
Adoptarea ordonanţei austerităţii va duce la grave derapaje în sistemul public de asistenţă socială (sindicate)
04 August 2023
AgerpresConform sursei citate, sindicaliştii au făcut referire la proiectul de Ordonanţă de Urgenţă privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice, descentralizarea serviciilor publice, disciplină economico-financiară, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative apărut în spaţiul public.
Adoptarea acestui act normativ privind unele măsuri fiscal-bugetare în domeniul cheltuielilor publice atrage grave derapaje la nivelul sistemului public de asistenţă socială, susţin reprezentanţii Federaţiei Naţionale Sindicale din Asistenţă Socială şi Protecţia Copilului FNS "Pro Asist", federaţie reprezentativă pentru sectorul Asistenţă Socială.
Conform sursei citate, sindicaliştii au făcut referire la proiectul de Ordonanţă de Urgenţă privind unele măsuri fiscal bugetare în domeniul cheltuielilor publice, descentralizarea serviciilor publice, disciplină economico-financiară, precum şi pentru modificarea şi completarea unor acte normative apărut în spaţiul public.
Astfel, Federaţia FNS Pro Asist a solicitat în regim de urgenţă o întâlnire pentru discutarea problemelor identificate în proiectului de ordonanţă de urgenţă prin eliminarea prevederilor restrictive privind salariaţii şi cheltuielile din sistemul public de asistenţă socială, în caz contrar, va demara acţiuni şi proteste ce vor culmina cu greva generală.
În ceea ce priveşte drepturile salariale acordate personalului din sectorul de activitate asistenţă socială, reprezentanţii sindicatului cosideră că 60% din personalul de îngrijire, asistenţi maternali, asistenţi personali sunt salarizaţi la nivelul salariului minim pe economie, având coeficienţii de salarizare sub 1,08, asistenţa socială fiind permanent considerată o "cenuşăreasă" a sistemului bugetar.
Astfel, sindicaliştii susţin că nu vor accepta "sub nici o formă o restrângere a unor drepturi pentru salariaţii din acest sistem".
"În acest moment, sistemul public de asistenţă socială este la un pas de colaps motivat de lipsa de personal având un deficit de 30% din necesarul de angajaţi, prun urmare anularea posturilor vacante va duce la imposibilitatea respectării standardelor de calitate în serviciile de asistenţă socială şi protecţia copilului. Recent au reţinut atenţia guvernanţilor şi a opiniei publice "azilele groazei", centre private care asigurau servicii sociale la cel mai slab nivel şi în care nu au fost respectate drepturile beneficiarilor de servicii sociale, iar, în urma controalelor dispuse de la nivel central, s-a văzut calitatea net superioară a serviciilor sociale de îngrijire şi asistenţă asigurate în centrele rezidenţiale publice pentru beneficiarii de servicii sociale", se menţionează în comunicatul Federaţiei FNS Pro Asist afiliată Cartel Alfa.
În plus, DGASPC-urile au în structurile sale şi asistenţi maternali profesionişti, asistenţi personali profesionişti, care asigură servicii sociale în propriile familii, iar în categoria de "asistaţi" trebuie incluşi şi copiii şi tinerii din plasament în familii de plasament, persoanele încadrate în grad de handicap şi care beneficiază de prestaţii sociale şi care accesează serviciile DGASPC-urilor pentru reînnoirea certificatelor de încadrare în grad de handicap.
Conform sursei citate, nu pot fi contorizate intervenţiile privind victimele violenţei, victimele traficului de persoane şi multe alte servicii reglementate prin Legea asistenţei sociale nr 292/ 2011 actualizată şi celelalte legi conexe.
"Toate modificările privind restructurarea autorităţilor publice locale va duce implicit la restructurarea/diminuarea numărului de posturi de asistenţi personali ai persoanelor cu dizabilităţi ce va avea impact direct asupra acestor persoane vulnerabile care necesită îngrijire non-stop, iar în lipsa posturilor de asistent personal, vor creşte cererile ca persoanele cu dizabilităţi să fie instituţionalizate în centrele de îngrijire şi recuperare, deşi şi aceste centre sunt pe cale de desfiinţare", se mai precizează în comunicat.
În ceea ce priveşte pierderea personalităţii juridice a unităţilor mai mici de 50 de posturi aflate în subordinea autorităţilor publice judeţene sau locale (art. XX), sindicaliştii susţin că există în fiecare judeţ unităţi de asistenţă medico-sociale, cu personalitate juridică, care, conform legislaţiei în domeniu, nu pot avea mai mult de 50 de beneficiari, şi implicit, numărul de posturi este mai mic de 50.
"Există centre pentru servicii sociale acordate persoanelor vârstnice, care conform legislaţiei trebuie să existe în subordinea autorităţii publice locale, toate aceste centre sociale rezidenţiale destinate persoanelor aflate în situaţie de risc extrem, vor dispărea, practic se vor închide, pentru că nu există alternative pentru astfel de servicii sociale", se menţionează în comunicat.
