ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Curtea de Conturi Europeană: Organismele UE trebuie să-şi intensifice pregătirea în materie de securitate cibernetică

29 Martie 2022   |   Agerpres

Numărul incidentelor semnificative de securitate cibernetică în organismele UE a crescut de peste 10 ori între 2018 şi 2021.

 
 
Organismele UE trebuie să-şi intensifice pregătirea în materie de securitate cibernetică în condiţiile în care numărul de atacuri cibernetice îndreptate împotriva organismelor UE este în creştere vertiginoasă, arată un raport publicat de Curtea de Conturi Europeană.

Potrivit sursei citate, nivelul de pregătire al acestora în materie de securitate cibernetică variază şi, per ansamblu, nu este proporţional cu ameninţările din ce în ce mai mari şi dat fiind că organismele UE sunt puternic interconectate, un punct slab al unuia le poate expune pe celelalte la ameninţări de securitate.

"Aceasta este concluzia unui raport special publicat de Curtea de Conturi Europeană, care examinează cât de pregătite sunt entităţile din guvernanţa UE să facă faţă ameninţărilor cibernetice. Auditorii recomandă să se introducă norme obligatorii în materie de securitate cibernetică şi să se pună mai multe resurse la dispoziţia Centrului de răspuns la incidente de securitate cibernetică (CERT-UE). De asemenea, în opinia auditorilor, Comisia Europeană ar trebui să promoveze un nivel mai mare de cooperare între organismele UE, iar CERT-UE şi Agenţia Uniunii Europene pentru Securitate Cibernetică ar trebui să pună un accent mai puternic pe acele organisme care au mai puţină experienţă în gestionarea securităţii cibernetice", se precizează în comunicatul Curţii de Conturi Europene.


Numărul incidentelor semnificative de securitate cibernetică în organismele UE a crescut de peste 10 ori între 2018 şi 2021. Telemunca a mărit considerabil numărul de puncte potenţiale de acces pentru atacatori. Incidentele semnificative sunt cauzate în general de atacuri cibernetice complexe, care implică de regulă utilizarea de metode şi tehnologii noi, pentru investigarea şi redresarea în urma lor fiind uneori nevoie de săptămâni sau chiar de luni întregi.

Potrivit sursei citate, un astfel de exemplu a fost atacul cibernetic asupra Agenţiei Europene pentru Medicamente, soldat cu divulgarea unor date sensibile şi manipularea acestora cu scopul de a se submina încrederea în vaccinuri.

"Instituţiile, organele şi agenţiile UE sunt ţinte atractive pentru potenţialii atacatori, în special pentru grupuri capabile să execute atacuri disimulate extrem de sofisticate în scopuri de spionaj cibernetic sau cu alte intenţii criminale. Astfel de atacuri pot avea implicaţii politice considerabile, pot afecta reputaţia generală a UE şi pot submina încrederea în instituţiile acesteia. UE trebuie să-şi intensifice eforturile pentru a-şi proteja propriile organizaţii", a declarat Bettina Jakobsen, membra Curţii care a condus acest audit.

Principala constatare a auditorilor a fost că instituţiile, organele şi agenţiile UE nu sunt întotdeauna bine protejate împotriva ameninţărilor cibernetice. Acestea nu dispun de o abordare consecventă în materie de securitate cibernetică, nu au introdus în toate cazurile controale esenţiale şi bune practici importante în domeniu şi nu oferă sistematic formare cu privire la securitatea cibernetică. Nivelul resurselor alocate pentru securitatea cibernetică variază considerabil şi o serie de organisme ale UE cheltuiesc mult mai puţin în acest domeniu decât omologi comparabili. Deşi diferenţele dintre nivelurile de securitate cibernetică ar putea fi justificate teoretic de profilurile de risc diferite ale fiecărei organizaţii şi de nivelurile variabile de sensibilitate a datelor gestionate de acestea, auditorii subliniază faptul că deficienţele în materie de securitate cibernetică ale unui singur organism UE pot expune mai multe alte organizaţii la ameninţări în domeniu (organismele UE sunt conectate atât între ele, cât şi, adesea, cu organizaţii publice şi private din statele membre).

Centrul de răspuns la incidente de securitate cibernetică şi Agenţia Uniunii Europene pentru Securitate Cibernetică (ENISA) sunt cele două entităţi principale ale UE care au misiunea de a acorda sprijin în materie de securitate cibernetică. Din cauza resurselor limitate sau a faptului că s-a acordat prioritate altor domenii, ele nu au fost însă în măsură să ofere organismelor UE tot sprijinul de care acestea au nevoie.

