ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Daniel Dăianu: În România trebuie să se aloce mai multe resurse în mod ţintit

13 Martie 2020   |   AGERPRES

Preşedintele Consiliului Fiscal susţine că sunt analize ce argumentează că regulile fiscale trebuie să ţină cont de noul context structural, să aibă în vedere mai mult efecte de contagiune, 'efecte de revărsare' (spillover effecs), şi că s-ar putea accepta o limită mai înaltă a datoriilor publice.

 
 
În România este obligatoriu să se aloce mai multe resurse în mod ţintit, arată Daniel Dăianu, preşedintele Consiliului Fiscal, el menţionând că, în condiţiile unui buget strâmtorat şi încordat, trebuie să se realoce resurse în bugetul public, trebuie găsit spaţiu fiscal sectorial, pentru protejarea sănătăţii cetăţenilor şi urgene în economie.

"Criza coronavirus şi implicaţii de ordin economic au readus în atenţie capacitatea guvernelor de a interveni în momente de mare cumpănă. Pot fi suspendate reguli fiscale în asemenea circumstanţe? Pot interveni băncile centrale. Deja unele au făcut-o, mai ales peste Ocean (Fed şi Banca Canadei). BCE va recurge la o serie de linii de finanţare speciale. Este de bun simţ că este mult mai lesne de intervenit pentru ţările care au spaţiu de manevră", susţine Daniel Dăianu.


El precizează că de câţiva ani există o discuţie în UE privind nevoia de simplificare a regulilor, evitarea aplicării lor prociclice - ce poate conduce la efecte indezirabile. Iar un context nou a stimulat dezbaterea privind regulile fiscale. Scăderea dramatică a ratelor naturale/neutrale (ce ar asigura creştere economică sustenabilă, utilizare deplină a resurselor), cu corespondent în diminuarea ratelor de politică monetară, a ratelor pe pieţe monetare şi financiare, nu avea cum să nu influenţeze această dezbatere. Scăderea ratelor neutrale ar avea origine în evoluţii demografice, ale poductivităţii, schimbări tehnologice, goana după active sigure (safe asets) şi nu în cele din urmă, în globalizare cu efectele sale multiple, inclusiv scăderea inflaţiei. Dăianu menţionează că şi Consiliul Fiscal European pledează pentru reexaminarea regulilor fiscale.

Preşedintele Consiliului Fiscal susţine că sunt analize ce argumentează că regulile fiscale trebuie să ţină cont de noul context structural, să aibă în vedere mai mult efecte de contagiune, 'efecte de revărsare' (spillover effecs), şi că s-ar putea accepta o limită mai înaltă a datoriilor publice. S-ar putea astfel accepta o limită mai înaltă la datoria publică şi s-ar putea utiliza mai frecvent instrumentul bugetar în condiţii recesioniste. Şi se poate arăt că, dacă rata de creştere economică este sensibil mai mare decât rata dobânzii, ponderea datoriei publice în PIB se poate stabiliza chiar dacă există deficit bugetar primar.

"Dar ce faci dacă deficitul primar este adânc negativ şi există presiuni foarte mari, ce pot duce deficitele la peste 4, 5,6, chiar 7% din PIB. Nu întâmplător sunt avansate aceste cifre având în minte cazul românesc. Dacă s-ar aplica Legea Pensiilor (LP) în forma normativizată actuală, deficitele ar avea traiectoria sugerată de cifrele menţionate, pentru anii 2021-2022 - aşa cum arată evaluări ale Consiliului Fiscal, ale Comisiei Europene (a se vedea opinii ale CF şi raportul ultim al CE). Cu politici neschimbate, analiza 'debt sustainability' a CE arată că datoria publică a României ar ajunge la peste 50% din PIB în 2023 (de la circa 35,5% din PIB în 2019) şi la circa 90% din PIB în 2030. Evident că în realitate nu s-ar ajunge la un asemenea nivel întrucât pieţele ar sancţiona derapajul, ar forţa corecţii. Şi deja s-a pus în mişcare procedura de deficit excesiv pentru România, care obligă la corecţii", afirmă Daniel Dăianu.

