Patru din cinci companii plănuiesc să își reducă cheltuielile cu departamentul juridic în următorii doi ani | Dragoș Radu, Partener coordonator, Radu și Asociații: Diminuarea costurilor, atragerea și păstrarea personalului, probleme actuale și pentru departamentele juridice ale companiilor locale
08 Iulie 2019 BizLawyer
• La nivel global, organizațiile intenționează să își diminueze costurile cu departamentul juridic, în medie, cu 11% • 59% dintre respondenți au menționat probleme în atragerea și păstrarea personalului juridic necesar realizării activităților curente • 74% dintre respondenți au externalizat deja sau intenționează să-și externalizeze activitățile juridice
| |
|
Dragos Radu, Partener coordonator al Radu si Asociatii SPRL |
82% dintre companiile de la nivel global plănuiesc să își diminueze costurile cu departamentul juridic în următorii doi ani, iar 42% dintre respondenți intenționează să reducă aceste costuri cu peste 10%, potrivit raportului EY Reimagining the Legal Function Report 2019.
Raportul, care cumulează răspunsurile a peste 1.000 de juriști cu funcții de conducere din 25 de jurisdicții, constată că, în medie, companiile intenționează să își diminueze costurile cu departamentul juridic cu 11%, în prezent, cheltuielile juridice însumând, în medie, 172 milioane de USD cu serviciile juridice interne și 169 milioane de USD cu serviciile juridice externe.
Raportul, care cumulează răspunsurile a peste 1.000 de juriști cu funcții de conducere din 25 de jurisdicții, constată că, în medie, companiile intenționează să își diminueze costurile cu departamentul juridic cu 11%, în prezent, cheltuielile juridice însumând, în medie, 172 milioane de USD cu serviciile juridice interne și 169 milioane de USD cu serviciile juridice externe.
La nivel de regiuni, cea mai mare reducere a cheltuielilor se anticipează că se va înregistra în America de Nord, cu 13%, iar în Europa și Asia-Pacific se preconizează reducerile cele mai mici, în medie, cu 9%.
Provocări legate de abilități și inovație
Studiul evidențiază dificultățile pe care le întâmpină companiile în atragerea și valorificarea personalului specializat. Aproape trei din cinci companii (59%) au identificat dificultăți în atragerea și păstrarea angajaților cu abilități adaptate noilor cerințe ale departamentului juridic. Și valorificarea personalului este o problemă. Departamentele juridice consumă timp și eforturi considerabile pentru activități de rutină, 67% dintre respondenți alocă 20% din timp activităților de rutină în domeniul conformității și sarcinilor „cu valoare redusă”.
De asemenea, concluziile studiului arată că departamentele juridice riscă să rămână în urmă în ceea ce privește inovația. 64% dintre respondenți consideră că departamentul juridic nu a beneficiat de inovații la fel de mult ca alte departamente, cum ar fi resursele umane, IT-ul și departamentul financiar. Respondenții au indicat „presiunea constantă a activităților obișnuite” drept cel mai mare obstacol în calea inovației în următoarele 12 luni, într-o proporție de 36%, urmate de „constrângerile bugetare”, cu 32%, și „lipsa competențelor manageriale sau a interesului managementului”, într-un procent de 28%.
Necesitatea de a reevalua modelele operaționale
Privind spre viitor, printre tendințele cheie identificate se numără creșterea externalizării serviciilor: 74% dintre organizații fie externalizează deja, fie au în vedere să-și externalizeze funcții precum gestionarea contractelor, arhivarea documentelor, due diligence, dreptul muncii și managementul documentelor și al entităților.
Și modelele de achiziții se transformă, avându-se tot mai mult în vedere contractarea de prestatori alternativi de servicii juridice în vederea creșterii valorii adăugate. Deși tendința poate fi observată în rândul companiilor de toate dimensiunile, aceasta predomină la nivelul departamentelor juridice mai mici. 60% dintre companiile cu mai puțin de 1.000 de angajați analizează posibilitatea de a apela la prestatorii alternativi de servicii juridice și la externalizarea proceselor juridice, marcând o creștere de 17% față de anul anterior.
Găsirea echilibrului potrivit între cunoștințele tehnice de specialitate, alocarea volumului de muncă și utilizarea eficientă a tehnologiei va rămâne provocarea fundamentală a acestui proces critic de transformare.
