ZRP
Tuca Zbarcea & Asociatii

Facturarea electronică pentru toate tranzacțiile dintre companii, un pas major pentru aplicarea obligatorie din 2024

05 Iulie 2023   |   Daniel Anghel, Partner, Tax, Legal and People Services Leader, PwC România

Propunerea de Decizie de punere în aplicare a Consiliului de autorizare a României vizează introducerea unei măsuri speciale de derogare de la articolele 218 și 232 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA.

 
 
Raportarea facturilor electronice pentru toate tranzacțiile dintre companii, business to business (B2B), în sistemul Ro e-Factura va deveni obligatorie începând din ianuarie 2024, odată ce Comisia Europeană va pune în aplicare derogarea solicitată de Ministerul Finanțelor, conform Propunerii de decizie a Consiliului UE publicată pe 23 iunie.  

Autorizarea derogării ar urma să fie valabilă începând de la 1 ianuarie 2024 până la 31 decembrie 2026 sau până la data la care statele membre au obligația de a aplica toate dispozițiile propuse prin ViDA (”TVA în era digitală” - noul pachet legislativ de TVA care aduce modificări semnificative Directivei de TVA, obligatorie a fi transpuse în legislația statelor membre), în funcție de data care survine mai întâi.


Propunerea de Decizie de punere în aplicare a Consiliului de autorizare a României vizează introducerea unei măsuri speciale de derogare de la articolele 218 și 232 din Directiva 2006/112/CE privind sistemul comun al TVA.

În prezent, Directiva TVA prevede că utilizarea unei facturi electronice este supusă acceptării de către destinatar. Prin urmare, introducerea obligației de facturare electronică în România necesită o derogare de la acest articol, astfel încât emitentul să nu mai fie obligat să obțină consimțământul destinatarului pentru a trimite o factură în format electronic, aceste facturi urmând să fie emise în formatul solicitat de către Ministerul Finanțelor și trimise prin sistemul național RO e-Factura.

Proiectul „E-factura – sistem obligatoriu de facturare electronică“ a fost demarat în luna martie 2020 de către Ministerul Finanțelor și Agenția Națională de Administrare Fiscală, în vederea eficientizării colectării impozitelor și taxelor, vizând în principal îmbunătățirea și consolidarea gradului de colectare a TVA și prevenirea/combaterea evaziunii fiscale.

Ro e-Factura a fost implementată etapizat, fiind inițial obligatorie pentru operatorii economici în relația cu autoritățile contractante ale statului, B2G (business to government), ulterior devenind obligatorie și în contractele încheiate în relația B2B (business to business), în măsura în care acestea au ca obiect produse cu risc fiscal ridicat. Pentru celelalte tranzacții de tipul B2B, facturarea electronică este în prezent opțională. Informațiile din facturi sunt raportate către administrația fiscală, care obține aceste date în timp real și poate verifica în timp util și automat coerența dintre TVA-ul declarat și plătit și facturile emise și primite. Pentru a facilita transmiterea facturilor electronice prin sistemul RO e-factura, PwC a dezvoltat o soluție  de tehnologie, capabilă să gestioneze volumele mari de date, asigurând transmiterea facturilor emise și și descărcarea facturilor primite de la furnizori prin Sistemul Național RO e-factura.

Astfel, implementarea facturării electronice are o serie de beneficii pentru operatorii economici se numără plățile mai rapide, economisirea costurilor de transmitere, procesarea rapidă și ieftină a datelor din facturi și reducerea costurilor de arhivare.

Implementarea obligativității facturării electronice este una dintre măsurile incluse în Planul Național de Redresare și Reziliență (PNRR), în vederea creșterii gradului de conformare a contribuabililor, precum și descurajarea tentativelor de fraudă. Potrivit datelor transmise de autoritățile române Comisiei Europene, extinderea obligației de raportare va reduce decalajul de TVA cu cel puțin 5 puncte procentuale până în al doilea trimestru al anului 2026, față de nivelul înregistrat 2019. Implementarea facturării electronice obligatorii se va traduce printr-o creștere a colectării TVA și a impozitelor directe de cel puțin 7,6 miliarde de lei (aproximativ 1,5 miliarde de euro).

Cel mai recent raport publicat de Comisia Europeană indică pentru anul 2020 un decalaj de TVA de 35,7%, între suma încasată de bugetul statului și cea estimată a fi încasată. Această situație indică o problemă structurală, care va necesita atât acțiuni urgente și susținute, cât și implementarea reformelor necesare, se arată în documentul CE.

Derogări similare de la Directiva TVA, pentru a pune în aplicare facturarea electronică obligatorie B2B, au mai fost acordate Italiei, Franței și Poloniei.

