă experimentată, recunoscută de ghidurile juridice internaționale
 
Echipa de concurență și ajutor de stat de la Reff & Asociații este coordonată de Florentina Munteanu, avocat cu peste 17 ani de experiență in dreptul concurentei. În mod particular, Florentina este foarte aproape de industria farmaceutică, unde asistă clienții în mandate complexe precum introducerea pe piață de noi medicamente și vaccinuri, investigațiile Consiliului Concurenței, asistență în proceduri de achiziție/participări la licitații publice și cele privind modificarea sistemului de distribuție.

Din echipă mai fac parte încă trei avocați cu experiență.

Andrea Grigoraș, Managing Associate, are peste 10 ani de experiență în dreptul concurenței. Pe lângă mandatele tradiționale de dreptul concurenței, Andrea se concentrează pe aspecte de conformare cu dreptul concurenței în era digitală. Are o bună înțelegere cu privire la subiectele legate de „Open Banking”, concept impus prin Directiva PSD2 și Regulamentul UE referitor la întreprinderile utilizatoare de servicii de intermediere online, astfel încât poate sprijini instituțiile bancare și FinTech-urile să dezvolte soluții de afaceri conforme cu legislația antitrust, mai ales în ceea ce privește aspectele legate de accesarea și monetizarea datelor acumulate;

Îmbinând expertiza sa din mandate de insolvență, Miruna Stanciu este apropiată de zona de participare la licitații și este specializată pe asistența acordată clienților în investigații ce au ca obiect un posibil cartel de trucare de licitații dar și pentru a evalua conformitatea comportamentelor întreprinderilor cu dreptul concurenței;

Mihnea Radu deține cunoștințe solide cu privire la piețele reglementate, cum ar fi energia electrică și gazele naturale și a fost implicat în mandate antitrust/concurență neloială legate de comportamentele furnizorului de electricitate / distribuitorilor față de concurenții săi.

Activitatea avocaților din practica de Concurență și Ajutor de Stat de la Reff & Associații este evidențiată și de directoarele de profil. Legal 500 arată că echipa are o expertiză puternică în toate domeniile dreptului concurenței, inclusiv investigații, programe de conformitate, ajutoare de stat și autorizări ale tranzacțiilor de fuziuni și achiziții, iar coordonatoarea echipei, Florentina Munteanu, are o experiență considerabilă în segmentul Concurenței. Echipa acționează pentru clienți dintr-o serie de sectoare, inclusiv cele care operează pe piețe extrem de reglementate, cum ar fi companiile farmaceutice. Printre clienții cheie din această practică sunt amintite Banca Transilvania S.A., Proinvest S.R.L., Orbico d.o.o., Ganahl, Fildas Trading, P.P. – Distributors Romania, Chimcomplex S.A. Borzesti, Otter Distribution sau Worwag Pharm.

Chambers & Partners o evidențiază și pe Andrea Grigoraș, a cărei activitate a fost apreciată de clienții intervievați de ghidul juridic internațional.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 85 / 5465
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
LegiTeam | POPESCU & ASOCIAȚII recrutează asistent ̸ ă | secretar ̸ ă recepție.
Dragne & Asociații își extinde echipa de parteneri și anunță alte 5 promovări
Firma internațională de avocatură CMS numește un nou Managing Partner în biroul din București. Horea Popescu, noul coordonator al CMS România: Voi privilegia o formă de leadership colegial, cu accent pe colaborare și performanță, incluziune și diversitate. Pe perioada mandatului, îmi doresc să consolidăm statutul de hub regional de expertiză juridică al biroului
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a Lawyer | Banking & Finance
Firma de avocatură Stratulat Albulescu a acordat asistență juridică fondurilor de capital de risc GapMinder Venture Partners și DayOne Capital, cu privire la investiția lor comună în startup-ul românesc Soleadify
ANAF are un plan de acţiune pentru recuperarea obligaţiilor fiscale neachitate în perioada pandemiei | Situația îndemnă la prudență și analiză, spun avocații NNDKP specializați în fiscalitate. Adaptabilitatea şi o bună comunicare în cadrul echipei sunt elemente cruciale în momente de criză, iar capacitatea de reacţie rapidă a consultantului şi avocatului este, de asemenea, esenţială
LegiTeam | ZRVP recrutează avocat definitiv pentru departamentul Corporate | M&A
CEZ Group a aprobat vânzarea activelor din România către fondurile administrate de Macquarie Infrastructure and Real Assets. Tranzacţia asistată de avocații TZA și RTPR va fi supusă aprobării CSAT şi Autorităţii Europene Antitrust
Avocații TZA specializați în Drept bancar spun că din a doua jumătate a anului au revenit mandatele tradiţionale în Banking & Finance. Gabriela Anton, Partener: Trendul din ultimele luni ne-a depășit așteptările. Acum lucrăm în paralel la un număr mai mare de mandate de acest tip, peste nivelul anului trecut
RTPR, alături de Innova la achiziția PayPoint și Payzone. Alina Stăvaru (Partner) și Andrei Mihul (Senior Associate) au coordonat echipa
LegiTeam | ZRVP recrutează avocat definitiv pentru departamentul Consultanță ̸ Dreptul muncii
Mandate unice și complexe pentru avocații de Banking & Finance de la Popescu & Asociații. Investitorii sunt mai atenți în privința tranzacțiilor, analizele - mai amănunțite, dar crește numărul solicitărilor de finanțare, spun avocații. Firma are cinci mandate de finanțare în desfășurare pentru jucători-cheie, atât locali, cât și internaționali
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...