
Piaţa de e-Commerce din România, pe podium în Europa Centrală şi de Est (analiză)
14 Ianuarie 2025
AgerpresLa nivelul anului trecut, aproape zece milioane de români au accesat Shein şi Temu, într-o singură lună.
![]() |
Piaţa locală de comerţ electronic a ajuns pe locul al treilea în Europa Centrală şi de Est, după Polonia şi Cehia, în contextul în care costurile de promovare ocazionate de evenimentul "Black Friday 2024" au crescut cu până la 25% faţă de anul anterior, relevă o analiză realizată de către o agenţie specializată în marketing online.
Potrivit agenţiei Gun Media, în cursul anului 2024, din rândul tendinţelor se remarcă optimizarea bugetelor de promovare şi a canalelor de vânzare în rândul magazinelor online, în încercarea de maximizare a profitului.
"De asemenea, antreprenorii s-au orientat spre strategii de marketing mai complexe, care să conţină promovare online, PR, branding şi abordarea tendinţelor momentului, cum e live stream shoppingul, alături de utilizarea de videoclipuri scurte pentru promovarea produselor. În plus, intrarea pe piaţă a retailerilor precum Trendyol a intensificat concurenţa între magazinele online din România, care au fost nevoite să îşi ajusteze şi să îşi intensifice eforturile de marketing şi optimizare a campaniilor. Astfel, businessurile de profil au fost nevoite să apeleze la diverse strategii de adaptabilitate şi au investit constant în tehnologii noi. Deşi piaţa a fost dominată şi de platforme ca Shein şi Temu, retailerii locali nu văd în ele concurenţi direcţi. Motivele constau în calitatea scăzută a acestor produse şi faptul că businessurile autohtone consideră că se diferenţiază şi prin segmentele de piaţă şi brandingul creat", se precizează în analiza de specialitate.
Potrivit agenţiei Gun Media, în cursul anului 2024, din rândul tendinţelor se remarcă optimizarea bugetelor de promovare şi a canalelor de vânzare în rândul magazinelor online, în încercarea de maximizare a profitului.
"De asemenea, antreprenorii s-au orientat spre strategii de marketing mai complexe, care să conţină promovare online, PR, branding şi abordarea tendinţelor momentului, cum e live stream shoppingul, alături de utilizarea de videoclipuri scurte pentru promovarea produselor. În plus, intrarea pe piaţă a retailerilor precum Trendyol a intensificat concurenţa între magazinele online din România, care au fost nevoite să îşi ajusteze şi să îşi intensifice eforturile de marketing şi optimizare a campaniilor. Astfel, businessurile de profil au fost nevoite să apeleze la diverse strategii de adaptabilitate şi au investit constant în tehnologii noi. Deşi piaţa a fost dominată şi de platforme ca Shein şi Temu, retailerii locali nu văd în ele concurenţi direcţi. Motivele constau în calitatea scăzută a acestor produse şi faptul că businessurile autohtone consideră că se diferenţiază şi prin segmentele de piaţă şi brandingul creat", se precizează în analiza de specialitate.
La nivelul anului trecut, aproape zece milioane de români au accesat Shein şi Temu, într-o singură lună.
În ceea ce priveşte utilizarea AI în e-commerce, aceasta s-a limitat anul acesta la aplicaţii de personalizare a experienţei cumpărătorilor şi automatizarea serviciului cu clienţii în online (chat-uri), dar şi la optimizarea gestionării stocurilor.
În legătură cu evenimentul "Black Friday" din 2024, Gun Media remarcă tendinţe precum o creştere de 20-25% a costurilor de promovare în rândul comercianţilor, un clasament al categoriilor care au înregistrat rezultate bune fiind condus de magazinele pentru cumpărături mari: home & deco, electrocasnice, sanitare, IT, dar şi o scădere pe categorii non-esenţiale, cum sunt segmentele beauty şi fashion.
Un studiu realizat de Mkor, bugetul mediu individual alocat de români pentru cumpărăturile de "Black Friday" a fost de aproximativ 400 de euro, în creştere cu 20% faţă de anul precedent.
Conform datelor, per total, Black Friday 2024 a fost marcat de o evoluţie între 5% şi 15% a numărului de tranzacţii şi a valorii vânzărilor.
