
Hațegan Attorneys: Contractele individuale de muncă ale angajaților trebuie să precizeze explicit toate avantajele și beneficiile acordate pe lângă salariu
14 Martie 2023
BizLawyerAngajații trebuie informați că bonusurile, al XIII-lea salariu și orice alte sume, indiferent de denumirea sau scopul pentru care sunt acordate pe lângă salariu (cu excepția celor identificate prin legi cu un scop anume, precum diurna, de exemplu) vor trebui pe viitor incluse în toate contractele individuale de muncă.
Contractele individuale de muncă ale angajaților trebuie să precizeze explicit toate avantajele și beneficiile acordate pe lângă salariu, nu și valoarea lor, conform unei noi legi, intrată în vigoare la sfârșitul anului trecut. Angajații sunt astfel protejați de retragerea acestora de către angajator pe durata derulării contractului, precizează casa de avocatură Hațegan Attorneys. Alexandra Burdulea, asociat coordonator pe practica de dreptul muncii în cadrul biroului de avocatură Hațegan Attorneys explică și comentează modificările recente aduse Codului Muncii.
Ce prevede legea pentru angajați?
Legea nr. 283/2022 modifică și completează Codul Muncii la articolul 17 cu obligația angajatorilor de a insera în contractele individuale de muncă “suportarea de către angajator a asigurării medicale private, a contribuțiilor suplimentare la pensia facultativă sau la pensia ocupațională a salariatului, în condițiile legii, precum și acordarea, din inițiativa angajatorului, a oricăror alte drepturi, atunci când acestea constituie avantaje în bani acordate sau plătite de angajator salariatului ca urmare a activității profesionale a acestuia, după caz”.
Ce prevede legea pentru angajați?
Legea nr. 283/2022 modifică și completează Codul Muncii la articolul 17 cu obligația angajatorilor de a insera în contractele individuale de muncă “suportarea de către angajator a asigurării medicale private, a contribuțiilor suplimentare la pensia facultativă sau la pensia ocupațională a salariatului, în condițiile legii, precum și acordarea, din inițiativa angajatorului, a oricăror alte drepturi, atunci când acestea constituie avantaje în bani acordate sau plătite de angajator salariatului ca urmare a activității profesionale a acestuia, după caz”.
Angajații trebuie informați că bonusurile, al XIII-lea salariu și orice alte sume, indiferent de denumirea sau scopul pentru care sunt acordate pe lângă salariu (cu excepția celor identificate prin legi cu un scop anume, precum diurna, de exemplu) vor trebui pe viitor incluse în toate contractele individuale de muncă.
Ce înseamnă această reglementare pentru angajatorii români?
Până la intrarea în vigoare a noii legi angajatorii nu erau obligați să includă în contractul de muncă toate avantajele pe care le acordă angajaților pe lângă salariu. Mai mult, le era chiar recomandat adesea să se rezume la politica internă de beneficii, fără să amintească în contracte toate bonusurile, abonamentele plătite și alte sume pe care le acordă.
Rațiunea din spatele acestei recomandări către departamentele de HR, cristalizată între timp la nivelul avocaturii din România, era de a permite angajatorilor să preîntâmpine eventuale dificultăți economice care ar putea, într-un moment nedeterminat în viitor, să rezulte în imposibilitatea financiară de a oferi angajaților lor aceleași beneficii. Un exemplu de astfel de schimbare drastică în viața economică a companiilor a fost pandemia de COVID 19, care a obligat angajatorii să fie mai flexibili și să găsească soluții creative pentru a se adapta noilor condiții. Unele dintre beneficiile acordate angajaților în timpul pandemiei au fost ulterior retrase, nefiind necesare după reluarea normală a activității, iar altele erau pe perioadă determinată pentru a compensa neajunsurile provocate de pandemie.
Noua reglementare presupune pentru angajatori o serie de obstacole întrucât, deși angajatorul nu e obligat de noile prevederi din Codul muncii să treacă în contract care vor fi valorile exacte ale bonusurilor, cât de cuprinzător va fi abonamentul medical sau cât de mare prima de vacanță, faptul că trebuie să treacă în contract, fie și sumar, toate aceste elemente care până acum se regăseau doar la nivelul politicilor interne este de natură să pună în dificultate angajatorii, cel puțin pe termen scurt.
„Trebuie menționată și reținută dificultatea care constă în faptul că angajatorii, care până acum puteau decide oricând dacă acordă sau nu beneficii, neavându-le trecute în contracte, de acum încolo nu le vor mai putea retrage fără acordul părților. În cadrul biroului Hațegan Attorneys am încercat să ne sprijinim clienții și să găsim împreună cu ei soluții creative care să fie conforme cu interesele ambelor părți ale raporturilor de muncă”, a declarat Alexandra Burdulea, asociat coordonator pe practica de dreptul muncii în cadrul biroului de avocatură Hațegan Attorneys.
Noua lege a fost adoptată în vederea transpunerii în legislația națională a Directivei (UE) 2019/1152 privind transparența și previzibilitatea condițiilor de muncă în Uniunea Europeană și a Directivei (UE) 2019/1158 privind echilibrul dintre viața profesională și cea privată a părinților și îngrijitorilor și de abrogare a Directivei 2010/18/UE a Consiliului și aduce o serie de modificări Codului Muncii.
