ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Sectorul bancar din România a rămas profitabil în contextul crizei pandemice (Raport CNSM)

05 Iulie 2022   |   Agerpres

Cheltuielile nete anuale cu ajustările pentru pierderi aşteptate din creditare (1,3 miliarde lei) s-au redus cu 65,6% faţă de cele recunoscute în anul anterior, dinamica acestora fiind influenţată pozitiv de revenirea economică.

 
 
Sectorul bancar din România a rămas profitabil în contextul crizei pandemice, înregistrând un rezultat financiar net semnificativ de 8,3 miliarde de lei în anul 2021, pe seama reducerii cheltuielilor nete cu ajustările pentru pierderi aşteptate din creditare, precum şi a evoluţiei ascendente a profitului operaţional, potrivit Raportului anual al Comitetului Naţional de Supraveghere Macroprudenţială pe 2021.
 
Veniturile nete din dobânzi, componenta principală a veniturilor operaţionale (65,8%), au înregistrat o dinamică pozitivă de circa 4% faţă de anul anterior în baza reluării activităţii de creditare şi a creşterii ratelor de dobândă (care nu s-au translatat cu aceeaşi amploare pe partea de remunerare a depozitelor), se precizează în documentul citat.
 
Cheltuielile nete anuale cu ajustările pentru pierderi aşteptate din creditare (1,3 miliarde lei) s-au redus cu 65,6% faţă de cele recunoscute în anul anterior, dinamica acestora fiind influenţată pozitiv de revenirea economică.
 
"Comparativ cu anul 2020, s-au majorat atât profitul net (cu 64,6 la sută), cât şi indicatorii de profitabilitate: rentabilitatea economică - ROA (cu 0,4 puncte procentuale, până la 1,4 la sută) şi rentabilitatea financiară - ROE (cu 4,8 puncte procentuale, până la 13,4 la sută). Polarizarea profitabilităţii s-a menţinut, băncile de talie mare concentrând 87,1 la sută din rezultatul financiar pozitiv agregat. Cota de piaţă a băncilor cu pierderi a înregistrat un minim istoric (0,9 la sută). Indicatorul cost/venit s-a modificat nesemnificativ, până la 53,8 la sută (menţinându-se în intervalul cu risc mediu conform limitelor prudenţiale ale ABE)", se arată în Raport.
 
Pe de altă parte, documentul citat arată că riscurile şi provocările generate, întreţinute sau amplificate de criza pandemică nu au dispărut în anul 2021, o serie de vulnerabilităţi acumulându-se în această perioadă. Printre acestea se află calitatea activelor mai ales în ceea ce priveşte portofoliul pentru care s-a apelat la moratorii.
 
"Astfel, evoluţiile existente trebuie urmărite atât de instituţii le de credit, cât şi de banca centrală, în vederea limitării posibilelor efecte negative în situaţia materializării riscurilor aferente: vulnerabilităţi privind calitatea activelor, mai ales din perspectiva portofoliului pentru care s-a apelat la moratorii; creşterea importantă a posibilelor pierderi aferente materializării riscului de rata dobânzii în condiţiile deţinerii unui volum mare de titluri de stat şi ale creşterii ratelor de dobândă; eficienţa operaţională redusă (în special, a băncilor de talie mică); intensificarea riscului operaţional (inclusiv din prisma riscului cibernetic) în contextul accelerării procesului de digitalizare pe fondul crizei pandemice, dar şi al concurenţei dinspre sectorul Fintech/BigTec", se mai precizează în document.
 
Reprezentanţii CNSM arată că pandemia COVID-19 a afectat fundamental modul în care oamenii îşi desfăşurau activităţile cotidiene, în unele cazuri, ireversibil, iar unul dintre sectoarele care a trebuit să se adapteze rapid noilor provocări a fost cel bancar.
 
Într-un interval foarte scurt de timp, instituţiile de credit au fost nevoite să adopte modalitatea de lucru în regim de telemuncă pentru angajaţii ale căror atribuţii puteau fi îndeplinite de acasă fără a necesita prezenţa fizică a acestora la locul de muncă. De asemenea, în cadrul sucursalelor, contactul cu publicul a fost limitat, acestea reorganizându-se în vederea conformării cu normele sanitare în vigoare, aminteşte CNSM.
 
Viteza de reacţie a băncilor şi măsurile extraordinare adoptate au permis acestor instituţii să îşi continue operaţiunile cu întreruperi minime şi să îşi protejeze angajaţii şi clienţii de riscul de îmbolnăvire. Deşi la momentul respectiv măsurile luate păreau să aibă un caracter temporar, unele dintre acestea s-au permanentizat şi băncile au fost nevoite să îşi schimbe strategia de afaceri, astfel încât să se ajusteze la noile nevoi ale clienţilor şi la condiţiile din piaţă stimulate de pandemia COVID-19.
 