În opinia auditorilor, schimbul de informaţii este de asemenea o problemă: de exemplu, nu toate organismele UE raportează în timp util cu privire la vulnerabilităţi şi la incidentele semnificative de securitate cibernetică cu care s-au confruntat şi care pot avea un impact asupra altor organisme.

Potrivit comunicatului, instituţiile, organele şi agenţiile UE nu dispun în prezent de un cadru juridic pentru securitatea informaţiilor şi securitatea cibernetică. Ele nu fac obiectul celui mai cuprinzător act legislativ al UE privind securitatea cibernetică, şi anume Directiva NIS din 2016, şi nici al noii directive revizuite propuse, Directiva NIS2. De asemenea, nu există informaţii complete cu privire la sumele cheltuite de acestea pentru securitatea cibernetică. Strategia UE privind uniunea securităţii pentru perioada 2020-2025, comunicare publicată de Comisia Europeană în iulie 2020, include norme comune privind securitatea informaţiilor şi securitatea cibernetică pentru toate organismele UE.

În Strategia de securitate cibernetică a UE pentru deceniul digital, publicată în decembrie 2020, Comisia s-a angajat să propună un regulament privind norme comune în materie de securitate cibernetică pentru toate organismele UE. Această strategie propunea totodată un nou temei juridic pentru CERT-UE în vederea consolidării mandatului şi a finanţării acestuia.

Raportul special nr. 05/2022, intitulat "Securitatea cibernetică a instituţiilor, organelor şi agenţiilor UE; Per ansamblu, nivelul de pregătire
nu este proporţional cu ameninţările", este disponibil pe site-ul Curţii.

Curtea s-a aplecat asupra provocărilor pentru o politică eficace a UE în domeniul securităţii cibernetice şi într-un document de analiză din 2019, se precizează în comunicat.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 8230 / 17074
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
România primește câștig de cauzã în arbitrajul ICSID cerut de Nova Group Investments, legat de dosarul falimentului Astra Asigurãri. Ce onorarii au fost plătite firmelor de avocați care au asigurat apărarea
LegiTeam: Kinstellar is recruiting a junior to mid-level Litigation Lawyer
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 3-5 years Atorney at Law | Dispute Resolution
Women in Business Law Awards 2024 | Două firme locale independente și două birouri ale unor firme internaționale, pe lista scurtă pentru premiul ”Firma anului în Europa de Est”. Popescu & Asociații, câștigătoarea de anul trecut, listată în trei categorii
Kinstellar a acordat consultanță ING Bank N.V. cu privire la o nouă facilitate de credit senior de 150 de milioane de euro acordată furnizorului român de servicii de telecomunicații DIGI România. Magdalena Răducanu (Special Counsel) a coordonat echipa
PNSA a consiliat Grupul Orange în fuziunea post-achiziție dintre Orange România și Orange România Communications. Partenerii Bogdan C. Stoica și Irina Ivanciu au coordonat echipele din mai multe arii de practică
Bondoc și Asociații obține un nou succes în materia litigiilor de achiziții publice. Ce avocați au fost în echipa de proiect
Cererea de inițiere a procedurii de arbitraj cerută de Eurohold și EIG a fost înregistrată la ICSID | Reclamanții se pregătesc să conteste restricțiile impuse de Uniunea Europeană în privința acordurilor de investiții încheiate între statele membre și spun că un astfel de arbitraj va crea un precedent pentru alte întreprinderi din UE. Ce avocați fac parte din echipa care consiliază asigurătorul
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Norris Alexandru Mircescu, al cincilea cel mai bun punctaj din anul 2022: ” Mi-am rezervat ultimii doi ani de facultate pentru a descoperi lumea avocaturii. Cel puțin momentan, îmi doresc să progresez și să mă dezvolt în România. Îmi iubesc țara și familia, nu văd cum aș putea sta departe prea mult timp de lucrurile care sunt cele mai importante pentru mine”
Avocații Wolf Theiss văd o creștere de 20-30%, anul acesta, în practica de Dispute Resolution | Ligia Cecilia Popescu, Partenerul Wolf Theiss care coordonează Departamentul de Litigii şi Arbitraj, al doilea ca volum de activitate și ca încasări al biroului din București: “Avem o echipă foarte puternică. O parte semnificativă a portofoliului de clienţi ai practicii provine din recomandări provenite de la firme internaţionale de avocatură”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Ionuț Alexandru Anghel, Group legal counsel - Ericsson, juristul trecut prin firme de top în avocatura de business și format în unele dintre cele mai sofisticate și cu miză proiecte: “Profesionistul Dreptului are, aidoma unui dascăl, o vocație socială: el trebuie să lumineze acolo unde este întuneric, să apropie acolo unde există divergență, să creeze reguli și să asigure respectarea lor, eliminând arbitrariul din societate”
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 0-3 years Atorney at Law | Dispute Resolution
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...