Fondată în 2004, firma de avocatură Hațegan Attorneys are o echipă specializată în toate ramurile de drept relevante precum fuziuni și achiziții, energie, concurență, imobiliare, dreptul muncii, protecția consumatorului, GDPR etc. Avocații Hațegan Attorneys oferă consultanță juridică în limba germană, engleză, italiană și franceză.
Hațegan Attorneys are sediul în Timișoara și este singura firmă de avocatură din România membră GGI Global Alliance.
Cu un leadership extrem de implicat în proiecte sociale, Hațegan Attorneys este singura firmă de avocatură din România care a lansat Fundația Hațegan, o fundație cu proiecte educative, culturale și sociale. Fundația Hațegan organizează de 10 ani Balul Vienez Timișoara, al 31 bal vienez recunoscut de Primăria Viena la nivel internațional.
Hațegan Attorneys are sediul în Timișoara și este singura firmă de avocatură din România membră GGI Global Alliance.
Cu un leadership extrem de implicat în proiecte sociale, Hațegan Attorneys este singura firmă de avocatură din România care a lansat Fundația Hațegan, o fundație cu proiecte educative, culturale și sociale. Fundația Hațegan organizează de 10 ani Balul Vienez Timișoara, al 31 bal vienez recunoscut de Primăria Viena la nivel internațional.
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() ![]() |
Articol 400 / 7340 | Următorul articol |
Publicitate pe BizLawyer? |
![]() |

BREAKING NEWS
ESENTIAL
Clifford Chance, „Firma de avocatură a anului în Europa” la gala Chambers and Partners. Ce firmă a obținut premiul în România
LegiTeam: Reff & Associates is looking for experienced Lawyer | Employment
LegiTeam | Bulboacă & Asociații is looking for an Attorney at Law ̸ Corporate ̸ M&A
Stratulat Albulescu a acordat asistență juridică Băncii Europene de Investiții cu privire la finanțarea de 104 mil. E acordată grupului Maspex. Partenerul Cristian Vlaicu a coordonat echipa de proiect
Activitățile desfășurate de echipele specializate în investigații interne corporative de la Mușat & Asociații sunt pluridisciplinare, acoperind toate ariile de practică și necesitățile clienților. De vorbă cu Alexandru Terța (Partener) și Ștefan Diaconescu (Managing Associate) despre practica personalizată, modul în care lucrează echipele mixte în auditul de drept penal, tipologia infracționalității întâlnite și cele mai interesante mandate de acest tip
Conferința Bucharest Arbitration Days revine în iunie cu o nouă ediție: Stakeholders’ Role in International Arbitration, 2023
Allen & Overy și Shearman & Sterling fuzionează și vor crea prima firmă globală complet integrată. A&O Shearman va avea 3.900 de avocați în 49 de birouri și venituri de 3,4 miliarde USD. Costin Taracila, Managing Partner RTPR, , firmă cu care A&O lucrează în exclusivitate în România : Vor fuziona două din cele mai sofisticate firme de avocatură din lume
Din culisele unui arbitraj internațional complex | Gabriel Resources a cuantificat costuri de 47,1 mil. $ cu avocații White & Case și de 9 mil. $ cu echipa Țuca Zbârcea & Asociații în arbitrajul ICSID generat de proiectul aurifer eșuat de la Roșia Montană. Sumele alocate experților au fost evaluate la aproape 5 mil. $, iar cheltuielile administrative s-au apropiat de 1 mil. $. România a cerut tribunalului să respingă cererea “amețitoare” privind costurile suportate de reclamant
În spatele scenei, alături de Budușan & Asociații în proiectele de audit de drept penal | Ovidiu Budușan, partener fondator și coordonator al firmei: În general, companiile apelează la avocați externi atunci când există suspiciuni rezonabile sau chiar probe ale unor infracțiuni. Opțiunea cvasi-generală este de a sesiza organele competente și, totodată, de a identifica modalitățile concrete de stopare a contextului generator de risc
Arbitrajul ICSID cerut de Aderlyne Limited, investitor în proiecte de energie solară în România, intră în line dreaptă după numirea arbitrilor. România a mers pe mâna unui reputat avocat elvețian, reclamanții au ales un britanic, iar președintele Tribunalului este un canadian cu experiență de peste 35 de ani în arbitraj internațional
Wolf Theiss a asistat Banca Comercială Română în lansarea primei emisiuni de euroobligaţiuni verzi, în valoare de 700 mil. €. Echipa implicată în tranzacție a fost condusă de Claudia Chiper (Partener) și Andreea Tudorache (Senior Associate)
Filip & Company obține la ÎCCJ dubla confirmare a legalității ajustărilor voluntare a prețurilor de transfer. Societățile afiliate au dreptul de a ajusta prețurile practicate între afiliați, prin mecanisme contractuale și în vederea alinierii profiturilor la valoarea de piață
Citeste pe SeeNews Digital Network
-
BizBanker
-
BizLeader
- in curand...
-
SeeNews
in curand...