ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Hațegan Attorneys: Raportarea ESG pe anul 2024, obligatorie pentru companii mari, iar pentru celelate companii și IMM-uri din 2025, respectiv 2026

23 Aprilie 2024   |   BizLawyer

· Ce trebuie să conțină rapoartele și de ce sunt importante?

 
 
Companiile mari cu peste 500 de angajați sunt obligate ca începând cu 2024 să realizeze rapoarte nefinanciare ESG, ele trebuind să le dea publicității în 2025, urmând ca anii următori și celelate companiile și IMM-urile să fie vizate, atrage atenția Hațegan Attorneys, care precizează că raportarea ESG devine din ce în ce mai importantă pentru investitori, organizații și societate în general, deoarece cerințele ESG la nivelul UE vor începe treptat să se aplice în toate statele membre.

Astfel, la 26 ianuarie 2024, Directiva privind raportarea de sustenabilitate a companiilor (CSRD COM/2021/189) a fost transpusă în legea română prin Ordinul nr. 85/2024. Noile reglementări vor trebui aplicate conform următorului calendar:

- 1 ianuarie 2024 pentru companiile mari (cu peste 500 de angajați) deja acoperite de Directivă privind raportarea nefinanciară (NFRD), cu rapoarte scadente în 2025;

- 1 ianuarie 2025 pentru companiile mari care nu sunt în prezent supuse NFRD (cu peste 250 de angajați și/sau cifra de afaceri de 40 de milioane de euro și/sau active totale de 20 de milioane de euro), cu rapoarte scadente în 2026;

- 1 ianuarie 2026 pentru IMM-urile listate și alte întreprinderi, cu rapoarte scadente în 2027. IMM-urile pot opta să nu aplice până în 2028.

În timp ce companiile din România sunt deja obișnuite cu raportarea financiară, Hațegan Attorneys atrage atenția asupra noilor obligații care urmează să fie impuse în ceea ce privește evaluarea responsabilității sociale și a sustenabilității companiilor. Raportarea ESG îmbunătățește înțelegerea pentru părțile interesate, permițându-le să evalueze influența companiei asupra mediului și societății și să evalueze riscurile și oportunitățile asociate. Servind ca un mijloc de comunicare, demonstrează în mod crucial autenticitatea inițiativelor unei companii, ajutând la construirea încrederii între părțile interesate.

“Pe măsură ce autoritățile de reglementare și operatorii economici din întreaga lume își intensifică cerințele privind standardele de raportare ESG, multe companii reevaluează modul în

care organizația lor gestionează datele privind sustenabilitatea, în încercarea de a face acest proces - adesea complicat - cât mai ușor posibil de gestionat. Din perspectiva sustenabilității, raportarea ESG ar trebui să dezvăluie cum compania integrează riscurile și oportunitățile de sustenabilitate (inclusiv cele legate de schimbările climatice) în strategia sa de afaceri și procesul său de gestionare a riscurilor și să descrie rolul organelor de conducere și de supraveghere în relație cu problemele de sustenabilitate”, declară Alexandra Burdulea, Attorney Associate la Hațegan Attorneys.

Ea arată că raportarea ESG include detalii despre impactul actual și previzibil al mediului, sănătății sau siguranței operațiunilor entității, utilizarea energiei regenerabile și neregenerabile, emisiile de gaze cu efect de seră, consumul de apă și poluarea aerului, care pot fi prezentate într-un raport anual, un raport de sustenabilitate separat sau un raport integrat care combină cele două abordări prin legarea sustenabilității companiei cu performanța sa financiară. “Companiile pot selecta formatul de raportare, atât timp cât sunt respectate toate cerințele. Raportarea ESG oferă o descriere succintă a modelului de afaceri al companiei, în care se iau în considerare includerea următoarelor caracteristici: activitățile de afaceri, produsele și serviciile oferite, piețele deservite, precum și dimensiunea companiei (în termeni de forță de muncă, locații de afaceri, venituri, etc.)”, precizează Alexandra Burdulea.

Conceptul de ESG

· Litera "E" din conceptul ESG reprezintă pilonul MEDIULUI (ENVIRONMENT), care se referă la procesele, politicile, practicile și impactul organizației în legătură cu mediul natural (schimbările climatice, degradarea naturii, disponibilitatea resurselor de apă potabilă, poluarea aerului, deșeurile solide și disponibilitatea resurselor naturale).

· Litera "S" din ESG constituie pilonul SOCIAL al conceptului și se referă, așa cum sugerează și numele, la oameni - atât cei din interiorul companiei, cât și cei din afara companiei cu care organizația interacționează. Forumul Economic Mondial a identificat trei teme principale pentru pilonul S: demnitate și egalitate, sănătate și bunăstare și abilități pentru viitor. Spre deosebire de problemele de mediu, care variază destul de mult în funcție de natura operațiunilor unei afaceri și impactul său asupra mediului, există o multitudine de factori sociali pe care majoritatea companiilor îi abordează, indiferent de domeniul lor de activitate.