 
 

PNSA

 
 

ARTICOLE PE ACEEASI TEMA

ARTICOLE DE ACELASI AUTOR


     

    Ascunde Reclama
     
     

    POSTEAZA UN COMENTARIU


    Nume *
    Email (nu va fi publicat) *
    Comentariu *
    Cod de securitate*







    * campuri obligatorii


    Articol 2178 / 9603
     

    Ascunde Reclama
     
    BREAKING NEWS
    ESENTIAL
    BizLawyer îi prezintă pe avocații care au devenit parteneri în ultimele runde de promovări | De vorbă cu Andrei Cosma (BACIU PARTNERS), revenit în avocatura locală după ce a activat ca general counsel pentru o firmă de tehnologie din Malta: ”Cred că succesul în avocatură apare atunci când un avocat înțelege cu adevărat distincția - și îmbinarea - dintre profesia de avocat și avocatura ca business. Ambele concepte au o importanță de sine stătătoare și trebuie creată o simbioză pentru a tinde spre succes”
    Women Lawyers | Pentru Mateea Codreanu, apartenența la echipa Mușat & Asociații, în care a evoluat până la poziția de Partener, a fost decisivă în formarea sa: ”Este o provocare să începi parcursul avocațial ca avocat stagiar într-o firmă de avocatură lider, dar totodată și o premisă pentru o dezvoltare profesională rapidă”
    Liviu Togan părăsește Dentons, unde coordona practica de drept penal și investigații și se alătură din nou firmei Mușat & Asociații, pe poziția de Partner: “Revin în cadrul unei echipe pe care o cunosc și în care am încredere”
    LMG Life Sciences Awards EMEA 2025 | Kinstellar, Muşat & Asociaţii, NNDKP și Popescu & Asociații, pe lista scurtă din care va fi aleasă peste câteva zile ”South East Europe Firm of the Year”. Popescu & Asociații concurează cu patru firme internaționale de top pentru titlul de ”White Collar Crime Firm of the Year”, iar unul dintre partenerii săi, Mirel Rădescu, este printre cei patru finaliști la categoria ”White Collar Crime Lawyer of the Year”
    Avocații Kinstellar spun că semnalul cel mai pregnant din ultima perioadă e dat de proiectele de reorganizare și apreciază că anul acesta va crește numărul companiilor care fac disponibilizări masive. Clienții sunt interesați de consolidarea politicilor privind prevenirea și combaterea hărțuirii la locul de muncă, precum și de regândirea modului de organizare a muncii, pe fondul unei tendințe de creștere a volumului de cauze privind litigiile de muncă | Activitate intensă în practica de Employment, evidențiată de ghidurile juridice internaționale, cu mandate diverse și o echipă expusă la proiecte cu un caracter multidisciplinar
    GNP obține o soluție favorabilă pentru un operator de platformă, ce ar putea să contureze o practică constantă și predictibilă, în baza căreia autoritățile de reglementare naționale vor analiza întinderea răspunderii furnizorilor de servicii intermediare. Problemele juridice ridicate în acest litigiu vizează în principal modul de interpretare și aplicare a reglementărilor din Regimul eCommerce și DSA | Avocații Octavian Adam (Partener), Cristina Badea (Senior Associate) și Alice Moisac (Associate), în prim plan
    Rising Stars | Eduard Morariu, unul dintre cei mai buni absolvenți ai generației 2022, a ales să profeseze ca avocat la Filip & Company, unde urmărește să se dezvolte în câteva dintre ramurile mai „nișate” ale Dreptului: „Parcursul meu a presupus implicarea în multe dosare de instanță și arbitraj, unele chiar de importanță națională, cu probleme de drept sensibile, dar și cu echipe de avocați excepționali, care le-au făcut față cu o măiestrie la care nu pot decât să aspir”
    Cum lucrează echipele Băncilă, Diaconu și Asociații (EY Law) și Grants & Incentives Avisory (EY), în proiectele care vizează accesarea ajutoarelor de stat, în care au o rată de succes mai mare de 90% | Ramificarea multidisciplinară a expertizei permite echipei să ofere clienților o viziune completă asupra pașilor de parcurs și modului în care pot implementa soluțiile propuse, astfel încât să obțină cele mai mari beneficii. Ce servicii integrate asigură clienților și care sunt strategiile pentru maximizarea șanselor de obținere a fondurilor
    OMV Aktiengesellschaft a mers pe mâna avocaților de la ZRVP într-un alt arbitraj ICC cu statul român și a câștigat încă 47 mil. €, plus dobânzi. Pretenții de alte 50 mil. € la orizont, într-o procedură nouă, inițiată în decembrie 2024, în care lucrează deja aceeași echipă de avocați
    PNSA susține juridic Turneul Internațional Stradivarius
    Premieră juridică în România | Popescu & Asociații obține prima despăgubire integrală pentru expropriere: peste 60 mil. lei pentru Viorelo International. Succesul este rezultatul unei strategii juridice riguroase, elaborate și implementate de o echipă interdisciplinară de specialiști
    Premieră pe piața avocaturii din România: NNDKP, desemnată pentru a șaptea oară „Firma de avocatură a anului în România” la gala premiilor Chambers Europe 2025. | Ion Nestor, Co-Managing Partner: ” Această recunoaștere, care vine în anul în care sărbătorim 35 de ani de activitate, reprezintă încă o confirmare a poziției de top pe care NNDKP o ocupă pe piața avocaturii din România și validează munca, performanța și rezultatele excelente obținute de întreaga echipă”
     
    Citeste pe SeeNews Digital Network
    • BizBanker

    • BizLeader

        in curand...
    • SeeNews

      in curand...