Piața din România
“Studiul EY a avut în vedere, în principal, departamentele juridice ale unor companii de mari dimensiuni din întreaga lume, prezente în sectoare de activitate variate, precum servicii financiare, medicale, telecomunicații, media, transport, bunuri de larg consum, sector public. Astfel, dată fiind complexitatea acestui studiu, concluziile sale nu pot fi ignorate nici în România, chiar dacă aici piața serviciilor juridice și mediul de afaceri, în general, nu sunt încă la același nivel de dezvoltare. Prin comparație, unele companii participante au departamente juridice și de peste 1.000 de juriști în timp ce pe piața locală o societate cu un departament juridic mare are în jur de 50 de avocați.
Și în România, diminuarea costurilor precum și atragerea și păstrarea personalului sunt probleme la fel de actuale pentru departamentele juridice ale companiilor locale. Ca o particularitate, inflația legislativă crește și mai mult volumul de muncă al acestor departamente. Găsirea unui echilibru între soluționarea problemelor juridice prin intermediul unui departament juridic dimensionat corect în raport cu nevoile societății și externalizarea acelor servicii, care prin volum și complexitate depășesc capabilitățile interne, este esențial pentru eficientizarea costurilor alocate serviciilor juridice ”, a declarat Dragoș Radu, Partener coordonator al Radu și Asociații SPRL.
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
| Articol 19559 / 20323 | Următorul articol |
| Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Kinstellar asistă Integral Capital Group în achiziția unei participații majoritare la clinica de fertilizare in vitro Calla, prin subsidiara sa Embryos
Filip & Company a asistat consorțiul de bănci care a intermediat a doua emisiune de obligațiuni prin care Romgaz a atras 500 de mil. € de pe piețele internaționale| Alexandru Bîrsan (managing partner) și Olga Niță (partener) au coordonat echipa
IAM Global Leaders 2026 | 13 români, printre care Ana-Maria Baciu (Baciu Partners), Sorina Olaru și Florina Firaru (NNDKP), Alina Tugearu (ZRVP) și Răzvan Dincă (RD&A) au intrat în liga celor mai apreciați specialiști în domeniul brevetelor, la nivel global. Prin ce s-au remarcat aceștia și cum îi văd clienții
Filip & Company a asistat BCR și BRD în legătură cu oferta publică inițială a Cris Tim Family Holding | Olga Niță (partener) și Alexandru Bîrsan (managing partner) au coordonat echipa
Cum arată practica de Concurență de la NNDKP: anvergură și consistență, echipă compactă, dar profund specializată, disciplină procedurală și gândire strategică. Pe prima bandă a ghidurilor juridice internaționale, semn că performanța nu este episodică, ci rezultatul unei culturi profesionale care asigură calitate, ritm și claritate în mandate complexe | De vorbă cu Anca Diaconu (Partener) și Oana Popescu-Mitricoaia (Senior Associate) despre munca avocaților în proiecte în care miza, presiunea de timp și finețea analizei fac diferența
Clifford Chance Badea a asistat Cris-Tim Family Holding în legătură cu IPO-ul istoric în valoare de 454,35 milioane RON | Daniel Badea (Managing Partner): ”Sperăm ca succesul Cris-Tim să încurajeze și alte branduri românești să vină pe bursă”
Filip & Company a asistat DIGI Romania S.A. în legătură cu emisiunea de obligațiuni de 600 mil. €. Alexandru Bîrsan (managing partener) a coordonat echipa
ANALIZĂ | Cum a răspuns România acuzațiilor aduse de Nova Group Investments la ICSID: Tribunalul arbitral a respins teza „campaniei coordonate”, dar a penalizat statul pentru „retorica ofensivă”. România a câștigat cauza pe fond, dar a fost sancționată simbolic prin soluția pe costuri, pentru maniera în care și-a condus apărarea
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Dreptul muncii | Consultanță
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocat definitiv Real Estate | Consultanță
Cum lucrează una dintre cele mai performante echipe de Concurență de pe piața locală și care sunt particularitățile ce o diferențiază | O discuție cu Manuela Guia (Managing Partener GNP Guia Naghi & Partners) și Otilia Vîlcu (Partener), despre munca avocaților pe toată plaja serviciilor de concurență, standarde înalte și modul în care operează astfel încat să asigure clienților siguranță, claritate, robustețe probatorie și soluții care trec testul autorităților și al instanțelor
România solicită despăgubiri de 2 miliarde de euro la Curtea Internațională de Arbitraj din Londra pentru blocarea proiectului „Casa Radio” din București, dezvoltat de Plaza Centers NV | Statul și investitorii se înfruntă pe două planuri, comercial și investițional, cu seturi de remedii și probatoriu diferite, dar și cu potențiale efecte de interferență
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...









RSS