Potrivit sursei citate, toate controalele efectuate în regim "heirupist" au lăsat în urmă multitudine de recomandări care implică fonduri bugetare care nu au fost prevăzute în bugetul instituţiilor pentru anul 2023, cum ar fi investiţii în renovări, reabilitări, achiziţii de mobilier nou, cazarmament, echipamente, unele fără a avea cadrul legal - supraveghere video, plase insecte, etc. şi care au destabilizat bugetul instituţiilor de asistenţă socială - DGASPC, DAS, SPLAS.
Astfel, la acest moment, multe din aceste unităţi sunt în deficit bugetar, neavând acoperite cheltuielile de funcţionare şi cele de personal până la finalul anului 2023, precizează sursa citată.
Reprezentanţii Pro Asist susţin că acest deficit bugetar va duce la scăderea calităţii serviciilor sociale acordate beneficiarilor din centrele rezidenţiale şi de recuperare, respectiv nerespectarea în totalitate a standardelor privind condiţiile de trai, alimentaţie, igienă, educaţie, stare de sănătate, servicii sociale.
"Activitatea instituţiilor publice din domeniul asistenţei sociale nu poate fi suprapusă celei din alte unităţi şi instituţii din sfera administraţiei publice, astfel că, modificarea Codului administrativ în mod abuziv prin ordonanţă de urgenţă, fără o analiză concretă a situaţiei din teren, o consultare a partenerilor sociali şi fără a urma calea controlului legislativ parlamentar considerăm că va duce la sincope majore în serviciile oferite beneficiarilor de servicii sociale, ajungând până la punerea în situaţii de risc major a persoanelor aflate în pericol (copii victime ale abuzurilor, persoane victime ale violenţei, victime ale traficului de persoane, victime ale drogurilor, persoane cu dizabilităţi aflate în pericol de pierdere a integrităţii corporale, etc)", precizează sindicatul.
Confederaţia Naţională Sindicală "Cartel Alfa" a luat fiinţă în 1990 pentru a oferi lucrătorilor români o reprezentare reală şi democratică. Confederaţia este reprezentativă la nivel naţional, reuneşte 38 de federaţii sindicale la nivel de sector şi coordonează activitatea a 42 de filiale teritoriale, interprofesionale.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 5222 / 19651 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Kinstellar a asistat cumpărătorul East Grain într-una dintre cele mai mari tranzacții din agrobusiness din ultimii ani. Vânzătorii au fost asistatați de avocați italieni, care au coordonat și echipa din București a unei firme internaționale
Filip & Company a asistat OLX în vânzarea Kiwi Finance | Alina Stancu Bîrsan, partener: ”Această tranzacție reflectă dinamica accelerată a pieței locale de servicii financiare și interesul în creștere pentru tranzacții în segmente-cheie”
Bondoc si Asociații asistă un consorțiu de bănci și instituții financiare în finanțarea de 331 milioane EUR pentru faza a doua a parcului eolian Vifor din Buzău. Echipa, coordonată de partenerii Simona Petrișor, Diana Ispas și Monica Iancu, cu suportul partenerului Cosmin Stăvaru
Schoenherr și Asociații promovează trei avocați în pozițiile managing attorney at law și senior attorney at law | Sebastian Guțiu (managing partner): ”Schoenherr continuă să se extindă în România, unde echipa noastră numără în prezent peste 75 de avocați și avem planuri mari pentru perioada următoare”
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
WTR Global Leaders 2025 | Ana-Maria Baciu (Baciu Partners), Sorina Olaru și Florina Firaru (NNDKP), Ciprian Dragomir (TZA) și Alina Tugearu (ZRVP), printre cei 17 români care au intrat în liga celor mai apreciați specialiști în domeniul mărcilor, la nivel global. Cine sunt aceștia, prin ce s-au remarcat și cum îi văd clienții
Provocările cu care se vor confrunta companiile în anul 2025, pe segmentul de Muncă ̸ Resurse Umane, sunt multiple și complexe, depășind adesea simpla conformitate legislativă, avertizează avocații firmei D&B David și Baias | Dan Dascălu, Partener: ”Necesitatea de a anticipa modificările, de a comunica transparent cu angajații și partenerii sociali, precum și riscurile asociate nerespectării prevederilor, cresc presiunea asupra angajatorilor”
GNP Guia Naghi și Partenerii obține la Înalta Curte anularea definitivă a unei decizii de sancționare emisă de Consiliul Concurenței împotriva unui important furnizor din sectorul alimentar | Dosarul s-a aflat la intersecția unor domenii juridice deosebit de tehnice – dreptul concurenței, dreptul administrativ și dreptul Uniunii Europene
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
RTPR obține, printr-o hotărâre definitivă, reducerea cu 85% a amenzii aplicate de Consiliul Concurenței unei agenții media, după un „roller coaster” juridic de 10 ani. Complexitatea speței, accentuată de necesitatea de a gestiona aspectele de natură tehnică referitoare la calculul veniturilor reale ale unei agenții media, cu excluderea sumelor refacturate clienților acesteia | Echipa asistă clientul și în cadrul procedurilor legale prin care să poată obține compensațiile care i se cuvin în contextul lipsirii acestuia de o sumă importantă de bani pe o perioadă îndelungată
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...