El spune că deficite foarte mari şi în creştere pot conduce la retrogradări de rating suveran ce ar provoca la un moment dat o suire bruscă a costului finanţării datoriei publice, ar interveni non-liniarităţi brutale în evoluţia unor variabile. Aceasta ar invalida una dintre prezumţiile cu care se operează în logica 'a la Blanchard' şi anume, o rată de dobândă scăzută. Dacă şi rata de creştere scade, parţial din cauza ciclului economic, parţial din cauza unor şocuri şi măsuri de ajustare macro, vedem că relaţia de relaxare a restricţiei aplicate deficitului bugetar este invalidată. Este de reţinut ca leul nu este monedă de rezervă şi că spaţiul de manevră al BNR este sever limitat având în vedere deficitul bugetar şi cel extern mari. Pe plan internaţional, goana către 'safe havens' poate aduce cu sine plecări masive de fonduri din pieţe emergente.

"Avem de luptat acum cu epidemia/pandemia Covid19, care nu ştim cât va dura; ea supune unui stress enorm sistemele sanitare în Europa şi economiile. În ce priveşte România, este obligatoriu să se aloce mai multe resurse în mod ţintit. Chiar în condiţiile unui buget tare strâmtorat, foarte încordat, trebuie să se realoce resurse în bugetul public, trebuie găsit spaţiu fiscal sectorial, pentru protejarea sănătăţii cetăţenilor şi urgenţe în economie. Acest spaţiu bugetar sectorial se poate asigura: prin realocare de resurse în bugetul actual, ca într-o economie ce se confruntă cu un mare pericol (ca la război); aceasta implică renunţarea la unele utilizări aşa cum sunt prevăzute în buget acum; prin mobilizarea la maximum a resurselor disponibile; prin renunţarea la măsuri, gen aplicarea LP în formatul actual, ce ar arunca bugetul naţional în aer; prin recurgere la fonduri europene (bugetul UE, fondul special dedicate luptei contra coronavirus)), inclusiv prin acceptarea de către CE ca resurse folosite pentru combaterea Covid 19 şi sprijinirea temporară a economiei să nu fie incluse în măsurarea deficitului bugetar; de discutat cu CE pentru renunţarea temporară la cerinţa de a se co-finanţa utilizarea de fonduri europene", arată Daniel Dăianu.

El susţine că asemenea măsuri şi altele ar permite sprijinirea economiei. Aici un rol major ar avea de jucat flexibilizarea de către băncile comerciale a relaţiei cu întreprinderi, mai ales cele mici şi mijlocii - prin reeşalonări şi condiţii de creditare mai favorabile.

Conform preşedintelui Consiliului Fiscal, BCE ţinteşte prin linii speciale de finanţare acordate băncilor comerciale să sprijine sectorul IMM din statele zonei euro. Este de dorit ca băncile mari ce operează în România prin sucursale (de exemplu UniCredit, Erste Bank, SoGen, Intesa etc) să extindă operaţiuni speciale şi la noi.

"Revederea regulilor fiscale în UE este un exerciţiu util şi merită să aibă deznodământ în simplificarea lor, în atenuarea aplicării prociclice şi protejarea investiţiilor. Dacă s-ar constitui şi un buget al ZE care să amortizeze şocuri asimetrice cu atât mai bine; dezvoltarea unor instrumente de partajare a riscurilor (risk-sharing) este esenţială. Ar conta mult şi o acţiune la nivelul UE, de coordonare a politicilor. Dar pentru România, problema nu rezidă în complexitatea regulilor fiscale, ci în faptul că are un derapaj bugetar foarte mare şi presiuni ce pot copleşi bugetul public. Dacă nu vom comite erori mari, nu vom arunca bugetul public în aer, vom putea să realocăm resurse pentru combaterea Covid 19, pentru sprijinirea fie şi temporară a economiei (bugetul public nu poate fi totuşi sac fără fund)", mai spune Daniel Dăianu.
 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


 

Ascunde Reclama
 
 

