ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Sectorul bancar din România a rămas profitabil în contextul crizei pandemice (Raport CNSM)

05 Iulie 2022   |   Agerpres

Cheltuielile nete anuale cu ajustările pentru pierderi aşteptate din creditare (1,3 miliarde lei) s-au redus cu 65,6% faţă de cele recunoscute în anul anterior, dinamica acestora fiind influenţată pozitiv de revenirea economică.

 
 
Sectorul bancar din România a rămas profitabil în contextul crizei pandemice, înregistrând un rezultat financiar net semnificativ de 8,3 miliarde de lei în anul 2021, pe seama reducerii cheltuielilor nete cu ajustările pentru pierderi aşteptate din creditare, precum şi a evoluţiei ascendente a profitului operaţional, potrivit Raportului anual al Comitetului Naţional de Supraveghere Macroprudenţială pe 2021.
 
Veniturile nete din dobânzi, componenta principală a veniturilor operaţionale (65,8%), au înregistrat o dinamică pozitivă de circa 4% faţă de anul anterior în baza reluării activităţii de creditare şi a creşterii ratelor de dobândă (care nu s-au translatat cu aceeaşi amploare pe partea de remunerare a depozitelor), se precizează în documentul citat.
 
Cheltuielile nete anuale cu ajustările pentru pierderi aşteptate din creditare (1,3 miliarde lei) s-au redus cu 65,6% faţă de cele recunoscute în anul anterior, dinamica acestora fiind influenţată pozitiv de revenirea economică.
 
"Comparativ cu anul 2020, s-au majorat atât profitul net (cu 64,6 la sută), cât şi indicatorii de profitabilitate: rentabilitatea economică - ROA (cu 0,4 puncte procentuale, până la 1,4 la sută) şi rentabilitatea financiară - ROE (cu 4,8 puncte procentuale, până la 13,4 la sută). Polarizarea profitabilităţii s-a menţinut, băncile de talie mare concentrând 87,1 la sută din rezultatul financiar pozitiv agregat. Cota de piaţă a băncilor cu pierderi a înregistrat un minim istoric (0,9 la sută). Indicatorul cost/venit s-a modificat nesemnificativ, până la 53,8 la sută (menţinându-se în intervalul cu risc mediu conform limitelor prudenţiale ale ABE)", se arată în Raport.
 
Pe de altă parte, documentul citat arată că riscurile şi provocările generate, întreţinute sau amplificate de criza pandemică nu au dispărut în anul 2021, o serie de vulnerabilităţi acumulându-se în această perioadă. Printre acestea se află calitatea activelor mai ales în ceea ce priveşte portofoliul pentru care s-a apelat la moratorii.
 
"Astfel, evoluţiile existente trebuie urmărite atât de instituţii le de credit, cât şi de banca centrală, în vederea limitării posibilelor efecte negative în situaţia materializării riscurilor aferente: vulnerabilităţi privind calitatea activelor, mai ales din perspectiva portofoliului pentru care s-a apelat la moratorii; creşterea importantă a posibilelor pierderi aferente materializării riscului de rata dobânzii în condiţiile deţinerii unui volum mare de titluri de stat şi ale creşterii ratelor de dobândă; eficienţa operaţională redusă (în special, a băncilor de talie mică); intensificarea riscului operaţional (inclusiv din prisma riscului cibernetic) în contextul accelerării procesului de digitalizare pe fondul crizei pandemice, dar şi al concurenţei dinspre sectorul Fintech/BigTec", se mai precizează în document.
 
Reprezentanţii CNSM arată că pandemia COVID-19 a afectat fundamental modul în care oamenii îşi desfăşurau activităţile cotidiene, în unele cazuri, ireversibil, iar unul dintre sectoarele care a trebuit să se adapteze rapid noilor provocări a fost cel bancar.
 
Într-un interval foarte scurt de timp, instituţiile de credit au fost nevoite să adopte modalitatea de lucru în regim de telemuncă pentru angajaţii ale căror atribuţii puteau fi îndeplinite de acasă fără a necesita prezenţa fizică a acestora la locul de muncă. De asemenea, în cadrul sucursalelor, contactul cu publicul a fost limitat, acestea reorganizându-se în vederea conformării cu normele sanitare în vigoare, aminteşte CNSM.
 
Viteza de reacţie a băncilor şi măsurile extraordinare adoptate au permis acestor instituţii să îşi continue operaţiunile cu întreruperi minime şi să îşi protejeze angajaţii şi clienţii de riscul de îmbolnăvire. Deşi la momentul respectiv măsurile luate păreau să aibă un caracter temporar, unele dintre acestea s-au permanentizat şi băncile au fost nevoite să îşi schimbe strategia de afaceri, astfel încât să se ajusteze la noile nevoi ale clienţilor şi la condiţiile din piaţă stimulate de pandemia COVID-19.
 
