
Roland Berger EV Charging Index: În România, în medie, sunt 13,7 mașini electrificate pentru un punct de încărcare
19 Septembrie 2023
BizLawyerNumărul de vehicule electrice și hibride crește rapid în România. În 2022, acestea au avut o pondere de 13% în 2022, un nivel apropiat de cota înregistrată la nivel global de 16%.
![]() |
• România a coborât 6 locuri în cea de-a 4-a ediție a studiului "EV Charging Index" realizat de Roland Berger, până pe locul 25, cu 39 de puncte din 100. În ediția anterioară, realizată în vara anului 2022, țara noastră ocupa locul 19, cu un total de 40 de puncte.
• Mobilitatea electrică a atins un nivel record, atât la nivel internațional, cât și în România. Numărul de vehicule electrice și hibride crește rapid pe plan local – ponderea acestora în total vânzări de mașini noi a atins 13% în 2022, aproape de ponderea înregistrata la nivel global de 16%.
• Infrastructura de încărcare a mașinilor electrice trebuie să accelereze ritmul de expansiune, concentrându-se în special pe stațiile de încărcare rapidă și ultra-rapidă, pentru a ține pasul cu dezvoltarea parcului de mașini electrice și hibride. În România, numărul mediu de mașini pe punct de încărcare este de 13,7, un raport marginal mai bun comparativ cu media globală de 15,9; anxietatea privind distanța parcursa („range anxiety”) este însă la un nivel mult mai ridicat în România decât în celelalte țări din Uniunea Europeană.
• Mobilitatea electrică a atins un nivel record, atât la nivel internațional, cât și în România. Numărul de vehicule electrice și hibride crește rapid pe plan local – ponderea acestora în total vânzări de mașini noi a atins 13% în 2022, aproape de ponderea înregistrata la nivel global de 16%.
• Infrastructura de încărcare a mașinilor electrice trebuie să accelereze ritmul de expansiune, concentrându-se în special pe stațiile de încărcare rapidă și ultra-rapidă, pentru a ține pasul cu dezvoltarea parcului de mașini electrice și hibride. În România, numărul mediu de mașini pe punct de încărcare este de 13,7, un raport marginal mai bun comparativ cu media globală de 15,9; anxietatea privind distanța parcursa („range anxiety”) este însă la un nivel mult mai ridicat în România decât în celelalte țări din Uniunea Europeană.
• Satisfacția generală a clienților este în creștere – În Romania, 75% dintre proprietarii de vehicule electrice intervievați declară că sunt mulțumiți de experiența generală de încărcare. 84% dintre ei consideră că încărcarea la stațiile publice a devenit mai ușoară în ultimele 6 luni.
• Viteza de încărcare rămâne un punct sensibil, doar 51% dintre respondenții din România au declarat că sunt mulțumiți de viteza de încărcare la stațiile publice.
România a coborât 6 locuri, până pe poziția 25, cu 39 de puncte din maximum de 100, în cea de-a 4-a ediție a studiului "EV Charging Index", realizat de compania de consultantă strategică Roland Berger. Studiul analizează tendințele în sectorul electromobilității, acoperă 30 de piețe din cinci regiuni și se bazează pe 31 de indicatori, fiind rezultatul interviurilor cu experți din industrie, analizei celor mai recente date și unui sondaj de piață la care au participat peste 16.000 de persoane din toate țările analizate.
În ediția anterioară, realizată în vara anului 2022, țara noastră ocupa locul 19, cu un total de 40 de puncte.
La vârful clasamentului se află China, cu un total de 82 de puncte, urmată de Germania (74), Statele Unite ale Americii (73), Olanda (69) și Norvegia (65). Aproape toate cele 30 de țări incluse în clasament au înregistrat o creștere a indicelui comparativ cu ediția anterioară. Mai multe evenimente recente de pe piața e-mobilității au contribuit la această evoluție, atât pe plan local, cât și internațional.
Mobilitatea electrică a ajuns la un nivel record, atât pe plan global cât și în România
Numărul de vehicule electrice și hibride crește rapid în România. În 2022, acestea au avut o pondere de 13% în 2022, un nivel apropiat de cota înregistrată la nivel global de 16%. “Evoluția favorabila de pe piața locală s-a datorat in mare măsura programului Rabla Plus – România oferă in prezent unele dintre cele mai generoase stimulente pentru achiziția de mașini electrice”, a declarat Dragoș Fundulea, Principal, e-mobility expert, Roland Berger România.
Raportul evidențiază și la nivel global o accelerare a fenomenului mobilității electrice: în anul 2022 s-a înregistrat cel mai mare număr de mașini electrice vândute la nivel mondial, în ciuda fluctuațiilor prețurilor energiei în unele piețe. Norvegia a avut cea mai bună performanță anul trecut. Cota de piața a vehiculelor electrice și hibride în total autovehicule noi a fost de 87% în 2022, conform datelor studiului. Pe locul doi se afla Suedia, unde vehiculele electrice și hibride au atins o cota de piața de 60%. Podiumul este completat de Olanda și Germania, unde cota de piața a acestor autovehicule se apropie de 40%.
In termeni absoluți, cele mai multe mașini electrice și hibride au fost vândute în China, peste 5,9 milioane în 2022. Consumatorii chinezi pot in prezent sa aleagă din peste 300 de modele de vehicule electrice sau hibride, și se estimează că diversitatea acestora va creste și mai mult în perioada următoare.