"Aceste procese de adaptare au necesitat investiţii importante în digitalizarea produselor şi serviciilor bancare. Conform unui chestionar BNR19, cheltuielile pentru digitalizare din perioada 2017-2020 s-au ridicat la circa 2,44 miliarde lei, în special pentru proiecte de inovaţie tehnologică, din care aproape trei sferturi au vizat relaţia cu clienţii. Faptul că suma bugetată pentru anul 2021 s-a ridicat la aproape jumătate din cheltuielile cumulate în cei patru ani arată accelerarea procesului de digitalizare pe fondul crizei pandemice, dar şi al concurenţei dinspre sectorul Fintech/BigTech. În pofida acestor modificări privind digitalizarea bancară, dar ţinând cont de faptul că în România există: (i) un decalaj mare între mediul urban şi cel rural, (ii) un nivel de educaţie financiară redus, (iii) o tendinţă de îmbătrânire a populaţiei (persoane cu abilităţi informatice scăzute), precum şi (iv) cel mai redus grad de digitalizare21 al societăţii din UE, băncile vor păstra, cel mai probabil, un mix potrivit între serviciile digitale şi consilierea cu prezenţă fizică în unităţile teritoriale pentru a răspunde cât mai bine cererii şi aşteptărilor clienţi", subliniază Raportul anual al CNSM.
 
Pe de altă parte, însă, având în vedere faptul că circa 70 la sută din sectorul bancar românesc este deţinut de bănci europene, avansul în digitalizare poate fi stimulat prin eforturile de eficientizare ale grupurilor-mamă europene, dar adaptate la piaţa locală.
 
În consecinţă, riscurile, din această perspectivă, sunt considerate mai reduse în România comparativ cu restul ţărilor din UE, însă în perioada următoare este necesar un efort susţinut din partea industriei bancare pentru dezvoltarea digitală de o manieră rezilientă în privinţa riscului operaţional, arată sursa citată. 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 10186 / 20255
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Piața de Real Estate, radiografiată de NNDKP, firmă despre care ghidurile juridice internaționale spun că este “probabil cea mai bună din România” în această practică: industrial-logistic în viteză, office cu accent pe retenție și eficiență, rezidențial cu presiune pe preț | De vorbă cu Vlad Tănase (partener) despre dinamica pieței, apetitul investitorilor, tranzacționarea proiectelor și blocajele de pe acest segment
Biroul Kinstellar din București a fost alături de Repono AB în achiziția unui sistem de stocare pe bază de baterii în județul Argeș | Karim Nils Grueber (CEO Repono): ”Echipa Kinstellar a fost un partener excepțional pe parcursul acestei tranzacții. Expertiza lor în sectorul energetic, abordarea pragmatică și capacitatea de a răspunde rapid și eficient au fost esențiale pentru a ne ghida prin reglementările complexe ale României”
Bondoc și Asociații, consultanții vânzătorilor in tranzacția prin care Mplus, verticala de BPTO a grupului croat Bosqar, a preluat Valoris Center. Echipa, coordonată de Monica Iancu (partener) și și Gabriela Pop (managing counsel)
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Microfruits SA în achiziționarea pachetului majoritar de acțiuni emise de Armătura SA, cu o echipă coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Managing Partner) | Proiectul a presupus o analiză juridică amplă și o coordonare atentă între toate părțile implicate
ITR World Tax 2026 | Brandurile din avocatura locală cu o activitate notabilă în domeniul taxelor urcă în top. NNDKP, CMS, PNSA, TZA, Schoenherr, Băncilă, Diaconu și Asociații, Mușat & Asociații sau Popescu & Asociații, printre cele mai bune firme locale evidențiate pe palierele de General corporate tax, Transfer pricing și Tax controversy
Baciu Partners și coordonatoarea sa au urcat pe primul loc pe podium la gala inaugurală Legal 500 - CEE Awards | Ana-Maria Baciu, după ce a primit distincția „Romania Lawyer of the Year”, iar BACIU PARTNERS a fost desemnată „CEE IP Firm of the Year”: ”Încrederea nu se câștigă printr-o conjunctură, ci prin consistență, prezență și prin convingerea că lucrurile pot fi mereu făcute altfel, în beneficiul direct al echipei și clienților. Standardul pe care îl impune este clar: să livrezi claritate și rigoare în permanență și să ai curajul să gândești diferit, înțelegând miza reală”
Legal500 a desemnat Clifford Chance Badea drept Casa de Avocatură a Anului în România în 2025 | Daniel Badea, Managing Partner: Premiile primite încununează aproape 20 de ani de excelență profesională, de-a lungul cărora ne-am consolidat poziția de lider pe piața de avocatură din România și din regiune, câștigând în paralel aprecierea întregii rețele globale Clifford Chance
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Achiziții & Corporate| Consultanță
D&B David și Baias confirmă reziliența M&A: achiziții strategice dominante, mecanisme flexibile, grafic de lucru modelat de conformare și componenta tehnică. Echipa livrează soluții prompte în proiecte cu arhitectură complexă, aliniind interesele vânzătorilor cu obiectivele investitorilor și orchestrând integrarea post-closing | Anda Rojanschi (Partener): „Tranzacția de succes este aceea în care cele două afaceri se integrează după finalizarea deal-ului”. O regulă care devine rutină operațională prin rigoare, colaborare și coordonare interdisciplinară
Schoenherr lansează a cincea ediție a concursului de eseuri „law, sweet law‟, cu premii totale de 21.000 lei
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei investiții de capital grupului Dental Elite Clinics. Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel) au coordonat echipa
ZRVP aniversează în 2025 trei decenii de avocatură | Cosmin Vasile, Managing Partner: “Am crescut organic, am construit fără grabă și fără artificii, și am ajuns aici pentru că am rămas fideli profesiei și valorilor ei. Rămânem, după 30 de ani, cu aceleași ținte primordiale: perfecțiunea juridică și formarea de avocați care să ne împărtășească pasiunea, valorile și viziunea”
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...