ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

CSALB: Numărul negocierilor dintre consumatori şi bănci a crescut cu 40%, în prima jumătate a anului

14 Iunie 2022   |   Agerpres

De asemenea, în 225 de cazuri anul acesta negocierile s-au încheiat cu împăcarea părţilor, faţă de 187 în 2021, o creştere cu 20% a cazurilor finalizate cu succes, informează Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar, printr-un comunicat remis, marţi, AGERPRES.

 
 
Numărul negocierilor dintre consumatori şi bănci a crescut, în prima jumătate a acestui an, cu 40% faţă de perioada similară a anului trecut, peste 300 de cereri fiind acceptate de bănci pentru negociere, faţă de 213 în aceeaşi perioadă din 2021.
 
De asemenea, în 225 de cazuri anul acesta negocierile s-au încheiat cu împăcarea părţilor, faţă de 187 în 2021, o creştere cu 20% a cazurilor finalizate cu succes, informează Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar, printr-un comunicat remis, marţi, AGERPRES.
 
"Rolul CSALB este posibil să crească în perioada următoare, pe fondul dificultăţilor pe care le vor întâmpina consumatorii în plata ratelor către bancă. Dacă în 2020 pandemia a dus la creşterea şomajului, iar mulţi oameni nu aveau bani să plătească ratele, în 2022, chiar dacă oamenii au economisit bani, aceştia nu mai sunt suficienţi. Noi, la Banca Naţională a României, am spus întotdeauna că este necesar ca băncile să se aplece asupra fiecărui dosar, caz cu caz, şi să fie limitate pe cât se poate variantele "la grămadă", standardizate, într-o reglementare fără suflet. Pe de altă parte, este nevoie de mai multă empatie şi grijă pentru client. De pildă, fiecare bancă, fiecare IFN are pe site un număr de telefon pentru relaţia cu consumatorii. De foarte multe ori, ca să intri în legătură cu un operator de la banca respectivă trebuie să ai o răbdare de fier. Când se adresează CSALB, mulţi dintre consumatori au nevoie şi să ventileze aceste nemulţumiri, să spună care e problema lor, ce anume li s-a întâmplat, iar în cadrul Centrului au parte de o interfaţă umană. Din acest motiv această modalitate de soluţionare aternativă a unui litigiu între un consumator şi o instituţie financiar bancară creează punţi, creează încredere", a declarat Alexandru Păunescu, reprezentantul Băncii Naţionale a României în Colegiul de Coordonare al CSALB.
 
La rândul său, Florin Dănescu, preşedintele executiv al Asociaţiei Română a Băncilor, a subliniat că băncile vin după o perioadă în societatea românească în care abordarea legislativă a fost extrem de densă şi nu de puţine ori adversă economiei de piaţă, ceea ce a făcut ca băncile să se închisteze, să aibă o abordare instinctivă de protecţie.
 
"Perioada aceasta dificilă poate fi abordată în primul rând printr-o informare riguroasă din partea consumatorilor. Informaţia stă la dispoziţia noastră, fiecare trebuie să o procurăm şi să o înţelegem. În situaţia inflaţiei, a războiului de lângă noi, oamenii trebuie să fie precauţi, nu pesimişti. Să se gândească la faptul că veniturile lor ar putea să scadă, preţurile să crească foarte mult, iar ratele vor diminua şi mai mult veniturile viitoare. În acest context dificil, băncile trebuie să ofere siguranţă nu doar celor care iau credite, ci şi celor care au depozite şi fac economii. 90% din resursele băncilor sunt atrase de la deponenţi. În România avem 10 milioane de deponenţi cărora le oferim siguranţă, iar în privinţa depozitelor din bănci nu au fost emoţii şi nici nu vor fi. Pe partea cealaltă avem 1,2 milioane de debitori care cer şi ei siguranţă într-un viitor total impredictibil", a subliniat Dănescu.
 
Pe de altă parte, Valeriu Stoica, conciliator onorific CSALB, a menţionat că primul lucru pe care ar trebui să îl facă judecătorul în cazul unui proces între un consumator şi o bancă ar putea fi să întrebe părţile dacă au căutat soluţionarea amiabilă, prin intermediul CSALB.
 
"Ar fi suficient ca judecătorii să aplice un principiu general: să găsească mai întâi posibilitatea unei soluţii negociate, ceea ce e şi în avantajul judecătorului pentru că se scurtează procesul şi scapă de administrare de probe, audiere de martori, analiză de probe, evaluare de probe. Iar la sfârşit părţile ar putea să fie supărate că judecătorul nu a înţeles bine faptele, nu a aplicat bine legea. Prin înţelegere, oamenii economisesc resurse: resurse psihice, pentru că pe măsură ce escaladează conflictul, iar tensiunile devin mai mari, consumul psihic creşte. După aceea este economia de resurse financiare şi, nu în ultimul rând, există un cost în timp care, până la urmă, înseamnă şi un cost în bani", a spus Valeriu Stoica.
 
Şi Mircea Stroe, conciliator CSALB, a semnalat că multe dintre speţele care ajung în instanţă în disputele consumatori-bănci, nu ar trebui să fie acolo pentru că mulţi consumatori nu au o problemă juridică cu băncile, ci una financiară, iar astfel de probleme financiare pot fi rezolvate doar prin intermediul CSALB.
 
