
Avocat Dr. Daniel MOREANU: Acordarea indemizației de șomaj tehnic în mod nediferențiat a încurajat suspendarea contractelor de muncă
30 Iunie 2020
BizLawyerMasura, aplicată nediferențiat, a avut ca efect stimularea companiilor, chiar și a celor a căror activitate nu a fost afectată într-o proporție semnificativă, să procedeze la suspendarea contractelor de muncă ale angajaților.
La numai câteva zile de la începerea stării de urgență, prin OUG nr. 30/2020 publicată în 21 martie 2020, s-a dispus achitarea de către Stat a indemnizațiilor angajaților plasați în șomaj tehnic, cărora le-au fost suspendate contractele de muncă. Limita maximă brută decontată a fost stabilită la 4.071 lei.
Masura, aplicată nediferențiat, a avut ca efect stimularea companiilor, chiar și a celor a căror activitate nu a fost afectată într-o proporție semnificativă, să procedeze la suspendarea contractelor de muncă ale angajaților. Astfel, în numai câteva zile de la adoptare, numărul contractelor de muncă suspendate a crescut cu sute de mii, ajungând în câteva saptămâni la aproximativ un milion de contracte de muncă suspendate.
Masura, aplicată nediferențiat, a avut ca efect stimularea companiilor, chiar și a celor a căror activitate nu a fost afectată într-o proporție semnificativă, să procedeze la suspendarea contractelor de muncă ale angajaților. Astfel, în numai câteva zile de la adoptare, numărul contractelor de muncă suspendate a crescut cu sute de mii, ajungând în câteva saptămâni la aproximativ un milion de contracte de muncă suspendate.
Pe durata stării de urgență au existat cinci mari categorii de companii:
→ cele a căror activitate a fost suspendată total, în mod obiectiv, ca urmare a restricțiilor impuse de către autorități (spre exemplu, comerțul în centrele comerciale)
→ cele a căror activitate a fost afectată într-o proporție semnificativă (spre exemplu, activitățile din industria ospitalității)
→ cele a căror activitate a fost afectată într-o proporție neimportantă
→ cele a căror activitate nu a fost afectată (spre exemplu, industria IT)
→ și cele a căror activitate a fost stimulată și care au făcut angajări pe durata stării de urgență (spre exemplu, comerțul online, comerțul alimentar, companiile de curierat, etc.).
Există numeroase companii a căror activitate se putea desfășura în continuare, însă au preferat să suspende în mod preventiv o mare parte dintre contractele de muncă ale salariaților, având în vedere indemnizația de șomaj tehnic achitată de către Stat. Astfel, indemnizația a funcționat ca un stimulent pentru creșterea numărului de șomeri. În loc ca Statul să stimuleze crearea de locuri de muncă și identificarea de către companii a unor măsuri pentru continuarea activității, prin aplicarea nediferențiată a măsurii șomajului tehnic, Statul a preferat să stimuleze suspendarea unui număr mare de contracte de muncă.
Dacă măsura acordării șomajului tehnic ar fi fost aplicată diferențiat, doar acelor companii realmente îndreptățite să primească ajutor în starea de urgență medicală, sumele care ar fi rămas în bugetul de Stat ar fi putut să fie utilizate pentru achitarea unei părți din salariul de bază pentru persoanele nou angajate pe durata stării de urgență.
Daniel MOREANU este avocat si doctor in drept. Pentru mai multe detalii, accesați: www.moreanulaw.com.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 9207 / 10022 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Țuca Zbârcea & Asociații, la finalizarea proiectului în care a asistat Vodafone România la achiziția Telekom România Mobile Communications: O tranzacție de durată, sofisticată, care a necesitat multă dedicare, pricepere și inspirație
Filip & Company asistă DIGI Romania la achiziția unei părți din Telekom România Mobile Communications | Echipa implicată în proiect a fost coordonată de Alexandru Bîrsan (managing partner)
CMS CAMERON MCKENNA NABARRO OLSWANG LLP SCP is looking for junior lawyers
Lexology Competition Rankings 2025 | Cine sunt avocații români care modelează practica de concurență pe piața locală: Cătălin Suliman (Filip & Company) și Georgiana Bădescu (Schoenherr), printre avocații considerați Thought Leaders. Manuela Guia (GNP Guia Naghi & Partners), Georgeta Dinu (NNDKP), Andreea Oprișan și Raluca Vasilache (Țuca Zbârcea & Asociații), în nucleul de forță al practicii pe piața locală
KPMG Legal - Toncescu și Asociații îl recrutează pe Alexandru Slujitoru de la Reff & Asociații, pe poziția de Partener. Ramona Jurubiță, reconfirmată pentru al treilea mandat în funcția de Country Managing Partner al KPMG în România și Moldova
LegiTeam: Zamfirescu Racoţi Vasile & Partners recrutează avocati stagiari promoția septembrie 2025 | Litigii
Decizie ÎCCJ: O victorie fiscală de referință în materia cheltuielilor intra-grup internațional și a reciclării deșeurilor de ambalaje, obținută de avocații Mușat & Asociații | Echipă interdisciplinară, coordonată de partenerii Angela Porumb și Răzvan Graure
Avocații PNSA au stat alături de compania locală Bit Soft în tranzacția prin care grupul canadian Volaris a intrat pe piața românească a tehnologiei pentru ospitalitate. Echipa pluridisciplinară a fost coordonată de partenerul Bogdan C. Stoica
Instanța de judecată a constatat deductibilitatea serviciilor intra-grup de marketing și negociere, respectiv a serviciilor de cercetare și dezvoltare fără posibilitatea organelor fiscale de a evalua oportunitatea acestor servicii | Echipa Băncilă, Diaconu și Asociații, condusă de Emanuel Băncilă, a obținut victoria
Practica de M&A de la Volciuc-Ionescu accelerează într-o piață mai activă, unde conformarea multiplă și mecanismele sofisticate de preț ̸ structurare ridică miza juridică. “O tranzacție este cu adevărat de succes dacă, după closing, integrarea noii afaceri decurge fluent, sinergiile preconizate se realizează efectiv și nu apar probleme majore care să-i erodeze valoarea”, spun avocații | În spatele fiecărui mandat finalizat se află o combinație atent dozată de expertiză, colaborare și reziliență
Radiografia unui an intens în practica de Employment la KPMG Legal – Toncescu și Asociații | Arhitectura normelor de dreptul muncii arată ca un șantier în lucru: reglementări noi, intenții bune, dar și intersecții nerezolvate între acte normative, zone fără busolă și practici care alunecă în interpretări divergente. De vorbă cu membrii echipei despre provocările perioadei, proiectele cheie și prioritățile clienților, în linie cu valul normativ
Dr. Cosmin Vasile (Managing Partner ZRVP) va susține un curs de arbitraj la INPPA: “Noțiuni introductive de arbitraj comercial – un ghid practic pentru începători”, desfășurat în cinci ateliere | Înscrierile se fac până pe 7 octombrie
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...