POSTEAZA UN COMENTARIU


Nume *
Email (nu va fi publicat) *
Comentariu *
Cod de securitate*







* campuri obligatorii


Articol 8316 / 8716
 

Ascunde Reclama
 
BREAKING NEWS
ESENTIAL
Deloitte România a asistat fondul de investiții ACP Credit în acordarea unei finanțări de 10 milioane de euro companiei Mogo România, furnizor de servicii de finanțare auto
Avocații KPMG Legal – Toncescu și Asociații au în derulare în jur de zece proiecte de achiziții, aflate în diferite stadii ale procesului și gestionează în prezent cinci mandate de fuziuni și divizări, incluzând o fuziune transfrontalieră. Laura Toncescu, (Managing Partner): Se observă în ultimul timp o concentrare a cererilor de consultanță pentru tranzacții de M&A din partea celor care au deja experiență pe piața din Europa, spre deosebire de anii trecuți când apetitul pentru risc era mai mare și, prin urmare, clienții proveneau și din alte regiuni
LegiTeam: Alătură-te echipei de avocați Mitel & Asociații!
Cine sunt campionii pieței locale evidențiați în ultimul clasament IP Stars 2024 | Baciu Partners are cele mai multe recomandări în prima bandă din domeniul mărcilor. ZRVP și Răzvan Dincă & Asociaţii sunt pe primul palier al performanței, urmate de Mușat & Asociații și NNDKP
WH Partners, o firmă de avocatură din Malta, deschide primul birou din România în parteneriat cu Simion & Partners | James Scicluna, Co-fondator și Managing Partner WH Partners: „Lansarea WH Simion & Partners în București ne întărește angajamentul de a ne dezvolta firma mai departe de Malta într-un mod de care să beneficieze strategic clienții noștri. Abilitățile tranzacționale ale Cosminei Simion și experiența pe care aceasta și echipa ei o aduc în tehnologie, digital, media și divertisment completează perfect serviciile noastre”
De vorbă cu studenții admiși în fruntea listei la Facultatea de Drept a Universității București | Diana Latiș, 86 de puncte, printre primii intrați în anul 2023: ”La această facultate, cantitatea de informație care trebuie asimilată în timpul scurt al unui semestru este enormă, explicațiile nu sunt întotdeauna pe înțelesul nostru. Seminarele sunt cele care mai salvează cât de cât situația, în cadrul acestora putând discuta mai aplicat teoria predată la cursuri. Practica ne-ar fi cea mai utilă”
Senior Lawyer Employment | Reff & Associates
Eurohold şi EIG au deschis oficial o procedură de arbitraj împotriva Guvernului României, cu miza de 500 mil. €. Avocații României se vor înfrunta cu Pinsent Masons şi Djingov, Gouginski, Kyutchukov & Velichkov
Alpiq a obținut anularea integrală a unei decizii fiscale cu obligații de plată de cca. 158 mil. €. Sebastian Guțiu, Manging Partner Schoenherr: ”Această victorie majoră confirmă faptul că utilizăm abordarea corectă”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Daniela Bulacu, Head of Legal - Ringier România: “Viitorul este cel al dialogului la nivel de comunicate, fără implicarea orgoliilor personale. Cred că sunt necesare mai multe întâlniri profesionale unde putem să schimbăm opinii, să învățăm unii de la alții”
Cine sunt și cum gândesc profesioniștii evidențiați de Legal 500 în GC Powerlist Romania | De vorbă cu Alexandru Berea, General counsel la BCR: ”Prin colaborare putem genera schimbări semnificative nu doar în interiorul profesiei noastre, ci și în societate in general. Prin natura muncii noastre, nu numai că răspundem la nevoile imediate ale societății, dar suntem și arhitecți ai viitorului acesteia, contribuind la definirea și modelarea unui cadru normativ care să orienteze comportamentul și deciziile individuale și colective pe termen lung”
Finanțele au demarat procedura de selecție a firmelor de avocați pentru un proiect ce presupune asistență consistentă în baza dreptului englez. Contract pe 3 ani, tarife orare de cca. 1.900 lei
 
Citeste pe SeeNews Digital Network
  • BizBanker

  • BizLeader

      in curand...
  • SeeNews

    in curand...