ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Cushman & Wakefield Echinox: Sectoarele financiar, medical, IT&C și retail, printre cele mai active din piața închirierilor de spații de birouri

26 Ianuarie 2022   |   BizLawyer

Suprafața medie a unei tranzacții a fost raportată la volumul cererii nete, adică închirieri de spații noi de birouri, excluzând reînnoirile de contracte existente, cerere netă care în 2021 s-a situat la 170.000 metri pătrați, cu aproape 34% mai mult decât în 2020.

 
 
Sectorul financiar, operatorii de servicii medicale, companiile de IT&C și cele de retail au fost anul trecut cei mai activi chiriași din piața de birouri din București, din perspectiva suprafeței medii contractate, arată datele companiei de consultanță imobiliară Cushman & Wakefield Echinox.

Cu o medie a tranzacției de aproape 2.000 de metri pătrați, sectorul financiar se plasează pe primul loc din acest punct de vedere, fiind urmat îndeaproape de sectorul medical și farmaceutic cu o medie de 1.890 de metri pătrați pe tranzacție. Companiile de retail cu 1.580 metri pătrați pe tranzacție și cele de IT&C cu 1.370 metri pătrați au închiriat de asemenea spații de birouri cu suprafețe peste media pieței, care s-a situat la circa 1.100 metri pătrați/tranzacție.


De altfel, și topul celor mai mari tranzacții de închiriere semnate în 2021 a fost clar dominat de companiile din aceste sectoare, respectiv Medicover cu 15.000 metri pătrați, Wipro cu 11.000 metri pătrați, Provita cu 11.000 metri pătrați sau Allianz Țiriac cu 4.700 metri pătrați.

Suprafața medie a unei tranzacții a fost raportată la volumul cererii nete, adică închirieri de spații noi de birouri, excluzând reînnoirile de contracte existente, cerere netă care în 2021 s-a situat la 170.000 metri pătrați, cu aproape 34% mai mult decât în 2020. Cererea totală, respectiv noi închirieri de spații de birouri plus reînnoirile de contracte existente, a crescut în 2021 cu 26% la 298.300 metri pătrați.

Mădălina Cojocaru, Partner Office Agency Cushman & Wakefield Echinox: „Deși piața a stat sub semnul incertitudinii și în 2021 din cauza pandemiei, au fost companii care s-au extins, au angajat mai mulți oameni, și implicit au închiriat noi spații de birouri pentru a susține această dezvoltare. Astfel, ponderea cererii noi în totalul închirierilor a crescut, ajungând la aproape 60%, și având în vedere discuțiile pe care le avem cu clienții noștri, există premisele ca acest procent să continue să se majoreze. Trebuie însă subliniat faptul că în următoarele 12-24 luni am putea avea dificultăți în a acomoda aceste cereri având în vedere volumul redus de proiecte cu livrare în 2022 și 2023.”

În total, pe parcursul anului trecut, în București au fost livrate proiecte care au cumulat o suprafață  de 244.300 metri pătrați, în creștere cu 54% față de 2020. Cea mai mare suprafață de birouri livrată în 2021 a fost în Centru-Vest (65.800 mp, 27% din total), Expoziției (46.000 mp, 19% din total) și Centru (41.700 mp, 17% din total).

Din punct de vedere al ofertei viitoare, în prezent sunt în construcție și sunt așteptate să fie livrate în 2022 și 2023, proiecte totalizând circa 224.000 metri pătrați, în scădere cu 44% față de suprafața finalizată în perioada 2020-2021.

Stocul de spații moderne de birouri a ajuns la 3,19 milioane de metri pătrați, excluzand clădirile deținute de cei care le și ocupă, în vreme ce rata de neocupare a crescut ușor, la 14,9%.  Un lucru important de menționat este că încă există o diferență semnificativa între ratele de neocupare raportate la clasele de birouri din București, respectiv 12,5% pentru cele de clasa A și 23% la cele de clasa B.

Luând în considerare proiectele aflate în diverse stadii de execuție și potențialul de absorbție al pieței, există premisele ca volumul cererii să depășească nivelul de 300.000 de metri pătrați anual, în următorii 4-5 ani, ceea ce va duce implicit la reducerea ratei de neocupare.

@Expo by Atenor, One Cotroceni Park II, Sema Parc, AFI Tech Park II sau Equilibrium II sunt câteva dintre cele mai importante livrări programate pentru următorii doi ani.

Chiria de referință din București a rămas stabilă în T4 2021 la 18 -18,5 euro/mp/lună în CBD, cu valori de 17-18 euro/mp/lună  înregistrându-se în subzonele Centru și Floreasca - Barbu Văcărescu, estimându-se o ușoară creștere în CBD până la sfârșitul anului curent, pe fondul ofertei reduse de spații și a cererii susținute pentru această parte a Bucureștiului.