"Aceste procese de adaptare au necesitat investiţii importante în digitalizarea produselor şi serviciilor bancare. Conform unui chestionar BNR19, cheltuielile pentru digitalizare din perioada 2017-2020 s-au ridicat la circa 2,44 miliarde lei, în special pentru proiecte de inovaţie tehnologică, din care aproape trei sferturi au vizat relaţia cu clienţii. Faptul că suma bugetată pentru anul 2021 s-a ridicat la aproape jumătate din cheltuielile cumulate în cei patru ani arată accelerarea procesului de digitalizare pe fondul crizei pandemice, dar şi al concurenţei dinspre sectorul Fintech/BigTech. În pofida acestor modificări privind digitalizarea bancară, dar ţinând cont de faptul că în România există: (i) un decalaj mare între mediul urban şi cel rural, (ii) un nivel de educaţie financiară redus, (iii) o tendinţă de îmbătrânire a populaţiei (persoane cu abilităţi informatice scăzute), precum şi (iv) cel mai redus grad de digitalizare21 al societăţii din UE, băncile vor păstra, cel mai probabil, un mix potrivit între serviciile digitale şi consilierea cu prezenţă fizică în unităţile teritoriale pentru a răspunde cât mai bine cererii şi aşteptărilor clienţi", subliniază Raportul anual al CNSM.
 
Pe de altă parte, însă, având în vedere faptul că circa 70 la sută din sectorul bancar românesc este deţinut de bănci europene, avansul în digitalizare poate fi stimulat prin eforturile de eficientizare ale grupurilor-mamă europene, dar adaptate la piaţa locală.
 
În consecinţă, riscurile, din această perspectivă, sunt considerate mai reduse în România comparativ cu restul ţărilor din UE, însă în perioada următoare este necesar un efort susţinut din partea industriei bancare pentru dezvoltarea digitală de o manieră rezilientă în privinţa riscului operaţional, arată sursa citată. 
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 9794 / 19863
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Summer Internship-ul Mușat & Asociații, mai mult decât un stagiu de vară: program strategic de formare și recrutare, care le oferă studenților experiență practică autentică, mentorat direct de la parteneri și acces la Fellowship, cu șanse reale de a deveni parte din echipa firmei | De vorbă cu Ștefan Diaconescu (Partner) despre experiență completă a cursanților, cu expunere directă la multiple arii de practică și la cultura organizațională a uneia dintre cele mai mari firme de avocatură din România
Reff & Asociații | Deloitte Legal a asistat dezvoltatorul şi investitorul imobiliar Prime Kapital în emisiunea de obligațiuni de 100 mil. €. Partenerii Andrei Burz-Pînzaru și Irina Dimitriu, în prim plan
League Tables of Legal Advisors (H1 2025) | Piața globală a fuziunilor și achizițiilor a atins 2 trilioane USD – cel mai bun semestru pentru mega-deal-uri din 2020, dar cu cel mai mic număr de tranzacții din ultimele două decenii. CMS și Clifford Chance, printre primele în clasamentul global. Schoenherr are un avans impresionant în Europa și a asistat cele mai multe tranzacții în CEE
Filip & Company a asistat ACP Credit în acordarea unei noi runde de finanțare rețelei de clinici veterinare PartnerVet. Echipa, coordonată de Alexandra Manciulea (partener) și Rebecca Marina (counsel)
Clifford Chance își consolidează practica de Litigii prin recrutarea lui Remus Codreanu ca partener în echipa din București
Kinstellar are un nou Office Managing Partner în București | Iustinian Captariu a preluat managementul biroului de la Victor Constantinescu, cel care a condus echipa locală timp de șase ani, cu rezultate remarcabile. Kristóf Ferenczi, Firm Managing Partner: ”Numirea lui Iustinian face parte din programul nostru de planificare a succesiunii, un element esențial pentru a asigura creșterea și succesul continuu al Kinstellar”
ANALIZĂ | Gabriel Resources a deschis o procedură de anulare a hotărârii ICSID prin care Tribunalul arbitral a respins cererea de peste 3 mld. USD privind controversatul proiect minier de la Roșia Montană, iar România a răspuns cu un Contramemoriu care demontează acuzațiile și atacă frontal strategia reclamanților. Dacă statul ar pierde, impactul ar fi devastator pentru finanțele publice și ar compromite rezultatele măsurilor pe care guvernul Bolojan încearcă să le implementeze
CMS | Join Our Team: Tax Consultant - Tax Department
Ana-Maria Baciu, avocatul din România cu cele mai multe nominalizări la gala Legal 500 CEE Awards 2025: Intellectual Property Lawyer of the Year, Romania Lawyer of the Year și CEE Partner of the Year. Astfel de validări contribuie nu doar la consolidarea brandului său personal, ci și la repoziționarea avocaturii de business din România ca un partener credibil, capabil să ofere consultanță sofisticată clienților internaționali
LegiTeam: Lawyer - Dispute Resolution and Employment | GNP Guia Naghi and Partners
Bulboacă & Asociatii caută un Avocat Colaborator pentru Echipa de Tranzacții de Elită (Corporate ̸ M&A)
Bulboacă & Asociatii caută avocați apecializați în Drept Bancar & Finanțări | Practica Noastră de Referinţă
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...