"Probleme care pleacă de la detalii precum: un comision, moneda, cursul de schimb, creşterea ratelor nu sunt aspecte juridice. Ele nu fac decât să îngreuneze actul de justiţie per ansamblu", a punctat Stroe.
 
Un alt conciliator CSALB, Septimiu Stoica, a afirmat că sunt premise bune pentru un suport mai mare al băncilor faţă de consumatori, în această perioadă.
 
"Băncile au depăşit crisparea legalistă, a corectitudinii contractelor, în care spuneau că tot ce au făcut este legal. Au înţeles că miza este alta: o bună relaţie cu clienţii lor, o optimizare a acestor contracte. Concilierea, CSALB, încearcă să introducă o paradigmă nouă în societatea românească prin care să fie depăşită situaţia războiului tuturor împotriva tuturor. A avea neînţelegeri este absolut uman, firesc, problema este să nu le transformi în războaie. Şi concilierea, prin mijloacele acestea de negociere reprezintă un efort în care trebuie să ne angrenăm în mod conştient", subliniat Septimiu Stoica.
 
De altfel, şi Radu Rizoiu, conciliator onorific CSALB, a menţionat că multe bănci au început să copieze mecanismul CSALB la nivel intern, ceea ce arată că au înţeles că dacă au deschidere către consumatori şi comunică cu cei care au nemulţumiri sau probleme, ambele părţi au de câştigat.
 
"Nu pierd nimic, nu le cad galoanele dacă stau şi vorbesc cu omul să vadă despre ce este vorba. Am avut şi cazuri de concilieri în care consumatorul a venit la CSALB pentru că voiau să afle nişte informaţii. Banca a oferit acele informaţii pe care iniţial nu le oferise când consumatorul a făcut cererea direct la bancă, pentru că nu înţelesese de ce trebuie să le ofere", a precizat Rizoiu.
 
CSALB este o entitate înfiinţată ca urmare a unei Directive europene şi intermediază gratuit şi în mai puţin de trei luni negocierea dintre consumatori şi bănci sau IFN-uri pentru contractele aflate în derulare. Consumatorii din orice judeţ al ţării pot trimite cereri către Centrul de Soluţionare Alternativă a Litigiilor în domeniul Bancar (CSALB) completând un formular online direct pe site-ul www.csalb.ro. Dacă banca acceptă intrarea în procedură de conciliere/negociere este desemnat un conciliator. CSALB colaborează cu 19 conciliatori, dintre cei mai buni specialişti în Drept, cu expertiză în domeniul financiar-bancar. Totul se rezolvă amiabil, iar înţelegerea părţilor are puterea unei hotărâri în instanţă.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 9729 / 19518
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Finanțările sindicalizate își păstrează poziția solidă, iar club-deal-urile câștigă teren pe piață, spun avocații din practica de Banking & Finance de la NNDKP | Valentin Voinescu (Partener): ”Am remarcat o creștere a interesului din partea fondurilor de investiții și a creditorilor non-bancari. Profilul clientului a evoluat: companiile sunt mai bine informate, mai receptive la structuri mixte și tot mai interesate de optimizarea costurilor și a structurii de capital”
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Liana Ștefana Bonca, 85 de puncte, printre primii intrați în anul 2022: “Facultatea vine cu provocări însemnate, iar examenele te testează în moduri neașteptate, cerând mai mult decât ai crezut vreodată că poți oferi. Totuși, în mijlocul acestui tumult și a nesiguranței cu care încă mă confrunt, am credința profundă că munca și pasiunea pot transforma chiar și cele mai grele obstacole în realizări”
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
Tranzacție rară pe piața românească | Cum au lucrat avocații Legal Ground în proiectul legat de achiziția unor obligațiuni ‘tokenizate’, înregistrate și tranzacționate prin sistemul blockchain. Mihai Dudoiu (Partener): ”Pe lângă aspectele comune unor proiecte de finanțare ‘clasice’, a fost necesară integrarea unei componente de fintech. Arhitectura juridică a trebuit adaptată unui cadru relativ nou și încă în formare din punct de vedere normativ”
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Filip & Company a asistat consorțiul de bănci în legătură cu prima emisiune de obligațiuni verzi a Electrica, în valoare de 500 de milioane de euro. Alexandru Bîrsan (managing partner) și Olga Niță (partener) au coordonat echipa
Țuca Zbârcea & Asociații salvează Asociația Municipală de Fotbal București de la dizolvare | Dosarul, preluat abia după pronunțarea hotărârii definitive de dizolvare. Dan Cristea (Partener): “Admiterea unei căi extraordinare de atac este un eveniment”
BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | Corina Roman, avocat format în câteva firme mari, spune că a regăsit „cu drag”, la BACIU PARTNERS, aceeași preocupare pentru knowledge și dedicare față de mandatele primite de la clienți. “Nu am crezut niciodată că voi lucra într-un proiect cu sateliți, dar iată că aici am avut această ocazie. Și mi-a plăcut enorm, pentru că m-a scos din zona de confort. Acum, datorită acelei experiențe, știm mai multe și putem explora și acest tip de proiecte la nivel de echipă”
BRD coordonează un club loan de 190 mil. € pentru NE Property BV. Avocații CMS au consiliat consorțiul bancar în această finanțare
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...