
Gijs Klomp, CBRE România: Volumul total de investiții imobiliare din acest an va fi cu aproximativ 50% mai mic decât cele anticipat inițial
30 Aprilie 2020
BizLawyerCBRE România Flash Call: Măsurile de sănătate și siguranță și tehnologia sunt pe agenda tuturor
Impactul real al pandemiei COVID-19 pe piața imobiliară se va resimți pe parcursul celui de-al doilea trimestru al anului, în timp ce pe termen mediu și lung accentul va fi pus pe măsuri de siguranță și sănătate, precum și pe tehnologie. Acestea sunt principalele aspecte discutate în cadrul evenimentului online CBRE România Flash Call, organizat de CBRE, liderul pieței de consultanță imobiliară.
IMPACTUL COVID-19 PE PIEȚELE DIN EUROPA CENTRALĂ ȘI DE EST
„Impactul COVID-19 pe piața imobiliară este în creștere și se va resimți pe deplin în timpul celui de-al doilea trimestru. Încet, dar sigur, procedurile de izolare aflate în vigoare par să aibă efect în Europa, cu unele indicii de redeschidere parțială a economiilor naționale”, a declarat Jos Tromp, Head of Research, Continental Europe, CBRE. În general, locurile de muncă din spațiile de birouri vor fi mai puțin afectate decât altele, cum ar fi cele din sectorul de retail sau din turism, dar ratele de neocupare a birourilor vor crește probabil în continuare.
IMPACTUL COVID-19 PE PIEȚELE DIN EUROPA CENTRALĂ ȘI DE EST
„Impactul COVID-19 pe piața imobiliară este în creștere și se va resimți pe deplin în timpul celui de-al doilea trimestru. Încet, dar sigur, procedurile de izolare aflate în vigoare par să aibă efect în Europa, cu unele indicii de redeschidere parțială a economiilor naționale”, a declarat Jos Tromp, Head of Research, Continental Europe, CBRE. În general, locurile de muncă din spațiile de birouri vor fi mai puțin afectate decât altele, cum ar fi cele din sectorul de retail sau din turism, dar ratele de neocupare a birourilor vor crește probabil în continuare.
Pe piețele europene de investiții, activitatea a scăzut începând cu sfârșitul lunii martie, un număr tot mai mare de tranzacții fiind afectate, potrivit CBRE. Pentru a evita un impact mai puternic, toate segmentele din industrie ar trebui să colaboreze arătând flexibilitate și construind parteneriate pe termen lung”, a adăugat Jos Tromp.
PARADIGMA INVESTIȚIILOR ÎN ROMÂNIA
Noile lansări de proiecte de investiții rămân rare, însă cu toate acestea, CBRE a lansat recent vânzarea unei zone industriale dezafectate în București, iar interesul investitorilor a fost peste așteptări. Provocările apărute odată cu limitările privind deplasarea vor fi abordate în limita posibilităților prin organizarea de tururi virtuale.
„Ne așteptăm ca volumul total de investiții din acest an să fie cu aproximativ 50% mai mic decât cele anticipat inițial și doar în 2021 să vedem o revenire a pragului de peste 1 miliard de euro, având în vedere că apetitul astfel de investiții imobiliare nu va fi afectat de această criză”, a declarat Gijs Klomp, Head of Investment Properties, CBRE România.
CONTEXTUL PIEȚEI DE RETAIL
Sectoarele de alimente și băuturi și cel de divertisment au fost cele mai afectate și ar putea lua o turnură diferită după criză, cu disponibilizări ale locurilor de muncă care sunt așteptate să crească semnificativ până la sfârșitul anului. „În general, ratele de colectare au scăzut dramatic, media din aprilie în centrele comerciale a fost cuprinsă între 10 și 20% până acum și se preconizează o colectare și mai redusă în luna mai. Prin urmare, pe lângă măsurile pe termen scurt de reducere a cheltuielilor, proprietarii au început deja discuții cu băncile pentru amânarea plăților și sunt în negocieri cu retailerii”, a afirmat Luiza Moraru, Head of Property Management, CEE, CBRE.
