ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Analiză Keysfin: Microîntreprinderile înregistrează cele mai multe restanțe la plată

03 Decembrie 2019   |   A.D.

Plățile restante ale companiilor nefinanciare au crescut cu 7% față de 2009, însă au scăzut cu aproape 30% față de vârful atins în 2014, ajungând la 86 miliarde de lei în 2018. 55% dintre acestea reprezintă plăți restante către furnizori.

 
 
Microîntreprinderile reprezintă categoria de companii care înregistrează cele mai multe restanțe la plată, însumând 43% din total, în timp ce companile mari și cele mici au fiecare un procent de 20% din total, potrivit studiului anual KeysFin „Condițiile de business din România“.

Plățile restante ale companiilor nefinanciare au crescut cu 7% față de 2009, însă au scăzut cu aproape 30% față de vârful atins în 2014, ajungând la 86 miliarde de lei în 2018.  55% dintre acestea reprezintă plăți restante către furnizori.

„Relațiile de business sunt o parte vitală a bunului mers al unei afaceri, iar, din experiența noastră, antreprenorii români apelează cel mai adesea la încredere sau la o verificare minimă a partenerilor cu care încheie contracte. Nimic mai greșit! Iar statisticile aferente anului 2018 arată riscurile la care se expun. Soluțiile de business information au fost concepute tocmai pentru a evita aceste riscuri și pentru a fi mereu informați cu privire la statusul partenerilor de afaceri. La KeysFin am dezvoltat instrumente de verificare și de atenționare, astfel încât orice companie din România poate monitoriza constant activitatea partenerilor de afaceri și poate lua decizii bazate pe argumente concrete, în timp real.” a completat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin.


Deși economia românească a avut o evoluție ascendentă în ultimii ani, peste jumătate din companiile locale înregistrând profit în 2018, respectiv 54%, o parte din problemele din mediul de business s-au acutizat, așa cum e cazul plăților restante sau a lipsei de personal.

În România există aproximativ 619,2 mii de microîntreprinderi nefinanciare (cifră de afaceri sub 2 milioane de euro), iar cele mai multe din acestea activează în domeniile comerț, activități profesionale și construcții.

FACTURILE SE PLĂTESC ÎN CONTINUARE GREU

Perioada medie de încasare a creanțelor (DSO) și Perioada medie de plată a datoriilor (DPO) s-au situat la 91, respectiv 160 zile în 2018, înregistrându-se o scădere față de 2009, când erau de 97 zile, respectiv 178 zile.

În ceea ce privește sectoarele din economie, cele mai mari termene de plată le au construcțiile, pe când cele mai mici se găsesc la comerț, HORECA și sănătate. Astfel, perioadele medii de încasare, respectiv de plată, din domeniul construcțiilor au fost de 178 zile (DSO) și 370 zile (DPO). În agricultură, plățile se fac în medie la 268 zile, în timp ce creanțele se colectează în aproximativ 158 zile. De cealaltă parte, în comerț plățile se fac la 108 zile, iar creanțele se colectează în 60 zile.

BUSINESS-URILE ROMÂNEȘTI PRIMESC CREDIT

Creditele acordate companiilor românești au crescut cu 39% față de 2009, la 213 miliarde de lei în decembrie 2018, potrivit datelor BNR. Iar, în primele 9 luni din 2019, creditele acordate companiilor locale au crescut cu 7% față de decembrie 2018, la peste 227 miliarde de lei în septembrie 2019.

Cel mai important avans procentual a fost înregistrat de agricultură, plus 15%, la aproape 18 miliarde de lei, în perioada ianuarie-septembrie 2019.

La nivel de 2018, cele mai multe credite au fost acordate companiilor din domeniul serviciilor, cu 42% din total, acesta fiind urmat de industrie, 27% din total, și construcții, 10% din total.

În ceea ce privește datoriile comerciale, acesteau crescut cu 41% față de 2009, ajungând la 284,6 miliarde de lei în 2018. Datoriile comerciale au reprezentat 28,7% din totalul datoriilor înregistrate de companiile românești în 2018.

CRIZA DE PERSONAL

În ultimii 10 ani, România a rămas fără aproximativ 300 mii angajați din mediul privat. Dacă în 2009 existau 4,2 milioane de angajați, în 2018 această cifră a scăzut la 3,9 milioane.

 „Lipsa angajaților este o realitate de zi cu zi a mediului privat din România. Dacă, în cazul companiilor mari și medii, această lipsă nu este una cauzată de o alegere proprie, în cazul microîntreprinderilor, angajații sunt supliniți de antreprenori. Bineînțeles, un regim fiscal care să ofere unele beneficii companiilor aflate la început de drum în ceea ce privește taxele aferente angajaților, ar încuraja microîntreprinderile să investească și în capital uman și să se dezvolte într-un ritm mai alert.” a declarat Roxana Popescu, Managing Director al KeysFin, unul din cei mai importanți furnizori de soluții de business information din România.

Cei mai mulți români care lucrează pentru companii locale sunt angajați în industria prelucrătoare, însumând aproximativ 1 milion – 27,7% din total. Urmează comerțul (cel mai mare sector economic după cifra de afaceri și numărul de companii) cu 822,6 mii de angajați, cu 21,1%, transportul și depozitarea cu 355 mii de angajați (9,1% din total), construcțiile cu 319 mii de angajați (8,2% din total ) și serviciile administrative și suport cu 275 mii de angajați (7,1% din total).

Însumat, în primele 5 sectoare după forța de muncă au fost 2,8 milioane de angajați, care reprezintă 73,2% din totalul de angajați din mediul privat din România.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 15189 / 16626
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...