
CNIPMMR: Două din zece IMM-uri contractează credite pentru a investi în inovare; majoritatea alocă resurse proprii
06 Martie 2023
AgerpresPeste un sfert dintre afacerile mici şi mijlocii din România (25,33%) alocă între 1 şi 5% din totalul investiţiilor pentru inovare şi doar 2,78% se gândesc la bugete mai mari de 75%.
Şapte din zece (68,41%) întreprinderi mici şi mijlocii din România (IMM) apelează la surse proprii de finanţare a investiţiilor în cercetare-dezvoltare şi inovare, în timp ce aproape 20% se împrumută la bancă şi doar 6,41% accesează fonduri europene, conform rezultatelor unui studiu prezentat, luni, într-o conferinţă de specialitate, de către Florin Jianu, preşedintele Consiliul Naţional al IMM-urilor (CNIPMMR).
În acelaşi context, pentru a investi în cercetare-dezvoltare, dar şi pentru a inova, 1,34% dintre IMM-urile din România iau fonduri de la autorităţile publice centrale, iar 0,60% dintre aceste entităţi apelează la fonduri de la autorităţile publice locale.
Peste un sfert dintre afacerile mici şi mijlocii din România (25,33%) alocă între 1 şi 5% din totalul investiţiilor pentru inovare şi doar 2,78% se gândesc la bugete mai mari de 75%.
Şeful CNIPMMR a evidenţiat, totodată, pe baza rezultatelor studiului de specialitate, că, în 2022, profilul antreprenorului român se prezenta astfel: bărbat, 50 de ani, căsătorit, inginer cu studii universitate şi postuniversitare, unic proprietar al afacerii care alocă 40 pe săptămână muncii şi implică membrii familiei în business.
Potrivit sursei citate, natura activităţilor inovative în cadrul afacerilor mici şi mijlocii se referă la noile produse (36,89% din total), noile tehnologii (35,45%), modernizarea sistemului informatic (27,52%), noile abordări manageriale şi de marketing (25,07%) şi pregătirea resurselor umane (18,01%). De asemenea, 16,71% dintre cei chestionaţi nu au menţionat nicio activitate de inovaţie.
Peste o treime dintre IMM-uri (36,52%) au menţionat ca modalităţi de realizare a inovare în cadrul companiei adaptarea şi modificarea elementelor de noutate dezvoltate iniţial de alte organizaţii.
Ca perioadă optimă de derulare a unui proiect de cercetare-dezvoltare, aproape 31% din totalul respondenţilor au indicat "6-12 luni", în timp ce 28% au menţionat intervalul "1-2 ani", iar 18,07% perioada "3-5 ani". În acelaşi timp, 17,33% dintre cei intervievaţi sunt de părere că un proiect de inovare se poate concretiza în cel mult şase luni, însă 5,63% dintre antreprenori au estimat o perioadă de peste cinci ani.
În ceea ce priveşte durata optimă de recuperare a investiţiilor realizate în cercetare-dezvoltare şi inovare, peste 37% dintre respondenţi au estimat "3-5 ani", 22,55% au previzionat "1-2 ani", circa 18% au menţionat "5-10 ani", iar aproape 11% au înaintat ca termen "6-12 luni". Doar 4,30% s-au declarat mai pesimişti şi au susţinut un interval de peste zece ani.
La capitolul surselor de informare pentru procesele inovaţionale, resursele existente în propria organizaţie (17,79%), respectiv de la clienţi şi consumatori (17,21%) se află pe primele două poziţii. La polul opus se situează datele obţinute de la Guvern sau institutele publice de cercetare (1,91%).
Când vine vorba despre principalele bariere în derularea activităţilor de cercetare-dezvoltare-inovare, mai mult de o treime dintre antreprenori menţionează costul ridicat, urmat de insuficienţa fondurilor proprii (26,18%) şi incertitudinea privind cererea pentru produse inovative (10,80%).
Cercetarea CNIPMMR arată că majoritatea IMM-urilor din România (87,37%) folosesc softuri operare afaceri (program management, Office, contabilitate etc.), dar şi semnătura electronică (80,06%).
De asemenea, e-mailul era cel mai utilizat mijloc de comunicare al unei companii mici şi mijlocii, în 2021 în 2022, cu o pondere de 96,44%, şi doar puţin peste jumătate (56,7%) apelau la site-ul propriu pentru a se promova. În acelaşi sens, 41,03% apelau la reţelele de socializare.
Consiliul Naţional al Întreprinderilor Mici şi Mijlocii din România (CNIPMMR) a organizat, luni, conferinţa de lansare a acordului-cadru al partenerilor sociali pentru digitalizare.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 6871 / 19843 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
League Tables of Legal Advisors (H1 2025) | Piața globală a fuziunilor și achizițiilor a atins 2 trilioane USD – cel mai bun semestru pentru mega-deal-uri din 2020, dar cu cel mai mic număr de tranzacții din ultimele două decenii. CMS și Clifford Chance, printre primele în clasamentul global. Schoenherr are un avans impresionant în Europa și a asistat cele mai multe tranzacții în CEE
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei noi runde de finanțare rețelei de clinici veterinare PartnerVet. Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
Kinstellar are un nou Office Managing Partner în București | Iustinian Captariu a preluat managementul biroului de la Victor Constantinescu, cel care a condus echipa locală timp de șase ani, cu rezultate remarcabile. Kristóf Ferenczi, Firm Managing Partner: ”Numirea lui Iustinian face parte din programul nostru de planificare a succesiunii, un element esențial pentru a asigura creșterea și succesul continuu al Kinstellar”
Lexology Energy Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care s-au remarcat într-o practică devenită, în ultimii ani, un adevărat laborator de inovație juridică: ZRVP, CMS, TZA și NNDKP au o amprentă bine conturată în Oil & Gas. NNDKP strălucește și în Power & Electricity, unde se remarcă și Kinstellar, dar și în Renewables
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...