
Avocat Dr. Daniel MOREANU: Acordarea indemizației de șomaj tehnic în mod nediferențiat a încurajat suspendarea contractelor de muncă
30 Iunie 2020
BizLawyerMasura, aplicată nediferențiat, a avut ca efect stimularea companiilor, chiar și a celor a căror activitate nu a fost afectată într-o proporție semnificativă, să procedeze la suspendarea contractelor de muncă ale angajaților.
La numai câteva zile de la începerea stării de urgență, prin OUG nr. 30/2020 publicată în 21 martie 2020, s-a dispus achitarea de către Stat a indemnizațiilor angajaților plasați în șomaj tehnic, cărora le-au fost suspendate contractele de muncă. Limita maximă brută decontată a fost stabilită la 4.071 lei.
Masura, aplicată nediferențiat, a avut ca efect stimularea companiilor, chiar și a celor a căror activitate nu a fost afectată într-o proporție semnificativă, să procedeze la suspendarea contractelor de muncă ale angajaților. Astfel, în numai câteva zile de la adoptare, numărul contractelor de muncă suspendate a crescut cu sute de mii, ajungând în câteva saptămâni la aproximativ un milion de contracte de muncă suspendate.
Masura, aplicată nediferențiat, a avut ca efect stimularea companiilor, chiar și a celor a căror activitate nu a fost afectată într-o proporție semnificativă, să procedeze la suspendarea contractelor de muncă ale angajaților. Astfel, în numai câteva zile de la adoptare, numărul contractelor de muncă suspendate a crescut cu sute de mii, ajungând în câteva saptămâni la aproximativ un milion de contracte de muncă suspendate.
Pe durata stării de urgență au existat cinci mari categorii de companii:
→ cele a căror activitate a fost suspendată total, în mod obiectiv, ca urmare a restricțiilor impuse de către autorități (spre exemplu, comerțul în centrele comerciale)
→ cele a căror activitate a fost afectată într-o proporție semnificativă (spre exemplu, activitățile din industria ospitalității)
→ cele a căror activitate a fost afectată într-o proporție neimportantă
→ cele a căror activitate nu a fost afectată (spre exemplu, industria IT)
→ și cele a căror activitate a fost stimulată și care au făcut angajări pe durata stării de urgență (spre exemplu, comerțul online, comerțul alimentar, companiile de curierat, etc.).
Există numeroase companii a căror activitate se putea desfășura în continuare, însă au preferat să suspende în mod preventiv o mare parte dintre contractele de muncă ale salariaților, având în vedere indemnizația de șomaj tehnic achitată de către Stat. Astfel, indemnizația a funcționat ca un stimulent pentru creșterea numărului de șomeri. În loc ca Statul să stimuleze crearea de locuri de muncă și identificarea de către companii a unor măsuri pentru continuarea activității, prin aplicarea nediferențiată a măsurii șomajului tehnic, Statul a preferat să stimuleze suspendarea unui număr mare de contracte de muncă.
Dacă măsura acordării șomajului tehnic ar fi fost aplicată diferențiat, doar acelor companii realmente îndreptățite să primească ajutor în starea de urgență medicală, sumele care ar fi rămas în bugetul de Stat ar fi putut să fie utilizate pentru achitarea unei părți din salariul de bază pentru persoanele nou angajate pe durata stării de urgență.
Daniel MOREANU este avocat si doctor in drept. Pentru mai multe detalii, accesați: www.moreanulaw.com.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 9146 / 9961 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Bohâlțeanu și Asociații a asistat Grupul Ion Moș în achiziția brandului românesc Lucas Bites, o etapă importantă în strategia de expansiune a grupului. Echipa de proiect, coordonată de Ionuț Bohâlțeanu (Head of Corporate ̸ M&A)
Din amfiteatru, la boardroom: „Think Ahead! Practice at Filip & Company!” – programul de vară care oferă studenților o experiență multidisciplinară, remunerată, cu proiecte reale, mentorat și evaluare riguroasă. Mai mult de jumătate dintre absolvenții recentelor ediții au devenit avocați stagiari ai firmei | De vorbă cu Cristina Tudoran (partener) și Alexandra Țugui (HR specialist) despre accesul studenților interesați de avocatura de business la o experiență practică autentică în cadrul unei firme de top
Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA: “Noțiuni introductive de arbitraj comercial – un ghid practic pentru începători”, desfășurat în cinci ateliere | Înscrierile se fac până pe 7 octombrie
LegiTeam: Reff & Associates is looking for a 2 - 6 years Attorney at Law | Dispute Resolution
BOHÂLȚEANU ȘI ASOCIAȚII recrutează avocați stagiari cu 0-3 ani experienta in profesie
Kinstellar, local counsel în regiunea CEE pentru GTCR, cumpărătorul Zentiva, într-o tranzacție de 4,1 miliarde euro. Rusandra Sandu (Partner) a coordonat echipa în jurisdicția locală | Kirkland & Ellis și Freshfields au fost lead counsels
Clifford Chance Badea își consolidează practica de Corporate M&A și Real Estate prin recrutarea Flaviei Petcu-Ciurel ca Senior Associate
LegiTeam: Atorney at Law (0 - 2 years) - Dispute Resolution | Reff & Associates
„The Lawyer European Awards 2025” | Trei firme cu activitate în România concurează pentru titlu la secțiunea ”Law Firm of the Year: South Eastern Europe”: NNDKP, Popescu & Asociații și TZA, pe lista scurtă a premianților. Firma fondată de Octavian Popescu, printre finaliști și în secțiunea ”European litigation team of the year”
Oportunități, provocări și diferențe de abordare - CMS European M&A Outlook 2026 | Horea Popescu, Managing Partner CMS România: “Europa Centrală și de Est se conturează ca o surpriză pozitivă pe harta investițiilor”. Rodica Manea, Corporate Partner: “Vedem o activitate susținută pe piața locală, iar companiile românești continuă să se adapteze rapid și să valorifice oportunitățile emergente”
bpv Grigorescu Ștefănică: tranzacțiile strategice și consolidările sectoriale definesc piața de fuziuni și achiziții | 2025 aduce structuri inovatoare, distressed M&A și o redefinire a noțiunii de succes, într-o piață în care avocații devin arhitecții echilibrului între reglementări stricte și interesele investitorilor. Cătălin Grigorescu (managing partner): „Succesul în tranzacții nu se mai măsoară doar în valoare, ci în capacitatea de a le finaliza într-un mediu juridic tot mai complex”
Banking & Finance | Echipa Popovici Nițu Stoica & Asociații, coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica, a acordat consultanță Grupului La Fântâna pentru accesarea unei finanțări sindicalizate de 70 milioane euro, menită să susțină activitatea curentă și dezvoltarea businessului
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...