Administratorii de proprietăți joacă un rol vital, făcând progrese în luarea măsurilor corecte pentru a reconstrui încet încrederea consumatorilor și pentru a oferi acces clienților la centrele comerciale. Managerii trebuie să pună în aplicare măsuri de siguranță și de distanțare socială, fără a afecta sentimentul de libertate și entuziasmul consumatorilor și vor redefini toate zonele mallului.
„Modul în care facem marketing se va schimba fundamental, deoarece vom redefini călătoria clientului, atât din punct de vedere fizic cât și digital. Nivelul tehnologiei din centrele comerciale trebuie să crească cu o gamă largă de instrumente disponibile și utilizabile. Operațiunile se vor schimba odată cu integrarea tehnologiei și a noilor standarde de sănătate și siguranță”, a adăugat Luiza Moraru.
PIAȚA DE BIROURI ȘI TURURILE VIRTUALE
Construcțiile de birouri ale dezvoltatorilor precum One United, Skanska, Forte Partners sau Tiriac evoluează conform planificării. În ceea ce privește activitatea de leasing, CBRE estimează că volumul tranzacțiilor de închiriere în 2020 ar putea reprezenta 50 - 60% din volumul anului trecut, cu renegocieri și cu o rată de acceptare netă de 50/50.
„Domeniul de real estate presupune tranzacții cu obiecte palpabile, iar faptul că acum nu se pot vizita și face tururi este problematic pentru piața de birouri. Pentru situațiile când nu este posibil să mergi personal în locație, există o gamă de instrumente 3D interactive care le permit utilizatorilor să efectueze tururi virtuale pentru a vizualiza aceste spații: Floored by CBRE, Panorama – sistemul de location intelligence și CBRE 360 sunt instrumente care există în portofoliul nostru digital și am observat un interes ridicat atât din partea proprietarilor, cât și a chiriașilor”, a menționat Răzvan Iorgu, Managing Director, CBRE România.
Îm ceea ce privește contractele de închiriere care expiră anul acesta și anul viitor, volumul spațiilor pentru care chiriașii și proprietarii urmează să ia o decizie ajunge la aproximativ 300.000 mp. Potrivit CBRE, aproximativ jumătate din această suprafață se va îndrepta către o soluție de reînnoire și renegociere, iar cealaltă jumătate s-ar putea orienta către proiecte de birouri existente sau aflate în curs de desfășurare.
Deoarece în România școlile nu se vor redeschide până în septembrie, vom continua să vedem o activitate de lucru flexibilă și la distanță și în următoarele luni. „Tendințe precum reducerea densității populației din birouri, ore flexibile, program de lucru prelungit, reamenajarea spațiului de birouri și măsuri de sănătate și siguranță sunt acum pe agenda tuturor”, a subliniat Răzvan Iorgu.
ADMINISTRAREA PROPRIETĂȚILOR ȘI MĂSURILE DE SĂNĂTATE ȘI SIGURANȚĂ
În sectorul de property management al spațiilor de birouri, CBRE lucrează la redefinirea zonelor comune și la deservirea acestora prin crearea de coridoare de circulație libere, măsuri specifice de sănătate și siguranță, cum ar fi filtre UV, huse pentru mânerele ușilor, protecții pentru butoanele din lifturi, operațiuni HVAC (climatizare), ventilație naturală.
„Ne așteptăm ca orele de funcționare a clădirilor de birouri să se prelungească. Mulți chiriași vor alege să lucreze la rândul lor în schimburi sau să aibă program flexibil. În consecință, costurile operaționale ale clădirilor vor crește într-un moment în care rentabilitatea este esențială”, a menționat Luiza Moraru.