 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 8593 / 16626
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
De vorbă cu Anne Marie Mateeas, Country Legal Head Novartis, profesionistul pentru care integritatea reprezintă valoarea fundamentală, despre profesia juridică, experiențele acumulate și provocările abordate | “În sfera carierei mele, dezvoltarea unor valori precum respectul profund pentru lege, promovarea transparenței și adoptarea unei abordări centrate pe identificarea și implementarea de soluții eficiente sunt aspecte esențiale care îmi ghidează fiecare decizie și acțiune. Chiar și momentele dificile sau deciziile care s-au dovedit a fi mai puțin potrivite au avut un impact valoros, învățându-mă lecții esențiale”
NNDKP obține poziții de top în clasamentele The Legal 500 EMEA 2024
CMS asistă PPC în achiziția unui parc eolian operațional de 84 MW în România. Mircea Moraru (Corporate M&A) a coordonat echipa, cu sprijinul lui Horea Popescu (Corporate M&A)
Vlad Peligrad s-a desprins din asocierea cu KPMG Legal, unde era partener și lansează o firmă proiectată să asigure întreg spectrul de servicii juridice | Vlad Peligrad, Managing Partner & Founder PeligradLaw: ”Suntem la început, în procesul de formare a echipei. Până la sfârșitul anului firma va avea 8-10 avocați”
LegiTeam: Experienced Lawyer Employment | Reff & Associates
Noi Avocați Colaboratori Seniori în cadrul PNSA. Andra Vieriu și Maria Dima fac un pas înainte în carieră
Stratulat Albulescu obține în prima instanță amendarea Primarului General al Municipiului București pentru neexecutarea unei hotărâri judecătorești definitive. Partenerul Adriana Dobre a coordonat echipa care a obținut una dintre primele decizii judecătorești de acest fel: amendă de 20% din salariul minim brut pe economie pe zi de întârziere, la care se adaugă penalități de 500 lei ̸ zi de întârziere
Rundă amplă de promovări în mai multe arii de practică din cadrul biroului Kinstellar din București. Opt avocați au făcut un pas înainte în carieră | Victor Constantinescu (Managing Partner): ”Recunoaștem în mod oficial contribuțiile colegilor prin aceste promovări. Împărtășesc valorile pe care le avem, s-au dovedit a fi membri de valoare pentru echipa locală și așteptăm cu nerăbdare să îi vedem acumulând noi realizări”
Studiul CMS European M&A 2024 | Piața de fuziuni și achiziții s-a dovedit rezistentă în 2023, CMS acordând consultanță într-un număr record de tranzacții. Horea Popescu, coordonator al practicii Corporate M&A în CEE și Managing Partner al CMS România: “În ciuda unui context plin de provocări, CMS a oferit consultanță în 68 de tranzacții de fuziuni și achiziții în regiune, dintre care peste 50% au fost determinate de intrarea unor investitori strategici pe noi piețe, demonstrând soliditatea practicii noastre în întreaga regiune”
Stratulat Albulescu & Asociații estimează pentru anul 2024 un nivel de activitate, în practica de Real Estate, cel puțin egal cu cel de anul trecut, marcat însă de o anumită expectativă din partea dezvoltatorilor, prudența fiind cuvântul cheie auzit cel mai frecvent de la clienți. Vor exista însă și ferestre de oportunitate care în mod cert vor fi accesate de jucătorii cu un apetit crescut la risc | “Cel mai probabil vom asista, în cursul acestui an, la o deblocare a situației și la o creștere a numărului de tranzacții, chiar și timidă”, spun avocații
O soluție reper a ÎCCJ obținută de D&B David și Baias clarifică modalitatea de calcul a cifrei de afaceri la care se aplică amenzile Consiliului Concurenței
Creștere de doi digiți, anul trecut, pentru Milcev Burbea, firmă recunoscută de ghidurile juridice internaționale pentru practica de proprietate intelectuală | Despre mandatele provocatoare și numeroasele proiecte cu grad ridicat de complexitate, într-o discuție cu Gabriela Milcev (Managing Partner): ”Forța biroului nostru constă într-o abordare echilibrată, croită pe nevoile cazului, combinând, ca într-o rețetă care nu este niciodată aceeași, consultanța și litigiul, precum și persoanele și abordările potrivite pentru apărarea intereselor clientului. Adesea ne confruntăm cu necesitatea de a opera în alte jurisdicții, la nivel internațional”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...