· Litera "G" din ESG se referă la politicile și practicile de GUVERNANȚĂ CORPORATIVĂ care se concentrează pe responsabilitate, îndatoriri fiduciare și mecanisme de audit și control. Politicile de guvernanță corporativă solidă oferă, de asemenea, cadrul necesar pentru ca o organizație să-și desfășoare afacerile în mod etic, onest, transparent și corect. Pilonul de guvernanță abordează structurile de conducere și management ale unei companii, politicile anti-corupție, avertizorul de integritate, compensațiile, taxele și contabilitatea, securitatea cibernetică, etc.

În concluzie, raportarea ESG a evoluat de la a fi doar o sugestie pentru companii la a deveni un imperativ și o șansă pentru progres. Încorporarea principiilor ESG în strategiile de afaceri nu numai că aduce avantaje financiare și de reputație, dar susține și pentru o gestionare mai etică și mai sustenabilă a resurselor și implicarea părților interesate. Este evident că conformitatea ESG este indispensabilă pentru sustenabilitatea afacerii, iar eșecul poate avea repercusiuni pe piață, cum ar fi refuzul consumatorilor de a accepta oferte dăunătoare pentru mediu, precum și sancțiuni administrative, avetizează Hațegan Attorneys.

***

Despre Hațegan Attorneys

Fondată în 2004, firma de avocatură Hațegan Attorneys împlinește anul acesta 20 de ani de excelență juridică pentru companii responsabile și este formată dintr-o echipă specializată în toate ramurile de drept relevante precum fuziuni și achiziții, energie, concurență, imobiliare, dreptul muncii, protecția consumatorului, GDPR etc. Avocații Hațegan Attorneys oferă consultanță juridică în limba germană, engleză, italiană și franceză.


Hațegan Attorneys are sediul în Timișoara și este singura firmă de avocatură din România membră GGI Global Alliance.Cu un leadership extrem de implicat în proiecte sociale, Hațegan Attorneys este singura firmă de avocatură din România care a lansat Fundația Hațegan, o fundație cu proiecte educative, culturale și sociale. Fundația Hațegan organizează de 10 ani Balul Vienez Timișoara, al 31 bal vienez recunoscut de Primăria Viena la nivel internațional.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 2852 / 19628
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Filip & Company a asistat Mozaik Investments în achiziția unei participații majoritare în cadrul Genesis College. Alexandru Bîrsan (managing partner) și Andreea Bănică (counsel) au coordonat echipa | Ce firmă de avocați a mai fost implicată în tranzacție
LegiTeam: Lawyer - Tax Controversy and Tax Litigation | Reff & Associates
Studiu Refinitiv | Piața de M&A a continuat să crească în S1 ̸ 2025 pe piețele emergente și la nivel nivel global, însă numărul tranzacțiilor este în scădere, iar Europa pierde viteză. CMS își menține poziția fruntașă la nivel global și în Europa de Est, regiune în care Clifford Chance și Schoenherr strălucesc, iar RTPR rămâne în Top 15
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
WTR Global Leaders 2025 | Ana-Maria Baciu (Baciu Partners), Sorina Olaru și Florina Firaru (NNDKP), Ciprian Dragomir (TZA) și Alina Tugearu (ZRVP), printre cei 17 români care au intrat în liga celor mai apreciați specialiști în domeniul mărcilor, la nivel global. Cine sunt aceștia, prin ce s-au remarcat și cum îi văd clienții
Clifford Chance Badea a asistat fondul de private equity T2Y Capital în tranzacția prin care devine al doilea cel mai mare acționar al Prime Batteries Energy Holding
Provocările cu care se vor confrunta companiile în anul 2025, pe segmentul de Muncă ̸ Resurse Umane, sunt multiple și complexe, depășind adesea simpla conformitate legislativă, avertizează avocații firmei D&B David și Baias | Dan Dascălu, Partener: ”Necesitatea de a anticipa modificările, de a comunica transparent cu angajații și partenerii sociali, precum și riscurile asociate nerespectării prevederilor, cresc presiunea asupra angajatorilor”
O nouă abordare pe piața avocaturii de business | Mihai Dudoiu și echipa Legal Ground construiesc o alternativă flexibilă la marile case de avocatură, propunând un model colaborativ și antreprenorial. „Legal hub” inovator, ce oferă servicii specializate în finanțări, tranzacții și litigii printr-o structură circulară, în care profesioniștii lucrează „la masa rotundă” pentru a oferi clienților soluții adaptate proiectelor lor
GNP Guia Naghi și Partenerii obține la Înalta Curte anularea definitivă a unei decizii de sancționare emisă de Consiliul Concurenței împotriva unui important furnizor din sectorul alimentar | Dosarul s-a aflat la intersecția unor domenii juridice deosebit de tehnice – dreptul concurenței, dreptul administrativ și dreptul Uniunii Europene
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
RTPR obține, printr-o hotărâre definitivă, reducerea cu 85% a amenzii aplicate de Consiliul Concurenței unei agenții media, după un „roller coaster” juridic de 10 ani. Complexitatea speței, accentuată de necesitatea de a gestiona aspectele de natură tehnică referitoare la calculul veniturilor reale ale unei agenții media, cu excluderea sumelor refacturate clienților acesteia | Echipa asistă clientul și în cadrul procedurilor legale prin care să poată obține compensațiile care i se cuvin în contextul lipsirii acestuia de o sumă importantă de bani pe o perioadă îndelungată
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...