În timp ce accentul pe costurile operaționale va rămâne relevant în următorii câțiva ani pentru ocupanți, administratorii de proprietăți vor trebui să vină cu soluții creative pentru a încorpora costurile privind sănătatea și siguranța în bugetele curente și pentru a profita la maxim de această oportunitate pentru a crea legătura emoțională dintre ocupanți și locul lor de muncă, conform CBRE.
DEPOZITE SIMILARE NETFLIX
Toate construcțiile din sectorul industrial se desfășoară în mod normal și în timp ce dezvoltarea speculativă poate înregistra întârzieri, preînchirirea decurge ca de obicei. Potrivit CBRE Research, există aproximativ 600.000 mp de spații industriale aflate în construcție, dintre care 70% sunt pre-închiriate.
În urma declanșării Covid-19, companiile de vânzări și producție au fost cele mai afectate, dar companiile care furnizează servicii - cum ar fi cele care se ocupă de depozitare, stocare și transport (companiile midstream) au fost privilegiate.
„Imaginați-vă că depozitele sunt ca un serviciu de streaming online precum Netflix: producția este relativ limitată, cinematografele sunt închise, dar cu toții urmărim filme online. Comerțul electronic, prin logistică, a umplut golul generat de stoparea vânzării tradiționale cu amănuntul, oferind astfel fundamentele solide pentru evoluția pe termen lung a sectorului de retail. În principiu, perspectivele pentru acest sector sunt pozitive, însă trebuie făcute distincții între viitorul fiecărui segment al acestei industrii, deoarece acesta nu va fi identic pentru toată lumea”, a concluzionat Răzvan Iorgu.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 17838 / 19940 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Voicu & Asociații is looking for Junior level Business Lawyers
ZRVP a asistat UniCredit Bank în materia relațiilor de muncă în contextul fuziunii cu Alpha Bank Romania. Cătălin Micu (partener) a coordonat proiectul, alți trei avocați, în prim plan | Buna colaborare cu factorii cheie din proiect și focusul pe comunicarea eficientă în cadrul organizațiilor implicate a făcut ca toate etapele planificate să fie implementate și inerentele provocări să fie depășite cu succes
Lawyer – Associate ̸ Senior Associate (1-6 years) | Banking & Finance | Reff & Associates
Filip & Company asistă Continental și divizia sa ContiTech în procesul de vânzare a unității de business Original Equipment Solutions către Regent | Echipa implicată în proiect a fost coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Grupul Ion Moș în achiziția brandului românesc Lucas Bites, o etapă importantă în strategia de expansiune a grupului. Echipa de proiect, coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Head of Corporate ̸ M&A)
Din amfiteatru, la boardroom: „Think Ahead! Practice at Filip & Company!” – programul de vară care oferă studenților o experiență multidisciplinară, remunerată, cu proiecte reale, mentorat și evaluare riguroasă. Mai mult de jumătate dintre absolvenții recentelor ediții au devenit avocați stagiari ai firmei | De vorbă cu Cristina Tudoran (partener) și Alexandra Țugui (HR specialist) despre accesul studenților interesați de avocatura de business la o experiență practică autentică în cadrul unei firme de top
Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA: “Noțiuni introductive de arbitraj comercial – un ghid practic pentru începători”, desfășurat în cinci ateliere | Înscrierile se fac până pe 7 octombrie
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 2 - 6 years Attorney at Law | Dispute Resolution
BOHÂLȚEANU ȘI ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari cu 0-3 ani experienta in profesie
Kinstellar, local counsel în regiunea CEE pentru GTCR, cumpărătorul Zentiva, într-o tranzacție de 4,1 miliarde euro. Rusandra Sandu (Partner) a coordonat echipa în jurisdicția locală | Kirkland & Ellis și Freshfields au fost lead counsels
Clifford Chance Badea își consolidează practica de Corporate M&A și Real Estate prin recrutarea Flaviei Petcu-Ciurel ca Senior Associate
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...