Privind în viitor, se estimează că în 2030 peste jumătate din totalul mașinilor vândute la nivel global vor fi vehicule electrice sau hibride.
Infrastructura de încărcare a mașinilor electrice trebuie să accelereze ritmul de expansiune
Creșterea recentă a vânzărilor de mașini electrice și hibride a stimulat piața stațiilor de încărcare pentru acest tip de vehicule. Rețelele publice de încărcare s-au extins rapid în ultima perioadă, paralel cu implementarea tehnologiei de încărcare (ultra) rapidă. Conform rezultatelor studiului Roland Berger, combinația celor două a făcut ca încărcarea vehiculelor electrice la stațiile publice de încărcare să fie mult mai convenabilă în 2022 decât înainte.
"La finalul anului 2022, în România aveam 13,7 vehicule per punct de încărcare, un raport marginal mai bun comparativ cu media globală de 15,9. Pe de altă parte, anul trecut, numărul stațiilor de încărcare a crescut în România cu doar 5%, față de 21% pe plan global și 158% față de cele mai dezvoltate trei țări din punct de vedere al infrastructurii electromobilității", notează Szabolcs Nemes, Managing Partner Roland Berger România.
"Anxietatea privind distanța parcursă ("range anxiety") este la un nivel mult mai ridicat în România decât în celelalte țări din Uniunea Europeană. Faptul că avem o penetrare relativ mare a stațiilor de încărcare rapidă și ultrarapidă este încurajator, însă numărul lor absolut este încă la un nivel scăzut. Infrastructura de încărcare a mașinilor electrice trebuie să accelereze ritmul de expansiune, cu accent în special pe stațiile de încărcare rapidă și ultrarapidă, pentru a ține pasul cu dezvoltarea parcului de mașini electrice și hibride", a mai declarat Szabolcs Nemes.
România s-a angajat, prin Planul Național de Recuperare și Reziliență (PNRR), să tripleze numărul actual de stații de încărcare, pana in 2026. Dacă tendința actuală de a instala predominant stații de încărcare rapidă și ultrarapidă continuă, aceasta va oferi un impuls major pieței locale de vehicule electrice.
Satisfacția generală a clienților este în creștere, însă viteza de încărcare rămâne o preocupare
Conform studiului Roland Berger, în România, trei sferturi dintre proprietarii de vehicule electrice intervievați au declarat că sunt mulțumiți de experiența generală de încărcare, iar 84% dintre ei consideră că încărcarea la stațiile publice a devenit mai ușoară în ultimele 6 luni. Aceste valori sunt în linie cu media globală, dar sub media celor mai dezvoltate țări.
Viteza de încărcare rămâne o preocupare: doar 51% dintre respondenți sunt mulțumiți de viteza de încărcare la stațiile publice, o pondere ușor mai scăzută decât media globală de 56%. "Ne așteptăm la o îmbunătățire semnificativă pe acest subiect, deoarece instalarea stațiilor rapide și ultrarapide a câștigat avânt în ultima perioadă. De asemenea, anumite aspecte legate de utilizarea stațiilor de încărcare ar putea fi îmbunătățite, cum ar fi, de exemplu, vizualizarea în timp real a disponibilității acestora sau aspecte care țin de plată. Însă pe măsură ce profesionalismul operatorilor stațiilor de încărcare se îmbunătățește, ne așteptăm ca experiența clienților și satisfacția generală să continue să crească," declară Dragoș Fundulea.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 5019 / 19797 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
Filip & Company a asistat statul român prin Ministerul Finanțelor în contractarea unor plasamente private sub forma de împrumuturi în valoare de peste 2 miliarde de euro | Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener)
Ce case de avocatură se bat pentru titlul de Law Firm of the Year în România la gala Benchmark Litigation Europe Awards 2025 | Sorina Olaru, Octavian Popescu, Dan Cristea și Cosmin Vasile, printre avocații aflați pe lista scurtă pentru titlul de titlul de Litigator of the Year. Emil Bivolaru (partener NNDKP), nominalizat și la categoria Central & Eastern Europe Litigator of the Year
Finanțele caută avocați pentru litigii arbitrale investiționale internaționale judecate potrivit regulilor de arbitraj UNCITRAL și ICSID | Acorduri-cadru de reprezentare juridică a României semnate, pentru 4 ani, cu cel mult 4 firme pentru fiecare lot
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
ITR EMEA Tax Awards 2025 | Băncilă Diaconu și Asociații, Popescu & Asociații, CMS și Schoenherr concurează pentru titlul ”Firma anului în România în domeniul taxelor”. Popescu & Asociații are două nominalizări în jurisdicția locală și este, alături de NNDKP, pe lista scurtă pentru distincția ”Firma anului în dispute fiscale”. TZA, printre finaliste în competitia pentru ”Transfer Pricing Firm of the Year”
Bondoc & Asociații acordă asistență pentru 5 proiecte eoliene și solare în cadrul celei de-a doua licitații CfD din România | Echipa a fost coordonată de Cosmin Stăvaru (Partener), susținut de Raluca Catargiu (Senior Associate)
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
LegiTeam: Lawyer - Pharma & Regulatory and Public Procurement Team | GNP Guia Naghi and Partners
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...