"Cu toate acestea, analizele arată o scădere a numărului de produse vândute comparativ cu anii anteriori, o consecinţă directă a inflaţiei care a crescut semnificativ preţurile, în unele cazuri cu 20-30%. Inflaţia a afectat în mod special sectoarele de fashion şi de beauty, unde majorarea preţurilor a fost cel mai puternic simţită. Astfel, profitabilitatea business-urilor active pe aceste categorii a fost cel mai probabil afectată negativ, chiar dacă au existat creşteri a valorii totale a vânzărilor", susţin specialiştii.
La nivel de industrie, se preconizează că trendul de creştere va continua şi în 2025, pe fondul progresului tehnologic şi extinderii infrastructurii digitale, menite să suporte o piaţă e-commerce din ce în ce mai dinamică şi competitivă.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 1302 / 19564 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
RTPR obține, printr-o hotărâre definitivă, reducerea cu 85% a amenzii aplicate de Consiliul Concurenței unei agenții media, după un „roller coaster” juridic de 10 ani. Complexitatea speței, accentuată de necesitatea de a gestiona aspectele de natură tehnică referitoare la calculul veniturilor reale ale unei agenții media, cu excluderea sumelor refacturate clienților acesteia | Echipa asistă clientul și în cadrul procedurilor legale prin care să poată obține compensațiile care i se cuvin în contextul lipsirii acestuia de o sumă importantă de bani pe o perioadă îndelungată
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Filip & Company a asistat Booster Capital în achiziția unei participații în Artesana cu o chipă de avocați coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner) și Andreea Bănică (counsel). RTPR a fost de partea vânzătorului ROCA Investments, iar Andronic & Partners a asistat Artesana şi pe fondatorii acesteia
Clifford Chance a asistat Electrica în emisiunea istorică de obligațiuni verzi lansată pe piețele externe, în valoare de 500 milioane Euro. Avocați din București și Londra, în echipa de proiect, coordonată de partenerii Mădălina Rachieru-Postolache și Kate Vyvyan
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Filip & Company a asistat Ministerul Finanțelor Publice în emisiunea de obligațiuni în valoare de 4,7 miliarde de euro | Monica Stătescu (partener): ”Cererea puternică și condițiile de finanțare semnificativ îmbunătățite arată că România este percepută tot mai mult ca un emitent stabil și credibil”
LegiTeam: Lawyer - Corporate M&A | Reff & Associates
Legal 500 - Central and Eastern Europe Awards 2025 | Clifford Chance, Filip & Company și Băncilă, Diaconu și Asociații sunt pe lista scurtă pentru titlul de ”Firma anului în România”. Horea Popescu (CMS), Ruxandra Bologa (NNDKP), Madalina Rachieru-Postolache (Clifford Chance) și Ana-Maria Baciu (Baciu Partners) printre candidații la titlul ”Romania Lawyer of the Year”. Alți 18 avocați români și 8 firme locale concurează la premiile regionale
Finanțările sindicalizate își păstrează poziția solidă, iar club-deal-urile câștigă teren pe piață, spun avocații din practica de Banking & Finance de la NNDKP | Valentin Voinescu (Partener): ”Am remarcat o creștere a interesului din partea fondurilor de investiții și a creditorilor non-bancari. Profilul clientului a evoluat: companiile sunt mai bine informate, mai receptive la structuri mixte și tot mai interesate de optimizarea costurilor și a structurii de capital”
Cei mai buni profesioniști în domeniul brevetelor, văzuți de ”IAM Patent 1000 - 2025” | NNDKP, ZRVP și Dincă & Speciac au cea mai bună poziționare, iar Mușat & Asociații și Baciu Partners sunt în prim plan. Ce firme au cei mai mulți avocați listați și ce spun clienții despre aceștia
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Liana Ștefana Bonca, 85 de puncte, printre primii intrați în anul 2022: “Facultatea vine cu provocări însemnate, iar examenele te testează în moduri neașteptate, cerând mai mult decât ai crezut vreodată că poți oferi. Totuși, în mijlocul acestui tumult și a nesiguranței cu care încă mă confrunt, am credința profundă că munca și pasiunea pot transforma chiar și cele mai grele obstacole în realizări”
Women in Business Law EMEA Awards 2025 | CMS câștigă titlul de de “Firma anului în România”. Un avocat in-house local, desemnat ”General Counsel of the Year” pentru regiune
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...